Gå til innhold

GeForce 6800 GS er offisiell


Anbefalte innlegg

Fordi det er forbruker fiendtlig. Det er ikke bare å bytte hovedkort som Simen nevnte over.

 

Dessuten pci express er ikke raskere enn agp uansett så gammelt skrot vil jeg ikke akkurat kalle det. Er som å si at pentium pro arkitektur er no gammalt skrot det..  Pussig at netburst skrinlegges for godt og pentium pro arkitekturen dras frem igjen

5122924[/snapback]

 

Skjønner ikke helt hvor du vil med pentium-Pro-argumentet ditt, vil du at de skulle gitt ut pentium-pro-hovedkort fram til i dag, fordi de er tilbake til "pentium-pro-arkitektur" (jeg skal ikke engang kommentere den påstanden). Er du uenig at PCI-express objektivt er et bedre system enn AGP? Det er jo ikke akkurat som det er umulig å få kjøpt skjermkort til AGP, man får bare ikke kjøpt det råeste (slik som det er med PCI). Og har du en maskin som har noe nytte av ytelse på 6800-nivå og over, så er det stort sett bare å bytte hovedkort vil jeg si.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg skulle frem til er at ny teknologi ikke alltid er så utrolig bra som de skal ha det til.

Intel har jo som de fleste vet gått på den smellen. De ville nok fått mye mer ut av å ikke gå for netburst (P4) i det heletatt. Men det vil vi nok aldri få vite. Dog mye tyder på det da pentium m har et så utrolig mye større potensial på alle områder allerede og de har ikke akkurat satset alt kruttet sitt på den når de også måtte forbedre netburst.

 

pci express har kanskje en bedre fremtid med tanke på høyere båndbredde men pr dags dato er det ingenting som drar nytte av dette. Strengt tatt så er det omtrent ingenting som drar nytte av agp 8x heller.

Og et 6800GS er ikke et topp kort så det burde ikke være noe hinder å lage dette for AGP da dette kortet vil fungere vel så bra på disse platformene.

 

På lang sikt så vil pci express ha en fordel ja. Men nå så er den ikke eksisterende (med annet man regner med 0-5% som ekstreme forskjeller) Derfor syns JEG at det er fiendtlig for forbrukere som kanskje sitter med en platform som yter meget bra ellers men kan ikke oppgradere til de siste skjermkort modellene kun fordi produsentene ikke gidder. Det koster ikke dem mye tid og penger å utvikle for begge standardene. AGP-PCI express broen eksisterer allerede.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det er like greit at de dreper AGp kjapt og brutalt, og nye hovedkort er ikke såå dyre.

5122080[/snapback]

Nei, de er ikke dyre, men når en i tillegg må kjøpe CPU og minne blir prisen fort uakseptabel når en kun trenger nytt skjermkort.

5123258[/snapback]

 

Men hvilken maskin har man der man trenger så hvass ytelse og ikke får tak i PCI-e-kort? Både 939, 478 og 754 har vel PCI-e-varianter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er mindre en ett år siden da pci-e/ Agp diskusjonen var i gang ,da var det flertallet som mente at det var helt unødvendig å gå over til pci-e fordi AGP standeren var like rask og ville vare i mange år ,slik som det er nå er det jo nesten ikke noen AGP kort å oppdrive lenger ,samt at de er langt dyrere..

Det ser med andre ord ut til at dersom en skal oppdatre pc ,lønner det seg helt klart å velge nyeste standard.

Lenke til kommentar
Det er mindre en ett år siden da pci-e/ Agp diskusjonen var i gang ,da var det flertallet som mente at det var helt unødvendig å gå over til pci-e fordi AGP standeren var like rask og ville vare i mange år ,slik som det er nå er det jo nesten ikke noen AGP kort å oppdrive lenger ,samt at de er langt dyrere..

Det ser med andre ord ut til at dersom en skal oppdatre pc ,lønner det seg helt klart å velge nyeste standard.

5123536[/snapback]

 

Tviler på at det er noen generell regel, se feks BTX, eller Rambus.

 

AtW

Lenke til kommentar

hmm jaja ingen stor nyhet...men ang agp så har det vert"pci" kort på makedet i 2 år nå...synes ikke overgangen har blittt så kjapt..at de slutter og lage agp 2 år senere synes ikke jeg er så ille....må man absolutt ha agp så har vi jo 6800gt/ultra som drar de verste spilla helt fint...og enkelte ati kort duger jo så vidt det er..

Lenke til kommentar
Er det noen som har hørt om moddemuligheter på nye Nvidia skjermkort? Likter godt mitt 9800SE --> 9800Pro, men den henger litt etter i spillene nå. Kan GeForce 6800 GS være en kandidat?

5122213[/snapback]

Jeg tror det er dårlige muligheter for en opplåsing:

Do keep in mind that the NV42 110nm chip only has 12 pixel pipes and 5vp there is nothing to unlock.

http://forums.hexus.net/showthread.php?p=594354

 

Men det kan tenkes at det kommer en 8 pixel pileline utgave av denne og at denne kan låses opp til å bli en 6800GT. (F.eks er 6800LE og 6800XT 8 pp utgaver av denne brikken, men skulle ikke nvidia fase ut denne snart?)

http://www.hartware.de/review_506.html

Lenke til kommentar
*snipp*

Jeg tror det er dårlige muligheter for en opplåsing:

Do keep in mind that the NV42 110nm chip only has 12 pixel pipes and 5vp there is nothing to unlock.

http://forums.hexus.net/showthread.php?p=594354

Men det kan tenkes at det kommer en 8 pixel pileline utgave av denne og at denne kan låses opp til å bli en 6800GT. (F.eks er 6800LE og 6800XT 8 pp utgaver av denne brikken, men skulle ikke nvidia fase ut denne snart?)

http://www.hartware.de/review_506.html

5125474[/snapback]

Takk for info og spekulasjoner :hmm: Tror jeg kan begynne å spare til en GeForce 7800GT istedenfor. Håper jeg ikke blir fristet av en mod fra ATI sin side, tenkte å bruke Nvidia pga. bedre flerskjermstøtte og linux støtte.

AMD-King:

6800GS kommer jo ikke i AGP :(

5122901[/snapback]

Glemte å nevne ASrock 939DualSATA2 hovedkortet jeg har, hovedkortet som utgjør untaket til det å måtte oppgradere hovedkort. Den har nemlig fullverdig AGP 8x og PCI-e 16x.

 

Kommer det en 7600GT mon tro? :hmm: Og hva har Nvidia som er nytt mot ATI X1300?

Lenke til kommentar

Tror de fleste gjør smartere i å vente til neste generasjons ATI kort. Mener å ha lest litt info om hva som skjedde under utviklingen av x1800xt. Arkitekturen bydde bare på problemer for dem og de slet utrolig mye med å få den rask og stabil nok.

 

De splittet også utvikling halveis uti av x1800 for å begynne utviklingen av neste generasjon da den så ut til å ha et mye bedre potensial og yield enn x1800. Men de måtte ha en "papirlansering" fort for å kontre nvidia og fortsatte på x1800 da den var kommet såpass langt.

 

Men tviler på at denne vil leve spesiellt lenge.

 

Baserer dette på rykter jeg leste for en stund siden.

Lenke til kommentar

Da håper jeg at X1300, X1600 og X1800 blir en lansering med begrenset modell mylder og at de kommer seg fort videre til R580.

 

Jeg lurte på et X1800XT kort til min neste pc rett rundt nyttår, men vi får se hvilket kort som gir mest for pengene i 3-3500,- klassen. Spørs vel om det beste da blir et 7800GT eller GTX hvis sistnevnte er å få til den prisen da.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kommer det en 7600GT mon tro?  :hmm: Og hva har Nvidia som er nytt mot ATI X1300?

5126131[/snapback]

Det lurer jeg også på. Jeg lurer på hva som skiller 7800-serien fra 6800-serien rent bortsett fra antall pipeleines nå som 6800-serien også har kommet ned på 110nm. For begge har jo støtte for SM3.0 (og uten ar jeg har sjekket nøyere: samme støtte for andre teknologier). Hvis 6800GS er veldig lik 7800-serien med unntak av antall pipelines så lurer jeg på hvorfor nvidia ikke kalte den 7600. Hvilke nyvinninger kan vi vente oss for 7600 som ikke 6800GS har?

 

Jepp, nvidia trenger også en 7300-serie mot Radeon X1300. Foreløbig har de geforce 6600 og 6600GT i det prisområdet.

Lenke til kommentar

Ble det ikke nevnt i en X1300 artikkel tråd hva som var nvidias svar på dette? Klarer ikke huske det i farten, kanskje de snakket om at 6600GT ville fungere som svaret på det.

 

Kanskje de også lager 6600GS?

 

Ellers synes jeg også at det virker som om 6800GS høres litt ut som en 7600...

 

EDIT:

Blind på begge øynene, så ikke at siemen1 sa akkurat det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kommer det en 7600GT mon tro?  :hmm: Og hva har Nvidia som er nytt mot ATI X1300?

5126131[/snapback]

Det lurer jeg også på. Jeg lurer på hva som skiller 7800-serien fra 6800-serien rent bortsett fra antall pipeleines nå som 6800-serien også har kommet ned på 110nm. For begge har jo støtte for SM3.0 (og uten ar jeg har sjekket nøyere: samme støtte for andre teknologier). Hvis 6800GS er veldig lik 7800-serien med unntak av antall pipelines så lurer jeg på hvorfor nvidia ikke kalte den 7600. Hvilke nyvinninger kan vi vente oss for 7600 som ikke 6800GS har?

 

Jepp, nvidia trenger også en 7300-serie mot Radeon X1300. Foreløbig har de geforce 6600 og 6600GT i det prisområdet.

5126404[/snapback]

Transparency AA, ihvertfall. Det var vel egentlig en del design-forandringer fra 6800 til 7800 også, ikke bare flere pipelines.

Lenke til kommentar
Bør jeg oppgradere til 6800GS hvis jeg har 6600Gt fra før?

Hvor mange % ca yter det bedre?

5127174[/snapback]

 

Tar jeg ikke helt feil dobles ytelsen 2x 6600gt tilsvarer ca 1 stk 6800gt ,som tilsvare 6800gs

Skal du oppdatere så tror jeg 7800gt gir mest for pengene ,disse kortene fåes fra 2900kr nye og finnes også på bruktmarkedet.

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...