audhage Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Hei Jeg holder på å skrive en oppgave i kjemi, men jeg har støtt på et problem. Når jeg skal skrive kjemiske formler trenger jeg jo å ha små tall nedenfor resten av teksten. F. eks. i H2O, der skal jo 2 flyttes lenger ned og bli mindre. Det er som omvendte potenser. Er det noen som kan si meg fort hvordan man gjør dette? (jeg har dårlig tid ) Mvh Audun Hagen
kjeklulf Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Format -> Skrift -> Senket eller Ctrl + Skift + 0 (tallet null).
Pingla Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 (endret) kjeklulf var først... Endret 1. november 2005 av Pingla
audhage Skrevet 1. november 2005 Forfatter Skrevet 1. november 2005 (endret) Ok, tusen takk kjeklulf. Men hva er snarveien til potenser? (bare lurer nå ) Mvh Audun Hagen EDIT: Krig for inleggene her ja. (*føle seg populær* ) Endret 1. november 2005 av audhage
Pingla Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Samme som kjeklulf sier, bare hevet skrift ?
kjeklulf Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Ctrl og + Og så må jeg skrive noen ord til fordi innlegget var for kort for systemet. Inte-ligent.
audhage Skrevet 1. november 2005 Forfatter Skrevet 1. november 2005 (endret) Joda, det er ikke noe problem å få det, men er det en snarvei som da "ctrl+skift+0" var på senket? Mvh Audun Hagen Edit: Ok, takk igjen kjekkulf. (burde jo skønt det selv da) Endret 1. november 2005 av audhage
Pingla Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Jeg har lagt heve- og senke-funksjonene som egne knapper på verktøylinjen + noen andre kjekke funksjoner som jeg bruker ofte...
kjeklulf Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Bare hyggelig og takk for tilbakemelding! Hadde alle vært flinke til det så...
Goscinny Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Dette funker ikke på min norske versjon... I excel er det iallefall forskjellige snarveier til dei forskjellige språkene.. ER det noe av det samma i Word?
Goscinny Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Og hvor legger man til den verktøylinja der? kan ikke finne den..
Pingla Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 (endret) Og hvor legger man til den verktøylinja der? kan ikke finne den..5090415[/snapback] Man legger til en funksjon på verktøylinja. I Word høyreklikk på en avverktøylinjene og velg "Tilpass...". Under fliken "Kommandoer" velger du kategorien "Format" på venstre side, på høyre side får du en oversikt over "Kommandoer", et lite stykke ned der så finner du Hevet skrift og Senket skrift. Klikk og hold venstre museknapp på en av disse og dra den opp til verktøylinjen der du ønsker å plassere knappen. Du kan endre rekkefølgen som du vil. Håper du får det til. Endret 1. november 2005 av Pingla
Goscinny Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 (endret) Fikk det til, men det blir jo ikke helt riktig... Er det mulig å få den hevede og den senkede skriften under og over hverandre? Slik: 3- 3 Og ikke slik: 3- ...3 Jeg har tidligere prøvd MathType, men det var komplisert, og ikke helt bra... Har ikke utforsket det enda. EDIT: Ikke bry dere om der det står JK først, det var bare for å få mellomrom. EDIT II: FIksa dei greiene over Endret 1. november 2005 av Goscinny
Pingla Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Mener du som en brøk? Da må du bruke formelredigering i Word. Gjøres slik: - Klikk der du vil sette inn formelen. - Velg Objekt på Sett inn-menyen, og velg deretter kategorien Opprett nytt. - Velg Microsoft Formel 3.0 i boksen Objekttype. - Velg OK. Opprett formelen ved å velge symboler fra formelverktøylinjen og skrive inn variabler og tall. Øverst på formelverktøylinjen kan du velge mellom mer enn 150 matematiske symboler. På den nederste raden kan du velge fra et stort antall maler eller oppsett som inneholder symboler som brøker, integraler og summasjoner. Hvis du trenger hjelp, velger du Emner i hjelp for Formelredigering på Hjelp-menyen. Når du vil gå tilbake til Word, klikker du i Word-dokumentet. Obs! Hvis Microsoft Formelredigering ikke er tilgjengelig, må du kanskje installere det.
Torbjørn T. Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Ikkje akkurat som ein brøk, men eg trur han må bruke formelredigering uansett (er vel kanskje det MathType er...?).
Goscinny Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Ikkje akkurat som ein brøk, men eg trur han må bruke formelredigering uansett (er vel kanskje det MathType er...?). 5092116[/snapback] Ikkje brøk nei. Mener et atom som har en negativ ladning, f.eks. 2- (skal stå oppe) og f.eks. molekyl med f.eks. 3 Cl (nede)
Pingla Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Ikkje brøk nei. Mener et atom som har en negativ ladning, f.eks. 2- (skal stå oppe) og f.eks. molekyl med f.eks. 3 Cl (nede) 5092380[/snapback] Litt lenge siden kjemi, kanskje du kan tegne dette i paint eller noe og legge ett bilde her som eksempel?
Goscinny Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Ikkje brøk nei. Mener et atom som har en negativ ladning, f.eks. 2- (skal stå oppe) og f.eks. molekyl med f.eks. 3 Cl (nede) 5092380[/snapback] Litt lenge siden kjemi, kanskje du kan tegne dette i paint eller noe og legge ett bilde her som eksempel? 5093580[/snapback] Du kan f.eks. se det i denne fellingsreaksjonen her (vedlagt). Her er det tre nede, og et negativt ladd atom (-). kjemiske_formler.doc
Pingla Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Du kan f.eks. se det i denne fellingsreaksjonen her (vedlagt). Her er det tre nede, og et negativt ladd atom (-).5094018[/snapback] Fikk dette til i Word og formelredigerning, se vedlagte dokument.
Goscinny Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 (endret) Du kan f.eks. se det i denne fellingsreaksjonen her (vedlagt). Her er det tre nede, og et negativt ladd atom (-).5094018[/snapback] Fikk dette til i Word og formelredigerning, se vedlagte dokument. 5094109[/snapback] Konge! Hvor ligger formelredigering? Det er vel ikke en plugin? EDIT: Søkte nå og fant kanskje noe. EDIT II: Fant hvor det eeegentlig skal være, men der er det ikke! Det er under "Sett inn" --> Objekt, er det ikke? Endret 2. november 2005 av Goscinny
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå