Gå til innhold

Hardisken vises i trygg fjerning av maskinvare


knokle_85

Anbefalte innlegg

Dere vet den trygg fjerning av maskinvare som dukker opp når man hiver i en usb enhet... Jeg har nettop reinnstalert pc'en min, og nå dukker harddisken opp der, akkurat som om det skulle ha vært en ekstern usb HD.

Jeg sjønner ikke helt hva som foregår. I enhetsbehandlingen ligger det også en usb-kontroller som ikke finner drivere. Jeg har en mistanke om disse to problemene er relaterte. Tenkte først at det er sata kontrolleren som blir registrert som en usb-kontroller. Men sata kontrolleren er orntli innstalert, så det kan vel egentlig ikke være problemet

Hovedkortet jeg har er:K8N Neo Platinum

Jeg har vært på msi sine sider, men finner ingen usb drivere. Har selfølgelig innstalert alle de andre tilgjengelige driverene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er slik med mange drivere nå, SATA disker vises i trygg fjerning. Det er ingen feil.

5090044[/snapback]

 

Noen som vet om det er mulig å få dette bort? jeg liker det ikke :(

5090076[/snapback]

 

Jeg har også reinstallert pc'en og fått samme 'trygg fjerning av maskinvare' ikonet opp, men bare på de 2 s-ata diskene mine.

Kan ikke si at jeg heller liker det, så det har vært høvelig å fått det bort fra verktøylinjen.

Lenke til kommentar
Dere vet den trygg fjerning av maskinvare som dukker opp når man hiver i en usb enhet... Jeg har nettop reinnstalert pc'en min, og nå dukker harddisken opp der, akkurat som om det skulle ha vært en ekstern usb HD.

Jeg sjønner ikke helt hva som foregår. I enhetsbehandlingen ligger det også en usb-kontroller som ikke finner drivere. Jeg har en mistanke om disse to problemene er relaterte. Tenkte først at det er sata kontrolleren som blir registrert som en usb-kontroller. Men sata kontrolleren er orntli innstalert, så det kan vel egentlig ikke være problemet

Hovedkortet jeg har er:K8N Neo Platinum

Jeg har vært på msi sine sider,  men finner ingen usb drivere. Har selfølgelig innstalert alle de andre tilgjengelige driverene.

5089705[/snapback]

 

Ser at vi har nesten samme hovedkort - jeg har K8N Diamond, og har også det ikonet for å fjerne harddiskene.

Lenke til kommentar

Poenget med funksjonen "trygg fjerning av maskinvare" er vel at det skal gå an å foreta "hot-swap" av f.eks eksterne disker. Tror ikke det er noen god ide å prøve dette på disken hvor OS ligger, men det kunne jo ha vært interessant å få en tilbakemelding fra noen som har prøvd...

Lenke til kommentar

Det er nettopp det at S-ATA støtter hot-swapping, og at man i teorien skal kunne ta ut disker under bruk. For den vanlige brukeren, og i de aller fleste maskiner er ikke dette nødvendig i det hele tatt, men muligheten er der.

 

Dersom du har kun en harddisk i maskinen, en S-ATA-disk, er det ikke mulig å fjerne denne fra "trygg fjerning.." nettopp fordi den er i bruk; av Windows.. På samme måte skal det ikke være mulig å fjerne f.eks en minnepenn fra "trygg fjerning.." hvis man skriver til den, nettopp for å beskytte seg mot at filer forsvinner. Om man har flere disker, og noen S-ATA-disker som slave, kan det godt hende disse kan fjernes fra "trygg fjerning..", så fremt det ikke er noen programmer som kjører fra denne disken.

 

Men det er da ikke noe å bry seg om, det er ikke verre enn å ikke trykke på trygg fjerning av disken sin, selv om det sannsynligvis ikke går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...