Gå til innhold

1 TB HVD snart underveis?


Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg vil hoppe over Blu-ray og HD-DVD.

5057308[/snapback]

Jeg også, men jeg ser for meg at det kan ta litt tid før HVD kommer for fullt. 100GB-versjonen skulle vistnok bli klar i løpet av 2005, men nå har de oppjustrt spesifikasjonen på de første diskene til 1TB. Det er trolig at det drøyer lanseringen f.eks til i løpet av 2006. Også spørs det om ikke det også får noen stygge forbrukervennlighetssperrer etter å ha sett på erfaringene med blåstråle og HD-DVD.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Moro å følge diskusjonen om HD-DVD og Blue-Ray's kamp om 50gb fra eller til. Så smeller japanerne 1TB i bordet med et smell.. Da snakker vi full ukomprimert HDTV uten nevneverdige problemer. Men det er vel forskjell på prototyper og ferdig produkt..

5056008[/snapback]

Blu-Ray har allerede vært på det japanske markedet i to år nå og består av velprøvd teknologi. Som må til om en planlegger å slippe et helt nytt videoformat. Det tar rimelig lang tid fra en har planer/teorier om et produkt før en kan slippe det endelige produktet på markedet. Så vidt jeg vet er ikke engang HVD i den størrelsen det er snakk om her på prototypstadiet ennå.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Blu-Ray har allerede vært på det japanske markedet i to år nå og består av velprøvd teknologi. Som må til om en planlegger å slippe et helt nytt videoformat. Det tar rimelig lang tid fra en har planer/teorier om et produkt før en kan slippe det endelige produktet på markedet. Så vidt jeg vet er ikke engang HVD i den størrelsen det er snakk om her på prototypstadiet ennå.

5057475[/snapback]

Blåstråle har så vidt jeg vet ikke vært på noe marked før i september i år. Det var rundt da den første leseren ble offisielt tilgjengelig for folk flest. Så jeg vil ikke kalle det velprøvd akkurat. For to år siden var det så vidt jeg husker kun på prototypestadiet der de hadde noen få fungerende eksemplarer i labratoriene sine.

 

Ut i fra artikkelen virket det som de var langt forbi prototype-stadiet med 100GB-plater i februar i år, og nå sier de at første generasjon får 1TB. Det tolker jeg til at de har både prototyper og en maskinpark som kan masseprodusere slike plater ganske så klare. Siden de etablerer PR-kontor i USA så kan det virke som det er markedsføring det står på. (og oppskalering av produksjonen etter hvert som det blir aktuelt)

Lenke til kommentar
Der er jo forskjell på backup i en bedrift, som kanskje vil ha backup liggende i 10 år, og en privatbruker. For min del hadde det iallefall blitt et veldig stort skritt i riktig retning med mulighet for å brenne ut et image av systemet hver mnd eller noe...

5056882[/snapback]

 

vel en vet jo aldri. etter hvert som folk bruker mer og mer digitale fotokamera og kansje også videokamera så kan det bli viktigere og viktigere å ha gode lagringsmedia for langtidslagring som ikke koster skjorta av en stakkar.

 

hmm, hvordan er det med langtidslagring og flashminne?

noe problem med magnetfelt eller lignende?

 

om en skal ta en image backup i måneden så er det greit å ha RW media så en ikke forsøpler naturen med enda mer engangsplast. om du liker å ha litt redundancy slik at du kan gå enda lengre bak om en tidligere backup feiler eller noe så kan du benytte deg av 2-3 media som du rulerer etter alder.

 

hmm, tror nesten en skulle ha bygget en backup enhet for hjemmebruk basert på slikt slik at folk ikke trenkte å lage seg rutiner. bare la maskina stå på over natta og den passer på å ta backup av endringer. skal vi si en 5,25" enhet med 3 utskiftbare media, hver på 1 TB?

 

nei første skritt på passelig skikker databruk er å ha to eller flere partisjoner på en fysisk harddisk. dermed slipper en å miste noe særlig om filsystemet oset ligger på går til bloksberg. og om en så passer på å brenne ut filer som en ikke har jobbet med den siste måneden eller noe så er mann i gang. er til tider en virkelig kan lure på hva folk bruker alle gigabytene til (jeg vet at jeg har spist opp mesteparten av plassen med spill og spillrelatert data. dem fps modene begynner å bli stygt store).

Lenke til kommentar
hmm, hvordan er det med langtidslagring og flashminne? noe problem med magnetfelt eller lignende?

Flash er normalt spesifisert for å skulle holde på data i 10 år.

Flash tar på lik linje med harddisker ikke skade av vanlige magnetfelter. (Veldig ekstreme magnetfelter slik som man finner i degaussere og MR-scannere på sykehus er en annen sak, men hvor ofte tar man feilaktig med seg lagringsmediet på sånne plasser?)

 

om en skal ta en image backup i måneden så er det greit å ha RW media så en ikke forsøpler naturen med enda mer engangsplast. om du liker å ha litt redundancy slik at du kan gå enda lengre bak om en tidligere backup feiler eller noe så kan du benytte deg av 2-3 media som du rulerer etter alder.

5059035[/snapback]

Et annet alternativ er harddisk. Backup på harddisk dekker ganske mange behov til en akseptabel pris og en en meget god brukervennlighet.

Lenke til kommentar

så lenge hardisken ikke finner ut at den skal svikte da. men det gjelder jo egenlig alle media. problemet med en harddisk er at du ikke kan ta platene ut av en disk å stappe dem inn i en annen. altså, går en lesearm eller lignende fyken, farvel backup...

 

hmm, hadde vært kos om alle hardisker for hjemmebruk var bygget omtrent som ett enkelt raid oppsett. altså at du hadde to selvstendige men sammenkoblede enheter slik at om en feila så kunne du bytte den ut med en annen. men at de fortsatt tok opp plassen til en 3.5" disk.

 

hadde gjort folks datalager en del tryggere men mest sansynlig også dyrere...

 

også var det dette med at hardisker ikke akkurat liker å bli slengt rundt på da...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
så lenge hardisken ikke finner ut at den skal svikte da. men det gjelder jo egenlig alle media. problemet med en harddisk er at du ikke kan ta platene ut av en disk å stappe dem inn i en annen. altså, går en lesearm eller lignende fyken, farvel backup...

5060202[/snapback]

Da kjapper man seg bare til å kjøpe en ny disk og ta backup på nytt ;) No problemo. Disker svikter forsåvidt ganske skjelden i forhold til CD/DVD etter min erfaring. CD/DVD "forvitrer" gradvis, så du kan nesten regne med å ha småfeil på plata etter bare noen måneder. Etter et par år er det hauger med feil på plata. (Pi-errors)

 

Som ATW har nevnt tidligere: Harddisker er relativt forutsigbare også. Dersom den står i fare for å stryke med så kan man få S.M.A.R.T.-advarsler god tid i forveien.

 

En 3,5"-boks med Raid1 (mirror) inni, ville nok blitt ganske dyrt. Kanskje 2-2,5 ganger prisen på dagens harddisker, så det hadde neppe fått gjennomslag i markedet. Raid1 ansees av ola nordmann for å være noe for spesielt interreserte slik at de ikke er villig til å betale prisen. Disse spesielt interreserte har sikkert allerede Raid1 med 2 enheter i stedet for i en kombinert enhet.

 

CD/DVD er heller ikke noe glad i å bli slengt rundt på grunn av riper og sollys. Tenk også på at vi ikke sammenligner en CD eller DVD med en harddisk her, men kanskje 200 DVD'er med 2 harddisker.

Lenke til kommentar
CD/DVD er heller ikke noe glad i å bli slengt rundt på grunn av riper og sollys. Tenk også på at vi ikke sammenligner en CD eller DVD med en harddisk her, men kanskje 200 DVD'er med 2 harddisker.

5060914[/snapback]

 

 

Vi snakker om backupen din, ikke en tilfeldig cd du nettopp brant ut.

Lenke til kommentar
også var det dette med at hardisker ikke akkurat liker å bli slengt rundt på da...
CD/DVD er heller ikke noe glad i å bli slengt rundt på grunn av riper og sollys. Tenk også på at vi ikke sammenligner en CD eller DVD med en harddisk her, men kanskje 200 DVD'er med 2 harddisker.

5060914[/snapback]

Vi snakker om backupen din, ikke en tilfeldig cd du nettopp brant ut.

5060938[/snapback]

Godt poeng! Man behandler selvfølgelig backuper pent. Det var bare ment som et motargument mot at harddisker var så sårbare. CD/DVD er jo også det, så argumentene går litt opp i opp.

Lenke til kommentar

Man må huske på at HDV er i krybbestadiet ennå, mens optiske medier har man hatt siden 80 årene. Alle disse platene har det samme prinsippet, mens HDV er noe helt nytt. HD-DVD/BD er så og si klare til full produksjon. Mens det vil ta minst 10 år før HDV kommer inn på markedet.

 

Mvh

Endret av Outrage
Lenke til kommentar

Minst 10 år? Hvor har du det fra? I februar i år sa de at de skulle ha 100GB-plater på markedet i løpet av året. Nå har de oppgradert 1. generasjon plater til 1TB så jeg regner med det blir noen forsinkelser på grunn av det, men 10 år? :no:

 

Forresten: Hvor lang tid brukte CD'en på 80-tallet fra "krybbestadiet" til det var tilgjengelig på markdet? Et par år?

Lenke til kommentar

Fordi det tar lang tid å introdusere slikt på markedet. Blåstråle har det vært snakk om siden introduksjonen av DVD.

 

For det første så er ikke produktet ferdig utviklet. Det er 2-3-4-5-6 år med utvikling, så tar det 3-4 år før man får produksjonsutstyr på plass. Så må man under hele prosessen ha villige investorer. Både forskning, utvikling og produksjonsutstyr koster ufattelig mye. Dermed kan også investorene velge å utsette investeringen til teknologien er mer moden, kostnadene redusert og/eller markedet ser nytten av produktet. Alt dette tilsier at det tar ca 10 år før dette kommer på gaten. Selvfølgelig kan jeg ta feil, det er bare mine 2cents. Ofte så er de meget optimistiske når de holder pressekonferanse, det virker som man bare kan gå i 7/11 og hente med seg ett eksemplar.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Nå skqal jeg ikke dumpe denne tråden med for mye OT, men da det ble nevnt holdbarheten på en plate så kom jeg til å tenke på min egen erfaring med CD-R plate. Da jeg skulle flytte til Singapore så tok jeg endle backup osv på CD-R plater, noen av disse ble lagt i vanlig CD-cover, mens noen ble lagt i en samle perm fra Clas Ohlson, den typen som har "bommuls innlegg og plastik". Da jeg skulle bruke platene i singapore etter endel lagring så fant jeg ut at de platene som var i vanlig CD-cover var fult brukbare, mens de som var i samle album, var helt ferdige, nå er ikke jeg spesialist, men det virket som om at de hadde begynt å oksidere.

 

Samme merke på platene, samme backup, forskjellig lagrings metode.

 

Frankie

 

Bare min erfaring vel og merke.

Lenke til kommentar
Da jeg skulle bruke platene i singapore etter endel lagring så fant jeg ut at de platene som var i vanlig CD-cover var fult brukbare, mens de som var i samle album, var helt ferdige, nå er ikke jeg spesialist, men det virket som om at de hadde begynt å oksidere.

5061652[/snapback]

Det var interessant, selv har jeg endel plater i en slik cd-veske fra Clas. Hvis plater generelt er så dårlige de må oppbevares i orginalcover, da er det mange som kan få problemer.

Lenke til kommentar
Som ATW har nevnt tidligere: Harddisker er relativt forutsigbare også. Dersom den står i fare for å stryke med så kan man få S.M.A.R.T.-advarsler god tid i forveien.

5060914[/snapback]

 

dumt spørsmål men kommer xp med egen popupvarsling om smart indikerer at hardisken er døden nær? om en trenger egen programvare for å følge opp hardiskens tilstand er det liten sjanse for at brukern får med seg hva som skjer før en står der med torpedert harddisk, om en da ikke er spesiellt it interssert og er klar over smart systemet...

Lenke til kommentar
Som ATW har nevnt tidligere: Harddisker er relativt forutsigbare også. Dersom den står i fare for å stryke med så kan man få S.M.A.R.T.-advarsler god tid i forveien.

5060914[/snapback]

 

dumt spørsmål men kommer xp med egen popupvarsling om smart indikerer at hardisken er døden nær? om en trenger egen programvare for å følge opp hardiskens tilstand er det liten sjanse for at brukern får med seg hva som skjer før en står der med torpedert harddisk, om en da ikke er spesiellt it interssert og er klar over smart systemet...

5062143[/snapback]

 

Det kommer ikke med XP nei, men det går ann å sette det på i biosen også, men tror de biosvarslingene er lovlig sent ute med å gi beskjed :). Personlig har jeg backup av alt som jeg gjerne ikke vil miste. Om jeg får beskjed litt på forhånd er det egentlig ikke så veldig farlig. Du merker det med en gang om en av backup-diskene dine dør, og da skaffer man en ny (eller enda bedre, får det på kjøpsloven :)). Og alt er velstand om hoveddisken din skulle dø. Med DVD så risikerer du at hoveddisken din dør, og når du skal plukke fram data fra DVD så er dataen blitt ødelagt uten at du vet det...

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...