Gå til innhold

1 TB HVD snart underveis?


Anbefalte innlegg

Minst 10 år? Hvor har du det fra? I februar i år sa de at de skulle ha 100GB-plater på markedet i løpet av året. Nå har de oppgradert 1. generasjon plater til 1TB så jeg regner med det blir noen forsinkelser på grunn av det, men 10 år? :no:

 

Forresten: Hvor lang tid brukte CD'en på 80-tallet fra "krybbestadiet" til det var tilgjengelig på markdet? Et par år?

5061423[/snapback]

 

Den blir vel en mulig etterfølger etter Blueray eller HD-DVD. En kan jo sammenligne det med hvor lang tid det tok før DVD ble utbredt, men når det først fikk luft bak selget så gikk det fort.

 

Problemet er om det blir en fysisk plate som vi ta over etter arvtageren til DVD blir pensjonert.

 

Det kan jo gå samme veien som det gikk med ersattningene til floppy disken, som egentlig ble en fiasko helt frem til flashpennene fjernet behovet for floppy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dumt spørsmål men kommer xp med egen popupvarsling om smart indikerer at hardisken er døden nær? om en trenger egen programvare for å følge opp hardiskens tilstand er det liten sjanse for at brukern får med seg hva som skjer før en står der med torpedert harddisk, om en da ikke er spesiellt it interssert og er klar over smart systemet...

5062143[/snapback]

 

Det kommer ikke med XP nei, men det går ann å sette det på i biosen også, men tror de biosvarslingene er lovlig sent ute med å gi beskjed :). Personlig har jeg backup av alt som jeg gjerne ikke vil miste. Om jeg får beskjed litt på forhånd er det egentlig ikke så veldig farlig. Du merker det med en gang om en av backup-diskene dine dør, og da skaffer man en ny (eller enda bedre, får det på kjøpsloven :)). Og alt er velstand om hoveddisken din skulle dø. Med DVD så risikerer du at hoveddisken din dør, og når du skal plukke fram data fra DVD så er dataen blitt ødelagt uten at du vet det...

 

AtW

5062183[/snapback]

 

Har du noen gode programmer hvor man for eksempel kan sammenlikne DVD kopiene dine mot for eksempel et DVD disk-image som en har liggende på en pålitelig harddisk (eller hvor man måtte ønske å legge det).

 

Forresten, hva med å pakke det ned i et komprimert format som har solide feilkorrigerende data? Finnes det noen slike programmer (algoritmer) som er pålitelige nok. Tenker litt i retning omtrent som med ZIP arkiv.

 

Eller kanskje det er programmer som kan gjøre en slags virtuell striping av dataene i et slikt arkiv?

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg skjønner ikke hvorfor folk klager på at platemedier er dårlige, har aldri hatt videre problemer med mine CD'er/DVD'er. Min mening helt motsatt. Man må bare kjøpe riktig type medie (dyrere) og lagre det riktig (spindler).

Jeg er heller skeptisk i om denne TB-disken er kapabel til sikker, feilkorrigerende lagring, en liten feil og hele skiva er muggen. Men så vet jeg heller ikke hvordan arkitekturen er.

Lenke til kommentar

vet ikke om jeg vil definere spindel som rett måte å lagre en cd/dvd på...

 

angående feilkorrigerende lagring så er det filsystemet som styrer dette, ikke mediet i seg selv. platemedia har som oftest filsystemer med innlagt feilkorrigering. om dette blir gjort på disse holografiske platene har det ikke blitt sagt noe om så langt (som jeg har fått med meg i det minste).

 

en annen ting er at det ser ut til at disse holografiske platene kommer til å se ut som en forvokst floppy. altså at selve dataoverflaten kommer til å være beskyttet av en plastinnpakning til alle tider. dette vil hjelpe på mot riper på selve dataflaten, en av grunnene til at cd- og dvd-filsystemer trenger så mye feilkorrigeringsdata bygget inn...

Lenke til kommentar

Det virker mest logisk at disse HVD'ene vil ligne på MiniDisks, og at mindre versjoner også vil være aktuelt. Tenk å kunne putte hele filmsamlingen (eller halve) i innelomma, rusle til bilen, sette seg i basetet og la den kjøre hvorenn du vil, mens du samtidig kan ta den bittelille disken og plutselig ha alle filmene fra de siste 5 årene på ett sted..

Fremtiden blir eksotisk :cool:

Når det gjelder aktivt bruk av spindler til lagring av plater, så er det faktisk den beste måten du kan lagre de på. Det enste punktet på platen som blir belastet, er den innerste delen av platen, som er opphøyd med noen ekstra milimeter.

Spindelbokser+WhereIsIT-catalog program = chill :cool:

Lenke til kommentar

Jeg har store forhåpninger til HVD, for etter det jeg kan forstå er den basert på lys sensitive krystaller. Data lagres som et bilde inne i krystallen motsetning til

et matalliske lag som på HD DVD og bluray.

 

Ideen til å lagre på denne måten tror jeg først var foreslått i begynelsen av 1960 tallet. Ideen var og lagre data i 3D ved hjep av inteferens av to lasere, der ny data ble skrevet in eller lest med og forandre vinkelen på strålen inn til krystallet.

 

Fordelen er at den har høyere teoretisk minne densitet, og at store data mengder kan leses og skrives samtidig siden dataen er lagret som et bilde.

 

Det jeg er mest spent på er hvordan data intrigiteten er, når discene har vert utsatt for vanlig lys en stund.

Lenke til kommentar

vanskelig å si. kommer helt an på hvor lysfølsomt materialet er osv.

 

dem har sikkert rigga det slik at det må en spesielle bølgelengde laser fra en spesifikk vinkel og krysse med en annen laser for å få skrevet data til media.

 

dermed har en veldig spesifikke kriterier som må oppfylles for at ett område på media blir overskrevet.

 

om så saken kommer i kasett/diskett-stil med dekkende luke osv (helst med lås slik at det ikke er enkelt å skyve den tilbake ved ett uhell) så skulle noe dataene være ganske så trygge.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Du mener nok HD-DVD.

De kan klare opptil 45 gb.

HVD er ennå langt fra å bli masseprodusert.

6433207[/snapback]

Hvis du sikter til meg, så er svaret jo; det er HVD. Kan ta et bilde på jobb imorra. Når du sier at det enda ikke er masseprodusert er nok ikke det helt feil. Vi har ikke mange spillere på lager, og jeg er ikke sikker på hvor mange vi evt kan få tak i. Men det finnes HVD-filmer å få kjøpt, dog enda ikke mange, til en rimlig penge. Sett flere til 17-18 dollar..

Endret av Flop|s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...