Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kranglete bilbatteri som lader seg ut!


Anbefalte innlegg

For et år tilbake kjøpte jeg et batteri (Varta 563 102 064); Silver Dynamic D36 63 Ah.

Det har stått i en Ford Mondeo '98 i et år nå, og det har for ca en mnd siden oppstått et merkelig

fenomen med det som har bydd på masse overraskelser i ettertid.

 

Saken er den, at når jeg skal ha startet bilen, så er batteriet så å si tomt, LITT lys i bilen, men

når man vrir om nøkkelen for å starte startmotoren skjer det, ikke overraskende; Ingenting.

 

Har derfor brukt et annet hjelpebatteri for å starte, når motoren går (ladespenning ca 14,2 volt)

kan den gå i et kvarter, og den klarer AKKURAT om du er heldig å få start på den om man skrur av motoren og

på igjen med en gang, men forlater man bilen en halvtimes tid, er det umulig å få start på den igjen.

 

Forsøkte å måle strømtrekket når motoren er av imellom batteripol og polledning (i tilfelle kortsluttning etc), men

er ikke mer en normalt trekk til alarm etc.

 

Til slutt forsøkte jeg å rett og slett frakoble polene når jeg parkerte bilen, men problemet var akkurat det samme

selv om batteriet sto uten å være koblet til noe, altså utlader det seg selv ganske hurtig.

 

”Powercheck” viseren har bestandig vist en liten grønn kule nede i en sort sjakt, og batteriet i forhold til kapasitet og trekk,

har bestandig blitt raskt tomt siden jeg fikk det.

 

Forsøkte å lade det opp en stund nå, faktisk bare i ca en times tid med lader og etter å ha frakoblet batteriet

har jeg målt spenningen ved forskjellige tidsintervaller

 

21:40 13,1 volt

21:45 13,1 volt

22:20 12,9 volt

22:45 12,7 volt

07:30 12,5 volt

10:30 12,4 volt

 

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om batteriet lader seg ut mens det er frakoblet finnes det ingen tvil, da er batteriet defekt.

 

Litt på sidelinja... Hvilespenninga på et vanlig bilbatteri er 12,6v. Måler du rett etter å ha hatt motoren igang eller ladet batteriet, vil spenningen være kunstig høyere. 12v på et bilbatteri indikerer at batteriet er tomt for strøm.

Lenke til kommentar
1- Kjøp kvalitetsbatteri!

 

2- Kjøp kvalitetsbatteri!

 

3- Kjøp kvalitetsbatteri!

 

4- Dersom batteriet er tomt når det måles til 12V ubelastet hva er det da når man måler det ubelastet til 6V?

 

Det er ikke for ingenting at biltema er billig.

5040087[/snapback]

Det er ikke et dårlig batteri han har kjøpt ihvertfall...

Jeg har 2 batterier av samme typen og de har virket fint i ca. 3 år.

 

Når et 12 volt batteri er utladet/defekt så er vel hvilespenningen på ca. 11,3 volt.

Hvis det er på 6 volt så er det fremdeles defekt.

Lenke til kommentar
Det er ikke alltid batteriet sin skyld at det blir utladet..

Et 12V batteri er på 12volt punktum (når motorer ikke går)

Kjører du mange korte turer?

5040391[/snapback]

Så det du mener og sier er at et 12 volt batteri aldri kan gå under 12 volt uansett hvor mye du strøm du tar ifra det?

 

I såfall er det feil.

 

Dessuten kan det være et defekt batteri det er snakk om.

Lenke til kommentar

Hvor i all verden har du den ideen fra?

Les (Når motoren *IKKE* går) med mindre

du har for vane å ha varmeappart, ekstralys

og bakruteoppvarming på når motoren ikke

er i gang, så kan jeg ikke forså hvordan du kan "synse" deg

fram til det... en lar ikke lys og andre el-artikler stå på

når motoren ikke er i gang, det er jo logisk.

 

Er batteriet defekt så skulle han kunne se det på Øyet som

er oppå batteriet ---> PowerCheck

Lenke til kommentar
Om batteriet lader seg ut mens det er frakoblet finnes det ingen tvil, da er batteriet defekt.

 

Litt på sidelinja... Hvilespenninga på et vanlig bilbatteri er 12,6v. Måler du rett etter å ha hatt motoren igang eller ladet batteriet, vil spenningen være kunstig høyere. 12v på et bilbatteri indikerer at batteriet er tomt for strøm.

5034813[/snapback]

 

Ok sorry offtopic men synest det ble mye mas om dette 12 volts greiene, så jeg siterer Leo_ om det jeg lurte på.

 

Jeg spør: Er et bilbatteri tomt for strøm når spenningen på batteriet er 12v ?? Det virker ikke logisk slik jeg ser det...

Lenke til kommentar

et 12V blycellebatteri har 6 celler a drøye 2 volt. 6x2=12 Dette er spenningen som bør finnes ved måling uten belasting eller lading. ( de aller fleste batterier måler mellom 12,4 og 12,6)

 

Ditt tilfelle:

1. det kan være batteriet som er gåent. sjekk påfyllingslokkene for blyfarge. dersom disse er grå er det en god sjanse for at blyveggene har løst seg opp i en slik grad at du får helt eller delvis kortslutning på en eller flere celler. = batteri kaputt

2. det kan være kontakten mellom batteri og kabel i bilen som har dårlig kontakt pga irr/smuss. sett på en lader ved klemmene og mål spenning på disse og sammenlign med spenning på batteripolene. hvis disse målingene avviker fra hverandre kan du demontere og rengjøre klemmene evt bytte disse.

3. hvis utladningen skjer kun når batteriet står i bilen (koblet til) kan det være at du har en overledning/kortslutning i en krets. dette er somregel en krets som alltid har strøm og som gjerne er utsatt for fukt/skitt. (sjekk dynamo og starter)

4. hvis bilen din står i garasje som er kontinuerlig opplyst av lysstoffrør kan dette tenkes å være årsaken til at batteriet tappes. ikke spør om hvorfor, men jeg har oplevet og lest om at det ER tilfelle at lysstoffrør kan tappe et bilbatteri.

 

Jeg synes ikke målingene du har gjort var avskrekkende. det er helt normalt at et "KALDT" batteri måler 12,4V og med en Mondeo burde denne ha startet selv med 11,4V forutsatt at det er god kontakt mellom batteripolene og klemmer.

De aller fleste bilelektriske installasjoner begynner å krangle når spenningen faller under 12V, men de streiker sjelden helt før spenningen er nede i 10,5V

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

4. hvis bilen din står i garasje som er kontinuerlig opplyst av lysstoffrør kan dette tenkes å være årsaken til at batteriet tappes. ikke spør om hvorfor, men jeg har oplevet og lest om at det ER tilfelle at lysstoffrør kan tappe et bilbatteri.

 

5041531[/snapback]

 

 

Kondensatorene i disse lampene tapper batterier i løpet av et par dager, samme om de er av eller på... (vet ikke om det trekker mer når de er på/av..)

 

Har hatt dette problemet selv, å skjønte ikke noen ting før faren til en kamerat fortalte det... (elektrikker)

Lenke til kommentar

Et batteri som lader seg ut over natta i frakobla tilstand er etter alt å tyde defekt.

Har selv opplevd at et batteri kortslytta og ble tomt på sekundet.

Regner med at noe brant av inni for batteriet var totalt dødt = 0V.

Har også tappa et batteri etter at dynamoen døde til 6V.

Det funka fortsatt etter en oppladning men bytta det i tilfelle senskader.

 

At jeg anbefaler kvalitetsbatteri er fordi at et Biltema batteri har normalt en DIN strøm på ca. 325A.

Dette er strømmen batteriet kan levere under optimale forhold.

Ved 17- er denne strømmen nede i 50% noe som skulle bli 162,5A.

På en skikkelig kald vinterdag får man altså ikke start med et Biltema batter ettersom batteriet ikke klarer å levere det starteren krever.

Med Sønnak startbateri eller Gelebatteri har man en DIN strøm på 650A - 800A og oppover på et batteri med 62Ah kapasitet, noe som kan starte selv en treg V8 i 20 minus.

 

Har bil med automat så å starte bilen ved å trille den i gang er ikke noe alternativ så derfor kraftig batteri.

Lenke til kommentar

Hvem som selger batteriet spiller liten rolle

merkevare er merkevare. Har selv et

Varta Asia Dynamic på 70Ah som jeg kjøpte

i mars, har vært kaldt her ei god stund nå og har

absolutt ingen problemer med batteriet som

forresten ble kjøpt på Shell. Varta er ikke et

"Biltemabatteri", Varta Asia Dynamic har en

kaldstartstrøm på 570A og det holder i massevis

Det skal bra mye til før at en trenger et gelebatteri

som leverer 800A i 18- grader til flere tusen kr

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Vi har samme problem på vår Volvo 940.

Den bare lader seg ut..

 

Volvo verkstedet vet heller ikke hva eller hvorfor dette skjer.

 

Så det vi har gjort er å montere inn en CTEK Zafir lader, som vi har koblet mot en biltema "defaplugg" forran på fangeren.

 

Hver gang vi parkerer bilen er det bare å koble til laderen - og vips har vi løst det problemet :D

 

/ Stig Henning

Lenke til kommentar
4. hvis bilen din står i garasje som er kontinuerlig opplyst av lysstoffrør kan dette tenkes å være årsaken til at batteriet tappes. ikke spør om hvorfor, men jeg har oplevet og lest om at det ER tilfelle at lysstoffrør kan tappe et bilbatteri.

5041531[/snapback]

Kondensatorene i disse lampene tapper batterier i løpet av et par dager, samme om de er av eller på... (vet ikke om det trekker mer når de er på/av..)

 

Har hatt dette problemet selv, å skjønte ikke noen ting før faren til en kamerat fortalte det... (elektrikker)

5041880[/snapback]

Jøsses, kan det være tilfelle? Høres litt Star Wars aktig ut :dontgetit:

 

Jeg skal ikke benekte at det kan være sant, men lurer på hvordan i huleste det foregår, eller hvilke fysiske/kjemiske lover som er i virksomhet her? (Samtidig tenker jeg på alle lysstoffrørene man har i heimen og hvordan de evt. påvirker diverse apparatur)

 

Rart man liksom aldri har hørt om dette fenomenet før :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...