Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Undersøkelse: Gir Aceton bedre bensinøkonomi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Første og andre av påstandene dine er jo subjektive... Og hvorfor får du ikke en normal avlesning av bensinforbruket? Spinner du sååå mye?

5174525[/snapback]

Har du noen gang kjørt bil på sørpe?

 

Da vet du at det er mer motstand enn på bar vei,

noe som gjør at en må gi litt mer gass (bensin forbruket øker).

 

Zandro skal jo finne ut om det er noe forskjell i forbruket

med og uten aceton.

En slik test må foretas på det samme underlaget,

og helst på samme vei, samme kjørelengde osv. for å få ett riktig svar.

Lenke til kommentar

Enig med bfisk her, hadde dette hatt noe for seg så hadde det garentert vært ute på markedet allerede.

 

Her er det enorme pengesummer i spill og hadde dette fungert så kan dere banne på at noen ville markedsført dette for LENGE siden og tjent seg søkk rik.

 

I USA selger de bensin iblandet etanol (sprit). Dette for å gjøre bensinen billigere. Problemet med dette er at noen brennstoffsystem ikke tåler etanolholdig bensin. Dette står bla i manualen til flere av mine Honda produkter.

 

På dieselmotorer så smører dieselen direkte. Brennstoffpumpen som består av finmekanikk blir smurt og kjølt av diesel direkte. Aceton vil her fjerne endel av den smørende effekten, så styr unna dere med dieselmotor..

 

En bensinmotor vil kun bruke mindre bensin hvis sylindertrykket økes (mer hk) slik at man ikke trenger å trykke inn gassen så lenge som normalt for å oppnå/holde den hastigheten man ønsker.

 

Aceton og bensin har ca samme brennverdi og vil dermed ikke gi noe nevneverdig utslag på sylindertrykket i positiv retning ( økt trykk).

 

Måle forbruket ved å kjøre rundt i vanlig trafikk er bare tull og gir overhodet ingen holdbare resultater annet enn svært grove. Årsaken til det er at ingen situasjon i det daglige er lik nok til at man nøyaktig kan måle drivstofforbruk. En feilmargin på +- 15% med slike målinger vil være svært optimistisk. Den er langt høyere, noe som sier litt om de som støtter seg til slike målinger..

 

Skal det måles, så motoren i benk og kjøres med gitte driftskriterer (belastning, luftfuktighet, temperatur osv...) .

 

 

På grunn av en motor sin relativt kompliserte oppbygning og virkemåte, så skjønner jeg godt at folk med dårlige tekniske kunnskaper vil tro på slike tåpelige produkter og myter. Hvis dere søker litt på nettet så finner dere drøssevis av diskusjoner med "vidunerbensin", der man har noen bastante folk som prøver å overbevise andre om å kjøpe diverse produkter. Til slutt kommer det en person med peiling og legger diskusjonen død..

 

Andre myter jeg har hørt er at flybensin liksom skal gjøre at motoren går mye bedre, "sinnsykt". Flybensin (A1, JP1 mf) er bare parafin, som ligner stort på diesel. Dette er dog mer vanlige myter i mopedmiljøet.. :D

Lenke til kommentar

Vel du kommer med mange bastante uttalelser, noen av

dem er like "tvilsome" som aceton teorien jeg tester ut.

 

Enig med bfisk her, hadde dette hatt noe for seg så hadde det garentert vært ute på markedet allerede.

 

Vel vi har jo V-Power da eller "Donald-duck-superduperbensin" som

NAF kalte det for, De testet dette nøye og fant INGEN virkning som

helst i positiv retning: ingen ekstra hester, ikke noe lavere forbruk.

 

I USA selger de bensin iblandet etanol (sprit). Dette for å gjøre bensinen billigere. Problemet med dette er at noen brennstoffsystem ikke tåler etanolholdig bensin. Dette står bla i manualen til flere av mine Honda produkter.

 

Alkohol og Aceton er 2 vidt forsjellige stoffer. og det er Metanol og ikke

Etanol de har i bensinen.

 

På dieselmotorer så smører dieselen direkte. Brennstoffpumpen som består av finmekanikk blir smurt og kjølt av diesel direkte. Aceton vil her fjerne endel av den smørende effekten, så styr unna dere med dieselmotor..

 

*1dl* aceton i 60l diesel blir å gjøre dette? til det motsatte er bevis...

 

En bensinmotor vil kun bruke mindre bensin hvis sylindertrykket økes (mer hk) slik at man ikke trenger å trykke inn gassen så lenge som normalt for å oppnå/holde den hastigheen man ønsker.

 

Noen som har påstått noe annet?

 

Aceton og bensin har ca samme brennverdi og vil dermed ikke gi noe nevneverdig utslag på sylindertrykket i positiv retning ( økt trykk).

 

Acetonen er ingen oktanbooster den får derimot bensinen til å forstøve

seg bedre. Bensin og Diesel har høy overflatespenning, acetonen

redusere denne overflatespenningen pga at aceton har en veldig aktiv mylekylstruktur i forhold til det bensin/diesel har, og bryter opp i bensin/dieselens

seige molekystrur. Dette forhindrer bensin/diesel molekylene i å

klumpe seg sammen som forhindrer ufustendig forbrenning som fører til økt bensinforbruk,mindre effekt og høyere utslipp av HC.

 

På grunn av en motor sin relativt kompliserte oppbygning og virkemåte, så skjønner jeg godt at folk med dårlige tekniske kunnskaper vil tro på slike tåpelige produkter og myter. Hvis dere søker litt på nettet så finner dere drøssevis av diskusjoner med "vidunerbensin", der man har noen bastante folk som prøver å overbevise andre om å kjøpe diverse produkter. Til slutt kommer det en person med peiling og legger diskusjonen død..

 

Prøver du å si noe? :roll:

Dette er et *forsøk* men jeg kan tydeligvis ikke få sagt dette ofte nok..

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Andre myter jeg har hørt er at flybensin liksom skal gjøre at motoren går mye bedre, "sinnsykt". Flybensin (A1, JP1 mf) er bare parafin, som ligner stort på diesel. Dette er dog mer vanlige myter i mopedmiljøet.. :D

5175441[/snapback]

I den sammenheng er der snakk om flybensin for stempelmotorer. Denne alene gir ingen effektøkning, men gjør det mulig å kjøre med tidligere tenning / høyere kompresjon / høyere ladetrykk, da octantallet er høyere. Kokepunktet for flybensin er også noe høyere, noe som igjen er med på å forhindre vapourlock. Sistnevnte er dog et heller lite problem i bil, men høyst relevant i fly. Det fikk jeg erfare i form avnødlanding i småfly i sommer, trolig pga vapourlock. Vi brukte da vanlig handelsbensin.

Lenke til kommentar
I USA selger de bensin iblandet etanol (sprit). Dette for å gjøre bensinen billigere.

 

Dette er ikke hele sannheten, Det går langt tilbake i USA, da de fant ut at ved å tilsette bly i bensinen fikk man bort banking i motoren. De fant ut at de slapp å tape salg ved å tilsette bly, istedenfor metanol. Takket være dette, har vi slittt med de skader blytilsettningen har gjordt. De visste allerede da (30 tallet?) at metanol ville gjordt samme nytten som bly.

Lenke til kommentar

For å svare på litt om bensin i USA og flybensin:

 

I USA selges det stort sett tre typer bensin: regular (87), regular+ (89) og premium (~92). Oktantallene her er altså mye lavere. Det er likevel ikke vanlig med blybensin her, ikke det jeg har sett iaff. Bor i South Carolina.

 

Angående "flybensin": Deles hovedsaklig inn i to grupper, avgas og jet fuel. Avgas finnes i 80, 100 og 100LL (low lead), der sistnevnte nå er den vanligste. Denne bensinen er omtrent som vanlig bilbensin, men med høyere oktantall, som gir større bankefasthet, som igjen kan være fint ved tidligere tenning for å unngå detonasjon. Jet fuel er en mye mindre raffinert, diesel-liknende gulaktig, oljeaktig væske, som kommer som JP1 og JP4. Akkurat hva forskjellen her er, vet jeg desverre ikke.

Lenke til kommentar

zandro:

 

1. Mine påstander har jeg belegg for, så kall dem bastant. Raske søk på nettet beviser mine påstander. Dine acetonpåstander har du ikke belegg for, som du selv innrømmer.

 

2. V-Power. Ja her kommer du med en logisk brist, selvmotsigelse.. Her har Shell, som du selv har lest i reklamen, brukt milioner av kr for å lage oppskriften V-power. Uten å lyktes nevneverdig (NAF). Så kommer du her med aceton og reduserer bensinforbruker og ikke måte på.. helt fantastisk utrolig.. Hvis aceton er så fantatisk, ring shell og fortell ingeniørene der det at det er så enkelt, du blir berømt. Eller.. kanskje ikke.

 

3. De har både metanol og etanol. Lite vits av deg å prøve belære meg med enkel kjemi.. herregud så patetisk. Poenget var at metanol og etanol kan ødlegge drivstoffsystemet. Og det gjør Aceton også.

 

4. 1 dl aceton er jo ifølge deg nok til å gjøre underverker med overflatespenningen. Så da ser det svart ut for brennstoffpumpa også... ikke sant ? Prøv fyll en liten skvett bensin på en dieselmotor og den havarer fort siden de smørende egenskapene til diesel forsvinner. Aceton vil gjøre samme nytten.

 

5. Du har påstått at aceton gir bedre forbrenning og mer effekt. Ergo MÅ forbrenningstrykket øke. Jo høyere forbrenningstrykk jo mer hester vil motoren gi. Er ganske enkelt: Et gasstrykk som presser stempelet ned.

 

Så hvis motoren skal bruke mindre bensin må forbrenningstrykket øke, noe det ikke gjør ved å tilsette et stoff med mindre energiinnhold..

 

6. "Prøver du å si noe" ? Frekt. Imotsetning til dine donald duck tilsetninger, uabstrakte påstander om vidunderet aceton så har mine betraktninger rot i virkeligheten.

 

Hva vet du egentlig om overflatespenningen til bensin og aceton egentlig. Vedder på svaret er absolutt ingenting.

 

7. Det du ikke selv skjønner er at ditt "Forsøk" ikke har gode nok forutsetninger for å komme med pålitelige data du kan vise til. Herregud..

 

 

8. En ting har du egentlig rett i. Aceton reduserer VIRKELIG bensinforbruket. For du tynner jo ut bensinen...lol

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...