Gå til innhold

Hva orker vannpumpa? En testbenk gir svaret!


Anbefalte innlegg

Den vifta på 7800gtx kortet holdt på å ta livet av meg.

5229282[/snapback]

Det gjorde jeg no fint med, hadde 7800GT, en regner med at de bråker omtrent like mye! Bytta den ut med en Zalman kjøler, kjøler utrolig bra, også er det blå LEDs i den :D

 

Men ser bra ut dette Skrue! Begynner å ligne noe, har veldig lyst på vannkjøling jeg og, men har ikke råd eller kunnskaper om det i det hele tatt, og jeg gidder aldri å lese meg til klokhet, er bare ikke meg :p

 

Stå på!

 

Øyvind

5231762[/snapback]

 

Hvilken kjøler da? Har lyst til å få en litt mer stillegående pc, og mitt 7800GTX støyer litt.

 

Bra arbeid Skrue, håper du får bra spons av noen netshopper :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den vifta på 7800gtx kortet holdt på å ta livet av meg.

5229282[/snapback]

Det gjorde jeg no fint med, hadde 7800GT, en regner med at de bråker omtrent like mye! Bytta den ut med en Zalman kjøler, kjøler utrolig bra, også er det blå LEDs i den :D

 

Men ser bra ut dette Skrue! Begynner å ligne noe, har veldig lyst på vannkjøling jeg og, men har ikke råd eller kunnskaper om det i det hele tatt, og jeg gidder aldri å lese meg til klokhet, er bare ikke meg :p

 

Stå på!

 

Øyvind

5231762[/snapback]

 

Hvilken kjøler da? Har lyst til å få en litt mer stillegående pc, og mitt 7800GTX støyer litt.

 

Bra arbeid Skrue, håper du får bra spons av noen netshopper :thumbup:

5239574[/snapback]

Glemte link..

 

Denne her :D

Høres ikke, jeg hører den vertfall ikke!!

 

 

Anbefales!

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg om du har tillgang på "kjøler-testbenken" til Overklokking.no, men om du har, så hadde det vært ypperlig å koblet blokkene du tester med den, så hadde vi også fått en indikator på effektiviteten på blokkene i samme slengen!

5234315[/snapback]

 

Joda, det skal nok la seg gjøre.

Men i første rekke vil dette handle om flow gjennom pumper / blokker, men ideen din er jo ikke så dum.... ;)

Lenke til kommentar

Flow forandres vel ikke ved tempraturforandringer vil jeg tro... Er jo ikke snakk om mange gradene forskjell i vanntemp...

 

Tanken med den testbenken til overklokking.no, var at vi fikk se kominasjoner av blokker, flow og temperatur...

 

Forresten, skal du ikke ha radiatorer tilkoblet? eller er det nær 0 motstand i de?

Lenke til kommentar

Jo, faktisk!

Varmere vann flyter lettere enn kaldt, og derfor spesifiserer man gjerne slike målinger ved 20grader, noe som også gjelder flowmeterne her.

Om man ønsker å registrere forskjellen ved f.eks 40grader kontra 20 på vannet, vil dette imidlertid kreve instrumenter som ligger i en helt annen prisklasse enn det utstyret jeg har satt sammen.

 

Jada, jeg har jo forstått poenget med å inkludere kjølertestbenken, og som sagt er ikke tanken så helt fjern.

Vi får se hva det kan utvikle seg til.

 

Om / når det blir aktuelt å teste komplette sett, vil dette selvsagt inkludere en radiator også. Det er heller ingenting i veien for å teste flow gjennom radiatorer alene, så det bør etterhvert bli endel matnyttig rundt denne benken vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Tjena Onkel-S :)

Fin fine saker mån si ja! Knall at du lager en jigg slik at analytiske freeks som meg selv kan få avlest pumpekarakteristikken for en pumpe en vurdere å gå til innkjøp av.

 

Selv har jeg ut i fra innsamlede data laget denne anleggs/ pumpekarakteristikken, (tap i pumpehøyde slanger og tank er ikke tatt med.)

 

Som du ser Onkel-S så er det bare en pumpe som gjelder når en skal virkelig begynne å snakke og det er Iwaki MD-RZ serien. Få lånt deg en MD30-RZ som er på størrelse med Eheim 1250 så skal jeg love deg at du må kjøpe manometer med mer enn 6 m.v.s :tease:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Gleder meg til du begynner å få resultater :)

 

Skal 90% sikkert ha vannkjøling til våren, som skal stå på dual-core Pentium-m eller dual-core A64.

 

Looking forward to the results! :thumbup:

 

Håper dette kan bunne ut i en god artikkel på Overklokking.no, som tar for seg pumper, blokker ol. og kanskje et "vannkjølings-opsett", som yter jevnt over veldig bra.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Tjena Onkel-S :)

Fin fine saker mån si ja! Knall at du lager en jigg slik at analytiske freeks som meg selv kan få avlest pumpekarakteristikken for en pumpe en vurdere å gå til innkjøp av.

 

Selv har jeg ut i fra innsamlede data laget denne anleggs/ pumpekarakteristikken, (tap i pumpehøyde slanger og tank er ikke tatt med.)

 

Som du ser Onkel-S så er det bare en pumpe som gjelder når en skal virkelig begynne å snakke og det er Iwaki MD-RZ serien. Få lånt deg en MD30-RZ som er på størrelse med Eheim 1250 så skal jeg love deg at du må kjøpe manometer med mer enn 6 m.v.s :tease:

5240379[/snapback]

 

 

Helt klart en "verstingpumpe" det der!

Som det selvsagt skulle vært mer enn morsomt å få testet. Problemet blir vel å få tak i en, ettersom de pumpene neppe er dagligkost for oss.

Etter hva jeg har klart å snappe opp, så er de også ganske dyre? Men vi får nå se hva som kan dukke opp etterhvert! ;)

Lenke til kommentar

jeg har et lite spørsmål her. jeg hadde et litt sprøtt prosjekt her om dagen.

 

jeg modifiserte en vannblokk og koblet den til en hageslange. vanntempen var 5-6grader.

 

jeg hadde først bare på uberlite trykk fra hageslangen og det gikk helt greit men så var jeg ikke like forsiktig og ga den alt hageslangen kunne servere. det ble for mye! blokka røk ved nippelfestet og det var plexiglass oppå den og det var sprukket. spurte pappa om trykket i en hageslange rundt 3 bar!

 

dette var jo kansje ikke verdens beste blokk da men

 

og jeg vet ikke hva slags merke det er det sto ikke på (fikk blokka av onkel)

 

Edit: hvor mange bar er det på en slik pumpe som dere bruker feks ehim 1250?

Endret av storken
Lenke til kommentar

Det er meget beskjedent, i forhold til trykket fra en hageslange!

Gjennomsnittlig ligger trykket fra de pumpene vi bruker, på rundt 0,15bar, altså LANGT under de 3-4 bar fra en hageslange!

Og som en liten rettesnor:

De fleste vannpumpene spesifiseres gjerne med liter i timen, óg max løftehøyde, gjerne oppgitt i meter. Kan man lese f.eks max løftehøyde: 1,5m, tilsvarer dette grovt sett et trykk på 0,15bar.

Lenke til kommentar

Da var det gjort!

Nå står benken ferdig,I alle fall i grove trekk. :D

Har rukket å "grovkjøre" 4 pumper, hhvis Eheim 1002 (bare som nedsenkbar), MaxiJet 750, MaxiJet 1100, og C-Systems 750 MarkII.

Med grovkjøre mener jeg kun måling av flow og Hmax, har ikke hatt tid til å teste noe mer om forholdet spesifikk flow v/ varierende mottrykk.

Men det skal nok bli en råd med det også, etterhvert.

Det jeg her og nå uansett kan si, er at Eheim-pumpa utmerker seg mht gode mottrykksegenskaper. Nærmere detaljer kommer som sagt senere!

 

Her er i alle fall et bilde av det hele, med Eheim-pumpa "ombord":

 

Idrift.jpg

 

Mer blir det nok ikke å høre herfra før sent søndag kveld, ettersom jeg og "sjefen" her tar en tur til Roma imorra. ;)

Lenke til kommentar

Mye bra å lese på det forumet der ja!

Og sant nok, de aller fleste pumper vil jo tilføre vannet en viss varme, avhengig av merkeeffekt og virkningsgrad.

Denne ligger vel gjennomgående på rundt 70-80%, noe som igjen betyr at en pumpe med f.eks. 15w effekt vil avgi 3-5watt til vannet.

I mine øyne er dette ikke noe å ta hensyn til, når man tenker på at CPU- GPU-blokk og andre vannkjølingsdeler i et system, avgir mangedobbelt så mye varme.

Men, kjører man ivei med vesentlig kraftigere pumper, så vil nok dette ha en viss påvirkning.

Det vil forøvrig også bli montert en temperaturmåler for vannet på benken, som ved test av pumper, vil holdes rundt 20 til 25grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...