Gå til innhold

Bytte et returprodukt i et annet.


Anbefalte innlegg

Jeg sendte for litt siden inn en harddisk, denne ble kjapt testet og erklært død.

 

Jeg sendte butikken en e-post og spurte om jeg kunne få bytte fra min 250GB disk til en av tilsvarende merke som var 300GB.

 

Jeg la også med regnestykke, med prisen på hva 300 GB disken kostet, hva min disk kostet på kjøpstidspunktet og mine portoutgifter når jeg sendte inn disken.

 

Dette ble ca. 200 kroner.

 

Så uten å kontakte meg på noensomhelst måte får jeg en ordrebekreftelse på en ny disk hvor den gamle er byttet i en 300 GB disk, og at jeg da skal betale et mellomlegg på over 400 kroner.

 

Jeg sendte sporenstreks en e-post til butikken om at de enten måtte gi meg 300 GB disken etter det regnestykket jeg sendte dem, eller sende meg en tilsvarende disk som den jeg sendte til dem.

 

Etter at jeg regnet litt fant jeg ut at de hadde trukket fra dagens pris på den disken jeg kjøpte, og latt være å trekke fra mine portoutgifter.

 

En ting er at en reklamasjon ikke skal ha noen kostnader for meg, altså skal de trekke fra portokostnadene mine, en annen ting som er minst like grovt er at de endrer på prisforespørselen min og legger inn en ordre, uten noen bekreftelse fra meg på at jeg godtar den nye prisen.....

 

:nei::mad::thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste feilen jeg kan se er at de ikke har trukket fra returporto. Du får ikke tilbake kjøpssummen på kjøpstidspunktet - da alt av hardware faller i pris.

 

Det du burde få regning på er: Pris 300Gb minus pris 250Gb (pr i dag) minus returkostnader du hadde.

 

Å tro at du får tilbake prisen da du kjøpte disken er for optimistisk.

Lenke til kommentar

Ja de kom med et annet regnestykke utfra dagens pris på disken.

Det er i og for seg greit.

Det de gjorde galt var at jeg kom med et forslag, og de mer en doblet summen jeg skulle betale uten å ta kontakt med meg.

 

Og siden jeg synes det ble for mye å betale for 50 GB ekstra så valgte jeg å be om å få en tilsvarende disk i retur som den jeg sendte inn.

 

Så er det bare å vente på at de setter inn returkostnadene mine på min konto, så er jeg fornøyd :)

 

De gangene jeg har sendt ting i retur har jeg alltid måtte legge ut for porto, sikkert fordi butikken ikke kan vite på forhånd om feilen dekkes av reklamasjon.

Lenke til kommentar
Ser ikke hva de har gjort galt?

 

Du får aldri tilbake alle pengene på disken som er (1/2år?) gammel.

Vanlig praksis er å trekke fra dagens verdi.

 

Porto vet jeg ikke hvordan butikken behandler sakene som, men som oftest får man returservicelapp slik at man slipper å betale porto.

Vel, det er ikke dagens verdi man skal se på, men verdien da du kjøpte gjenstanden. Alle vet at verdien på gjenstander synker med tid.

 

Høyesterett har kommet fram til:

 

Rt. 2002 s. 173.

 

1. "Den årlige nytten vil videre være avhengig av den normale brukstid for den aktuelle type salgsgjenstander. Et ytterpunkt vil her være den fysiske levealder ved normal bruk. Men denne levealder bør justeres ut fra den brukstid som slike gjenstander har i praksis. Denne brukstid vil normalt være kortere og vil for møbler blant annet være påvirket av svingninger i kjøpernes smak, livsmønster og private økonomi. Ut fra de opplysninger som foreligger, finner jeg det for denne type møbler naturlig å regne med en gjennomsnittlig brukstid på ca 10 år. Det er en slik gjennomsnittsbetraktning som etter min mening bør legges til grunn ved fastsettelsen av det nyttevederlag som skal komme til fradrag. Fordeles kjøpesummen over en 10-årsperiode, er det tale om et årlig nyttevederlag på kr 1.500."

 

2. "Jeg bemerker at lovforarbeidene forutsetter at det skal anvendes en nettobetraktning, hvor det også tas hensyn til arbeid og ulempe som mangelen og de etterfølgende forhandlinger har skapt for kjøperen, se Ot.prp.nr.80 (1986-1987) side 118."

 

Og hvis de krever avslag fra den prisen du betalte, skal du ha renter fra den dagen du kjøpte varen. Hvis de ikke trekker fra noe, kan du kreve renter fra den dagen du reklamerte. :innocent:

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Eneste feilen jeg kan se er at de ikke har trukket fra returporto. Du får ikke tilbake kjøpssummen på kjøpstidspunktet - da alt av hardware faller i pris.

 

Det du burde få regning på er: Pris 300Gb minus pris 250Gb (pr i dag) minus returkostnader du hadde.

 

Å tro at du får tilbake prisen da du kjøpte disken er for optimistisk.

valgte å quote deg jeg.

 

Med enklere ord så sier du da at dersom jeg leverer inn min p910i ca 3-4 mnder inn i garantien (reklamasjon) og jeg får valget pengene tilbake eller annen telefon, så skal butikken kunne kreve mellomlegg tilsvarende pris på telefonen på det tidspunktet jeg reklamerer og ny telefon.

 

Illustrert med:

 

P910i i august 5200 kr

 

p910i i desember 3990 kr

 

jeg velger en nokia 9500 til 4990 kr. Altså skal jeg da være nødt å betale 1000 kr ekstra for å telefonen, som likevel koster mindre enn det jeg betale for min?

 

(mobiler faller også i verdi)

 

ja; jeg er klar over det med renter osv, men dette eks. tar ikke hensyn til det

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Hadde en retur på et skjermkort som jeg hadde kjøpt hos komplett. Det var en garantisak og jeg fikk tilbakebetalt det beløpet som jeg hadde betalt for kortet da jeg kjøpte det. De prøvde seg først med å tilby meg et dårligere produkt, noe jeg blankt nektet. Siden de ikke hadde kortet inne lengre så var de nødt til å tilbakebetale pengene.

Lenke til kommentar
Eneste feilen jeg kan se er at de ikke har trukket fra returporto. Du får ikke tilbake kjøpssummen på kjøpstidspunktet - da alt av hardware faller i pris.

 

Det du burde få regning på er: Pris 300Gb minus pris 250Gb (pr i dag) minus returkostnader du hadde.

 

Å tro at du får tilbake prisen da du kjøpte disken er for optimistisk.

valgte å quote deg jeg.

 

Med enklere ord så sier du da at dersom jeg leverer inn min p910i ca 3-4 mnder inn i garantien (reklamasjon) og jeg får valget pengene tilbake eller annen telefon, så skal butikken kunne kreve mellomlegg tilsvarende pris på telefonen på det tidspunktet jeg reklamerer og ny telefon.

 

Illustrert med:

 

P910i i august 5200 kr

 

p910i i desember 3990 kr

 

jeg velger en nokia 9500 til 4990 kr. Altså skal jeg da være nødt å betale 1000 kr ekstra for å telefonen, som likevel koster mindre enn det jeg betale for min?

 

(mobiler faller også i verdi)

 

ja; jeg er klar over det med renter osv, men dette eks. tar ikke hensyn til det

Ja hvis du selv ønsker å bytte telefon av egen interesse.

 

Derimot, hvis butikken ikke kan fikse og heller ikke skaffe lik telefon den du hadde skal du få hele kjøpssummen kreditert. Om du da velger å få et nytt/bedre produkt eller pengene får være opp til deg.

 

Og om butikken er grei og lar deg få den nye telefonen uten kostnad er det bare fint - men du har ikke krav på det og kan heller ikke forvente det - etter min mening.

Lenke til kommentar

Det trådstarter i utgangspunktet har krav på, er en ny disk lik den han sendte inn. Når han heller vil ha en annen vare, og butikken viser fleksibilitet til det, skal det selvfølgelig gå etter dagens pris.

 

Regnestykke til Christian86 kan lett slå andre veien.

 

Kjøper en Zen Micro 5GB (drittprodukt, kan ikke si dette ofte nok) til 2250,- før jul.

 

Går i stykker, får godkjent retur i oktober, da dagens pris er 1695,-

 

Da vil jeg heller ha en Zen Micro 6GB, som nå koster 2050,-

 

Hva virker da mest riktig, få tilbake 200,- eller betale 355,- i mellomlegg?

Lenke til kommentar

ser at regnestykket "backfires" der, men du kan ikke nekte for at loven faktisk er til for å beskytte kjøper og ikke butikken. Det var neppe intensjonen at dersom forbruker må reklamere så kjapt at han også skal tape på at butikken solgte noe "dritt"

 

 

men der ville jeg heller anbefalt å heve, så gå tilbake å kjøpe 6GB for da kan ikke butikken si noe :p

Lenke til kommentar
Det trådstarter i utgangspunktet har krav på, er en ny disk lik den han sendte inn. Når han heller vil ha en annen vare, og butikken viser fleksibilitet til det, skal det selvfølgelig gå etter dagens pris.

 

Regnestykke til Christian86 kan lett slå andre veien.

 

Kjøper en Zen Micro 5GB (drittprodukt, kan ikke si dette ofte nok) til 2250,- før jul.

 

Går i stykker, får godkjent retur i oktober, da dagens pris er 1695,-

 

Da vil jeg heller ha en Zen Micro 6GB, som nå koster 2050,-

 

Hva virker da mest riktig, få tilbake 200,- eller betale 355,- i mellomlegg?

Det er selvfølglig det han har betalt for varennår han kjøpte den + utgifter med transport + renter kunden skal ha, ikke dagens verdi av ny disk.

 

Butikken skal ikke tjene på at de har brutt en kjøpsavtale med kunden, dette kommer vel tydelig ut v loven også hvis man leser der.

Lenke til kommentar

jeg snakka med netshop i dag på tlf angående bytting av de døde rambrikkene mine, og de tok utgangspunkt i dagens pris da de regna ut mellomlegget mitt, selv om brikkene mine er bare et par mnder gamle.

 

om du skal ha samme vare tilbake så betyr det ikke noe hva du ga for den og hva den koster, men dersom du vil bytte den i en anenn vare som er dyrere, så blir det dagens pris som blir trekt i fra. det døles kanskje ikke så riktig for oss kunder, men nå er det sånn det blir gjort, og jeg tror at netbutikkene gjør det som er rett i denne saken, derfor var det greit for meg.

 

fikk uansett en fin liten rabatt av netshop på de nye brikkene jeg fikk i erstatning, så jeg klager ikke ;)

Lenke til kommentar

Da har Netshop lurt deg, fordi det har de ikke hjemmel til. :no:

 

Fkjl. § 49 (2) første punktum:Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført.

 

Sdien de bare var et par måneder gamle har du krav på få tilbake alt det du betalte, og ikke dagens pris. Slik avkortning strider mot overnevnte paragraf helt tydelig.

 

Det at Netshop ikke har levert vare som virker er ikke kunde som skal lide for, men Netshop.

Lenke til kommentar
Det trådstarter i utgangspunktet har krav på, er en ny disk lik den han sendte inn. Når han heller vil ha en annen vare, og butikken viser fleksibilitet til det, skal det selvfølgelig gå etter dagens pris.

Hvilken pris som er den riktige er og bruke er jeg personlig i tvil om, logikken min sier at det er prisen på kjøpstidspunktet, f.eks. om disken min nå bryter sammen to ganger til så kan jeg heve kjøpet å få tilbake akkurat like mange kroner som jeg betalte for disken, selv om den på det tidspunkt koster mye mindre enn når jeg kjøpte den.

 

Det jeg kritiserer butikken (som er netshop) for er at de istede for å møte mitt regnestykke og den prisen jeg kom med, med sitt eget regnestykke og den prisen de selv kom fram til, la inn en ordre på en ny harddisk til over dobbelpris i forhold til hva mitt regnestykke viser.

 

Det mener jeg er kritikkverdig, et eksempel som egentlig går på det samme er:

 

Jeg sender en e-post til "muremester bjørn" for å få satt opp en ny brannvegg, i e-posten foreslår jeg en pris, så kommer muremester bjørn og gjør jobben og forlanger en pris som er dobbelt så høy.

 

Går egentlig ut på det samme.

Lenke til kommentar

Man har da ikke krav på å heve kjøpet etter første gangs reklamasjon? Mener å ha lest her at noen sa det. Så av den grunn så virker det naturlig at man tar utgangspunkt i dagen kr verdi om man vil ha en annen "ikke" tilsvarende vare.

 

Men nå er det hva loven sier som gjelder. Og det er det tydeligvis litt uenighet om (som alltid).

 

 

Håper ikke denne tråden blir like lang som Ingen angrerett på Netshop Oslo?. Blir bare en lang spekuleringstråd uten noe konkret :(

Lenke til kommentar
Det er selvfølglig det han har betalt for varennår han kjøpte den + utgifter med transport + renter kunden skal ha, ikke dagens verdi av ny disk.

 

Butikken skal ikke tjene på at de har brutt en kjøpsavtale med kunden, dette kommer vel tydelig ut v loven også hvis man leser der.

Så hvis man velger tilsvarende vare, så skal man også få mellomlegget av det varen kostet på kjøpstidspunktet og varens verdi nå? Eller så kan man velge en litt dyrere disk i stedet, og faktisk FÅ penger fordi den nye og bedre disken nå er billigere enn det den gamle kostet på kjøpstidspunktet?

 

Ser du at det virker urimelig? Jeg har aldri opplevd noe slikt ved bytte av produkter jeg har levert inn på reklamasjon og garanti der jeg har fått ny vare.

 

Og hvor har butikken brutt en kjøpsavtale her? Ser ikke helt argumentasjonen din.

Lenke til kommentar
Det er selvfølglig det han har betalt for varennår han kjøpte den + utgifter med transport + renter kunden skal ha, ikke dagens verdi av ny disk.

 

Butikken skal ikke tjene på at de har brutt en kjøpsavtale med kunden, dette kommer vel tydelig ut v loven også hvis man leser der.

Så hvis man velger tilsvarende vare, så skal man også få mellomlegget av det varen kostet på kjøpstidspunktet og varens verdi nå? Eller så kan man velge en litt dyrere disk i stedet, og faktisk FÅ penger fordi den nye og bedre disken nå er billigere enn det den gamle kostet på kjøpstidspunktet?

 

Ser du at det virker urimelig? Jeg har aldri opplevd noe slikt ved bytte av produkter jeg har levert inn på reklamasjon og garanti der jeg har fått ny vare.

 

Og hvor har butikken brutt en kjøpsavtale her? Ser ikke helt argumentasjonen din.

nå begynner dette å se rart ut.

 

Kjøpsavtalen:

 

jeg mener en kjøpsavtaler blir ca sånn:

 

kunde betaler for en vare som funker

butikken leverer en vare som funker

 

intrer enten manglende betaling/dårlig vare så er jo avtalen brutt. Må man se så A4 på det hele tiden?

 

Hvis en kunde reklamerer på en vare som følge av mangel/mangler så mener du her at kunden skal lide fordi verden går fremover?

 

Viser til mobil eksemplet mitt. Her kjøpte jeg en p910i, men så må reklamere etter noen mnder. Skal jeg tape 1000 ekstra på at nokia sendte ut sin 9500 noen mnder etterpå, og at for meg så er dette en godt alternativ til en tilsvarende telefon?

 

 

 

om du skal ha samme vare tilbake så betyr det ikke noe hva du ga for den og hva den koster, men dersom du vil bytte den i en anenn vare som er dyrere, så blir det dagens pris som blir trekt i fra. det døles kanskje ikke så riktig for oss kunder, men nå er det sånn det blir gjort, og jeg tror at netbutikkene gjør det som er rett i denne saken, derfor var det greit for meg.

 

 

ingen sier Netshop bevisst prøver å lure folk her, men tingen er at en kan ikke tro alt butikkene sier til deg om dine rettigheter.

Lenke til kommentar

Vi får forklare litt da:

Normalt erstatter vi defekt vare med ny av samme type. Men om en kunde ønsker å bytte i ett annet dyrere produkt og betale mellomlegg så forsøker vi å imøtekomme det som en kundeservice. Da er det selvsagt dagens priser på begge produktene som gjelder når vi beregner mellomlegget, alt annet ville vært "commercial suicide" i en bransje hvor prisene faller med gjennomsnittlig 35% i året.

Dette er selvsagt hverken noe lovbrudd eller å "lure" en kunde, det er faktisk kun god kundebehandling å være fleksible med å bytte i annen vare.

 

 

Mvh Svenn-Aage, Netshop

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...