Gå til innhold

Forskudd eller Visa?


Anbefalte innlegg

[

Vet noen hvor denne satsen på 2,5% kommer fra? Er det noe VISA skal ha? Er det ingen utgifter utover dette?

 

Jeg var nylig (via jobben) i kontakt med Cardia som tilbyr VISA-betaling til nettbutikker; de skulle ha 5% av omsetningen...noe som egentlig er ganske drøyt...

Kortselskapene tjener penger på å ta en prosentandel av salget. Det er altså butikken som betaler kortselskapet, ikke kortbrukeren (vel.... 0 - et par hunderlapper i årsavgift betales av kortbrukeren, men det er ikke mye i den store sammenhengen). Butikken betaler fra 1,5% til 5-6% i avgift til kortselskapet, avhengig av hvor god avtale man får.

 

Ellers er ikke et par prosent av en gjennomsnittlig salg på et par tusenlapper (?) mye å betale for butikken. Pengene kommer jo rett inn på konto uten problemer. Det samme gjelder oppkravsavgiften til Posten, og det koster omtrent det samme. Det tredje av de eneste reelle alternativene, faktura, er ofte dyrere og mer styr med. Men for småting som kan sendes i brev for en rimelig porto, er faktura det beste og billigste alternativet både for selger og kjøper. Ikke glem at brev havner rett i postkassen. Alle som selger bøker, f.eks., har faktura som standard betalingsmåte. De fleste betaler tross alt regningene sine.

 

Forskuddsbetaling er ikke noe alternativ for en seriøs butikk som vil ha kunder. Det fins ikke en eneste nettbutikk i Norge som har suksess, og tilbyr det som eneste alternativ. Det er ikke tilfeldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig liker jeg å velge postoppkrav ved større ordre, mest pga jeg ikke ønsker å betale før jeg vet jeg har pakken. Betaler du med VISA, så er du på mange måter mer hjelpesløs(det føles hvertfall slik) dersom posten driter på draget... noe som skjer :) Synd for nettbutikken, men med postoppkrav kan du lempe fra deg litt ansvar.

Jeg er enig med deg i de andre argumentene dine, men på dette punktet må jeg korrigere deg litt. Viser til betingelsene hos f.eks. Sovida:

 

"Transportrisiko

Vi står for transportrisikoen, d.v.s. risikoen for at varen skades eller kommer bort under forsendelsen fra vårt lager til deg."

 

På godt norsk; Du er trygg uansett betalingsmåte :thumbup:

det var derfor jeg la til "(det føles hvertfall slik)".. De fleste nettbutikker har en policy her. Har faktisk prøvd denne rutinen med play.com etter å ha betalt med VISA. Poenget mitt er at når man har betalt for varen blir man fort mer sårbar, jeg liker liksom å se pakken før jeg betaler og særlig dersom det er snakk om større beløp. Det som irriterer meg er at Posten ikke har rutiner for at man kan sjekke at innholdet i pakken stemmer før man betaler.

Lenke til kommentar
[

Vet noen hvor denne satsen på 2,5% kommer fra? Er det noe VISA skal ha? Er det ingen utgifter utover dette?

 

Jeg var nylig (via jobben) i kontakt med Cardia som tilbyr VISA-betaling til nettbutikker; de skulle ha 5% av omsetningen...noe som egentlig er ganske drøyt...

Kortselskapene tjener penger på å ta en prosentandel av salget. Det er altså butikken som betaler kortselskapet, ikke kortbrukeren (vel.... 0 - et par hunderlapper i årsavgift betales av kortbrukeren, men det er ikke mye i den store sammenhengen). Butikken betaler fra 1,5% til 5-6% i avgift til kortselskapet, avhengig av hvor god avtale man får.

poenget til trådstarter er vel at uansett hvem som betaler dette, vil det gi noe dyrere produkter, evnt at denne utgiften kommer opp sammen med frakt/ekspedisjon, så kan folk velge hva de ønsker(VISA eller postoppkrav)... Postoppkrav vil vel ganske klart svare seg jo dyrere bestillingen blir ettersom det vel er ett fast beløp. Nettbutikken skal tross alt tjene inn disse %ene en plass..

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor dette skal være et enten/eller valg?

 

Hvorfor ikke gjøre som følger: På websidene kan man gi brukerne begge valg

1) Betale med VISA

2) Betale med nettbankoverføring - og gi 2,5% rabatt!

 

For de som ønsker rabatten er det bare å smøre seg med tålmodighet for de ekstra dagene leveransen vil ta.

 

Har ikke sett noen andre nettbutikker som tilbyr dette, og det burde jo være et salgskonsept som tiltaler de som ønsker å presse prisene i bunn.

 

Et annet poeng som dog kanskje er mer relevant for forbrukeren enn butikken;

Bruker man VISA til betaling er transaksjonen forsikret, dvs. at hvis butikken går konkurs skal man i prinsippet få igjen pengene sine. Hvis man betaler kontant/via nettbank skal man IKKE forvente å få igjen pengene da dette pr. def. antakeligvis ikke blir kategorisert som annet enn uprioriterte krav. Dette betyr at all offentlig gjeld (MVA, skatt etc.), tinglyst gjeld, og gjeld som hefter til varelager (og leverandører) blir prioritert FØR du som kunde evt. får penger, og når de først kommer til deg pleier det vel ikke å være så mye igjen.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke gjøre som følger: På websidene kan man gi brukerne begge valg

1) Betale med VISA

2) Betale med nettbankoverføring - og gi 2,5% rabatt!

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror de sleipe kreditkortselskapene har avtaler som forbyr brukerstedene å gi denne type rabatt til de som ikke betaler med kort.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke gjøre som følger: På websidene kan man gi brukerne begge valg

1) Betale med VISA

2) Betale med nettbankoverføring - og gi 2,5% rabatt!

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror de sleipe kreditkortselskapene har avtaler som forbyr brukerstedene å gi denne type rabatt til de som ikke betaler med kort.

Jeg har heller ikke sett noen som tilbyr rabatt ved nettbank. Men jeg tror det er lov. Det som er ulovlig, er å la kjøperen betale butikkens gebyr til kortselskapet. Dette gjelder i Norge og noen andre land. I noen land, f.eks. England, er det lov, men lite brukt. Trolig fordi det vil bli oppfattet negativt av kundene. I praksis bakes kortselskapsavgiften inn i alle prisene. Og så lenge nesten alle betaler med kort, er ikke det noe problem. Men i butikker med stor andel andre betalingsmåter, ....... Vi som forbrukere, bryr oss uansett ikke så mye om dette. Vi handler der prisene er lavest, så i praksis justerer ofte butikker med mye kortbetaling, og som samtidig konkurrerer med andre uten kortbetaling, ned fortjenesten sin.

 

For meg som kjøper, er de foretrukne betalingsmetodene slik i prioritert rekkefølge:

1. Faktura i pakken, for da ser jeg hva jeg får før jeg betaler.

2. Postoppkrav, for da betaler jeg i hvert fall ikke før jeg får noe. Og jeg kan lettere annulere ordren dersom det tar lang tid.

3. Paypal eller kredittkort via tredjepart, for da ser ikke butikken kortnummeret mitt

4. Kredittkort

5. Forskuddsbetaling via nettbank

 

Dersom jeg skal godta et betalingsalternativ nedover denne lista, skal jeg få noe igjen for det på en eller annen måte. Så lavere pris for forskuddsbetaling, ville vært greit. Men da skal det være en kjent og seriøs butikk, slik at jeg vet at jeg får pengene tilbake ute problemer, dersom det er aktuelt (angret kjøp eller feil på varen).

Lenke til kommentar
En nystartet nettbutikk uten Visa vil neppe få mange kunder.  Giro med pakken er et alternativ, men kan gi litt ekstraarbeid å kreve inn penger fra kunder som ikke betaler.

Hvorfor ikke? Fordi du ikke stoler på butikken?

Rett og slett fordi folk flest synes det er lettvint å betale med kort, og det finnes mange nettbutikker der det er mulig.

Lenke til kommentar
Giro med pakken er et alternativ, men kan gi litt ekstraarbeid å kreve inn penger fra kunder som ikke betaler.

Tror neppe dette er en god ide, koster endel og drive inn penger og mange ville prøve og utnytte systemet. Man måtte også kredittsjekke alle kunder og skape masse ekstra arbeide.

Det er faktisk vanskelig og drive inn penger fra folk, kan ta flere år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

For giroalternativet vil du få tap på fordringer som langt vil overstige 2,5%. Alternativt kan du selge kravene til et faktoringselskap (Finance Credit f. eks :-) ) men litt avhengig av avtalen får du heller ikke her 100% av pålydende, så der går vinningen fort opp i spinningen versus VISA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
For meg som kjøper, er de foretrukne betalingsmetodene slik i prioritert rekkefølge:

1. Faktura i pakken, for da ser jeg hva jeg får før jeg betaler.

2. Postoppkrav, for da betaler jeg i hvert fall ikke før jeg får noe. Og jeg kan lettere annulere ordren dersom det tar lang tid.

3. Paypal eller kredittkort via tredjepart, for da ser ikke butikken kortnummeret mitt

4. Kredittkort

5. Forskuddsbetaling via nettbank

Mi liste er som følger:

 

1. Giro

2. Kredittkort

3. Forskuddsbetaling

4. Oppkrav

5. Paypal

 

Giro er selvsagt en ener, da er det selger sitt problem hvis det skulle være noe tull med produktet. Kredittkort er enkelt og greit og man kan holde banken ansvarlig hvis det skulle bli noe tull med selger jf. kredittkjøpsloven. Forskudd er hassle. Oppkrav er dyrt. Paypal er enda mer hassle og dessuten DRITdyrt for butikken som igjen må prise inn dette.

Lenke til kommentar

jeg kan se hvorfor noen ønsker seg giro med pakke, men igjen vil jeg påstå at det kommer litt an på hvor store beløp, hvilke bransje man er i, hvem kundegruppen er og hvor stor denne er. Poenget mitt er at dersom varene som selges er nisjeprodukter med en heller begrenset kundegruppe som man av ulike årsaker vet er betalingsdyktig og "ærlig", så kan muligens en butikk ta en sjanse, selv med dyrere varer. Selger man f.eks datautstyr, ville jeg vært mer forsiktig med en slik giroløsning. Årsaken er at det er lett omsettelig utstyr og som butikk har man ingen mulighet til å si noe om kundene som kundegruppe ettersom "alle typer" kjøper datautstyr på denne måten. Og skulle man sentrere en "typisk" kundegrupper ville det kanskje vært yngre folk og studenter med "variabel" betalingsevne? Dvs giro blir på mange måter høy risiko og kan medføre at man må bruke store ressurser på å innkreve pengene.

 

Poenget mitt(og sikkert mange andres) er at en nettbutikk kan ikke uten videre anta at alle kunder er ærlige, på samme måte som jeg ser litt med skepsis til enkelte nettbutikker/selgere. Er det snakk om store beløp er ikke jeg villig til å stole blindt på at andre faktisk leverer uten at jeg har truffet dem eller snakket med dem "ansikt til ansikt". I så måte har jeg stor forståelse for at man ikke velger giro løsning, på samme måte jeg forventer at en nettbutikk ikke forventer at jeg setter ett større beløp på en konto og håper at de leverer varen som avtalt. De fleste av oss har vel lest tåredryppende historier om folk som har forhåndsbetalt flere tusen kroner for varer de har kjøpt på QXL og enten aldri sett disse eller fått tilsendt noe skrot.. mener å huske at det var her inne som fikk ett telys for ett par høvdinger. Betaler man med postoppkrav og åpner pakken på postkontor, så kan faktisk transaksjon blir kansellert dersom det helt åpenbart ikke stemmer.

Lenke til kommentar

VISA er, etter min mening, det raskeste og tryggeste for begge parter.

 

Ved oppkrav risikerer butikken å få massevis av uavhentede varer i retur og da tape portoen for tur og retur (ikke alle som inrømmer at de faktisk hadde bestilt, men ombestemte seg).

 

Skal kundene betale på forskudd over nettbank, må man sannsynligvis vente til pengene har kommet inn på konto, eller man må sende over kvittering før varer sendes.... m.a.o: Tungvint.

 

Giro sammen med varen er gambling. Du har ingen sikkerhet overhodet, for at vedkommende betaler for varen....

Endret av Dr. Phil
Lenke til kommentar

 

Giro sammen med varen er gambling. Du har ingen sikkerhet overhodet, for at vedkommende betaler for varen....

Giro i pakken er den vanlige betalingsmåten mellom bedrifter. Oppkrav brukes i bedriftsmarkedet dersom kunden ikke er kjent på forhånd/ikke mulig å kredittsjekke, eller dersom kunden er kjent som dårlig betaler. Jeg vet at vi i denne tråden vel snakker om salg til private, men jeg synes butikken bør tenke på samme måte for salg til private. Jeg vil forvente at jeg kan få giro dersom jeg er kjent kunde, dvs har handlet et par ganger før eller dersom beløpet er lite (la oss si max 500 kr). De store seriøse butikkene som sender varer til private (bokklubber, Ellos, osv) gjør det på denne måten.

Lenke til kommentar

Du bør IKKE tilby å sende giro, med mindre det er helt spesielle tilfeller (eks bedrifter). Folk betaler ikke.

 

Du bør ha kredittkortbetaling slik at kunder som ønsker det har mulighet for det. Fordelen er jo at betalingen registreres (dvs garanteres) umiddelbart. Men du trenger jo ikke å oppfordre til å betale med kort på noen måte. Gjerne plassere kredittkortvalget nederst/gjemt, slik at kun de som leter etter det finner det... :p

 

Jeg har selv utelukkende sendt ut faktura på e-post (nettbank) i en stund, og det er forsåvidt ingen som har klaget på det, men som en over her nevner - slikt kommenterer ikke kundene - de ser seg heller om etter andre alternativer. Om noen uker vil jeg tilby kredittkort-løsning også, så da er det jo spennende å se hvor mange som faktisk benytter den muligheten. ;)

 

Problemet med kredittkort er at personer under 18 år kan ikke bruke det, og mange er fremdeles redd for å betale med kort på nett.

 

Problemet med å sende giro/faktura at det er tungvindt/vanskelig å registrere innbetalinger (med mindre du har KID/OCR-avtale med BBS), og at det kan ta veldig lang tid hvis de ikke betales via nettbank (har vært borti giroer som tar 4-5 dager fra betaling til beløpet ankommer konto)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Etter min mening så virker butikker som ikke har visa noe uprofesjonelle...

Helt enig. Men det kan være kjekt å tilby noe i tillegg til Visa så klart. Bare vær obs på at det fort kan bli kostnader av kunder som ikke gidder å hente oppkravssendingen sin osv.

 

Tror ikke jeg har kjøpt noe på nett uten å bruke kredittkort på mange år; jeg forventer at en nettbutikk har denne muligheten.

 

2,5% fra eller til på prisen gjør lite fra eller til for meg; det er jo kun snakk om 25 kroner i forskjell pr tusenlapp faktisk.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Har selv snudd i døra når jeg har kommet til en web butikk som ikke tilbyr VISA åpent.....f.eks. itbutikken...de har bare oppe ett valg for mastercard, ikke visa, sier de godtar visa opp til 2000,- (dette måtte jeg lese en annen plass), men sier det ikke på sidene sine, ingen valg på betalingssidene. Velger selv visa framfor mastercard. Finnes heldigvis veldig gode alternativer som tilbyr visa :thumbup:

 

Forskuddsbetaling = NO! , betaler aldri noen web butikk på forhånd, eller andre for dens saks skyld :thumbdown: stoler ikke ennå blindt på folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...