Gå til innhold

Server til kontor med 40 ansatte


Anbefalte innlegg

Kom bare til å tenke på noe jeg. Endel av forum brukerne har både personlig erfaring med dette å sette opp servere, mens andre har mindre erfaring med dette eller kanskje ingen erfaring.

 

Lurer litt nå jeg, hva om man lager en egen tråd for det med p sette opp servere, man kan enten bruke et fiktivt firma med fiktive mål, eller man kan bruke sin egen erfaring. Tenker litt på det med å spre sine egne erfaringer osv.

 

Gjorde dette endel da jeg tok 2. året i Singapore. Syntes det er litt artig jeg, på den måte så kan andre få innsyn i din egen tenkning pluss at man kan få andre til å se dine feil som du kan rette på....Vet ikke jeg, kanskje en dum ide?

 

Frankie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åååh, har du BARE sett at HW.no annonsere artikler som de selv har skrevet,

Tre færre artikkler som ikke er hardware.no relatert overlever jeg, gjør ikke du?.

La den diskusjonen ligge a, dette forumet er ikke for useriøse kommentarer ang. hva som passer på forsida til hw.no eller ikke.

Og hwb.no sine artikler er retta mot bedrifter og de som er interessert i den gata. Kom med konstruktive kommentarer og tilbakemeldinger angående artikelen istedet.

Lenke til kommentar
Kom bare til å tenke på noe jeg. Endel av forum brukerne har både personlig erfaring med dette å sette opp servere, mens andre har mindre erfaring med dette eller kanskje ingen erfaring.

 

Lurer litt nå jeg, hva om man lager en egen tråd for det med p sette opp servere, man kan enten bruke et fiktivt firma med fiktive mål, eller man kan bruke sin egen erfaring. Tenker litt på det med å spre sine egne erfaringer osv.

 

Gjorde dette endel da jeg tok 2. året i Singapore. Syntes det er litt artig jeg, på den måte så kan andre få innsyn i din egen tenkning pluss at man kan få andre til å se dine feil som du kan rette på....Vet ikke jeg, kanskje en dum ide?

 

Frankie

Du tenker på noe sånt som "Den store server-tråden" eller en egen kategori, med undertråder. Jeg veit jeg har noen spørsmål :hmm:

 

Det kunne jo være nyttig. Enten det er til spillservere eller mere produktive servere.

 

God ide :thumbup:

Lenke til kommentar

En liten kommentar til om artikkelen har sin rettmessige plass på Hardware.no siden:

 

Nå kan det tenkes at det er mange unge mannfolk som bruker Hardware.no sidene mest, men samtidig tror jeg ikke sidene kun er ment for folk fra gutterommene.

 

Det er mange interessante nyheter om hovedkort, DVD-drev med mer. Alt i alt så er nyhetene interessante for mange grupper brukere, inkludert bedrifter.

 

Synes artikkelen var spennende og det dreide seg jo om hardware ihvertfall. Det kan tenkes at en årsak til at en del HWB.no artikler havner på Hardware.no sidene, er litt for å reklamere for HWB.no slik at flere besøkende skal bli interessert i websidene. Hardware.no er og blir en av de beste samlingstedene for å nå folk, og tror det er hovedgrunnen til at vi har sett såpass mange HWB.no artikler siden oppstarten. HWB.no er jo en ganske fersk side ennå.

 

Just my two cents. :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar

30000 kroner høres som et dårlig utgangspunkt som budsjett. Dette håper jeg du som selger gjorde bedriften oppmerksom på på en "snill" måte.

 

Det kan jo tenkes at bedriften var så vanskelig å rokke ved med hensyn til anbudsprisen, og da får de litt etter hva de bestiller. Det er vel her du som selger må vurdere om det i det hele tatt er lurt å gå inn i anbudet fordi du kan få deg en karamell senere.

 

Hadde jeg vært bedriften ville jeg ønsket meg UPS, og overspenningsvern på alle RJ-45, og eventuelle telefonlinjer som måtte komme i kontakt med kretsene på serveren. Backup er ekstremt viktig også. Håper de har eller har fått oppgradert løsningen sin tilstrekkelig.

 

De har ihvertfall fått seg en ganske grei hardware sånn generellt hvis en ser vekk fra sikkerhetsaspektene. Du burde ta tak i sikkerhetsaspektene nå i etterkant sånn at ledelsen i bedriften ikke sitter uvitende til eventuelle sikkerhetsglipper. Kan hende de burde satse litt mer penger. Men det er det jo kun du som har innsikt i oppsettet som vet hvordan stå er.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har også to øre å legge i debatten om artikkelen.

- Fant den på HW.no som er min startside, og likte både emnet og hvordan jobben ble gjort. Jeg er glad jeg fant på forsida til HW...

Artikkelen minner dog mest om en worklog, men kan være en god begynnelsen for en sticky, her er det allikevel mye å hente også på oppsett av operativsystem og viktige programmer for servere. Var ikke mye om det i artikkelen, men det er kanskje greit å dele opp ting..

 

Jeg er også meget enig i følgende:

Det er viktig å opplyse og gjøre kunden oppmerksomme på en del viktige faktorer.

Mange bedrifter har gått konkurs som følge av for dårlig vekt på kvalitet og driftssikerhet på de forskjellige områdene.

 

Det går også, med mindre rammer, å tenke redundans i bakenliggende systemer som minimerer muligheten for feil lenger frem.

 

I tillegg må man gjøre nøye vurderinger rundt total last, ønsket responstid osv osv. Men disse er kanskje ikke vant til den beste responsen og ytelsen i systemet, men de gjør lurt i å tenke driftsikkerhet som et minimum.

 

NB!

Og man må ikke ha et rom fullt av servere for å tilfredstille div. krav til ytelse og redundans. Man bør også tenke administrasjon og driftskostnader og her kan man spare mye på å tenke i retning av virtualisering og konsolidering.

 

MvH

Lenke til kommentar
Synes dette var en fin artikkel som understreker hvor dyrt det egentlig er med dell, ibm, compaq og resten av gjengen som er så "flink" til å levere servere. -Så hva ble den totale prisen? -Og hvor mange effektive timer ble brukt?

 

Spørsmålet er også hvor dyrt er det at 40 ansatte ikke kan jobbe når et defekt hovedkort må sendes til en webshop for bytte.

 

Det du betaler for når du velger en ferdig HP, Dell, etc sever er service. F eks jeg jobber en del med HP servere, vis noe ryker på en server blir det sendt ny del samme dag, så blir delen byttet dagen etter av en service teknikker, eller av forhandleren. Dette er standard garantien, du kan i tillegg betaler for raskere responstider vis ønskelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Vennligst unngå dobbelposter. Bruk heller edit-knappene når du ønsker å svare på flere innlegg samtidig.

 

næmen leser du ikke komentarene her da, artikelforfatteren har selv sagt i en tidligere post at han leste feil og at de på den engelske siden bruke 1+0 eller 10 om du vil. Skjønne rikke helt din tolkning. Men da det gå da

 

Leser du ikke forumreglene? Skjønner ikke meningen med 3 poster etter hverandre. Slutt å spam, takk.

 

mvh

Lenke til kommentar

Vanligvis bygger jeg servere fra serverbarebones. da får jeg kasse, hk, redundant psu osv osv. Denne gangen var det lite budsjett, som ikke jeg hadde satt, men bedriften. De hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en pc og la den fungere som server. Men etterhvert ble de klar over at en pc er en pc og en server er noe annet. Da begynte anbudsrunden.

 

Kong Basse -> jeg brukte totalt nesten en uke på hele prosjektet. mesteparten av tiden gikk til testkjøring for å elliminere feil på minnet eller annen elektronikk.

 

Batou -> det kan bli fryktelig kostbart om man legger firmaets skjebne i en haug deler kjøpt på nettet om man ikke vet hva man skal ha og hva kompnentene er laget for.

 

Theo343 -> jeg har tallene på ytelse liggende ett eller annet sted. har testet diskene som 1stk og i raid, cpu, samt temperaturer. Alt i Server2000.

 

Igjen, jeg beklager og legger meg flat for skrivefeilen..

Lenke til kommentar
Vanligvis bygger jeg servere fra serverbarebones. da får jeg kasse, hk, redundant psu osv osv. Denne gangen var det lite budsjett, som ikke jeg hadde satt, men bedriften. De hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en pc og la den fungere som server. Men etterhvert ble de klar over at en pc er en pc og en server er noe annet. Da begynte anbudsrunden.

 

Kong Basse -> jeg brukte totalt nesten en uke på hele prosjektet. mesteparten av tiden gikk til testkjøring for å elliminere feil på minnet eller annen elektronikk.

 

Batou -> det kan bli fryktelig kostbart om man legger firmaets skjebne i en haug deler kjøpt på nettet om man ikke vet hva man skal ha og hva kompnentene er laget for.

 

Theo343 -> jeg har tallene på ytelse liggende ett eller annet sted. har testet diskene som 1stk og i raid, cpu, samt temperaturer. Alt i Server2000.

 

Igjen, jeg beklager og legger meg flat for skrivefeilen..

Skrivefeilen er da ingenting å legge seg flat for! Det er bare å rette opp, det! ;)

Lenke til kommentar
Spørsmålet er også hvor dyrt er det at 40 ansatte ikke kan jobbe når et defekt hovedkort må sendes til en webshop for bytte.

 

Kommer litt an på hvor man befinner seg i periferien, det er nok litt forskjell med en bedrift opp i Alta og/eller Sandefjord. Helt klart man bør vurdere situasjon ang. tilgang til deler og service.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...