Gå til innhold

Server til kontor med 40 ansatte


Anbefalte innlegg

Det er en risiko man villig tar med en selvbygd server, at man faktisk kan stå uten deler på lager når man trenger de.

 

Men et godt råd:

Jeg har ikke satt opp mange selvbygg til kunder og når jeg har gjort det har det vært til spesielle roller og kjøpt "billige" komponenter hvor jeg eks. har kjøpt 2 hovedkort(har opplevd at HK kan være vanskelig å få tak i nogenlunde likt, som er greit når man bruker onboard raid kontroller etc).

 

Så å be kunden investere i et ekstra og identisk hovedkort, vil absolutt lønne seg. Det kan være meget kjedelig å bli stående i mange dager om man har problemer med å få tak i det.

Da bytter man til reserve HK og sender inn det defekte til garantibytte el.

 

Alle andre deler er stort sett enkelt å få tak i en erstatning for ganske kjapt, så lenge man ikke velger nesten utgående produkter.

 

Jeg fikk som sagt bruk for denne tekniken en gang på en selvbygd backupserver, og kunden var meget glad for at de slapp vente på

 

1. feilmelding til leverandør.

2. returskjema

3. demontere alt og sende med returskjema.

4. vente på test fra leverandør

5. få alt tilbake kanskje med en "ikke ønsket status"

 

Da har du det virkelig gående. Så kjøp et ekstra HK, selv om det kan bety en bitteliten sprekk i budsjett. Kunden stod selvf. ikke uten backup da jeg hadde reserverutiner på plass, men alikevel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant artikkel. Jeg synes den var noe tynn på vurderingsgrunnlag, og at du galloperte av sted på slutten. Jeg ble sittende igjen med en "var det over alt"-følelse. Du satte den jo bare inn på magisk vis på en halvtime. Alle som har byttet en server 40 brukere skal kobles til på 30 min har enten vært dopa eller gjort en dårlig jobb med implementeringen av nettverket.

 

I likhet med de andre som ha postet her satt jeg også med en følelse av at hele greia var malplassert basert på den manglende informasjonen om bakgrunnen for prosjektet. Dette burde helt klart kommet bedre fram.

 

Når det gjelder budsjett og bedriftens forventning til utgifter ved serverbytte kan jeg bare si meg helt enig. Mange små og mellomstore bedrifter har helt urealistiske forventninger til hva det egentlig koster å få en skikkelig gjennomtenkt løsning på plass. På den andre siden får de man klarer å overtale til å åpne pungen en aha-opplevelse når de får ta ibruk sitt nye system :)

 

Valget av kabinettet forrundret meg litt. Serien er genial å jobbe i plassmessig (bruker et av familiemedlemmene til servere selv, samet at jeg har et hjemme). Det jeg stusser på er at du trekker fram dette som et lite kabinett. Det er da både høyere og dypere enn vanlige miditowers? Jeg tror faktisk det er et par cm breder også uten å ha noe sammenilgningsgrunnlag for hånden.

Lenke til kommentar

uten å begrunne valgene så vil jeg si at jeg har tre servere med (ca) følgende spec:

 

Chieftec 19" 4U UNC-410F-B-460 ATX 460W For Dual Xeon ATX

MSI K8D Master3-133-FA4R,DualCPU Socket-940, DDR400x12, VGA,2xGbLAN

2 x AMD Opteron 244, 1.8GHz, 2way Socket 940, 1MB, BOXED m/vifte

8 x Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB 128MX72,ECC/REG,400MHz

NEC 16x DVD-brenner

5 x Seagate Cheetah 10K.7 36GB 80 pin Ultra320 ST336807LC 10000RPM 8MB

hotswap ramme for scsi

Adaptec 29320R scsi kontroller

 

Pris ca 24000,- eks mva pr stk (netto fra norek uten scsi hd-ramme)

 

Disse kjører Vmware gsx server og de fungerer vanvittig bra! Hoster 5 virtuelle servere hver. Anbefales virkelig! Hovedkort støtter NUMA som gir mye bedre minnebåndbredde ved bruk av mer enn 4 minnemoduler (blir igrunn quad channel minne i praksis)

 

Tyan hovedkort er minst like bra (MSI er faktisk vanvittig bra på serverhovedkort da)

 

Støtter dualcore cpu-er. Så om det blir nødvendig så kan man bytte til 2 x dualcore og få quad-kjerne oppsett

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
I likhet med de andre som ha postet her satt jeg også med en følelse av at hele greia var malplassert basert på den manglende informasjonen om bakgrunnen for prosjektet. Dette burde helt klart kommet bedre fram.

 

Det jeg stusser på er at du trekker fram dette som et lite kabinett. Det er da både høyere og dypere enn vanlige miditowers? Jeg tror faktisk det er et par cm breder også uten å ha noe sammenilgningsgrunnlag for hånden.

jeg kunne vært mer informativ i min beskrivelse av prosjektet med tanke på mer detaljert pennføring og tallinfo. det vedgår jeg. det skal bli bedre..

 

dette kabinettet gir veldig god plass kontra ett "standard" midikabinett. for det første er de oppad 45cm dype, dette over 50, faktisk 53. dette er ett pluss da mange bruker fremdeles gamle innstikkskort som er helt på grensen lange for midi. jeg anser dette som ett lite kabinett med stor innvendig plass, sett i serverproposjoner. forskjellen er ikke så stor at det kan defineres som fulltårn. der velger jeg å følge produsentens opplysninger.

Lenke til kommentar
uten å begrunne valgene så vil jeg si at jeg har tre servere med (ca) følgende spec:

 

Chieftec 19" 4U UNC-410F-B-460 ATX 460W For Dual Xeon ATX

MSI K8D Master3-133-FA4R,DualCPU Socket-940, DDR400x12, VGA,2xGbLAN

2 x AMD Opteron 244, 1.8GHz, 2way Socket 940, 1MB, BOXED m/vifte

8 x Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB 128MX72,ECC/REG,400MHz

NEC 16x DVD-brenner

5 x Seagate Cheetah 10K.7 36GB 80 pin Ultra320 ST336807LC 10000RPM 8MB

hotswap ramme for scsi

Adaptec 29320R scsi kontroller

 

Pris ca 24000,- eks mva pr stk (netto fra norek uten scsi hd-ramme)

 

Disse kjører Vmware gsx server og de fungerer vanvittig bra! Hoster 5 virtuelle servere hver. Anbefales virkelig! Hovedkort støtter NUMA som gir mye bedre minnebåndbredde ved bruk av mer enn 4 minnemoduler (blir igrunn quad channel minne i praksis)

 

Tyan hovedkort er minst like bra (MSI er faktisk vanvittig bra på serverhovedkort da)

 

Støtter dualcore cpu-er. Så om det blir nødvendig så kan man bytte til 2 x dualcore og få quad-kjerne oppsett

kabinettet er ett godt kabinett. hovedkortet har jeg brukt i noen sammenhenger med stort hell. bordet bruker ett flott brikkesett, driverene er bra og det er stabilt. jeg har brukt 2GB Mosel/MSI ECC ( MSI-XDJ2048) brikker med stort hell på dette bordet. godt valg..

 

Tyan, Supermicro, IWill samt Intel har veldig gode serverkort. Asus, MSI og de andre hra bra kort.. det er min erfaring, kompabilblitetsmessig sett..

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar

Klart det er billigere å raske sammen løse komponetener og få noen til å sette det sammen helt gratis - uten noen form for garanti for service og vedlikehold.

 

Måtte da vært enklere å kjøpe en billig Dell-server med 3 års on-site service enn å frivillig være vaktmester for en hjemmesnekra tower-pc i årene fremover?

 

Fyren gjør en "grundig analyse" i starten av artikkelen og estimert 10 timer for installasjon og backup. Totalbudsjett på 30.000 hvor ca halvparten er maskinvare. Siden artikkelen avsluttes med å røpe at det gikk "To uker med testing og installasjoner...", høres det ut som estimatet på 10 timer gikk i dass ...

Lenke til kommentar

det som er "tingen" er det at en tilsvarende server fra dell koster kanskje 20000 kr mer. I tillegg så bruker disse gjerne "sære" komponenter slik at fremtidige oppgraderinger blir SVINDYRE.

(har du noen gang sjekket pris på en ekstra cpu til et dellsystem og sammenlignet dette med prisen for å kjøpe denne cpu-en løst?)

 

Jeg har 3 ekstra hovedkort liggende samt et par powersupply's og et par ekstra scsi disker. Dette kostet meg noen tusenlapper ekstra, men jeg har da reservedeler for resten av levetiden på disse. Og skal jeg oppgradere, ja da bruker jeg vanlige (men seff kvalitetskomponenter) komponenter som koster en brøkdel av det oppgraderinger fra Dell, IMB osv koster.

 

Det er en HELT annen ting når utstyr skal leveres til en tredjepart osv (uten skikkelige IT-folk osv). Da anbefaler jeg "ferdigløsninger". Men til meg selv så er selvbygg et godt valg, med forbehold at SKIKKELIGE komponenter velges (som er beregnet til servere)

 

Jeg er ganske enig i valgene til artikkelforfatter.Jeg tror han har mer peiling enn han klarte å gi uttrykk for i artikkel. For "enkelte av oss", og sikkert jeg også av og til, er veldig flinke til å pirke på det vi ikke er enig i eller finner uforståelig.

 

EDIT: sjekket opp hva en ca tilsvarende Dell server med 8 BG RAM, 5 x scsi osv kostet. Ble oppunder 50000 kr. Man la oss si 40000 da etter pruting. . Dette var minste service-valg. Med "vanlig" 3 års gold support ble prisen oppunder 60000 kr.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

hmm. På mange måtar ein grei artikkel, sjølv om eg undrar med litt over nokre val(det aller meste er tatt opp allereie, so det lar eg ligge).

 

Dei aller fleste anbefalingar eg ser til heimebygg av server rundt omkring ser på det som kritisk å kjøpe begge cpuane til eit dualsystem på ein gong. Dette fordi det fort kan verte vanskeleg og DYRT å få tak i prosessor som passar sammen med den ein allereie har. Og fordi den dagen ein skal oppgradre er den prosessorsokkelen(eller brikkesettet) so utdatert at ein heller bør kjøpe seg ein ny pc.

 

Men, no kan det godt hende at serverHK vanskeleg lar seg oppdrive utan 2cpu løysing, eller er like dyrt med enkeltcpu og då kan det forsvarast å kjøpe slik som gjort.

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg har nå fulgt diskusjonen med stor interesse.

 

Først og fremst vil jeg takke gtbikes, alias Arnfinn Lien, for aktiv forumdeltagelse!

 

Videre vil jeg opplyse om at jeg i tråd med forum-policy på HWB.no har fjernet type usaklige innlegg og ellers sjekket gjennom grundig alle innlegg. Det har jeg gjort for at upassende innlegg ikke skal ødelegge en fin diskusjon.

 

Når det gjelder skrivefeilen med tanke på RAID-oppsett, tar jeg min del av ansvaret for dette. Burde plukket opp dette når jeg leste korrektur.

 

Ut over dette vil jeg bare oppfordre til flere innlegg som kan utdype og ta diskusjonen videre.

Lenke til kommentar

Interresant at det kun fokuseres på prisen på serveren og ikke på hva nedetid koster :-) 100.000 forsvinner lekende lett, mens man feilsøker på "no-name" hw. Brukere som sitter og trommer med tomlene er svindyre..

Ville selv aldri installert noe hjemmebygge som server, ihvertfall ikke hvis jeg skal ha ansvaret for det i etterkant.

 

Nytelse

Lenke til kommentar
Personlig likte jeg artikkelen meget godt. Selvom jeg ikke har noe erfaring innen serverbygging etc. til bedrifter.

 

Artikkelforfatteren viser jo her hvor mye man kan spare på å ikke kjøpe ferdigoppsett fra HP, IBM, Compaq etc. Og at man ikke trenger å være profesjonell for å sette opp en enkel server til en bedrift.

 

Selv anbefaler jeg kun de nevnte merkene (+Sun & Dell) til bruk i bedrifter. Har hatt nok plunder hos kunder med servere som er bygd selv og som det et par-tre år senere er "umulig" å finne den delen som røyk uten å måtte tråle hele byen først. Slike problemer slipper man om man velger en av de nevnte leverandørene.

 

ws

Lenke til kommentar
Personlig likte jeg artikkelen meget godt. Selvom jeg ikke har noe erfaring innen serverbygging etc. til bedrifter.

 

Artikkelforfatteren viser jo her hvor mye man kan spare på å ikke kjøpe ferdigoppsett fra HP, IBM, Compaq etc. Og at man ikke trenger å være profesjonell for å sette opp en enkel server til en bedrift.

 

Selv anbefaler jeg kun de nevnte merkene (+Sun & Dell) til bruk i bedrifter. Har hatt nok plunder hos kunder med servere som er bygd selv og som det et par-tre år senere er "umulig" å finne den delen som røyk uten å måtte tråle hele byen først. Slike problemer slipper man om man velger en av de nevnte leverandørene.

 

ws

jeg er helt enig med deg om man kjøper komponenter fra endel produsenter som ikke leverer serverdeler. jeg har selv sett "servere" med EPoX socketA hovedkort levert som "server". med all respekt å melde, det er lowend hjemmepc kvalitet. leverer man slike ting er det like greit å legge ned driften for da har man ikke skjønt poenget.

 

har selv vært borti flere tilfeller hvor kunder av meg har kjøpt hva du kaller merkeservere hvor det har vært helt umulig å få tak i deler ett halvt år senere. det gjelder propretiære psuløsninger og/eller hovedkort. alt er ikke like rosenrødt der i gården som du insinuerer. nå sitter jeg og venter på en psu til en merkeserver som skulle ha kommet fra Irland forrige uke.. den er her fremdeles ikke, og tracking viser at den fremdeles ikke er sendt.. nå er det tre uker siden RMA. og det koster penger det skal jeg si deg. nå har de vært nødt å lease en boks på korttidsleie til en aldeles hårreisende sum penger.

 

ryker en merkeserver er det akkurat like vanskelig å fremskaffe de riktige delene asap. det finnes tilfeller hvor delene ligger på ett eller annet lager i Norge men det tar tid å få det frem. ved ett utall anledninger har jeg gått og ventet i ukesvis på minne og mye hot-swap rammer til en merkeserver.

 

nå er jeg inne i mitt 20'nde år med datamaskiner. jeg har enda til gode å finne noen som har deler liggende på lager i to til tre år som du skriver. ligger de på lager etter den tid er det ett lavsirkulasjonsprodukt, ellers er det et kjent feilprodukt.

 

med hånda på hjertet har jeg akkurat like lite feil med barebone smb servere fra Asus og IWill som jeg har med IBM, Dell og HP. når det gjelder bokser bygget rundt løsninger fra Tyan, Supermicro og Intel er det praktisk talt ikke feil.

 

bottom line:

om man velger produkter som ikke er laget for 24/7/365 bruk sliter du å få tak i deler etter halvannet år. velger man derimot riktige komponenter er det piece of cake. det finnes flere produsenter av komponenter som har hot-swap RMA på sine deler. om man velger de beste slipper du det du skisserer.

Lenke til kommentar

Bare for å underbygge med en liten ting her:

 

Det er vanlig at produsenter som Dell, IBM, HP, osv. har garanti-perioder på sine produkter. Disse løper som regel i perioder på la oss si 12-15 måneder, men da i tilfeller med en utvidet garanti om at visse ting vil være kompatibelt videre fremover. Jeg er litt usikker på akkurat tidsperioden (vet at på bærbare PC-er så er det snakk om 12-15 mnd, med en viss form for kompatibilitet mellom generasjoner på ting som batterier, docking, etc.).

 

Det er derimot ikke SIKKERT at en ny generasjon servere er kompatible - dette er mer opp til den enkelte produsent og den enkelte avtale man har med server-leverandør. Dette kommer an på den teknologiske utviklingen, osv. I mange tilfeller vil de heller anbefale å kjøpe en ny server - og noen ganger kan det være rimeligere med de prisene man opererer med på reservedeler etter endt "standardperiode".

 

Så dette kan nok være en utfordring uansett leverandør og vil ikke nødvendigvis være et godt argument i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...