Gå til innhold

Kompensasjon fra multicom.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Personlig har jeg utrolig gode erfaringer med multicom og føler at de strekker seg langt i forhold til flere andre og større aktører i dette markedet.

Liten vits å strekke seg langt når de selger hestemøkk. Jeg har nesten vondt av de gutta som har gått i tidenes rottefelle.

Lenke til kommentar
Kjøpte en bærbar Elitegroup fra multicom i april i fjor. Maskinen har vært inne 2 ganger til reprasjon pga svarte striper på skjermen, nå er dette problemet oppstått igjen, og jeg har kontaktet dem for og hevet kjøpet siden det er samme feilen som har skjedd 3 ganger nå. De sier at de har ikke reparet maskinen, men byttet ut hovedkortet med ett nytt i begge tilfellene, så jeg får ikke hevet kjøpet. Er dette bare og godta?

 

Loven skiller ikke mellom reparasjon og utskiftning av komponenter. Det er uansett snakk om avhjelp/retting, så den begrunnelsen fra Elitegroup holder ikke.

 

All den tid Elitegroup har forsøkt å rette feilen to ganger kan du nå kreve heving så sant dette ikke fremstår som urimelig. Ved denne vurderingen vil det bli tatt hensyn til om det er snakk om et sk. tilvirkningskjøp (om du har bestemt de enkelte komponentene selv) og om det er andre og mindre tyngende måter for Elitegroup å hjelpe deg på. Det vil således måtte legges vekt på at du får tilbudt en annen og muligens bedre bærbar som erstatning.

 

Så svaret er vel mer kanskje. Personlig vil jeg heller velge å tro at saken løses ved at du ikke orker å ta opp kampen. Dersom Elitegroup ikke endrer standpunkt må du reise sak eller bringe saken inn for forbrukerrådet. De færreste orker dette og aksepterer derfor tilbud som du har fått. Valget er ditt.

 

Og ja, jeg er jurist :)

Lenke til kommentar
Multicom er fishy. En 4-5 år gammel historie: en bekjent av meg bestilte en 19" skjerm fra dem. Da han fikk skjermen var den en annen modell og enn hva han bestilte. Han ringte inn for å si at de hadde sendt feil skjerm. Svar: det gjør ikke noe, den er nesten lik. :shrug:

:) det er lett å drive butikk dersom man kan gi det svaret til alle. Ser for meg endel kompliksjoner dersom "nesten lik" er godt nok i alle situasjoner.

 

Vil si Multicom har kommer meg en grei erstatning, tipper den er bedre enn maskinen du kjøpte for ett år siden? Det virker som om de er villige til å forhandle om en erstatningsmaskin og det bør vel være like greit som pengene tilbake? Dvs jeg tipper du kan finne deg en annen maskin i samme prisklasse dersom den ikke passer?

Lenke til kommentar
Kjøpte en bærbar Elitegroup fra multicom i april i fjor. Maskinen har vært inne 2 ganger til reprasjon pga svarte striper på skjermen, nå er dette problemet oppstått igjen, og jeg har kontaktet dem for og hevet kjøpet siden det er samme feilen som har skjedd 3 ganger nå. De sier at de har ikke reparet maskinen, men byttet ut hovedkortet med ett nytt i begge tilfellene, så jeg får ikke hevet kjøpet. Er dette bare og godta?

 

Loven skiller ikke mellom reparasjon og utskiftning av komponenter. Det er uansett snakk om avhjelp/retting, så den begrunnelsen fra Elitegroup holder ikke.

 

All den tid Elitegroup har forsøkt å rette feilen to ganger kan du nå kreve heving så sant dette ikke fremstår som urimelig. Ved denne vurderingen vil det bli tatt hensyn til om det er snakk om et sk. tilvirkningskjøp (om du har bestemt de enkelte komponentene selv) og om det er andre og mindre tyngende måter for Elitegroup å hjelpe deg på. Det vil således måtte legges vekt på at du får tilbudt en annen og muligens bedre bærbar som erstatning.

 

Så svaret er vel mer kanskje. Personlig vil jeg heller velge å tro at saken løses ved at du ikke orker å ta opp kampen. Dersom Elitegroup ikke endrer standpunkt må du reise sak eller bringe saken inn for forbrukerrådet. De færreste orker dette og aksepterer derfor tilbud som du har fått. Valget er ditt.

 

Og ja, jeg er jurist :)

Multicom så det som ett særskilt tilfelle. Dem begrunnet det med at istedet for at de skulle tape over 17000 på heving av kjøpet, kunne dem tilby meg en erstanningsmaskin som dem "bare" tapte 5000 på.

Lenke til kommentar

Den centrino maskinen kostet 17 000 for over ett år siden. Nå koster den i underkant av 12 000!

 

Husk at selv om butikken kan kreve å rette eller levere en ny vare, unngår de ikke erstatningsansvar for dine omkostninger. Du kan således kreve erstattet utgifter som du har hatt. Et typisk eksempel i så måte er omkostninger til posten. Du har i tillegg måttet avse maskinen i en viss periode hvilket også kan kreves erstattet dersom det er sannsynlig at du har hatt tap som følge av dette.

 

Personlig ville jeg ha forhandlet om levering av en nyere modell som i dag koster omtrent det du ga for din for ett år siden. Vis til loven og det faktum at du har hatt tap som følge av dette og framstå som om det er du som er snill med dem og ikke omvendt :)

Lenke til kommentar

Har pentium M her, og den er mye bedre enn p4 på alle områder.....p4 varmer og trekker alt for mye effekt. Hør på "Juristen" og send mail til multicom. De har kanskje en aning rett, men da må de erstatte med en pc som er tilsvarende prisen du kjøpte den for i hva den er god for. Siden Laptoper er blitt billigere er det jo klart at du ikke skal ha noen dårligere enn den du hadde.

 

Nå er jeg litt usikker på om p4 er centrino teknologi men det tviler jeg på siden Intel reklamerer uavhenig av p4 da de snakker om centrino teknoligi og PM

Endret av darkz
Lenke til kommentar
Nå er jeg litt usikker på om p4 er centrino teknologi men det tviler jeg på siden Intel reklamerer uavhenig av p4 da de snakker om centrino teknoligi og PM

 

Han har fått tilbud om denne maskinen også

 

Intel Pentium-M 2000

 

Jeg er forøvrig enig med samtlige foran. Jeg ville ikke ha valgt en P4 maskin.

Lenke til kommentar

Dette er hva intel sier om Centrino teknologien:

http://www.intel.com/products/centrino/index.htm

 

Listes ikke opp under p4 eller p4-m. Da de går på eldre chipsett.

 

Siden skjermkortene er like og det meste andre er likt på de to pc`ene ville jeg valgt Pentium M maskina. Selv om den ikke er i nærheten av pris du betalte for den Centrino baserte maskina du kjøpte for 17 000kr. Ser du forskjellen på oppladning og utladning på de to modellene er den centrino baserte overlegen.

Så velg PM istedenfor p4:P

Endret av darkz
Lenke til kommentar
Dette er hva intel sier om Centrino teknologien:

http://www.intel.com/products/centrino/index.htm

 

Listes ikke opp under p4 eller p4-m. Da de går på eldre chipsett.

 

Jeg er ingen ekspert på dette, men skal en tro på hva butikken og leverandøren sier er denne maskinen utstyrt med en centrino prosessor, dothan, Intel 855 chipsettet. Jeg legger inn lenkene her:

 

 

Elitegroup

Multicom

Lenke til kommentar
Siste nytt: §29 siste ledd som sier: "Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving."

 

 

Dette svarer multicom i deres siste mail.

 

Ser ikke ut som jeg har så mye å stille opp med her gitt  :no:

Der var den paragrafen jeg hadde glemt ja :whistle: Måtte være for godt til å være sant. Jaja, du får nå ny pc.

Nå er vel ikke saken den at forbruker ikke har krevet noe, men snarere tvert i mot. Forbruker har krevet kjøpet hevet, og dermed kan ikke MultiCom velge, så vidt jeg kan se. Hvertfall ikke med det punktet som basis for sitt avslag på heving av kjøp.

 

Det punktet som taler i mot heving er jo §29 første ledd, som de da selv nevner med kostnader på en eventuell heving av kjøpet.

§29. Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Hadde jeg vært ansvarlig for dette hos en hvilken som helst butikk, ville jeg påberopt meg dette punktet for enhver løsning som koster noe annet enn den billigste metoden.

MultiCom gjør jo det for enhver sak de har.

 

§29, andre ledd, tar for seg urimelige kostnader:

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Multicom så det som ett særskilt tilfelle. Dem begrunnet det med at istedet for at de skulle tape over 17000 på heving av kjøpet, kunne dem tilby meg en erstanningsmaskin som dem "bare" tapte 5000 på.

Så MultiCom har nok rett i at det vil volde dem urimelige kostnader ved heving av kjøp.

Utover det så syntes jeg nok at forbruker i flere tilfeller burde påberope seg §29, andre ledd, siste del, ved at det vil være en "vesentlig ulempe for forbrukeren" bare det å måtte fortsette å være kunde hos MultiCom enten man vil eller ikke. Man kan sikkert si mye fint om MultiCom, men det er vanskelig å komme rundt det faktum at de strekker kjøpsloven litt langt i mange tilfeller (angrerett f.eks). Så hvis du tar imot en erstatningsmaskin håper jeg du ikke får noen ytterlige problemer med den. Den neste runden din med dem blir høyst trolig enda vanskeligere da de "vant" første gangen.

Lenke til kommentar

EvilDuck: Her synes det å være en rekke misforståelser.

 

Dersom det foreligger en vesentlig mangel, kan kjøper heve kjøpet. Selger kan imidlertid møte et krav om heving ved å tilby seg å rette feilen eller foreta omlevering (levere en ny tilsvarende vare).

 

Selger kan kun kreve å foreta retting to ganger med mindre det foreligger særlige grunner som gjør ytterligere rettingsforsøk rimelig.

 

En heving av et kjøp vil alltid være kostbart for selger. Det kreves således noe mer enn at selger blir sittende igjen med en ukurant vare. I motsatt tilfelle vil jo kjøpers hevinsgrett nærmest være en umulighet. Og all den tid han har brukt sin rettingsadgang, kan selger ikke nekte heving med den begrunnelse at han tilbyr en annen vare.

 

Det er likevel etter min mening unødvendig å bruke mye tid på dette så sant kjøper får en maskin til omtrent den pris han betalte for den mangelfulle varen. Forutsetningen er dog at denne maskinen blir levert med ny garanti.

Lenke til kommentar

Om det er unødvendig eller ikke får være opp til hver enkelt, og jeg er helt enig med deg i det du sier.

 

Likevel syntes jeg ikke MultiCom skal slippe unna med å si at kjøpet ikke kan heves grunnet omkostninger for dem. Og når de kan finne på å forholde seg som dette:

De sier at de har ikke reparet maskinen, men byttet ut hovedkortet med ett nytt i begge tilfellene, så jeg får ikke hevet kjøpet.
Dette er desverre ikke en uvanlig holding fra dem når ting blir vanskelig, så det er nødvendig at noen sier stopp en gang.

 

 

Og så vil jeg gjerne få henge meg litt opp i deres kostnadsberegninger:

MultiCom sier at heving av kjøp vil koste dem kr 17.000. Dette gir maskinen som returneres en effektiv verdi på kr 0 da de må betale kr 17.000, og får en maskin tilbake som tydeligvis ikke påvirker dette regnestykket.

Men hvis de får tilbake samme maskin og gir fra seg en maskin til kr 11.000 (i følge websiden deres) vil de bare tape kr 5.000.

Dette har jeg vanskelig for å se. Det er unektelig betalt inn kr 17.000, og hele denne verdien er tapt over tid i følge deres beregninger. Når MultiCom nå må "gi" ifra seg en maskin til kr 11.000 taper de bare kr 5.000?

Altså - har denne gamle maskinen en verdi, eller har den ikke? En av disse utsagnene kan ikke stemme.

Lenke til kommentar

Hmm...

En ting jeg stusser noe på... er det ikke 3ganger de har rett på å omlevere/rette på feilen?

Har ikke dette skjedd bare 2 ganger?

Ellers så er P-m maskinen best.

 

Om kjøpet blir hevet får du aldri tilbake den fulle kjøpssummen, dette grunnet vederlag for bruk av varen.

Akkurat hvor mye penger det er vet jeg ikke. Men snakk om flere 1000kr er det.

Lenke til kommentar

Gå til

 

http://www.forbrukertvistutvalget.no/vedtak.asp

 

Søk på "Brunevarer" og deretter "Pc og datautstyr". Da vil du kunne lese en del avgjørelser fra forbrukertvistutvalget.

 

FTU Sak: 20040279 omhandler et tilfelle hvor leverandøren hadde gjort to forsøk på å rette. Leverandøren fikk ikke medhold i at han kunne utføre nye retteforsøk, eller at han kunne omlevere.

 

Vil tro at du har en rimelig mulighet til å få alle pengene tilbake med tillegg av renter. Saken må ha vært behandlet av forbrukerrådet før den kan behandles av forbrukertvistutvalget.

Lenke til kommentar

Om Multicom "taper" 17000 kan en vel undres over. De har sikkert en vesentlig lavere innkjøpspris, og kan i tillegg fikse maskinen og selge den som B-vare eller liknende så er vel tapet neppe så fryktelig stort.

I tillegg har de jo muligheter til å henvende seg til produsent/importør for å fremme krav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...