Gå til innhold

Hvilket band er i dag verdens største?


BrukerSlettet

Anbefalte innlegg

Verdens største band?

Tja, det er vel bare å telle medlemmer, mål høyde og vekt, summér i kubikk, så har man svaret.

 

T'Weed

Du er en god resurs å ha på musikkforumet... :thumbup:

 

Edit: Skjønner forresten ikke hvorfor Coldplay blir dratt inn i debatten her. Verdens største band, Coldplay? Hvor irrelevant er ikke det?

4955676[/snapback]

 

Jeg dro de inn bl.a pga de er per dags dato blandt verdens mest ettertraktede band, verden over. Finner ikke kilden jeg leste det i, så skal ikke hevde at de er det mest ettertraktede.

I statene er de de mest populære bandet fra europa på mange år, langt mer populære enn U2 faktisk. Så sto det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Verdens største band må ha gitt ut mange album over en lengre periode, og de må ha vært populære over tid. En grei måte å få en pekepinn på hvilket band som er verdens største, er således å spørre folk i forskjellige generasjoner om de har hørt om bandet. Det finnes svært få band som mennesker i flere generasjoner har et forhold til. The Rolling Stones er ett av dem, U2 er muligens et annet. Coldplay kan kanskje komme med i diskusjonen når de har fått noen år på baken, men foreløpig er de ikke på langt nær der.

 

Å nevne band som Dream Theater og Linkin Park, henger ikke på greip i det hele tatt. Forsøk bare å nevne disse for foreldre eller besteforeldre, og de vil med stor sannsynlighet aldri ha hørt om dem. Mange ungdommer har nok heller ikke hørt om dem. Dream Theater-konserten i Spektrum forleden ble vel ikke engang omtalt i VG og Dagbladet; det sier en del om hvor store de er.

 

Man kan mene hva man vil om sin gamle tantes musikksmak, men dersom hun ikke har hørt om et band, da er det neppe verdens største. :wee:

Lenke til kommentar

PelsJakob:

 

Sammenligne DT med Linkin Park ?? Skam deg!

 

DT har holdt på i 20 år. Og på konserten var det mange eldre mennesker.

Jeg hadde sitteplass og jeg så flere me grå hår rundt meg.

Litt rart var det også når en dame i 40åra like ved meg reiste seg å sang for full hals :p

 

Men kom ikke her å si at foreldre ikke har hørt om det.

 

Besteforeldre er en annen sak.

 

Hoho.. Flere plater over lengre tid har vi ikke sett.. http://www.dreamtheater.net/disco_dreamtheater.php

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar
Verdens største band med tanke på platesalg, er Beatles. Uten diskusjon.

 

Verdens største band subjektivt sett, kan dere diskutere her.

5222311[/snapback]

Arg. At folk ikke kan lese hva tråden heter en gang: "Hvilket band er i dag verdens største?" :hrm:

 

PelsJakob:

 

Sammenligne DT med Linkin Park ?? Skam deg!

 

DT har holdt på i 20 år. Og på konserten var det mange eldre mennesker.

Jeg hadde sitteplass og jeg så flere me grå hår rundt meg.

Litt rart var det også når en dame i 40åra like ved meg reiste seg å sang for full hals :p

 

Men kom ikke her å si at foreldre ikke har hørt om det.

 

Besteforeldre er en annen sak.

 

Hoho.. Flere plater over lengre tid har vi ikke sett.. http://www.dreamtheater.net/disco_dreamtheater.php

5222767[/snapback]

LueDotten. Dette er tydeligvis for seint for deg:

1. PelsJacob sammenligner ikke Dream Theater med Linkin Park! Hvor får du dette fra? Bare fordi de nevnes i samme setning? :ermm:

2. At det var et par eldreårige på konserten indikerer ikke at Dream Theater er verdens største band. Jeg holder meg til det PelsJacob sa, at hvis man forsøker å disse bandene for foreldre eller besteforeldre, vil med stor sannsynlighet aldri ha hørt om dem. Noe som er et minimum hvis de skal være verdens største band! Nevner man for eksempel Rolling Stones, kan jeg nesten garantere deg at både hele denne og forrige generasjon har hørt om dette bandet.

Lenke til kommentar
Sammenligne DT med Linkin Park ?? Skam deg!

Jeg sammenlikner dem ikke; jeg sier kun at ingen av dem er blant verdens største band.

 

DT har holdt på i 20 år. Og på konserten var det mange eldre mennesker.

Jeg hadde sitteplass og jeg så flere me grå hår rundt meg.

Jeg så også noen litt opp i årene, selv om jeg hadde ståplass, men jeg har ennå til gode å snakke med noen litt opp i årene som har hørt om dem. Faktisk er det ikke mange på min egen alder som kjenner til dem heller. Jeg hadde aldri hørt om dem før en over-gjennomsnittet-musikkinteressert (man må vel være det for å ha hørt om dem) bekjent nevnte dem. Som nevnt skrev heller ikke noen av de store avisene om konserten i det hele tatt, så det sier vel det meste om hvor store Dream Theater er. Ikke misforstå, jeg har ingenting imot Dream Theater – hvis jeg hadde hatt det, hadde jeg ikke fløyet til Oslo for å få med meg konserten – men de er ikke verdens største band.

 

Men kom ikke her å si at foreldre ikke har hørt om det.

All den tid det neppe finnes noe statistikk på dette området, blir det selvsagt bare spekulering, men jeg vil tro at det er et mindretall av Norges befolkning som har hørt om Dream Theater, i alle fall i de eldre generasjoner. «Hæ?» er gjengangsmelodien når man nevner dem for den gjennomsnittlig musikkinteresserte nordmann.

 

Hoho.. Flere plater over lengre tid har vi ikke sett.. http://www.dreamtheater.net/disco_dreamtheater.php

5222767[/snapback]

Det hjelper ikke å oppfylle ett krav når det finnes flere. :) Dessuten er det ingen av disse albumene som har solgt veldig mye sammenliknet med The Rolling Stones og desslike. Se for eksempel på The Rolling Stone Magazines liste over de «500 greatest songs of all time». Dream Theater har ingen – null – låter med på listen; Stones er representert med 14. Det «sums it up», som det heter på godt norsk.

Lenke til kommentar

Verdens største band idag er unektelig The Beatles, selv om den ikke er aktive lengre, og halvparten av bandet har tatt kvelden, så er nok Beatles det mest kjente og utbredte bandet pr dags dato.

 

Av band som spiller pr. idag, så ville jeg holdt en liten knapp på U2.

 

EDIT : ja, selvfølgelig Rolling Stones, de ligger et par hakk foran U2

Endret av dga01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...