Gå til innhold

"ut å gå" vs "ut og gå"


srbz

Anbefalte innlegg

Er det ikke språkrådet som bestemmer hva som skal være rett? Hvordan kan de ta feil da? :p

De HAR jo rett jo... Og jeg støtter Psilocybe.. hele veien.... til banken...

 

EDIT:

men hvis du derimot har med enda et verb i infinitiv skal du ha og.

jeg har problemer med å huske og skrive.

 

Jeg vil si det skal være "å huske å skrive". Hvorfor? Du gjør ikke to ting samtidig. Nå skal du huske. Etterpå skal du skrive. Kanskje flere som ser det hvis vi putter inn en liten preposisjon: "Jeg skal huske på å skrive".

 

Og ut?

Ordet ut har ingen spesiell setningsmessig betydning i denne setningen. Det bare gir mening til verbet "å skulle", ellers er ordet helt uinteressant.

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
da skal det bli "å huske og å skrive" vel?

 

vel, tok kanskje litt feil der ja :blush: , men hørtes flott ut når jeg skrev det.

Behøver ikke være feil, jeg er bare uenig. Det var ikke for å drite ut deg, vennen *trøstepå* ;)

 

Men skjønner ikke hva du mener i den første linjen, det med "å huske og å skrive"...

Lenke til kommentar
Trodde dette var basic norsk jeg... alle vet vel at når to verb står etter hverandre bruker man bindeordet!?

Å ute

Jeg uter

Har utet

Hadde utet.

Netopp! Reagerte på dette jeg også under gullkorn seksjonen.

Det er jo ikke to verb i denne setningen. Det er bare "gå" som er det eneste verbet.

 

Søk på google.

Jeg fant 192 svar på google da jeg søkte etter "jeg skal ut å gå"

http://www.google.no/search?hs=z73&hl=no&c...=S%C3%B8k&meta=

 

Men fant bare 129 svar på "jeg skal ut og gå"

http://www.google.no/search?hs=C83&hl=no&c...=S%C3%B8k&meta=

 

For meg virker det mye mer logisk at det skal være "å" for det er bare et verb i setningen.

'Ut' er ikke et verb, men det er et adverb til verbet 'skal', ergo er 'skal ut' et fullverdig verb. :)

Lenke til kommentar
Søk på google.

Jeg fant 192 svar på google da jeg søkte etter "jeg skal ut å gå"

http://www.google.no/search?hs=z73&hl=no&c...=S%C3%B8k&meta=

 

Men fant bare 129 svar på "jeg skal ut og gå"

http://www.google.no/search?hs=C83&hl=no&c...=S%C3%B8k&meta=

 

For meg virker det mye mer logisk at det skal være "å" for det er bare et verb i setningen.

Du kan ikke stole på den metoden, for ufattelig mange skriver feil ...

Lenke til kommentar

Hvis vi legger til verbet 'å gå' som den utelatte infinitiven... "Skal dere (infinitiv) ut og (bindeord) spise (infinitiv)." Da har vi to infinitiver: 'å gå' og 'å spise'. Setningen betyr fortsatt det samme (vel, ikke nøyaktig, men i dagligdags tale og i dette eksempelet, så gjør den det). Hvis vi sier at "De drar ut og spiser", så skal vi fortsatt bruke 'og', for den binder fortsatt sammen verbene. I preteritum vil dette bli: "De dro ut og spiste."

 

 

Og vi kan ta et eksempel fra Shakespeare: "Å være eller å ikke være." Hvis vi bytter ut 'eller' med 'og', blir setningen "Å være og å ikke være". Det ser vel dumt ut når det står "Å være å å ikke være"?

 

 

'Og' brukes til å binde sammen verb. "Å hoppe og (å) skrike", "Hopper og skriker", "Hoppet og skrek", "Har hoppet og (har) skreket"...

 

Edit: Gunnar var her!

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar
Trodde dette var basic norsk jeg... alle vet vel at når to verb står etter hverandre bruker man bindeordet!?

Ikke alltid skal man bruke "og" mellom to verb. For eksempel "Han begynte å løpe."

men der står et verb i preteritum (er det vel? Fortid iaffal)

 

han begynner og/å løpe.?

Lenke til kommentar

Jeg kom på en ting.. kan vi ikke bare begynne å skrive 'åg' i begge tilfeller? En kombinasjon av 'og' og 'å'. Da slipper vi å tenke på når vi skal skrive 'å' og når vi skal skrive 'og'.

 

"Han dro ut åg lekte." Det ser kanskje litt dumt ut med en gang, men hvis alle begynner å skrive slik, så revolusjonerer vi språket. Da kan vi gjøre språket enklere slik at vår neste generasjon ikke får dette problemet.

 

Har jeg flere med meg? :tease:

Lenke til kommentar
Jeg kom på en ting.. kan vi ikke bare begynne å skrive 'åg' i begge tilfeller? En kombinasjon av 'og' og 'å'. Da slipper vi å tenke på når vi skal skrive 'å' og når vi skal skrive 'og'.

 

"Han dro ut åg lekte." Det ser kanskje litt dumt ut med en gang, men hvis alle begynner å skrive slik, så revolusjonerer vi språket. Da kan vi gjøre språket enklere slik at vår neste generasjon ikke får dette problemet.

 

Har jeg flere med meg? :tease:

jeg er med :D

 

la oss skrive skjøkken, skjino, skjylling mens vi er igang :) (hilsen en som ikke kan si kino :p )

Lenke til kommentar

:!: Haha, dere bedrevitere, altså!

 

"Ut og gå" er riktig da "og" er en konjuksjon som bruukes til oppramsing. Her ramser man opp to handlinger, altså to verb, og da blir "og" riktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...