Gå til innhold

MiniPC før jul


Anbefalte innlegg

Hvorfor skulle Dell kopien være sterkt subsidiert fra Intel når Mac Mini trossalt skal over på Intel plattform uansett?

Det er ganske godt kjent at Dell får de største "rabattene" fra Intel, så jeg tviler derfor på om Apple vil klare å holde seg konkurransedyktige på pris i lengden. Jeg regner derfor også med at Dell vil gjøre en vesentlig bedre jobb med å kopiere Apple-design enn hva AOpen så langt har gjort. Hva må isåfall til for at Apple skal klare å holde unna for konkurransen fra større aktører som f.eks. Dell?

Trur det er prestisje for Intel å kapre Apple siden de alltid har kjørt "annerledes" Så tanken til Apple og siklinga til Intel har nok gitt Apple veldig gode priser. Er jo massiv positiv reklamer for Intel også dette. Så at de betaler så sykt mye mer enn Dell tviler jeg på. Dell har nok største kvantumsrabatten ja. Men det kan tenkes at Intel subsidierer Apple litt pga av skiftet.

Kanskje det, men iforhold til volumsalg som Intel tross alt lever av så blir Apple bare nok en krevende kunde. For Intel så er derfor forholdet til Dell både viktigere og enklere å forholde seg til såmm sett, så Dell vil derfor få de største "rabattene" også sammenlignet med Apple. Dell sin priskrig har tatt knekken på mange innovative PC-produsenter, så jeg ser derfor ikke bort ifra at det samme også kan skje med Apple etterhvert. Bortsett fra designet (som tydeligvis lett kan kopieres slik AOpen har vist) og Mac OS X så er det lite som tyder på at Apple vil klare seg i konkurransen mot de store aktørene i PC-markedet, iallefall ikke på lang sikt prisforskjellene tatt i betraktning.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I motsetning til Snorreh tror jeg at Apple bare vil bli mer og mer populær, trenden har allerede startet og den ser ikke ut til å slutte med det første.

 

At apple går over til Intel vil sannsynligvis bare bedre forholdene for Apple da mac sannsynligvis kommer til å bli mer og mer lik en vanlig pc og derfor også vinne flere og flere "pc-fans"

Lenke til kommentar
I motsetning til Snorreh tror jeg at Apple bare vil bli mer og mer populær, trenden har allerede startet og den ser ikke ut til å slutte med det første.

 

At apple går over til Intel vil sannsynligvis bare bedre forholdene for Apple da mac sannsynligvis kommer til å bli mer og mer lik en vanlig pc og derfor også vinne flere og flere "pc-fans"

Ja, Du kan legge inn XP for å spille. Å siden gamere er de største designhorene så er det kjekt.

Lenke til kommentar

sjekka den linken som var til netshop, hvor i all várden er vifta? er bare noen smá hull pá toppen.....

 

má si jeg faktisk driter i om den er lik mac mini, er ei utrolig fin utvikling, inne praktiske pcr. kan jo ha den som jobb pc, en skjerm hjemme en pá jobb. bare legg den i jakke lomma dra hjem :yes:

 

2 gir ram, ein rá pentium. er dette rátt til tallknusing.

Lenke til kommentar
Aopen og andre produsenter kom med "mini-pc"'er lenge før Apple kom med sin minimac. Dvs. Apple er rip-off'en her i dette tilfelle. Bare at når Apple slipper ut noe nytt noe, så skriker de ut til hele verden om det, mens når en normal PC-produsent kommer med noe nytt, så skriker de ikke nødvendigvis så høyt eller lanserer ting i det stille.

 

Søker dere litt tilbake i release-historikk hos forskjellige produsenter vil dere fort finne PC-bokser som stort sett ser lik ut som macmini lenge før den kom, bare somregel i svart / sølv.

Jepp er helt enig i det. Jeg husker godt at jeg så en slik mini PC hos expert tilbake i 2000,m da var det en svart/grå boks som ikke var stort større enn når du stabler 5-6 CD oppå hverandre, pluss at den hadde en for-chromet vifte grill på toppen. Husker jeg ikke feil skulle de ha rundt 14 store lapper for den, og husker jeg ikke enda feil var det vel kanskje noe VIA eller Intel CPU i den.

 

Så å si at Mac mini har utviklet designet er jo litt drøyt da, er nok PC produsentene som har kommet dem i forkjøpet.

 

Frankie

Kristiansand

Lenke til kommentar
greit nok aopen har kopiert designet til mac mye med denne her. Men en kommer ikke unna at mac har os x, det har ikke aopen. OS X er grunn god nok til å velge mac i første omgang, så de mangler et stort salgsargument. OS X er stilig så det  holder som "htpc", med mac mini designet har du en slager.

Det at denne AOpen maskinen kommer med linux er grunn nok til å kjøpe den spør du meg! "OSX er stilig" holder ikke som argument hos alle. Men det er klart, mange går på den.

Vet ikke om du har prøvd OS X? Jeg har det ikke men har sett på funksjonaliteten til det, har en kamerat av meg som laga en "film" når han brukte noen av programmene i OS X, var helt genialt, og vanvittig bruker vennlig.

 

Nå er jeg selv en type som liker på fundere på ting og mekke litt nå og da, men hadde ikke hatt noe imot å hatt en bra ripoff av designet til OS X på linux, kanskje det bare er meg men jeg syntes bare den standard designet på KDE og GNOMe er helt pyton, så sier dere at det kan fort fikses på, har ikke prøvd det enda...hehe kommer nok til det.

 

(Huff ble litt rot dette, er så himla trøtt på dag tid)

 

Frankie

Lenke til kommentar
Vet ikke om du har prøvd OS X? Jeg har det ikke men har sett på funksjonaliteten til det, har en kamerat av meg som laga en "film" når han brukte noen av programmene i OS X, var helt genialt, og vanvittig bruker vennlig.

 

Nå er jeg selv en type som liker på fundere på ting og mekke litt nå og da, men hadde ikke hatt noe imot å hatt en bra ripoff av designet til OS X på linux, kanskje det bare er meg men jeg syntes bare den standard designet på KDE og GNOMe er helt pyton, så sier dere at det kan fort fikses på, har ikke prøvd det enda...hehe kommer nok til det.

 

(Huff ble litt rot dette, er så himla trøtt på dag tid)

 

Frankie

Hehe, jeg prøvde å bruke "overmenneske" tankegangen som jeg opplever mye fra Mac mennesker tilbake for å se reaksjonen. Men det funka ikke :p

 

Jeg har ikke brukt OSX så mye, men jeg vet det er mye bra programvare tilgjengelig der. Det er ikke noe galt med hardwaren eller softwaren til Apple, men prisen passer ikke meg, og heller ikke måten de behandler kundene sine.

 

Mens vi er inne på design på KDE og Gnome så er de ganske fleksible, så det er gode muligheter for å leke seg litt. Jeg er ikke så stor fan av defaulten selv. Hvis du har interesse så ta en titt på f.eks kde-look og gnome-look.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...