Gå til innhold

Bra/beste(?) hovedkort til Athlon x2


Tonka

Anbefalte innlegg

Skal lage en maskin basert på Athlon x2 (4800 eller 4400), og lurer på hvilke hovedkort som er beste for denne.

 

Fant denne på komplett:

 

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

 

Er det noen som har et annet like godt eller bedre forslag? Viktig at det er stabilt. (Jeg har ikke forsøkt meg på overklokking, og tror ikke helt jeg vil våge meg på det av hensyn til redusert stabilitet?)

 

Skal brukes til PhotoShop (viktig), matematiske programmer/modellering, spill og diverse annet.

Endret av Tonka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da fortsetter vi her :)

 

Så lenge du overklokker med vett så blir det ikkje noe problem med ustabilitet. Eg kjører min X2 4400+ på 2536mhz, maskinen står på i en uke uten problemer. Du bruker testeprogram for å finne frem til en stabil hastighet.

 

Eg har DFI nF4 SLI-DR, og er veldig godt fornøyd med det. Men om eg skulle kjøpt hovedkort idag, så hadde eg kan hende valgt det kortet du har funnet. Det er ihvertfall ett av de beste.

 

Ikkje kjøp 4800+. Den er altfor dyr i forhold til ytelsen de ekstra 200mhz gir deg. Og selv om du får verdens vrangeste 4400+ så vil den klare å bli klokket til 2400mhz den også.

Lenke til kommentar

hva med dette da

 

kommer med kjølevifter til spenningsregulatoren, og ekstra vifte til SLI oppsett, og uGuru 5 1/4 panel med display som viser alle temperaturer, spenninger og frekvens....det har også en "clear cmos" knapp i tilfelle "krise", jeg har ikke prøvd denne funksjonen selv men det skal også være mulig å klokke kortet på direkten if.eks et spill..

 

jeg monterte selv dette kortet i pc'en i går, og foreløpig viker det veldig kurrant

Lenke til kommentar

Mere vifter, mere støy sier jeg bare..

 

Har selv ASUS A8N-SLI Deluxe med en "ok" 3200+ Winchester, og er strålende fornøyd med dette, det eneste jeg kan putte fingeren på, er at chipsetviften som er på originalt begynner å bråke etter en tid, men det løste jeg kjapt og enkelt med en vifteløs ribbe fra zalman og litt Arctic Silver 5..

 

Har selv vurdert A8N-SLI Premium, da dette originalt kommer med en vifteløs heatpipekjøler til chipset.. Men ettersom jeg trolig kommer til å vannkjøle hele maskina etterhvert likevel, kommer man til spørsmålet om det egentlig har noe for seg..

 

Ser nå at denne posten begynner å trekke ut litt, men poenget mitt er altså at ASUS leverer bra produkter, men det gjør vel egentlig DFI også da, så det er vel en smakssak:

 

Overklokkingsvennlig system med mange "morsomme" BIOS-valg - DFI

Normalt system med en lettfattelig installasjon og videre bruk - ASUS

 

 

Håper dette hjelper deg videre i jakten på det beste hovedkortet til systemet ditt.. :yes:

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar!

 

Ut fra det dere skriver, så blir det et ASUS kort på meg. Ut fra det jeg kan lese på ASUS sine sider lønner det seg vel å vente på det nye kortet A8N32-SLI Deluxe som Bertroz skriver om. Fint tips tror jeg.

 

SLI betyr etter hva jeg skjønner at man kan ha flere hovedkort? Hvordan funker det ? Går ut fra at man må ha to prosessorer, men hvordan finner de ut av hvilken som gjør hva? Hvilken gevinst gir det?

 

En av dere skriver at 4400 kan klokkes til å match 4800. Jeg kan jo ingenting om klokking, men vil ikke en 4800 kunne klokkes enda høyere?

Endret av Tonka
Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar!

 

Ut fra det dere skriver, så blir det et ASUS kort på meg. Ut fra det jeg kan lese på ASUS sine sider lønner det seg vel å vente på det nye kortet A8N32-SLI Deluxe som Bertroz skriver om. Fint tips tror jeg.

 

SLI betyr etter hva jeg skjønner at man kan ha flere hovedkort? Hvordan funker det ? Går ut fra at man må ha to prosessorer, men hvordan finner de ut av hvilken som gjør hva? Hvilken gevinst gir det?

 

En av dere skriver at 4400 kan klokkes til å match 4800. Jeg kan jo ingenting om klokking, men vil ikke en 4800 kunne klokkes enda høyere?

hmm jeg bare lurer er du ny på data? :love:

 

SLI er en løstning fra nvidia for å få 2stk Grafikk kort i en pc

AMD Athlon 64 X2 er en prossesor serie fra AMD med 2 stk kjerner

 

nå burde du sjønne litt mer :innocent:

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar!

 

Ut fra det dere skriver, så blir det et ASUS kort på meg.  Ut fra det jeg kan lese på ASUS sine sider lønner det seg vel å vente på det nye kortet A8N32-SLI Deluxe som Bertroz skriver om.  Fint tips tror jeg.

 

SLI betyr etter hva jeg skjønner at man kan ha flere hovedkort?  Hvordan funker det ?  Går ut fra at man må ha to prosessorer, men hvordan finner de ut av hvilken som gjør hva?  Hvilken gevinst gir det?

 

En av dere skriver at 4400 kan klokkes til å match 4800.  Jeg kan jo ingenting om klokking, men vil ikke en 4800 kunne klokkes enda høyere?

 

Jeg vil vel gå ut ifra at man kan klokke 4800+ høyere enn 4400+, men det som ble sagt tidligere i denne tråden her var at det er lite økonomisk å investere i en 4800+ da du betaler ganske mye penger for 200MHz ekstra, hvilke du også kan oppnå med en heller "snill" overklokking av 4400+.

 

Dersom du lurer på noe om overklokking kan du jo lese i forumet, og får du ikke svar på det du lurer på kan du jo poste en ny tråd!

 

Om du lurer på SLI foreslår jeg at du leser denne:Test: "SLI: På ett og to kort?"

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar!

 

Ut fra det dere skriver, så blir det et ASUS kort på meg. Ut fra det jeg kan lese på ASUS sine sider lønner det seg vel å vente på det nye kortet A8N32-SLI Deluxe som Bertroz skriver om. Fint tips tror jeg.

 

SLI betyr etter hva jeg skjønner at man kan ha flere hovedkort? Hvordan funker det ? Går ut fra at man må ha to prosessorer, men hvordan finner de ut av hvilken som gjør hva? Hvilken gevinst gir det?

 

En av dere skriver at 4400 kan klokkes til å match 4800. Jeg kan jo ingenting om klokking, men vil ikke en 4800 kunne klokkes enda høyere?

Jeg vil vel gå ut ifra at man kan klokke 4800+ høyere enn 4400+, men det som ble sagt tidligere i denne tråden her var at det er lite økonomisk å investere i en 4800+ da du betaler ganske mye penger for 200MHz ekstra, hvilke du også kan oppnå med en heller "snill" overklokking av 4400+.

 

Dersom du lurer på noe om overklokking kan du jo lese i forumet, og får du ikke svar på det du lurer på kan du jo poste en ny tråd!

 

Om du lurer på SLI foreslår jeg at du leser denne:Test: "SLI: På ett og to kort?"

Lenke til kommentar

Jaså?

 

Kan ikke si meg helt enig der..

 

Har klokket min A64 3200+ Winchester til 2400MHz med stock kjøler.. Altså en økning på 400MHz uten altfor store problemer.. Kunne muligens gått høyere om jeg hadde en Venice istedenfor, p.g.a en bug med prosessoren min..

 

Regner med at man kunne ha tweaket ut en del mer med et DFI-kort, men helt uten klokkeegenskaper er vel ikke ASUS-kortene..

Lenke til kommentar
En av dere skriver at 4400 kan klokkes til å match 4800. Jeg kan jo ingenting om klokking, men vil ikke en 4800 kunne klokkes enda høyere?

Kan hende du er heldig og får en 4800+ som kan klokkes over 3ghz. Det må den gjøre om den skal forsvare prisen. Men dersom eg skulle kjøpt dualcore i dag så hadde eg kjøpt 3800+. Etter det vi har fått vite her på forumet om minimale ytelsesforskjeller mellom 512kb og 1mb L2 cache på AMD, og klokkeresultater på X2 3800+, så er det ingen av de andre X2-CPUene som forsvarer prisen.

 

Sannsynligheten for at du får en 4800+ som klokker vesentlig lenger en en 3800+ er så liten at det ikkje er verdt 4500kr ekstra. Du bør heller bruke de pengene ett annet sted i PCen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...