Gå til innhold

Mest bærbar for pengene? (3D og bildebehandling)


Zamo

Anbefalte innlegg

Jeg synes hvertfall skjermen på Tundra 1557E var for dårlig og blass (er ikke det litt viktig hvis du skal drive med 3D og bildebehandling?), så jeg har bestilt Asus A6K isteden, og skal sende tilbake Tundraen.

 

Etter hva jeg har fått med meg skal Asus sine bærbare ha ganske bra kvalitet. Du finner den vel på Psdata også, litt billigere og på lager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vesentlig bedre ytelse på DDR2 minnebrikkene, ettersom de normalt på bærbare maskiner yter 200MHz mer enn DDR brikkene.

 

SATA og PATA forskjell er vel egentlig mindre, diskene er normalt bygd opp på samme måten, og man vil ikke kunne yte noe mer med SATA enn PATA sånn det er nå. SATA har en begrensning på 150MB/s og PATA har en begrensning på 133MB/s, men de fleste 7200rpm diskene som blir solgt idag, kan bare drømme om å passere 50MB/s og de som står i bærbare maskiner er 2,5" og på mest sansynling 4200rpm eller 5400rpm og klarer iallfall ikke å fylle PATA grensesnittet.

 

Så da har det igrunn ikke noe for seg å prioritere SATA fremfor PATA på en laptop.

 

Når det gjelder den siste ASUS maskina vil jeg si at den er sikkert grei den, men den har jo bare nVidia 6200Go, noe som ikke er det sprekeste kortet akkurat. En annen bakdel er at de bruker AMD sempron i stede for Centrino og Pentium M. Uten Centrino har ikke maskina så mye kontroll over seg selv at den sparer strøm. Mulig de leverer med Cool'n'Quiet teknologien, men den kjører bare ned hastigheten på CPU'en. Centrino demper skjermen, CPU og grafikkort iallfall.

 

Min erfaring er iallfall at maskiner uten Centrino er de som bruker mest strøm.

 

Ville valgt en maskin med SXGA skjerm, minst X600 eller 6600Go kort og helst Centrino.

 

Og sist, HVA-I-ALL-VERDEN skal du med 2GB minne. Jeg har 14 servere på jobb her, og 3 av de har 2GB minne, og det er terminalservere og de hoster tjenester for 60-80 personer, så de trenger det. Men hva skal du med det i en bærbar PC? Hadde du satt krav til 1GB skulle jeg forstått deg, men over det er helt sprøtt. Det er skikkelig overkill spør du meg.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Gode relevante svar :yes:

 

Kan PATA og SATA brukes om hverndre? Samme plugg?

Er PATA det samme som ATA, eller finnes det 3 standard 2.5" disker til bærbare?

 

Hva skal jeg med 2 GB ram? Kansje 2 GB er litt overkill.

Bruker nå 1 GB til vanlig i min stasjonære, og synes det er en fordel når jeg bruker mange tunge aplikasjoner samtidig.

Jeg skal ikke ha 2 GB fra dag 1, men er mer opptatt av å ha mulighet for å bygge ut litt i fremtiden.

 

Er også litt våken for å kunne putte i raskere CPU etterhvert som de blir overkommelige i pris.

Lenke til kommentar

Jeg sa for så vidt minst X600. Og grunnen til at jeg sa det, var at det ikke er mulig å få tak i en laptop til under 8000 kroner med X700 skjermkort i. Maskiner med X700 kort koster endel. Da passerer du iallfall 10k, og mest sansynlig lander du på mellom 12 og 14 000 kroner for en vettug maskin med X700 kort i.

 

Og for å utdype PATA og SATA begrepet litt mer, PATA og SATA er bare grensesnittet på harddisken og hovedkortet den er koblet til (evt. ekstrakort). Det vil da si at du ikke kan bruke de om hverandre ja. Det finnes overganger, men tviler på det er enkelt å oppdrive til en laptop. Og hva har vel det igrunn å si, de koster noelunde det samme de diskene, så da er det jo bare å kjøpe disk til det grensesnittet din maskin har.

 

Det er greit å se fremover, men 2GB minne i en laptop, trenger du nok ikke på lang tid. Det kommer selvfølgelig litt an på hva MS Windows Vista (codename Longhorn), finner på når det kommer i salg. Betatesteren sluker endel ram iallfall, men ikke mer enn at man klarer seg glimrende med 1GB.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...