Gå til innhold

Bilde av Asus A8N32-SLI Deluxe!


Betroz

Anbefalte innlegg

Asus burde jo ha kalt kortet for A8N32-SLI Premium ja siden det minner veldig om det 'gamle' Premium kortet som har vært ute en stund.

Jeg tror Premium-utgaven har bl.a. et spor av typen PCI-E x4 i tillegg...

Det dumme er jo at det knapt finnes PCI-E kort ut over grafikkort ennå... Har ventet lenge på bred tilgjengelighet på både GBLAN, S-ATA og FW800 kontrollere, men det ser ut som vil ta sin tid.

 

Edit: Hvis man ikke velger å kjøre SLI på et SLI kort, kan man da bruke den ekstr 8x/16x PCI-E porten til vanlige PCI-E 1x kort når dette dukker opp i mengder?

Tror jeg tok litt feil ang. PCI-E x4... Deluxe-versjonen har dette sporet. Det finnes ikke så mange ute ennå nei, men det er ventet SAS-kontrollere til PCI-E x4.

 

Jeg er ikke sikker på hvordan utnyttelsen av den andre PCI-E x16-sporet kan være. Jeg har spurt litt om dette i en egen tråd men ikke fått noe klart svar ennå. Så vidt jeg veit, skal man kunne bruke det andre sporet som et PCI-E x1 spor i allefall, men om det ha grafikkort på høyere hastigheter/ flere baner, er ikke sikker på selv om jeg skulle tro at det går med andre. Slik jeg har forstått PCI Express skal det i utgangspunktet være mulig å bruke hvilket som helst kort på hvilket som helst spor men at hastigheten på sporet eller kortet justeres deretter. Det som er spørsmålet er om det ligger noe i styringa for PCI-E x16-sporene som gjør at annet enn grafikk vil fungere dårlig...

 

FW800 har forresten så smått begynt å komme integrert på hovedkort. Men er helt enig med deg i at vi burde se flere kontrollere mot PCI-E etterhvert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest på mange forum nå. Google er min bestevenn :ermm:

Folket hadde seriøse varmeproblemer med A8N-SLi Premium montert på hodet i, f.eks. V1000B :cry:

Varme stiger jo, i heatpipe eller ikke. Og så lenge heatsinken er nederst, så samler varmen seg i kjernen øverst :\

 

Det er jo lov å drømme om at di har "fixet" dette med A8N32-SLi Deluxe? Ja!

 

Beklager min lite tekniske-innsigt på dette området. Jeg skal ikke gå så dypt :p

Jeg vet ikke om A8N-SLi Premium har en wick i heatpipen?

Har A8N32-SLi Deluxe dette, så er det håp.

 

Har man en meget fin wick i heatpipen, skal den transportere varmluft/damp/gass/hvaduvil til heatsinken, selv om det måtte bety NEDover.

A8N32-SLi Deluxe har også doble heatpipes, noe som skal hjelpe på anti-tyngdekraften..

 

Får nok bare vente på Asus-mail da..

Endret av craaash
Lenke til kommentar
Mad Wolf Magnux Postet 05/10/2005 : 10:13

Tror jeg tok litt feil ang. PCI-E x4... Deluxe-versjonen har dette sporet. Det finnes ikke så mange ute ennå nei, men det er ventet SAS-kontrollere til PCI-E x4.

 

Jeg er ikke sikker på hvordan utnyttelsen av den andre PCI-E x16-sporet kan være.

Har ikke sjekket hva som er på dette nye kortet, men som det er idag er det Deluxe som har pci-e x1, og Premium som har pci-e x4.

Hvordan man kan utnytte disse er jeg også litt usikker på, selve pci-e teknologien er jo som du beskriver slik at man skal kunne sette et hvert pci-e kort i en slot med like mange, eller fler baner enn kortet selv.

 

Deluxe har jo altså 2x pci-ex16 spor for grafikk kort, men så er det vel slik at de i realiteten bare er pci-e x8 når begge er i bruk (derfor dette nye A8N32)

Men jeg ser ut fra manualen til Deluxe at man kan sette et pci-e 16 grafikk kort i den blå sloten, og da fungerer den svarte (altså den andre pci-ex16) som en pci-e x1 slot.

Men andre ord kan man ikke på noe vis benytte feks et pci-ex4 kort på Deluxe, slik jeg forstår dette.

 

Så får vi vente og se hvordan dette faktisk blir på A8N32, det kan jo se ut som det vil få to "sanne" x16 porter, men det blir bare synsing ;)

Lenke til kommentar
Hmm, får man en 120mm Zalman-kjøler på det kortet der da? :hmm:

Litt vanskelig å bedømme ut fra bildet, men ribbene på den heatpipe'en ser ut som de stikker et stykke opp.

4875982[/snapback]

 

Jeg hadde ikke bekymret meg om Zalman kjøleren hadde passet. En Thermalright XP-90 med en stillegående Nexus 92mm vifte er nok et bedre valg. Eneste fordelen med Zalman er om du ikke har så god plass i høyden. Jeg har nettop kjøpt meg en Zalman CNPS7000B-AICu LED CPU-Kjøler og jeg ble hverken imponert over kjøleevnen eller støynivået. Hadde dessverre ikke plass til en Thermalright XP-90 i det siste kabinettet mitt.

Lenke til kommentar

Etter bokstavelig talt et par timer i telefonen, er dette hva jeg kom frem til:

Å montere A8N32-SLi Deluxe opp-ned/180C (vertikalt) er ikke anbefalt av ASUS.

 

Jeg snakket med 5 tekniske "supportere" om ditt og datt, før jeg endelig fikk høre det fra høyere hold i ASUS Sverige.

Jeg har snakket med ASUS "Danmark", Komplett.no, ASUS Sverige, Microplex.no og ASUS "Norge".

Det er trolig ikke en super-heatpipe som inneholder wick (magi-middelet som går mot tyngdekraftreglene).

 

Akkuratt hvordan DEN heatpipen fungerer og hvordan den er laget, er umulig å få vite. Det fikk jeg smertefult erfare idag.

Men, før eller siden kommer det nok noe på nettet.

Vi får se hva som skjer. Noen der ute må jo teste det opp-ned å skrive om det? :wee:

 

Jeg fikk også bekreftet at det oppstod varme-problemer ved opp-ned montering av A8N-SLi Premium. Og at kjølesystemet på A8N32-SLi Deluxe var betydelig bedre (det var nesten utrolig hvor mye de skrøtte av det).

 

PS: På alle mailene jeg sendte rundtom var alle svarene like:

Ja - Dette kortet passer i det kabinettet :p

Lenke til kommentar
craaash Postet i dag, 15:45

PS: På alle mailene jeg sendte rundtom var alle svarene like:

Ja - Dette kortet passer i det kabinettet

Så det er altså; ja det passer, men sett fortrinnsvis kabinettet opp ned...

 

Syns det er merkelig at det skal ha så mye og si, det betyr jo at Premium også vil fungere dårligere hvis hk ligger ned det da, hvis det faktisk er slik at man er avhengig av det at varmen stiger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ja, nå ble det akkurat sagt i A8N tråden at A8N32 blir utsatt til Januar... Men står ikke hvor den infoen kommer fra.

5193492[/snapback]

 

 

Tror det var komplett som ventet neste bestilling da. Får krysse fingra for at Netshop får leveringen tidligere.

 

Leste på XS at AMD vurderer å stoppe salget av Opteron cpuer også, pga den negative effekten den hadde på FX salget.. Får tro det bare er rykter.

 

Det hadde jo vært typisk. :mad:

Lenke til kommentar
Alcoholiday Postet i dag, 23:28

Leste på XS at AMD vurderer å stoppe salget av Opteron cpuer også, pga den negative effekten den hadde på FX salget.. Får tro det bare er rykter.

 

Det hadde jo vært typisk.

Ja, men har du bestilt den enda eller? Min står å primer @3.0Ghz på A8N Deluxe her nå, må jo være svært ødeleggende for salg av alt over Semperon hvis dette fortsetter...

Lenke til kommentar
Alcoholiday Postet i dag, 23:28

Leste på XS at AMD vurderer å stoppe salget av Opteron cpuer også, pga den negative effekten den hadde på FX salget.. Får tro det bare er rykter.

 

Det hadde jo vært typisk.

Ja, men har du bestilt den enda eller? Min står å primer @3.0Ghz på A8N Deluxe her nå, må jo være svært ødeleggende for salg av alt over Semperon hvis dette fortsetter...

5193631[/snapback]

 

 

3,0 ghz :dribble:

 

har bestilt begge deler fra Netshop jeg.

Lenke til kommentar
Sitter akkurat og skal ha meg nytt HK til mitt nye Club3D 7800 GT og en 3700 "San Diego", valget sto mellom et DFI  og Asus A8N Premium. Klarer ikke å bestemme meg, men hvis det kortet kommer innen et par uker, venter jeg.

 

Så, betroz,(el. andre) vet du noe om når det er i hyllene? :hmm:

4870616[/snapback]

 

 

Digital Impuls får inn de nye Asus kortene i dag..A8N32

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...