Gå til innhold

Kan noen si meg hva forskjellen på tonene H og B?


sixx

Anbefalte innlegg

Nytt innlegg for ordens skyld:

 

En sang i e-dur gir b for H på Bb-instrumenter, og ingen flere b-er. Alle dur-skalaer med b-er i har altså først og fremst b for H, deretter b for E, A, C osv.

Jeg fant feilen nå. Du misforstår meg. Med e-dur mener jeg e-dur natura! Jeg kan spille en E-durskala (natura, altså f-dur på Bb-instrument) på mitt Bb-instrument og bevise det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er der du tar feil... Mellom Bb og C er det to halve trinn. Mellom E og F er det ett; Derfor må man spille Eb-dur på et C-instrument for at du kan spille F-dur på ditt Bb-instrument...

 

Her for å bevise at E-dur gir fire kryss for Piano i Natura. Derfor må instrumentet i Bb spille en sekund (to halve trinn) over det, altså F#-dur. Det er dette som kalles transponering:

 

dust1lg.jpg

 

Dette ble laget med Sibelius 3, et notasjonsprogram. Gir du deg nå? :tease:

Lenke til kommentar

Hvis en E-dur natura virkelig er en F#-dur på et Bb-instrument har du rett. Og med tanke på at det er én halvtone fra E til F blir det nok slik. Ganske utbredt nybegynnerfeil å overse akkurat det der. Trodde ikke jeg skulle gjøre den flere ganger i livet mitt. Flause!

 

Mente tydeligvis D#-dur istedenfor E-dur i mitt første innlegg da ;)

 

Får nøye meg med at jeg fort hadde funnet ut av det hele i praksis, da ting hadde hørtes mildt sagt jævlig ut hvis man transponerer E-dur natura til F-dur :p

 

 

EDIT: Enda flauere er jo at jeg blir eid av en klarinettist ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...