Gå til innhold

Erfaringer med ASUS M6Va


Lightning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kommer mine erfaringer med denne maskinen så langt... :)

 

Kan si litt om støyen siden dere spør om det. Viftene starter etter litt bruk (både CPU og GPU vifte). Det kan se ut som om de starter når CPU-temp passerer 55 grader. Etter det ligger den på mellom 58-60 grader ved vanlig bruk (surfing o.l.) og viftene går hele tiden.

Selv om det ikke er veldig høyt så er det litt kjedelig men det er sikkert mulig å stille på volten som Qwseyvnd har gjort for å få ned temperaturen. Jeg har kun installert Centrino Hardware Control men ikke fått prøvd på dette enda.

Hvilken temperatur får dere andre som har denne maskinen? Jeg har Pentium M 770 prosessoren, den blir nok litt varmere enn de tregere utgavene.

 

Utseende er velig bra og det virker som en solid maskin. Den er også bra designet med tanke på hvor porter o.l er plassert.

 

En funksjon jeg liker er at man kan bruke CD-spilleren selv om maskinen ikke er på. Man kan høre på musikk med høyttalerne, som forøvrig er veldig gode, og med hodetelefoner.

 

Som konklusjon kan jeg si at jeg er veldig fornøyd med maskinen. Det negative er viftene som går hele tiden, men det skal jeg klare å gjøre noe med. :)

Lenke til kommentar
Kan si litt om støyen siden dere spør om det. Viftene starter etter litt bruk (både CPU og GPU vifte). Det kan se ut som om de starter når CPU-temp passerer 55 grader. Etter det ligger den på mellom 58-60 grader ved vanlig bruk (surfing o.l.) og viftene går hele tiden.

Er dette testet både på strøm og batteri? Asus' Power4Gear-program har av en eller annen idiotisk grunn standardinnstillinger som ikke klokker ned i det hele tatt når maskinen er tilknyttet strømnettet.

 

Hvis man vil beholde Power4Gear er den eneste måten å unngå dette på å bruke profilen 'Game' og hake av for dynamisk justering i høyreklikkmenyen til systary-ikonet. Den bør da bli lydløs under lav til moderat belastning.

Lenke til kommentar
Er dette testet både på strøm og batteri? Asus' Power4Gear-program har av en eller annen idiotisk grunn standardinnstillinger som ikke klokker ned i det hele tatt når maskinen er tilknyttet strømnettet.

 

Hvis man vil beholde Power4Gear er den eneste måten å unngå dette på å bruke profilen 'Game' og hake av for dynamisk justering i høyreklikkmenyen til systary-ikonet. Den bør da bli lydløs under lav til moderat belastning.

Jeg testet dette nå og ved å kjøre på batteri og så endre til Game-instillingen stanset viftene. Så det virker som om det er fullt mulig å få en stille maskin, men det krever litt tweaking. :)

Lenke til kommentar
Er dette testet både på strøm og batteri? Asus' Power4Gear-program har av en eller annen idiotisk grunn standardinnstillinger som ikke klokker ned i det hele tatt når maskinen er tilknyttet strømnettet.

 

Hvis man vil beholde Power4Gear er den eneste måten å unngå dette på å bruke profilen 'Game' og hake av for dynamisk justering i høyreklikkmenyen til systary-ikonet. Den bør da bli lydløs under lav til moderat belastning.

Jeg testet dette nå og ved å kjøre på batteri og så endre til Game-instillingen stanset viftene. Så det virker som om det er fullt mulig å få en stille maskin, men det krever litt tweaking. :)

Gjaldt dette også ved strømforsyning? Ble den stille da også med Game?

Hvis du ikke har prøvd, gidder du? :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis skjermkortet kommer fra Asus så, men ellers tviler jeg. Du må nok nøye deg med skjermkortet den kommer med, enn så lenge. Og når det gjelder "enkelt". Joda det må man ta med en klype salt. Det er riktignok enkelt å fjerne skjermkortet, men å bytte til noe annet er verre. Mange faktorer som kommer inn.

Lenke til kommentar

Vist du er allergisk mot skrive/stavefeil så kan du glatt hoppe over dette innlegge!

 

Har hatt m6-en i snart ein veka no, og her kjem det litt erfaringer og synspunkter fra meg.

 

Build:

 

Ein nydelig maskin, som er både stiv og lett. Stivhet i en bærber syns eg er veldig viktig, både når det gjelder kvalitetsfølelse og mobiliteten, samt at tastaturet får eit stabilt og stivt underlag. Tastaturet er forøvrigt ein drøm å skriva på, siden det både er stille og responsivt (pga stivheten). Det er eit stort minus med tastaturet og det er at ”FN” og ”CTRL” tasten har skifta plass. Siden eg er ein flyttig brukar av ”ctrl” knappen syns eg dette blir ekstremt plagsomt.

I tillegg til karbonfiber(?) chassiset så er det elementer av børstet aluminium (mousepaden og på- knappen) som gir eit enda meir eksklusivt inntrykk. Var litt redd for at metallet på chassiset kom til å bli veldig varmt, men det er ikkje tilfelle.

Liker at batteriet er framme under mousepaden, gir pcen bedre balanse under mobilt bruk. Alt i alt veldig bra build quality, two tumbs up!!

 

Støy:

 

Under AC drift støyer pcen en del. Både CPU og GPU viften går meir eller mindre konstant. Men lyden (støyen) fra vitene er relativ lav og i eit kontor vil du ikkje legge merke til den.

Ser at mange lurer på om den er stille nok til bruk under forelsninger.

Du vil høra at den er på, men eg tviler sterkt på at nokon vil finna lyden sjenerande. Viften går såpassa lavt at den vil mest sansynlig bli overdøva av luftanlegge i forelsningssalen. Under hard belastning derimot så vil viftene gi ein del lyd i fra seg. Eg er ikkje heilt sikker på kor mange vifter som er i denne men når dei går får fult så hører du dei. Har kun opplevd at dei har gått for fult ein gang når eg stresstesta den i MAX (da bruker den 100% cpu og gpu over lenger periode).

 

MEN, dette er på kun når pcen er kobla til nettspenning, når den går på batteri drift så klokker den automatisk (Power4Gear) ned til ca 800Mhz, samt klokker ned GPU-en, detta fører til at maskinen blir heilt stillegåande. Og da kan du for så vidt snika den med deg på eksamen uten at den blir sjenerandes. Dette er med forbehold at den ligger på eit flatt underlag, vist den ligger i for eks. ein seng, der luftgjennomstrømningen blir hindra vil viftene gå også på batteridrift.

 

Dette er ein veldig krafig maskin både når det gjelder prosessor og grafikkort. Noko som fører med til ein god del varmegang som igjen fører til at viftene må kjøle den ned. Når du jobber med tunge apps så vil du både trenge regnekraften og viftene til å holda den kjølig. Asus har eiget program som styrer "kraften" i pcen (Power4Gear). Dette programmet er ikkje så dynamisk som eg kunne ønska under AC spenninge der den heile tiden kjører på med full effekt, og dermed går viften heile tida under AC drift. Det finnst alternativer til dette prorgrammet der du kan i større grad påvirke klokkehastigheten (kraften) og dermed holda den kjølig/ støyfri.

 

Skjerm:

 

På denne maskinen så er det ein 15,4” widescreen skjerm. Denne er i WSXGA format som gir maks oppløsning på 1680x1050 punkter. Dette er også den oppløsningen som er skjermen er designet for og den som best eigner seg for bruk. Nokon vil muligens finna detta i det minste laget, men dette er ikkje tilfelle etter min meining. Spes. vist du driver med grafisk design, webdesign, video redigering, CAD, MAXing eller lignande apps så vil M6Va-en bli din beste venn. Hav av arbeidsflate har du tilgjengelig her. Når det gjelder office bruk / surfing osv så er ikkje dette noko problem sånn som eg ser det siden du kan forstørre teksten til det uendelige.

Tilbake til sjølve skjermen, som forøvrig er veldig lysterk og sylskarp, så kan den kanskje opplevast som litt treig, har lagt merke til at rødfargen henger litt etter ved nokon tilfeller. Dette er noko eg vart oppmerksom i dette forumet og tviler sterkt på at eg hadde lagt merke til det vist e ikkje såg etter det. Det er verken plagsomt eller noko som du legger merke til ved vanleg bruk.

Kort sagt så er skjermen nydelig å jobbe med, MEN, ville anbefalt alle å prøva lignande (oppløsning) skjerm for å sjå om den passer til deg.

 

Lyd

 

Det er fire høgtalara i denna maskina, to under skjermen og to under touchpad flata.

Lyden fra denna bærbare er overraskande bra. Har tidligare hatt HP med polkaudio høgtalara og eg må sei at M6-en har både bedre lyd og kan spela høgare. Lyden kan ikkje samanlignast med eit godt stereoannlegg, men er veldig bra til å komma fra ein bærbar pc. Den har forøvrig S/PDIF utgang på sida, (ikkje testa enda) som skal sikkra god lyd til digitale kilder. Ein funksjon som ein del vil sette pris på er muligheiten for å høyra på musikk cdea uten å slå på pcen. Etter min meining så er dette noko som var kult for 5 år sida, men ville heller bytta ut denna funksjonen med muligheiten får å kunna sjå DVD uten å slå på maskina. Det hadde vert noko. Er for øvrig kontrolltasta på sida av maskina for styring av musikken.

 

Edit: Lagt til skjerm og lyd omtale!

 

Mer kjeme etterkvart som eg får tid til det.

Endret av adis
Lenke til kommentar
Min m6va har 2ghz.. men klokker aldri ned mer enn til 700mhz eller noe sånt.. fatter ikke åssen folk får den ned i 300mhz!

 

du kan forresten klokke den ned i AC modus i power2 gear ja..

Vist du bruker CHC i tillegg til power4gear så vil den ikkje klokka ned lenger enn 800Mhz (på 2.13Ghz) eller 700 på din.

Men vist du kun bruker power4gear så vil den klokka ned til 182Mhz på battery saving.

Lenke til kommentar
Min m6va har 2ghz.. men klokker aldri ned mer enn til 700mhz eller noe sånt.. fatter ikke åssen folk får den ned i 300mhz!

 

du kan forresten klokke den ned i AC modus i power2 gear ja..

Vist du bruker CHC i tillegg til power4gear så vil den ikkje klokka ned lenger enn 800Mhz (på 2.13Ghz) eller 700 på din.

Men vist du kun bruker power4gear så vil den klokka ned til 182Mhz på battery saving.

CHC?? hva er det?

Lenke til kommentar
CHC?? hva er det?

Centrino Hardware Control - program for å styre CPU, vifter og GPU blant annet.

 

Jeg har 2,13 GHz og har heller ikke sett den under 700 MHz. Jeg har ikke testet å stille på multiplieren, kanskje det hjelper.

 

adis: Fin omtale :)

 

Jeg syns GPU-vifta støyer litt mer, hva syns dere? Det er ikke snakk om store forskjellen riktignok... Kjenner dere til noe program som kan styre viftene? Jeg har prøvd et par men ingen av de har klart å kontrollere viftene.

Lenke til kommentar
Min m6va har 2ghz.. men klokker aldri ned mer enn til 700mhz eller noe sånt.. fatter ikke åssen folk får den ned i 300mhz!

 

du kan forresten klokke den ned i AC modus i power2 gear ja..

Vist du bruker CHC i tillegg til power4gear så vil den ikkje klokka ned lenger enn 800Mhz (på 2.13Ghz) eller 700 på din.

Men vist du kun bruker power4gear så vil den klokka ned til 182Mhz på battery saving.

CHC?? hva er det?

CHC = Centrino Hardware Control elle noko lignande som overstyrer Power4Gear. Når eg prøvde CHC så gjekk den aldri lenger ned enn 800Mhz mot 182Mhz på battery saving på med Power4Gear

Lenke til kommentar
Jeg syns GPU-vifta støyer litt mer, hva syns dere? Det er ikke snakk om store forskjellen riktignok... Kjenner dere til noe program som kan styre viftene? Jeg har prøvd et par men ingen av de har klart å kontrollere viftene.

Hører mest til CPU vifta(?) (den til venstre). Veit ikkje ko lurt det er å overstyra viftene, siden faren for overoppheting blir større, trur det er best å satsa på voldmodding eller noko liknande, da får du ned tempen og viftestøyen.

Leikte meg litt med CHC-en når e først fekk den, fekk litt over 4 og ein halvtime ut i fra bat. og ingen viftestøy i det heiletatt, men da var den ein god del treigare enn forhold til med nettspenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...