Gå til innhold

"Folket har talt", men det ble borgelig flertall!


Hayek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er sånn det blir når 1/4 av nordmennene ikke gidder å dra ræva si i stemmelokalet engang (som kanskje er skolen rett borti veien).

Kanskje er det politikernes feil at folk gir blaffen i å stemme? Vent 2-3 år og se om løftene fra valgkampen denne gangen har blitt holdt. Til nå har det heller vært sørgelig med resultater. Alle flesker til med løfter rett før valget, og dagen etter tenker politikerne: "Dumskollinger, vi har fått stemmen dems, men vi gjør samma hva vi vil uansett, sålenge jeg får mine penger fra LO og staten". Resultatet av dette valget er ene og alene blitt slik pga LOs bestikkelser av pill råtne korrupte politikere. De rødgrønne politikerne er blitt så slørete og omtåket av maktsyke, at dem ikke ser at de er i lomma til LO, at dem er eid.

Lenke til kommentar
kan FRP plutselig nå si at de vil støtte den gamle regjeringa? å dermed blir de stittende

Nei, nå har de rød-grønne flertall så det blir det uansett ikke noe av.

FRP har ikke sagt at de ikke vil støtte en sentrumsregjering. De har sagt at de ikke vil støtte en sentrumsregjering LEDET av Bondevik (statsminister).

Lenke til kommentar
Jeg er kritisk til en president som sitter uten det folkelige flertall. På samme måte er jeg kritisk til en regjering som sitter uten det folkelige flertall. Det at "din stemme teller mer en min", helt uavhengig av personlig kompetanse, er vanskelig for meg å flette inn i rettferdighetsbegrepet.

Problemet oppstår når Oslofolk da skal bestemme over Finmarkingers rett til å fiske f.eks. Eller Østfold skal kunne bestemme over oljeleting utenfor Møre og Romsdal.

 

Faktum er at en vekting av mandater er det eneste rette, da urettferdigheten blir mest mulig likt fordelt over hele landet.

Lenke til kommentar
Det er sånn det blir når 1/4 av nordmennene ikke gidder å dra ræva si i stemmelokalet engang (som kanskje er skolen rett borti veien).

Her trenger vi endring, nemlig mulighet til å stemme på hvilket valglokale man vil i hele landet. Kanskje når det blir digital stemming?

 

Kjenner mange studenter her oppe i Trondheim som ikke fikk forhåndsstemt, og på valgdagen kan man ikke stemme utenfor egen kommune.

Lenke til kommentar
Kjenner mange studenter her oppe i Trondheim som ikke fikk forhåndsstemt, og på valgdagen kan man ikke stemme utenfor egen kommune.

Det er rein latskap. Man kan meg bekjennt forhåndsstemme i den kommunen man vil. Man kan forhåndsstemme i nesten en måned. Det finnes ikke problem.

 

Digitalt valg er nok mange år frem i tid. Personlig håper jeg det aldri skjer.

Lenke til kommentar

Litt morsomt å regne ut hvor stor andel hvert parti har fått av stortinget sett i forhold til hvor stor oppslutting partiet fikk på landsbasis. F.eks kan man se at Frp andelsmessig har 22,48% av Stortinget, men har fått 22,1% av stemmene. Dette utgår cirka 1 mandat for mye. Riktig nok jevner det seg ut da Høyre har tilsvarende 1 mandat for lite. Både Krf og Venstre ligger på det mest optimale antallet de kan ha. På venstresiden er det bare AP som har fått "feil" antall mandater. Skulle AP fått riktig andel må 6 mandater bort. Hvor havner disse? Jo hos RV (2stk), Kystpartiet (1stk) og i gruppen "Andre" (3stk).

 

Følger man denne fordelingen ville stortinget blitt temmelig likt fordelt med 83 mandater til venstresiden (AP, SV og SP + RV som støtteparti) og samme antall til høyresiden (V, Krf, H og Frp + Kystpartiet som søtteparti). Partiene som hadde avgjordt det hele ville vært gruppen "Andre" hvilket består av ganske mye rare partier.

 

Dette er Stortinget så rettferdig fordelt som overhode mulig på bakgrunn av stemmene sett på landsbasis:

AP 32,70 % 61 55

SV 8,80 % 15 15

SP 6,50 % 11 11

Krf 6,80 % 11 11

V 5,90 % 10 10

H 14,10 % 23 24

Frp 22,10 % 38 37

RV 1,20 % 0 2

Kystp.0,80 % 0 1

Andre 1,90 % 0 3

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Skal man ta frp til inntekt for bondevikalternativet, må man også ta rv med til stoltenberg.

Feil.

 

RV vil ikke i regjering engang. Skal man regne med RV på rødgrønn side må man ta med skrullepartier også på den andre siden. Dessuten har vel ikke RV noen på tinget? Hvordan kan de da støtte en regjering?

 

Ikke alltid så lett å være veldig saklig dagen etter et knusende nederlag.

I og med at det borgerlige alternativet fikk flere stemmer, så var det kanskje ikke så "knusende" likevel. Og det er jo en stor glede at RV er ute av tinget, og at SV er så lite at de antakelig blir fullstendig overkjørt av AP :thumbup:

Lenke til kommentar
I og med at det borgerlige alternativet fikk flere stemmer, så var det kanskje ikke så "knusende" likevel. Og det er jo en stor glede at RV er ute av tinget, og at SV er så lite at de antakelig blir fullstendig overkjørt av AP :thumbup:

Nei. Det er jo ikke knusende tap så lenge de borgerlige har 0 makt de neste 4 år. Hvis de rød-grønne klarer å danne regjering.

 

Hva kaller dere det? Seier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...