Gå til innhold

"Folket har talt", men det ble borgelig flertall!


Hayek

Anbefalte innlegg

Det rød-grønne alternativ fikk 1,23 millioner stemmer, mens de borgelige partiene fikk 1,26 millioner stemmer. Flertallet har altså stemt borgelig, men vi får en rød-grønn regjering. Jeg husker en vlgkamp fra år 2000 da man hadde et lignende resultat i et land på den andre siden av atlanterhavet, dette førte til ramaskrik, håper virkerlig "rettferdighetens" forkjempere er like ærlige denne gang!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å men, altid noen som mener det er feil ved valget...bare fordi det DE stemte ikke "vant".

Ja, det er sant. Men det er ikke problemet. Spørsmålet er hvordan de samme mennesker som nå feirer rød-grønn valgseier brukte denne problemstillingen som argument for hvorfor Bush "egentlig tapte" valget i USA.

 

Problemet er ikke om systemet med mandater basert valgkretser er galt eller riktig, men mangelen på konsekvens. Personlig ser jeg svakhetene ved et slikt system, men så lenge det er systemet vi har så er valgresultatet "riktig", både her og i USA, og Bush og Stoltenberg sitter på akkurat samme mandat. Et flertall av mandatene, et lite mindretall av stemmene.

 

Om det er rettferdig er en annen diskusjon, men den får man eventuelt ta før folk går til valglokalene neste gang.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Er det noen som kritiserte Bush-valget som vil stå frem og fortelle oss hva de synes om dette valget?

hvorfor sammeligner du?

 

usa sin politikk består hovedsaklig av to partier.

ved dette valget har vi to sider, en side som klarer å samarbeide, en annen som ikke klarer det, temmelig logisk at rødgrønt vant? :ermm:

Lenke til kommentar
Er det noen som kritiserte Bush-valget som vil stå frem og fortelle oss hva de synes om dette valget?

Jeg er kritisk til en president som sitter uten det folkelige flertall. På samme måte er jeg kritisk til en regjering som sitter uten det folkelige flertall. Det at "din stemme teller mer en min", helt uavhengig av personlig kompetanse, er vanskelig for meg å flette inn i rettferdighetsbegrepet.

Lenke til kommentar
ved dette valget har vi to sider, en side som klarer å samarbeide, en annen som ikke klarer det, temmelig logisk at rødgrønt vant?

 

Mer korrekt: vi har en side som har innledet et samarbeid, de har fortsatt til gode å vise at det blir et effektivt samarbeid, mens vi har et annet alternativ som har samarbeidet i 4 år.

Lenke til kommentar
Er det noen som kritiserte Bush-valget som vil stå frem og fortelle oss hva de synes om dette valget?

hvorfor sammeligner du?

Har du i det hele tatt lest tråden, eller ivrer du bare etter å komme med bortforklaringer?

 

usa sin politikk består hovedsaklig av to partier.

Irrelevant.

 

ved dette valget har vi to sider, en side som klarer å samarbeide, en annen som ikke klarer det, temmelig logisk at rødgrønt vant?  :ermm:

Nå ror du deg bort fra det faktum at de rødgrønne fikk flere mandater selv om de borgerlige fikk flere stemmer. Igjen, kutt ut de tåpelige bortforklaringene og fortell om du nå synes at Bush ble valgt på riktig måte i USA.

Lenke til kommentar

En kan vel ikke si at Bush ikke vant valget på "riktig" måte. Han fikk både flest valgmannsstemmer og flest stemmer. Det som skjedde etter forrige valg. Det som skjedde mellom Bush og Gore etter forrige valg, var vel heller det at Gore ikke ville innse at slaget var tapt. Men, etter reglene i det amerikanske valgsystemet, så var det tapt. Rettferdig eller ikke, det er en annen diskusjon.

Endret av Erik-Tor
Lenke til kommentar
Er det noen som kritiserte Bush-valget som vil stå frem og fortelle oss hva de synes om dette valget?

Nå var det da vitterlig mer det at Bush angivelig trikset med stemmene som var det folk klaget over det. I tillegg var det mye rot i ettertid, men det er vel kanskje irrelevant? :roll:

 

Uannsett, det er ikke rettferdig når andel stemmer ikke står i samsvar med andel mandater. Det er uavhengig av hvem som vinner og taper på det.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Er det noen som kritiserte Bush-valget som vil stå frem og fortelle oss hva de synes om dette valget?

hvorfor sammeligner du?

Har du i det hele tatt lest tråden, eller ivrer du bare etter å komme med bortforklaringer?

 

usa sin politikk består hovedsaklig av to partier.

Irrelevant.

 

ved dette valget har vi to sider, en side som klarer å samarbeide, en annen som ikke klarer det, temmelig logisk at rødgrønt vant?  :ermm:

Nå ror du deg bort fra det faktum at de rødgrønne fikk flere mandater selv om de borgerlige fikk flere stemmer. Igjen, kutt ut de tåpelige bortforklaringene og fortell om du nå synes at Bush ble valgt på riktig måte i USA.

jeg bryr meg pent lite om usas politikk, men nå var det retten i usa som avgjorde var det ikke? så jeg tipper at det var rett :shrug: (God bless America?) :lol:

 

men når den borgelige siden ikke klarer å samle seg(Hagen er bitter på Bondevik, Høyre skylder på Frp pga dårlig valg, Venstre legger skylda på Hagen pga hans angrep på Bondevik, osv) så er det logisk at de rødgrønne stikker av med seieren, siden de er samlet.

Endret av Jonki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...