Gå til innhold

Fotobokser og margin


lanta

Anbefalte innlegg

Man må skille mellom margin for feilmåling, og den marginen man bruker for at man ikke skal fylle opp filmen med de som kjører bare litt for fort (analoge kamera).

La oss si at målinger viser at en fotoboks har en feilmargin på +/- 3 km/h. Da må man trekke fra 3 på hver eneste måling i tilfelle boksen viste 3 for mye. Det vil si at målingen kan være alt fra 0 til 6 km/t under det du faktisk kjørte i. Det er bedre å ta litt færre, enn at noen uskyldige for bot pga feilmåling.

 

Så kan det være at boksen er instillt på at den bare skal ta de som kjører mer enn 8 km/h for fort. Da er det det justerte tallet fra forrige avsnitt man tar utgangspunkt i.

 

I tillegg kan man være klar over at mange speedometer viser for høy hastighet. Dette varierer veldig fra bil til bil, så det kan være lurt å måle det før du kalkulerer med dette..

 

 

Etter det jeg har hørt bruker politiet 3km/t som feilmargin på laser og radar, og jeg antar det er noe tilsvarende for fotobokser.

Men husk, man kan bli tatt selv når speedmeteret viser 61 km/h i 60sonen. Hvis feilmålingen spiser opp hele feilmarginen, boksen er stilit inn på å ta alle som kjører over, og speedometeret ditt viser korrekt fart.

 

Det virker også som om noen bokser tar tilfeldige biler som om farten er lik. Kjørte bak en annen bil i en tunnell for noen uker siden. Vi lå i samme fart, speedometeret mitt viste 100 i 80-sonen. Siden det ikke blinket på han valgte jeg å ikke bremse ned før fotoboksen (som jeg var fullstendig klar over sto akkurat der). Det var ikke så lurt.

Endret av oro2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ofte er bildet så dårlig eller gir en så dårlig identifisering av sjåføren at politiet ikke med 100% sikkerhet kan si (bevise) at det var DU som kjørte. Da hevder du selvsagt at du hadde lånt bort bilen, så det var ikke du som kjørte.

Hvis politiet da krever at du skal oppgi navnet på sjåføren, hevder du det var et medlem av nærmeste familie som hadde lånt bilen. Resultat: henlagt.

Det kalles å avgi falsk forklaring noe som er like straffbart, om ikke mer.

Avgir du falsk forklaring for retten?

 

 

 

All denne henvisningen til metoder for å slippe unna rettmessig bøtelegging/straff, begynner å irritere meg, og er noe jeg helst ikke vil se noe av her på forumet.

Samme gjelder radarvarslere ol.

-Legg dette bak øret-

 

 

Kan nevne at jeg passerer en boks med kamera i, i 50-sone opptil flere ganger om dagen, rundt regnet 3-4000 ganger til nå, per dags dato har jeg har aldri blitt knipset.

Ei heller går trafikken i 30-40km/t forbi den, men i 50(nåla viser ca.55).

 

Det er ikke boksene som er problemet, men respekten for fartsgrensen og tillit til speedometernåla.

Sistnevnte problem er kjapt fikset ved en speedometerkalibrering hos NAF.

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig at speedometret viser opp mot 10% mer enn reell hastighet. I tillegg blir det nok gjort et lite fradrag på målinga, husker ikke hvor mye.

 

En kompis av meg slapp unna bot. På bildet så man bare en person med armen foran ansiktet og han sa det var så mange som hadde lånt bilen at han ikke ante hvem som hadde bilen den dagen.

Lenke til kommentar
Det er ikke boksene som er problemet, men respekten for fartsgrensen og tillit til speedometernåla.

Sistnevnte problem er kjapt fikset ved en speedometerkalibrering hos NAF.

Vel, er vel litt mer enn bare en "instilling" som gjør at det er forskjell? Det er vel ikke bare riktig "instilling" som gjør at supersportsbiler er relativt nøyaktige i hastigheter 250+...? Dekkslitasje vil jo da kunne få litt å si, hvor mye det har å si praksis vet jeg ikke, men å miste lappen med 1km/t margin ville jeg aldri godtatt uten videre heller.

 

Mao jeg må da ha bilen min inn 2x i året siden jeg har forskjellig dim på piggdekk og sommerdekk...nei da stoler jeg mer på gps'n med ekstern antenne. Der har jeg omlag 5km/t avvik lavere hastighet <60 og rundt 10-15 i hastigheter over 100(om gps'n er nøyaktig nok med ekstern antenne da...).

Lenke til kommentar
Det kalles å avgi falsk forklaring noe som er like straffbart, om ikke mer.

Avgir du falsk forklaring for retten?

 

Neeeei. Faktisk ikke. Du er ikke forpliktet til å inkriminere deg selv. Så ingen kan ta deg for å nekte for at du gjorde noe.

 

Det som er straffbart er å lyve når det ikke gjelder deg.

 

Du har også rett til å nekte å avgi forklaring.

 

Når det gjelder instillingene på radar osv så er disse svjv instillt slik at det er liten sjans for å bli stoppet mens du kjører på grensa. IIRC så er målingene normalfordelt, med kjente verdier for standardavvik osv. og utstyret er instillt slik at det er minimal sjanse for å bli tatt når du ikke kjører for fort (vil anta rundt 99% - skal du ha 100% blir grensene helt sinnsyke)

 

Så vidt jeg vet er det en minimal sjanse for å få vist en hastighet over den du faktisk kjører i, og jeg antar at det er grunnen til at onkel trekker av 3 km/t etter målingen også

Endret av m-kane
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Vil det da være mulig å bare ha på seg en maske? Eller en finlandshette eller lignende? Ville det faktisk funket?

 

Hjelm FTW :wee:

Hvis man først skal kjøre fort.

Jeg lå rett bak en bil, og jeg ble knipset ikke han. Jeg hadde nede solskjermen pga. det var så sterkt lys ute, og det gjemte mest sannsynlig halve hodet mitt, men det hjelper vel lite siden det var firma bil jeg kjørte? Er det ikke firma som får inn boten da?

Nåla viste kanskje 56 i en 50 sone da jeg kikket på speedometeret etter den røde blinken.

Endret av Noxe
Lenke til kommentar
Vil det da være mulig å bare ha på seg en maske? Eller en finlandshette eller lignende? Ville det faktisk funket?

 

Hjelm FTW :wee:

Hvis man først skal kjøre fort.

Jeg lå rett bak en bil, og jeg ble knipset ikke han. Jeg hadde nede solskjermen pga. det var så sterkt lys ute, og det gjemte mest sannsynlig halve hodet mitt, men det hjelper vel lite siden det var firma bil jeg kjørte? Er det ikke firma som får inn boten da?

Nåla viste kanskje 56 i en 50 sone da jeg kikket på speedometeret etter den røde blinken.

Om du lå rett bak han, kjørte dere vel begge to for fort, kanskje han bremsa ned ett hakk rett før boksen som måler :p

 

Uansett, bumping av 3 år gammal tråd er vel lite vits! :p

Lenke til kommentar
Dommerne mente dessuten å kunne gjenkjenne flere klesplagg på flere bilder fra fotoboksene, sier politiadvokat Randulf Schumann Hansen.

 

Hehe; polske arbeidere som hadde lånt genseren også? :whistle:

 

Sier du at du har lånt ut bilen til "nærmeste familie", kan ikke politiet kreve noe. En annen ting er jo Autopass-systemet ... tror jeg har kjørt igjennom bomringer på Autopass, tja ... 20 ganger, uten å få noe pes for det. Begynner å bli et halvt år siden òg. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dommerne mente dessuten å kunne gjenkjenne flere klesplagg på flere bilder fra fotoboksene, sier politiadvokat Randulf Schumann Hansen.

 

Hehe; polske arbeidere som hadde lånt genseren også? :whistle:

 

Sier du at du har lånt ut bilen til "nærmeste familie", kan ikke politiet kreve noe. En annen ting er jo Autopass-systemet ... tror jeg har kjørt igjennom bomringer på Autopass, tja ... 20 ganger, uten å få noe pes for det. Begynner å bli et halvt år siden òg. :p

 

 

bare vent det kommere nok... OM ENDA et halvt år (ja det kan faktisk gå så lang tid) det tok i allefall så lang tid før JEG fikk gebyr på kr 300 i posten.....

Lenke til kommentar
Kjenner en som tok av skiltene foran og kjørte forbi fotoboksen i 100-105 km/t på en 60 sone på vei fra Enebakk. Han dekket selvfølgelig fjeset, med en pose.

 

Gratulerer.

 

Takk :) men... hvorfor :p ?

 

Det var sarkastisk ment. Jeg skjønte ikke hvorfor du mente at det der var noe å skryte av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...