Gå til innhold

YESS! Tollgrensa over 200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En gjennomgang Dagbladet.no gjennomførte tirsdag, viser at det er stort flertall på Stortinget for å heve tollgrensa til 1000 kroner. Bare KrF og Høyre er imot,

 

Ja klart de var, dette var vel noe som gagnet menigmann og da måtte de vere imot :cry:

Men alikevel skryter de av hvor viktig det er med sammarbeid og handel mellom landene :cry:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ingen stor fan av en økning, selvsagt hyggelig for oss forbrukere, men det fører til et urettferdig konkurransefortrinn for utenlandske selskaper som grunnet eksport kan slippe hjemlig moms og grunnet dette regelverket også slippe unna norsk moms. Altså får man ikke konkurrert på samme premisser.

 

Hoveproblemet er fortollingsgebyret Posten osv. tar, men det har myndighetene ingenting med, og jeg ser heller ingen praktiske løsninger på det. Det er snakk om å velge det beste av to onder: favorisere utenlandske butikker for at "vi" skal få billigere varer (momsfrie) eller behandle varer over 200 likt om de kommer fra utlandet eller Norge. Jeg heller mot det siste, selv om jeg ser argumentene for å heve grensen.

Lenke til kommentar
Ingen stor fan av en økning, selvsagt hyggelig for oss forbrukere, men det fører til et urettferdig konkurransefortrinn for utenlandske selskaper som grunnet eksport kan slippe hjemlig moms og grunnet dette regelverket også slippe unna norsk moms. Altså får man ikke konkurrert på samme premisser.

 

Hoveproblemet er fortollingsgebyret Posten osv. tar, men det har myndighetene ingenting med, og jeg ser heller ingen praktiske løsninger på det. Det er snakk om å velge det beste av to onder: favorisere utenlandske butikker for at "vi" skal få billigere varer (momsfrie) eller behandle varer over 200 likt om de kommer fra utlandet eller Norge. Jeg heller mot det siste, selv om jeg ser argumentene for å heve grensen.

Det er nok ikke helt riktig... skal de ha igjen momsen i det landet må de selv personlig møte opp i butikken, vise leg. og skrive under på papirer, så til tollvesenet for stempel også tilbake til butikken for å få igjen pengene.

 

Såklart må grensen økes!

Lenke til kommentar
Det er nok ikke helt riktig... skal de ha igjen momsen i det landet må de selv personlig møte opp i butikken, vise leg. og skrive under på papirer, så til tollvesenet for stempel også tilbake til butikken for å få igjen pengene.

Det er normalt å slippe momsen i det opprinnelseslandet når man bestiller varer, f.eks over internett. Man trenger da selvsagt ikke møte opp personlig noe sted.

 

Det du snakker om er å handle i dutyfree butikker i utlandet. Da er det helt korrekt at man må levere papirer hos tollmyndighetene. Men man trenger ikke gå tilbake til butikken for å få pengene, flere muligheter finnes avhengig av hvilket land det er snakk om. F.eks kan man få pengene allerede på flyplassen eller man får det tilsendt (mye) senere.

Lenke til kommentar
Ja klart de var, dette var vel noe som gagnet menigmann og da måtte de vere imot  :cry:
:!: Har du feiloppfattet partienes målsettinger?
Men alikevel skryter de av hvor viktig det er med sammarbeid og handel mellom landene  :cry:

H bruker samme argument som Deuz litt lengre opp. Norsk næringsliv har i så lange tider fått økte lønninger, at nå H tror at det å heve tollgrensa vil skade vår økonomi. Personlig tror jeg 1000 kr går fint, men den bør ikke settes stort høyere.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke helt riktig... skal de ha igjen momsen i det landet må de selv personlig møte opp i butikken, vise leg. og skrive under på papirer, så til tollvesenet for stempel også tilbake til butikken for å få igjen pengene.

Tull. Butikken selger til utlandet og slipper dermed betale moms. Kjøper trenger ikke foreta seg noe i så måte, butikken sørger for dette, jf. eksempelvis Amazon. Sett noe til at du har betalt britisk eller amerikansk VAT (moms) på varer derfra? Nemlig.

 

Play utkonkurrerer sine britiske konkurrenter nettopp fordi UK har en regel som gjør at de kan selge momsfritt til Storbritannia (de er lokalisert på Jersey). Dette gir nasjonale selskaper et handikap i forhold til konkurrenter i utlandet, og selv om det som forbruker er gøy med lavere priser er en sånn regel strengt tatt lite fair. De som sier dette har med frihandel å gjøre vet ikke hva de snakker om, det er snakk om å konkurrere på like vilkår, på varer under 200,- er det i dag ikke like vilkår for norske og utenlandske butikker. I konkurransesammenheng er det eneste vridende i dag på varer mellom 200-1000 tollgebyret tollbehandler innkrever.

Lenke til kommentar
Jeg tror at det vil skade norsk økonomi, siden våre priser ikke kan konkurere med utlandet.

Det er jo akkurat derfor det kan skade norsk økonomi. :roll:

Den kunne du spart deg for.

Kunne vel skrevet "jeg tror med", men ellers så stod ikke mit opplagte argument i artikkelen, så ser ikke ikke helt hvor du vil hen.

Sier bare min mening, jeg er for økning, men med en tollgrense på 1000 kr, vil det bare være et fåtall produkter jeg ville kjøpt i Norge. (liker gadgets) ;)

Lenke til kommentar
Dette gir nasjonale selskaper et handikap i forhold til konkurrenter i utlandet, og selv om det som forbruker er gøy med lavere priser er en sånn regel strengt tatt lite fair. De som sier dette har med frihandel å gjøre vet ikke hva de snakker om, det er snakk om å konkurrere på like vilkår

Sant nok, men vilkårene er ikke like idag heller. Fortollingsgebyrene er for høye, og spesielt hvis man handler varer for bare litt over grensa vil dette beløpet være relativt sett altfor høyt iforhold til verdien på varene.

 

Hvordan kan man da løse problemet? For å være helt ærlig kan jeg ikke komme på noen løsning i farta som vil være HELT rettferdig i så måte.

Lenke til kommentar
fikk ikke tid til å lese igjennom nøye, men blir det moms da?

la oss si jeg kjøper en ting til 100$ som vil si 650kr, betaler jeg da bare 650 kr?

Med dagens ordning må du betale NORSK moms på 25% + fortollingsgebyr. Med en evt ny ordning på 1000,- maksgrense vil du slippe moms.

 

Men husk at porto også skal regner med i summen. Hvis vareverdi + porto overstiger maksgrensa må du betale moms.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...