Gå til innhold

Norske studenter svømmer i penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

225 studenter i tre byer ble intervjuet. Kan ikke si jeg er imponert over størrelsen på undersøkelsen. Skulle og likt å vite hvilke studiesteder det er snakk om. For alt vi vet kan det være tre BI-skoler (for å ta et eksempel)..

 

Kan i hvert fall si at jeg ligger under halvparten av gjennomsnittlig inntekt :(

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
225 studenter i tre byer ble intervjuet. Kan ikke si jeg er imponert over størrelsen på undersøkelsen. Skulle og likt å vite hvilke studiesteder det er snakk om. For alt vi vet kan det være tre BI-skoler (for å ta et eksempel)..

Man trenger nødvendigvis ikke noen fler for å gi et korrekt bilde av situasjonen.

Lenke til kommentar
Kan i hvert fall si at jeg ligger under halvparten av gjennomsnittlig inntekt :(

Slik er det jo med en gjennomsnittsberegning. Mange vil ligge over eller under. Dersom man feks. ikke jobber i tillegg til studiene vil man jo da svært sannsynlig ligger under gjennomsnittet av denne målingen.

Lenke til kommentar

Har undersøkelsen bare tatt for seg heltidsstudenter? Tror nemlig gjennomsnittsinntekt for studenter, særlig på tyngre heltidsstudier er endel lavere.

 

Jeg kjenner ihvertfall til flere studier som er såpass tøffe at det er vanskelig å jobbe noe særlig mer enn en liten lørdagsjobb ved siden av, både pga mye lesing/oppgaver og masse obligatorisk undervisning.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Man trenger nødvendigvis ikke noen fler for å gi et korrekt bilde av situasjonen.

Det er akkurat det man trenger. Jo flere jo mer nøyaktig blir resultatet. Hadde de spurt 30 stk. hadde ikke disse blitt representative nok for hele landet. Hadde de spurt alle hadde det blitt totalt representativt. Det er grunnleggende kvantitativ undersøkelsesteori.

 

Men jeg er ihvertfall ikke én av disse.. Får jo 6000 i mnd - og når du da trekker fra hybelleie, mat/drikke(!), skolebøker, forskjellige depositumer (hybel, flere nøkkelkort til flere datarom/maclaber), og andre utgifter (det blir alltids noe forutsett) - ja, jeg føler meg ikke akkurat rik :)

Lenke til kommentar

En løsning på dette hadde vel vært at flere ting som skolebøker, sted å bo blir tilbudt direkte av staten slik at de ikke kan bruke det til noe annet enn skole...

 

Men igjen, dette vil gå utover (valg)frihet.

 

Jeg er forresten svært kritisk til undersøkelsen da den ikke akkurat tar for seg så mange folk...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Vel jeg har ikke 14 000 i måneden akkurat.

 

Jeg får mine 6000 i måneden, 2500 i leie (betaler halvparten av en 28 kvm. på Stovner), 8- 900 i skoleting (inkludert busskort, kopiering og skriver avgifter etc) + en del fast.

 

Heldigvis har jeg en samboer :love: , slik at det ikke blir så ille. Vi har det ganske bra etter forholdene vil jeg si.

 

Men problemet er senere når studielånet skal betales, og jeg vet de som har et par hundre igjen etter at leie etc er trekt. Det er ikke svart\ hvitt sak som kan kartlegges slik.

 

Men ja, mange unge trenger å få økonomisk styring.

 

P.S Handler i Sverige ofte, så der sparer jeg MASSE penger. he he

Lenke til kommentar
Det er akkurat det man trenger. Jo flere jo mer nøyaktig blir resultatet. Hadde de spurt 30 stk. hadde ikke disse blitt representative nok for hele landet. Hadde de spurt alle hadde det blitt totalt representativt. Det er grunnleggende kvantitativ undersøkelsesteori.

Man kan fremstille en representativ statistikk lenge før man har spurt hver og en. Når man kommer til et visst punkt (noen tusen i en befolkning på flere millioner) vil man kun tjene noen promille i presisjon ved f.eks. å doble antall spurte. I politiske spørreundersøkelser er en slik presisjon ofte uinteressant; andelen som skifter mening i løpet av en dag er større en presisjonen man oppnår. Dette er avansert undersøkelsesteori.

Lenke til kommentar

:)

Men nå er ikke dette en politisk undersøkelse. Og det er et lite antall i forhold til det virkelige antallet. En spørreundersøkelse bør ha minst 100 deltakere, og da mener jeg en slik offisiell/profesjonell undersøkelse bør ha en høyere målsetning enn det vi gjennomførte på videregående!

 

Når det kommer til lån/stipend, så synes jeg alt bør gis i form av stipend. Det er lite motiverende å ta opp lån/stipend når du vet du kommer til å måtte slite med tilbakebetalingen i flere tiår. Dette kan sette en stopper på utviklingen vår - færre velger å ta en høyere utdannelse. Videre støtter jeg forslaget om at staten sponser med skolebøker og hybel. Da kunne man nok satt ned stipendet en tusenlapp i måneden også uten store problemer!

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i at studenter har et snitt på 14000 i mnd å leve for. Dessuten, "4 av 10 får pengestøtte fra foreldre eller andre. I snitt 2.600 i måneden." Om 4 av 10 gir et snitt på 2600, vil jo det si at det er noen som får ganske så mye, mens 6 av 10 ikke får noe.

 

Må også huske på at mye jobbing ofte vil gå utover studiene...

 

Om man har penger i banken, har vel strengt tatt ikke så mye med saken å gjøre.

 

Edit: Skulle likt å se hele undersøkelsen... Ser for meg enormt mange mulige feilkilder...

Endret av darkfish
Lenke til kommentar

Den artikkelen er nok en gang eksempel på at alle saker kan vinkles i akkurat åssen vinkel man vil.

 

 

Men den eneste jeg kan utale meg om er meg selv, å jeg har ikke så mye penger å rutte med..

 

 

Til de som sier de har 6 tusen i måenden. det stemmer jo ikke helt, du fikk 16 den første mående... dvs 8 i snitt i måenden. Jeg jobber litt i tillegg det er 1500kr(ei gang i uka noen få timer) så får jeg kanskje 500kr.. så 10k i måenden sånn i snitt har jeg nok

Lenke til kommentar
Myten om den fattige, hermetikkspisende studenten på en tre kvadratmeter hybel er nettopp det – en myte.

 

Beregninger viser dermed at gjennomsnittsstudenten har en månedlig inntekt på 14.100 krone

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=289239

Her har du hevet deg på journalistbølgen med full tyngde, uten å tenke noe videre over sakens natur.

 

Dette tallmaterialet er ganske tynt etter min mening. Å intervjue et par hundre studenter uten å si hvilke årskull, studieretninger o.l. de tilhører, så får man jo ikke noe harde fakta å forholde seg til. Ser at i denne beregningen tar de høyde for at studentene både jobber og får støtte fra familie.. Tror nok at de som jobber ikke får så mye fra foreldrene, i så fall er jo foreldrene med på å støtte en ganske raus levestil. Men jeg så også at studentene i denne undersøkelsen hadde et gjennomsnitts bankinnskudd på 44.000,-.. Da tyder det jo på at de tar vare på pengene sine og ikke bruker så mye som det blir hevdet... ;)

 

 

Som student selv så vet jeg hvor dumt det er å jobbe mye samtidig som man studerer (dette kommer selvsagt an på hvilket studie man gjennomfører, og i tillegg på den enkeltes livssituasjon og evner). Å jobbe samtidig som man studerer vil i de fleste tilfeller bety kvelds/nattejobbing, eller hvis man er heldig så klarer man å skaffe seg en helgejobb. men dette går jo utover forberedelsene til oppgaver og eksamen. Jeg kjenner flere som så vidt hangler seg gjennom studiene på denne måten. Og arbeidsgivere som respekterer full fleksitid vokser ikke på trær! Det blir å godta eller la være arbeidsgivers krav.

Personlig jobber jeg heller litt på sommeren, da kolliderer det i alle fall ikke med studieforberedelser.

 

Med husleie, mat, skolebøker, transport o.l. så lever man ikke akkurat på stor fot.

I tillegg så er jo en stor del av beløpet lån, lån som skal betales tilbake når man begynner å jobbe (hvis man finner seg jobb..). Lån som er nødvendig for å slippe å jobbe slik at det går utover studiene.

Lenke til kommentar
Til de som sier de har 6 tusen i måenden. det stemmer jo ikke helt, du fikk 16 den første mående... dvs 8 i snitt i måenden. Jeg jobber litt i tillegg det er 1500kr(ei gang i uka noen få timer) så får jeg kanskje 500kr.. så 10k i måenden sånn i snitt har jeg nok

Joda du har forsåvidt rett, men i praksis har du 6000 i måneden det meste av året. Pengene du får i starten går jo til innkjøp av skolebøker, depositum - og for nye studenter, kjøkkenutstyr osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...