Gå til innhold

NOKAS-ansatte krever 9 millioner


War

Anbefalte innlegg

Andreaz_: vil bare si at jeg syns meningene dine er helt latterlige. Og btw, hvordan kan du bli marinejeger når du er 17 år, man må være 18 for å bli innkalt. Jeg har selv vært 1 år i marinen, ofte sammen med marinejegerene, og jeg kan love deg, triggerhappy psykopater blir IKKE marinejegere. Det er heller ikke et pluss om du sier at du hadde drept noen uten å nøle. Norge er en fredsbevarende nasjon.

 

PS: jeg vet hva jeg snakker om, kjenner flere som har prøvd å bli marinejeger.

Du vet virkelig ikke hva du snakker om.

 

Nei, jeg er ikke triggerhappy, jeg tenker mer på at psyken min ikke hindrer meg i å skyte som 90% av alle ufrivillige styrkene som ble sendt ut i WW2.

 

Du vet, de fleste fikk psykiske plager, klarte ikke å drepe og tok selvmord (nei, ble litt feil der. De fleste tok ikke selvmord). Etter WW2 var det kun 1% som hadde drept (Sett skikkelig action) som faktisk kom fra det uten større psykiske bivirkninger.

 

Og det med at jeg er 17. Har aldri sagt at jeg er på vei inn nå. Jeg gjør ferdig VGS først (VK1 nå). Jeg har tenkt igjennom dette nå i flere år. JEg vet at jeg har det som skal til både fysisk og psykisk (selv om de fleste her slår tvil om det?). Nei, jeg er ikke psykopat. Ei eller triggerhappy. Poenget mitt var at en Marinejeger kan ikke lavære å avfyre skudd mot fienden fordi psyken stopper det. Det er som oftest værre etter du faktsik har drept noen, men du må jo først gjøre det (ble litt rot der). Poenget er at du må klare å trykke på avtrekkeren. Etterpå kan du ta det psykiske (som mangen får problemer med).

 

F**k, drit oppi meg. Jeg er jo bare en dum drittunge som bruker barnslig språk og tror jeg er så tøff. (bare husk at jeg faktisk er villig til å 'offre' livet mitt for denne jævlige nasjonen. Noen andre som vil stoppe en kule for Kongen?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er det teiteste jeg har lest på hele forumet.

Krig er ikke som du opplever på en film eller i et data spill.

Å trekke styrkene fra WW2 inn i bilde ble bare userriøst.

De fleste som døde i WW2 va mellom 18 og 30 år. Hadde du blitt tvunget til å reise til Irak å kjempe der nå, hadde du nok hatt litt problem du også.

Å være 17 år og ha d i kjeften kan nok alle. Du vokser det nok av deg.

 

Edit. Leif

Endret av kargod
Lenke til kommentar
Dette er det teiteste jeg har lest på hele forumet.

Krig er ikke som du opplever på en film eller i et data spill.

Å trekke styrkene fra WW2 inn i bilde ble bare userriøst.

De fleste som døde i WW2 va mellom 18 og 30 år. Hadde du blitt tvunget til å reise til Irak å kjempe der nå, hadde du nok hatt litt problem du også.

Å være 17 år og ha d i kjeften kan nok alle. Du vokser det nok av deg.

 

Edit. Leif

Jeg føler at alle er i mot meg :(

 

Hvorfor ble det helt useriøst å trekke inn styrkene fra ww2 her? Var de mentalt sterkere enn oss? eller var det svakere du mente? Jeg vet ikke engang hva du mente. De var normale folk som dagens 'ungdom'. De takklet ikke det noe bedre eller værre enn oss. eneste forskjellen er at dagens krigføring er på en helt annen måte, men det psykiske med å dytte inn avtrekkeren og se en annen mann falle er ikke godt.

 

Har du sett Band Of Brothers filmene (Serie)?`Sett når Winters løper opp på den haugen og skyter Polakken? Tenk på alle de tankene som gikk igjennom hodet hannes da. De skjøt et helt kompani (hvis det ikke var 2) med unge polakker som for det meste ikke skjøt tilbake engang. Richard Dick Winters nølte ikke (eller jo han gjorde det på filmen... fikk jo flash back osv, men) han fortsatt å skyte på resten av gjengen. Fortsatte ut krigen. Han lever i dag også. Mannen er sterk, mannen er en helt når vi snakker om frigjøringen av europa.

 

Okey, nå er jeg ute igjen, men poenget var. Det var ikke noe vanskligere å drepe under WW2.

 

Du må ikke tro at jeg er en jævel på 17 år. Jeg fester nesten ikke, drikker ikke, røyker ikke. Gjør aldri noe galt. 0 annmerkninger på hele ungdomsskolen, ikke noe fravær (1 annmerkning på VGS - glemte ordbok til en time). Så, nei. Jeg er ikke noe pøbel (håper jeg). JEg sitter heller ikke å sier at jeg dreper noen på gaten på pure faen. Jeg kunne aldri ha gjort noen noe vondt uten å få dårlig samvittighet for det.

 

Og det med oppveskten min. Nei jeg hadde det ikke tøft, jeg lot ikke ting gå inn på meg. Har skjedd mye rart med meg, men jeg takkler det.

 

Nå regner det her i Bergen igjen. Noen som vil krype i gjørmen med meg? Sist gang det var rekordnedbør her så var jeg ute og løp - uten regntøy.

 

Tenk etter. Hvis du virkelig vil noe, hvis du virkelig må noe - gjør du det da?

- En som ikke tørr å hoppe i fallskjerm. Hadde vennen/veninnen blitt drept om du ikke hadde hoppet. Hadde du hoppet da? PSYKEN! Det ligger i hodet.

 

Ikke noe rart marinejegere er noe for seg selv... som de sier - 'no guts, no glory'.

Lenke til kommentar

Jeg må nesten si det... føler meg bare dum her.

- Det jeg egentlig ville komme frem til er at mennesker er svake følelsesmessig. Alle går jo rundt deprimert annhver uke (ok, ikke alle, men...) Folk sykemelder seg fordi de lider av noe psykisk (moren min gjør f.eks det). Følelser og psykologi er innviklet, alle reagerer på ting på sin måte osv.

 

Når det gjelder de NOKAS ansatte. De burde vite (ihvertfall få vite) hvilken risiko jobben innebærer - som nevnt tidligere. Nei, de burde ikke få erstattning.

 

Andreas.

Lenke til kommentar

Andreaz_:

Mange av dine innlegg i denne tråden er så useriøse og dumt begrunnet at du er blitt rappotert til moderatorene. Dette er første gang på 4 år at jeg har rapotert noen og jeg vet ikke hva som vil skje. Å påstå at voldtekt er offerets skyld er å tråkke

LANGT over streken!

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar
Andreaz_:

Mange av dine innlegg i denne tråden er så useriøse og dumt begrunnet at du er blitt rappotert til moderatorene. Dette er første gang på 4 år at jeg har rapotert noen og jeg vet ikke hva som vil skje. Å påstå at voldtekt er offerets skyld er å tråkke

LANGT over streken!

uff da :(

 

Beklager hvis jeg har tråkket på noen, men... Bevis at det store flertallet av voldtekstoffre ikke selv har hatt mulighet til å unngå det.

 

Da tenker jeg ikke på tilfeldige voldtekter på gaten. Og, ja. Jeg vet jeg har kommet med masse rart i denne tråden, men en ting jeg står for er at et stort flertall av voldtektsoffre faktisk ikke gjør så mye fo å få slutt på det. De brenner inne med problemene sine, er redd for å si ifra osv.

 

Det finnes tross alt hjelp for disse. Eneste problemet er at de psykisk er litt nedbrutt og tørr på en måte ikke å gjøre noe med det.

 

Voldtektsmenn/damer (ja, det er ikke bare menn heller) - går veldig ofte på de de vet er litt 'svake'. Og hvem sin skyld er det at du virker svak? Ehh... jo, det har faktisk veldig mye din egen skyld. Det er du selv som styrer deg selv, ditt liv og hvordan du blir fremstilt ovenfor andre. F.eks jeg var sinnsykt beskjeden og hadde litt dårlig sosialt nettverk rundt meg. Jeg tok selv fatt i det og nå er jeg som kongen på haugen (nesten). Poenget er at du selv bestemmer, trives du med å være et godt mål for voldtektsmenn så - greit for meg.

 

Jeg har ikke tenkt å kommentere det med at du rapporterte tråden, det får OT-moderatorene ta seg av ...

Lenke til kommentar

Etter vi kom inn på temaet så har jeg faktisk lest endel om voldtekter.

 

Kom også over denne litt spesielle episoden:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1029263.ece

 

Har også lest masse 'myter' om voldtekter. De fleste sier at det ikke er kvinnens skyld (noe det direkte ikke er heller), men mannens trang på en slags makt ovenfor offeret. 70%+ av alle voldtekter skjer av bekjente av offeret og er planlagt i lengere tid. Når de planlegger noe sånnt så går de naturligvis ikke på de som faktisk klarer å komme seg unna (som den 21 år gammle Svensken). Jeg har selv gått i klasse med en som har blitt voltatt, og hun har vært nærmest tilbakestående siden hun var 6 år (sosialt sett). Voldtektene begynte ikke før 5- eller 6-klasse. Hun var et 'lett' offer. Hun var aldri med i gymtimer på skolen, til og med før det skjedde. Hun hadde omtrent ikke venner og klarte aldri å blande seg helt inn med oss andre.

Hun kan jo ikke noe for det sånn sett. Det er sånn hun var, men det gjorde henne til et lett offer. Hun kunne faktisk ha gjort noe med det (etter min mening). Å bygge opp en sosial krets er tross alt ikke så vanskelig. Det som ødelag for henne (sånn at hun ikke ville begynne på nytt) var at ALLE jentene i klassen min baksnakket hverandre. Hun ble veldig lett såret og gjemte seg bak læreren, satt inne i friminutt og ble etterhvert bare mer og mer mobbet. Kanskje skolen også hadde litt skyld i det, men hadde hun handlet på en litt annen måte kunne hun faktisk ha gjort noe med det selv. Fått seg venner, god selvtillit og unngått den jævlige voldtekten.

 

Du trenger ikke å begynne å klage på eksempelet mitt, jeg gikk faktisk i klasse med henne i 6 år.

 

(når hun tilsutt sluttet så var jeg og tvillingbroren min de eneste som ikke hadde mobbet henne - ifølge et brev som læreren leste opp for klassen)

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar

Du er så på trynet at det er helt sykt... :roll:

 

Jeg kjenner godt to jenter som begge har blitt voldtatt (av (ex)kjærestene sine) og begge to vil jeg anse som psykisk sterke jenter, med egne godt begrunnede meninger, de er gode venner (kjenner ikke hverandre) som også er sterke sosialt, flinke på skolen osv.

 

Poenget er at (enkelte?) menn/gutter som voldtar gjerne har alvorlige psykiske forstyrrelser som gjør de istand til for det første å manipulere helt vanlige jenter til at de får tillit til de, og for det andre så mangler de grenser og sperrer som normale, friske mennesker har, som gjør at de uten problemer voldtar f.eks kjærsten sin.

 

Så sånn jeg ser det, har det heller med uflaks at noen møter disse mennene/guttene enn at de blir "valgt ut" fordi de er svake.

 

Jeg tror heller ikke det er mulig for noen å forstå dette med manipulasjon/hjernevasking, med mindre de ar opplevd det på nært hold selv (og nei, da mener jeg ikke "noen i klassen din ", "noen du kjenner" osv.)

 

 

En annen ting, sånn du sier det da, så kunne du fint blitt voldtatt i den perioden hvor du var beskjeden med et dårlig nettverk - fordi det hadde vært din egen skyld?

 

Og at det er enkelt å bygge opp en sosial krets, det er bare bullshit! Det er enkelt når du går i en klasse ja. Men når du er ferdig på skolen og skal begynne på scratch, vil du kanskje oppleve at oi, det var ikke så lett det?

 

Dette med hvor vanskelig det er å bygge opp et helt nytt nettverk er en av hovedgrunnene til at f.eks narkomane har utrolig vanskelig for å bli rusfri.

Lenke til kommentar
:nei:

 

Du har mye å lære Andreaz_, uansett om du har tenkt å bli Marinejeger eller psykolog.

 

Jeg tror i hvert fall ikke at du har opplevd noe traumatisk i livet ditt enda. Store gutter gråter nemlig de også.

words...

 

Skal for all del ikke si imot deg.

 

Never Can Tell: Ja jeg er kanskje litt langt ute og kjører nå, men jeg rikker meg ikke fra flekken med de argumentene jeg har fått mot meg til nå :blush:

 

Når det gjelder de narkomane du snakket om. De er litt avhengig av sitt 'daglige skudd' også da. Er ikke bare det at de ikke har noe særlig kontakt med tidligere venner og familie som gjør at de ikke kommer seg ut av det helvete de selv har stelt i stand.

 

Sier jeg at det er enkelt å bli rik så er jeg skråsikker på at alle er i mot meg på det også... :no:

 

edit: Er jo en myte at offrene selv har skyld i voldtekter (ikke alle). Kan ikke si at den myten er drept enda :whistle:

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke gå inn på en diskusjon om narkomane med deg, det var kun et eksempel på dette med sosialt nettverk.

 

Du trenger ikke rikke deg fra noen flekk for min del, jeg bare mener du mangler en hel del grunnleggende innsikt i mennesker, og de påstandene du har kommet med gidder iallefall ikke jeg å la stå uimotsagt.

 

Forøvrig tror jeg du kunne hatt gått av å ta psykologi, tatt en bachelor (da slipper iallefall noen å ende opp med deg som psykolog), og skrivi en grundig oppgave om voldtekt, ettervirkninger, og hvilke personlighetstyper som var representert blandt ofrene.

Lenke til kommentar
Jeg gidder ikke gå inn på en diskusjon om narkomane med deg, det var kun et eksempel på dette med sosialt nettverk.

 

Du trenger ikke rikke deg fra noen flekk for min del, jeg bare mener du mangler en hel del grunnleggende innsikt i mennesker, og de påstandene du har kommet med gidder iallefall ikke jeg å la stå uimotsagt.

 

Forøvrig tror jeg du kunne hatt gått av å ta psykologi, tatt en bachelor (da slipper iallefall noen å ende opp med deg som psykolog), og skrivi en grundig oppgave om voldtekt, ettervirkninger, og hvilke personlighetstyper som var representert blandt ofrene.

du sier noe der...

 

Jeg er egentlig veldig glad i å diskutere umulige saker. I de tidligere dagene mine på forumet var min største glede å argumentere for Intel (når de fleste var enig om at AMD var det beste kjøpet). Ingen ting som gleder meg mer enn en real diskusjon, men det fungerer stort sett dårlig, fordi jeg klarer å spore helt av på det vi egentlig diskuterte. Enten det - ellers sier de andre 'nei, jeg gidder ikke å diskutere mer med deg'.

 

JEg kunne godt tenkt meg å studere psykologi, men tror ikke jeg tar det igjennom skole. Tar det som privatist isåfall. Å skrive en bok om det kunne jeg sikkert ha gjort når jeg er 80 og gått av med pensjon for lenge siden. Jeg har rett og slett veldig lite tid til overs. Ingen som ville kjøpt boken min uansett :(

 

Okey, skal vi si at jeg gir meg? Jeg reiser vekk om noen timer - så dere vant (nå er jeg litt pysete som gir meg :blush: )

 

Skal vi finne veien tilbake til topic?

 

Hvis noen av de ansatte fikk noe større traumatiske skader av ranet så burde de kanskje fått litt i oppreisning, men at folk ikke tørr å jobbe der mer er opp til de selv. De skal ihvertfall ikke få noe større beløp med penger fordi de ikke lenger ønsker å jobbe der. De 9 millionene burde heller gå til poletiet (de trenger 70 millioner mer) og familien til tjenestemannen som ble drept. Et uheldig utfall på et stort ran. Hadde ikke den stygge glassruten inne der vært så seig/tykk - hadde aldri poletimannen blitt skutt. Blir noesten som bilen til en av de tidligere presidentene i USA (jeg er dårlig på navn). Han ble nesten drept pga. bilen var skuddsikker og kulen rikosjerte (skrivefeil?) av bildøren.

Lenke til kommentar
Når det gjelder de NOKAS ansatte. De burde vite (ihvertfall få vite) hvilken risiko jobben innebærer - som nevnt tidligere. Nei, de burde ikke få erstattning.

 

Andreas.

Burde f.eks en billakerer få yrkesskadeerstatning om han ble løsemiddelskadet pga jobben? Burde en bygningsarbeider som faller ned fra et tak og blir sittende i rullestol resten av livet få yrkesskadeerstatning? De fleste jobber har en viss risiko over seg, noe den ansatte er klar over.

 

Jeg jobber forresten i NOKAS og jeg og mine kolleger er veldig klar over risikoen for ran.

Lenke til kommentar
Når det gjelder de NOKAS ansatte. De burde vite (ihvertfall få vite) hvilken risiko jobben innebærer - som nevnt tidligere. Nei, de burde ikke få erstattning.

 

Andreas.

Burde f.eks en billakerer få yrkesskadeerstatning om han ble løsemiddelskadet pga jobben? Burde en bygningsarbeider som faller ned fra et tak og blir sittende i rullestol resten av livet få yrkesskadeerstatning? De fleste jobber har en viss risiko over seg, noe den ansatte er klar over.

 

Jeg jobber forresten i NOKAS og jeg og mine kolleger er veldig klar over risikoen for ran.

ja?

 

Men det er vel ikke yrkesskadeerstattning NOKAS-ansatte vil ha?

- Erstattningskrav mot David Toska er såvidt jeg kjenner til ikke noe yrkesskadeerstattning?

 

(jeg ble egentlig bare litt forvirret nu. Vet ikke helt hva jeg snakker om)

Lenke til kommentar
Burde f.eks en billakerer få yrkesskadeerstatning om han ble løsemiddelskadet pga jobben? Burde en bygningsarbeider som faller ned fra et tak og blir sittende i rullestol resten av livet få yrkesskadeerstatning? De fleste jobber har en viss risiko over seg, noe den ansatte er klar over.

 

Jeg jobber forresten i NOKAS og jeg og mine kolleger er veldig klar over risikoen for ran.

ja?

 

Men det er vel ikke yrkesskadeerstattning NOKAS-ansatte vil ha?

- Erstattningskrav mot David Toska er såvidt jeg kjenner til ikke noe yrkesskadeerstattning?

 

(jeg ble egentlig bare litt forvirret nu. Vet ikke helt hva jeg snakker om)

For meg fremstår det som om du synes NOKAS ansatte burde takle de psykiske følgene å bli ranet, siden jobben innebærer risiko for ran. Prøvde å sette det i et annet lys med tanke på de fleste yrker har en viss form for risiko, og det ikke er uvanlig å få en økonomisk erstatning når man pådrar seg en skade gjennom arbeid. I de NOKAS ansattes tilfelle er skaden psykisk, ikke fysisk. For meg er det uinteressant hvor pengene kommer fra, jeg vil bare poengtere at det er urimelig at mennesker som jobber på et sted som NOKAS bare skal takle følgene av et ran, bare fordi de jobber med store verdier.

Lenke til kommentar

Ikke meningen å spore av her, men jeg håper du blir kastet ut av forumet, ut en mørk bakgate, hvor du blir banket opp og voldtatt, Andreas. Jeg blir regelrett kvalm av uttalelsene dine, og jeg mener at forumet bør bli spart for en person som sier, gjentatte ganger, at vedkommende ville skutt på flekken, at mennesker med psykiske problemer er svake, og at de fleste som har blitt voldtatt er skyld i det selv.

 

Jeg håper inderlig at du kommer inn på marinejeger'n, og at du, som en del andre, blir grundig brutt ned, og at du lærer at livet ikke er svart-hvitt, og at psyken din, som tydeligvis er i verdensmester-sjiktet i følge deg selv, tilhører en usikker liten gutt, som gjør alt han kan for å bevare en maske av selvtillitt.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med deg Andreaz, men kan godt skjønne ett av poengene dine. Nemlig at mennesker er psykisk svake. Dette er jeg helt enig i, den menneskelige psyken er for mange ikke sterk, og det er klart en ulempe. (jeg er ikke selv psykisk sterk heller).

 

Angående NOKAS-ranet. 9 millioner fordelt på 37 personer, det blir omtrent 250 000 på hver. Mulig dette er litt mye, men det er ikke urimelig at de skal få en erstatning fra de som påførte dem psykiske plager.

 

Til slutt vil jeg si at jeg synes dere angriper Andreas hardt her. I Norge er det noe som heter ytringsfrihet, og dermed skal man stort sett ha rett til å si det man vil. Nå er dette et forum, og ikke landet Norge, men jeg synes likevel ikke Andreas har tråkket over streken her. Det skal være lov med meninger og synspunkt som skiller seg fra flertallet ut å bli fryst ut og kastet til løvene. Derfor har jeg en appell til eventuelle moderatorer som leser dette: ikke steng ute andreas, det er sunt med forskjellige meninger.

 

@tore_v1, hadde man vært sterk på alle plan hadde man ikke hatt psykiske problemer. Spørsmålet er bare hvordan sterk man må være. Jeg har ikke selv vært ute for noe særlige psykiske problemer. Kun de vanlige depressive periodene som alle har, og ser at jeg kunne unngått disse om hjernen hadde fungert på en annen måte.

Lenke til kommentar
Til slutt vil jeg si at jeg synes dere angriper Andreas hardt her. I Norge er det noe som heter ytringsfrihet, og dermed skal man stort sett ha rett til å si det man vil. Nå er dette et forum, og ikke landet Norge, men jeg synes likevel ikke Andreas har tråkket over streken her. Det skal være lov med meninger og synspunkt som skiller seg fra flertallet ut å bli fryst ut og kastet til løvene. Derfor har jeg en appell til eventuelle moderatorer som leser dette: ikke steng ute andreas, det er sunt med forskjellige meninger.

Du glemmer en ting. Retningslinjene for forumet. De sier at man selvsagt har en rett til å mene det man vil, MEN at man skal holde seg unna å poste provoserende/kontroversielle meninger ... At vi har ytringsfrihet i Norge betyr ikke at det er ytringsfrihet her. Eierene av dette forumet kan sette grenser for hva de vil tillate.

Lenke til kommentar
Ikke meningen å spore av her, men jeg håper du blir kastet ut av forumet, ut en mørk bakgate, hvor du blir banket opp og voldtatt, Andreas. Jeg blir regelrett kvalm av uttalelsene dine, og jeg mener at forumet bør bli spart for en person som sier, gjentatte ganger, at vedkommende ville skutt på flekken, at mennesker med psykiske problemer er svake, og at de fleste som har blitt voldtatt er skyld i det selv.

 

Jeg håper inderlig at du kommer inn på marinejeger'n, og at du, som en del andre, blir grundig brutt ned, og at du lærer at livet ikke er svart-hvitt, og at psyken din, som tydeligvis er i verdensmester-sjiktet i følge deg selv, tilhører en usikker liten gutt, som gjør alt han kan for å bevare en maske av selvtillitt.

:no:

 

okey, nå skal jeg prøve å holde meg veldig sakelig.

- nei, du er nok ikke dene eneste som sporer av litt her, jeg kan ta på meg store deler av skylden for at vi har sporet ganske kraftig av på denne tråden, men hvis det er noe jeg burde flammes på så er det akkurat det. Ikke at jeg kommer med litt egne meninger. Hvis ikke noen føler seg veldig truffet eller faktisk krenket av noen av meningene mine så føler ikke jeg selv at jeg har krysset noe strek her.

 

For Guds skyld. Jeg håper da ikke at du virkelig mener og håper jeg blir voldtatt i en mørk bakgate, nei - jeg tror ingen faktisk fortjener det. Når du trekker opp det med skyting osv. Nei, jeg hadde ikke skutt deg i ryggen eller noe hvis du 'snudde' meg ryggen på noe som helst måte. Nei, jeg hadde ikke skutt noen uten at jeg virkelig måtte det. Ingen fortjener å dø, bli skutt, voldtatt eller lignene. Hvis jeg endelig hadde kommet opp i den situasjon der jeg måtte på noen som helst måte avfyrt et skudd så hadde det blitt et velplasert skudd i kneet eller skulderen. Jeg tar ikke lett på det å drepe noen. Det jeg sier er at jeg ikke har noe psyikisk sperre som sier "nei, du kan ikke skyte - du kan bare ikke". Må jeg så må jeg. Og som de fleste sikkert er enig om, så håper jeg at jeg aldri kommer opp i en situasjon som setter liv i fare.

 

Nei, jeg er ikke noe psykopat. Folk er svake psyikisk sett og jeg har ikke sagt noe annet om meg selv (selv om jeg kanskje har anntydet noe annet). Jeg har faktisk sett endel dokumnetarer om det å drepe folk og de psykiske vansklighetene i ettertid. De fleste klarer faktisk ikke å trykke på avtrekkeren, enda fler får psykiske vanskligheter i ettertid og kun et fåtall kommer seg igjennom en krigssituasjon der de faktisk avfyrer skudd rettet mot en fiende med liv og psyke i god behold.

 

Også en ting til slutt. Du har rett i at marinejegere som kommer inn faktisk blir 'brutt ned' psykisk, men de bygges ikke opp igjen for å lære at 'livet ikke er svart/hvit'. For å si det sånn, dette er eliten i det norske forsvar. De er trent og psyket opp til å være ingen ting men toptrente soldater. De blirt lært opp til å være 'mindreverdige' som om at de ikke betyr noe. De skyter på blink so er formet som mennesker for å lære de opp til å faktisk skyte på genuine mennesker når de en gang kanskje kommer ut i en ekte krigssituasjon.

 

Nei, jeg er ikke noe usikker liten gutt. Jeg tørr ihvertfall å stå for mine egne meninger.

 

(takk ZLatzman for støtten :) )

 

erine: ja, jeg er fult klar over rettningslinjene. Etter min egen tolkning så har jeg ikke brutt noen av de. Resten er opp til moderatorer å tolke. (jeg har jo blitt raportert?)

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar
For meg fremstår det som om du synes NOKAS ansatte burde takle de psykiske følgene å bli ranet, siden jobben innebærer risiko for ran. Prøvde å sette det i et annet lys med tanke på de fleste yrker har en viss form for risiko, og det ikke er uvanlig å få en økonomisk erstatning når man pådrar seg en skade gjennom arbeid. I de NOKAS ansattes tilfelle er skaden psykisk, ikke fysisk. For meg er det uinteressant hvor pengene kommer fra, jeg vil bare poengtere at det er urimelig at mennesker som jobber på et sted som NOKAS bare skal takle følgene av et ran, bare fordi de jobber med store verdier.

Jeg kan ikke komme med noe eksakte tall her, men satser litt på magefølelsen nå.

 

Etterlatte fra f.eks sleipner og årstad-ulykken fikk faktisk endel mindre enn de 230 000 kronene i oppreisning/erstattning. I Norge er erstattnings- og oppreisningskrav på langt nært på høyden med det i USA. Det er ikke vanelig å få store summer i oppreisning. Bare se på livsforsikringen min. Dør jeg så får Mamma nok til å begrave meg.

 

Personelig så mener jeg ikke at de NOKAS-ansatte skal finne seg i å jobbe i en farlig situasjon, men tenk på alle andre yrker osm er farlige. Alle vet jo hva de går til. Tror du krabbefiskere i Barentshavet aksepterer faren ved at de kan bli dratt ned med en av de flere tonn tunge teinene de setter ut? Tror du de ikke vet hvilken fare de selv setter seg i når de jobber der? Skjer det noe med dem så dør de. De fleste ansatte i jobber som omhandler kotanter kommer faktisk fra ran med livet i behold. Selvsakt med litt psykiske sakder (som varierer fra hver enkelts oppfattelse).

 

Uff, nei nå er klokken litt mye. Personelig så synes jeg vi kan droppe denne tråden. Stenge den eller la den dø ut. Dere kan bare ignorere denne lille drittungen som gjemmer seg bak 'Andrez_'. La livet gå videre. Denne tråden er way off. Var egentlig aldri meningen å provosere heller. Bekalger.

 

Andreas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...