Gå til innhold

Best og raske S478 CPU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hva med å informere litt mer i detalj om hardware? :)

Kan se ut som om du har litt "inkompatibel" ram.. noe som er litt merkelig.

Det er ikke ofte jeg har hatt problem med RAM og P4-systemer.. :hmm:

 

Edit:

Så du hadde RAM timings satt til 2-2-2-5, mens du i en annen tråd spurte om 2.5-4-4-8/10.. noe som tyder på litt manglende forståelse om RAM/timings.. 2-2-2-5 på ett P4-system er så thight det kan bli.. og så skal det klokkes i tillegg? Hva slags brikker er det snakk om? To like? Dual-channel kit?

Vær vennlig og list nå opp detaljert systemet dit..

Eks(ett av mine system):

Biostar i915p-m7 - i915g - FSB166

Celeron D 330 [email protected] @ VCore 1.35 (default)

Corsair Twinx CMX256-3200LL @ 2-3-2-6

1x80GB HD (Western Digital IDE)

1 DVD-R/CDR+ Combi

Chieftec 270w ATX 2.0

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nei se, der dukket tbend & alcoholiday opp i tråden gitt :) synes å huske dere fra diverse andre tråder hvor klokking av P4 var emnet....

 

Sliter fremdeles med min NW3.4@3876, men har alt for rask ram til å kjøre kun 228mhz fsb...

 

@tbend: steppingen du refererer til, er den ansett som den beste? Ram`en min er spesifisert til 250 mhz, så jeg burde kanskje se etter en 3.2.... har du greie på steppings på den utgaven? Noen som er å foretrekke?

Jepp, seff dukker jeg opp, dette er jo Fredagskos deluxe!

 

Nå det gjelder stepping har jeg bra oversikt!

 

P4 3,2: D0, SL7E5, disse har en tendens til å gå over 4Ghz de aller fleste!

P4 3: E0, SL7PM, har lagt merke til at disse er litt sprekere i % klokk, og at maxklokk er ca lik, men stabil klokk er litt mindre. Mulid det er på grunn av Varme.

 

JA! E0, SL7PM er den desidert beste steppingen på Prescott siden. Får du en som er laget i CostaRica er det en garantert 4GHzer og en gullchip, det gjelder vel for 3,2ern også!

 

Min er laget i CostaRica, SL7PM, E0, den gjør 4,3Ghz MAX, da bare på 1,50-55V

 

Kjører FSB på 267 til vanlig, med Corsair Brikkene på 2,5-3-3-5 :dribble:på 2,7V, så det er tydelig potensiale i brikkene :thumbup: de e registrert til 275Mhz!

 

Ville jeg kjøpt ny CPU i dag hadde jeg kjøpt E0 ern en gang til! :love: den er bare helt vannvittig!

Lenke til kommentar

TL1000S, her er hardwaren min:

 

HK: Asus P4C800-E Delux

CPU: Northwood P4 3.0ghz 800fsb @ 3,45 1.57volt.

Ram: Twinmos Twiser PC4000 @ 2-2-2-5 (To like 2x512mb)

480GB 3xHD.

Og en Forten Source Strømforsyning på 550W.

 

Vis jeg øker mer FSB så vil den ikke loade ferdig bios.

Står bare:

Checking NVRAM....!

 

Jeg kjører Rammen i singelrad nå, eneste jeg klarer å klokke med.

Setter jeg den i dual-rad så booter den bare med black-screen.

 

Før jeg ikke viste hvor jeg stile på RAM timins, da hadde jeg 2.5-4-4-8/10.

Men nå vet jeg hvordan jeg gjør dette og jeg kjører dem på 2-2-2-5

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker for info Ole12 :thumbup:

Jeg har de brikkene der.. og kan med en gang si at de overhodet ikke egner seg til klokking (forutsatt at det er samme type/versjon av Twister DDR500)..

Har dem i mitt ene S478-system og de kjører greit på 2.5-4-4-8 @ DDR500 (FSB250 - 1:1 - FSB:RAM).

Ikke 1 - en Mhz over.. og ikke snakk om å senke timings.. Ikke mer VCore hjelper heller..

Likevel..:

Dette er følgende oppsett jeg har som kjører greit nok (SuperPi på 39sek):

 

MSI i875 Neo-FISR

Pentium 4 "Prescott" 2.8 @ 3.5 (250x14) - Default VCore (1.375)

2x256MB Twinmos Twister DDR500 @ DDR500 @ 2.5-4-4-8 @ VDimm 2.85

Powercolor X800 Pro

Fortron Source Bluestorm 350w

 

Jeg har testet/kjørt Crusial Ballistix, Corsair Twinx CMX256-3200C2, OCZ Gold rev.3 DDR466 i systemet.. og alle gir bedre resultat enn Twinmos Twister.

Vel.. Corsair-brikkene klarer jo kun DDR430 @ 2.5-3-3-7 og gir derfor dårligere båndbredde, men likevel bedre resultat i SuperPi ved samme klokk (naturlig nok).

Grunnen til at jeg likevel bruker Twister-brikkene i dette systemet er at de kun funker greit/feilfritt @ specs i dette systemet..og i ingen andre (særlig ikke A64-system).

Crusial/OCZ-brikkene "reserveres" for A64 og Dothan-system.. :)

 

PS og Edit:

Prescott'n kjører greit over 3.5, men da med høyere VCore (1.39-1.41) inntil 3.65Ghz, men da må jeg bruke andre RAM-brikker.. og kjøling er ikke god nok her til 100% stabil 24/7 bruk på full load.

Og etter å ha brent to HK pga. for mye VCore tar jeg ingen sjanser.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

TL1000S, så da burde jeg kjøpe meg noen nye minnebrikker med en gang, vis jeg skal overklokke?

 

Jeg har lest at Crusial Ballistix Tracer skal være meget gode til overklokking. Stemmer det?

Åsåfal, hvilke minnebrikker bør jeg kjøpe?

Penger ikke ikke noe program, Og vil helst ha dem i 2048mb.

Lenke til kommentar

Bortsett fra min P4C3.4 som sikkert havner på bruktmarkedet om en stund. Blir vel en Prescott 3.2 etterhvert, selv om jeg svor å styre unna disse "varmeovnene" når de ble introdusert. De er nok mye forbedret når det gjelder varmeutvikling siden lanseringen.

 

Blir vel til å kjøre den nye cpu`en under en CNPS9500 og deretter kjøre BW med kun en rad på skjermkortet.

 

Men så var det å få tak i riktig stepping da...ser at Komplett ikke har mer P4 på s478 igjen. Noen som kjenner til ei websjappe som kan tenkes å ha på lager, samt være villig til å sjekke stepping før de pakker?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Kjøpte en sl7pm Costa Rica hos Mamoz i dag og må si at jeg er veldig fornøyd (fikk dem til å sjekke på forhånd at det var den steppingen på den cpu'en de hadde)!

Hadde på forhånd lest her at E0 steppingen klokker godt, men den overgikk forventningene!

 

Kjører den på 3,75GHz på standard volt med en Zalman 7700AlCu kjøler. Testet med dual prime i 4 timer uten noen problemer (selv om den ble temmelig varm...).

 

Med volten økt til 1,425 bootet den greit inn i windows på 4GHz, men det er ikke stabilt...

 

Muffinman: Jeg ville tatt en telefon til PS Data og høre etter. Ser de har den på lager nå, og forhåpentligvis er de villige til å sjekke steppingen for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...