Gå til innhold

Best og raske S478 CPU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har faktiskt en 3.0Ghz p4 800fsb nå. Men den er eleendig når det gjelder overklokking.

Klarer ikke mer enn 3,3 og 3,5 @ 1.7volt og med vannkjøling.

Kjører 3ghz northwood på 4ghz jeg. gjort i over ett år.

Hva kjører du rammen på (timings å sånt)

 

Og hvilken volt kjører du på CPU'n?

Lenke til kommentar

Det er vel ram`en som stopper deg tenker jeg. Du får prøve å sette divider slik at ram kjører asynkront med fsb.

 

1.7v på en prescott er forresten galematias. Det eneste du oppnår med det er å øke temperaturen på kjernen såpass mye at den begynner å throttle. Skal uansett ikke være nødvendig med høy vcore for å klokke disse chippene, men du kan selvfølgelig ha vært uheldig og fått et dårlig eksemplar.

 

Kan nevne at jeg hadde en Celeron D (prescott-kjerne) 2.4 innom. Den gikk fint opp til 3.6ghz på standard spenning og med standard kjøler uten antydning til throttle. Ved 3.8 begynte den å vise antydninger til throttling, men fremdeles stabil. Og fremdeles på 1.35 volt. Hvis jeg satte opp spenningen ville temperaturen stige såpass mye at throttling intraff mye tidligere.

 

Btw, denne passer vel bedre i en annen kategori etterhvert...

Lenke til kommentar
Det er vel ram`en som stopper deg tenker jeg. Du får prøve å sette divider slik at ram kjører asynkront med fsb.

 

Åssen setter jeg divider slik at ram kjører asynkront me fsb??

Et godt sted å begynne er bruksanvisningen til hovedkortet ditt. Dette er elementær kunnskap for en overklokker, og du bør kanskje ikke overklokke før du har tilegnet deg det grunnleggende. Tror overklokking.no har en nybegynnerguide.

Lenke til kommentar
ville kjøpt en 3Ghz northwood jeg hvis jeg var deg

Det er det jeg har allerede.

 

Men jeg håpet på at Intel hadde en 3.4 prossesor eller noe av Northwood.

Men jeg kjøper ikke Prescott enda, fordi jeg bruker maskinen till spilling også, der ligger Nortwood over prescott.

Lenke til kommentar
Prescotten yter bedre enn Northwooden når du klokker over 3.6 ghz. Det er da denne varme jævlen begynner å vise muskler. Ikke sett volten høyere en 1.5 med mindre du har vapo eller prometia.

 

Stemmer.

 

Jeg kjører på 1,55 @ Vann :yes: Men skal se hva den klarer på 1,6+ i løpet av helga!

 

Men jeg ville heller hatt en prescott på 4Ghz enn en NW på 4Ghz... Nå trenger jeg aldri besymre med over at det er kaldt på rommet. Det er bestandig varmt, det etter jeg gikk over til prescott etter 3forskjellige DRITT "NW"er!

 

Kjøp Prescott 3Ghz E0, SL7PM :love:

Lenke til kommentar

Nei se, der dukket tbend & alcoholiday opp i tråden gitt :) synes å huske dere fra diverse andre tråder hvor klokking av P4 var emnet....

 

Sliter fremdeles med min NW3.4@3876, men har alt for rask ram til å kjøre kun 228mhz fsb...

 

@tbend: steppingen du refererer til, er den ansett som den beste? Ram`en min er spesifisert til 250 mhz, så jeg burde kanskje se etter en 3.2.... har du greie på steppings på den utgaven? Noen som er å foretrekke?

Lenke til kommentar
Det er vel ram`en som stopper deg tenker jeg. Du får prøve å sette divider slik at ram kjører asynkront med fsb.

 

Åssen setter jeg divider slik at ram kjører asynkront me fsb??

Et godt sted å begynne er bruksanvisningen til hovedkortet ditt. Dette er elementær kunnskap for en overklokker, og du bør kanskje ikke overklokke før du har tilegnet deg det grunnleggende. Tror overklokking.no har en nybegynnerguide.

Jeg finner ikke noe som heter divider når det gjelder RAM'n.

 

Og jeg har lest gjennom OC guiden på overklokking.no

:p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er vel ram`en som stopper deg tenker jeg. Du får prøve å sette divider slik at ram kjører asynkront med fsb.

 

Åssen setter jeg divider slik at ram kjører asynkront me fsb??

Et godt sted å begynne er bruksanvisningen til hovedkortet ditt. Dette er elementær kunnskap for en overklokker, og du bør kanskje ikke overklokke før du har tilegnet deg det grunnleggende. Tror overklokking.no har en nybegynnerguide.

Jeg finner ikke noe som heter divider når det gjelder RAM'n.

 

Og jeg har lest gjennom OC guiden på overklokking.no

:p

Ole12..

.. jeg foreslår at du leser litt mer.. samt studerer manualen for HK (dvs. avsnitt om Bios).. før du roter videre med klokking og VCore på 1.7 (og verre).

Det er forsåvidt fint at du ikke har en Prescott.. da du ellers ville hatt ett svidd (minimum) HK nå.

Gå nå og gjør leksa di :mad:

Vel.. siden jeg er i godlune idag:

På Asus HK/Bios så er det valg to (fra høyre i menyen) ("fane" i GUI-termer).

Valget heter "Advanced".. Der velger du "Jumperfree configuration".. Setter "Auto" til "Normal" (som du kanskje allerede har gjort).

Det er ett valg i denne menyen som heter "DRAM Frequency".. Står sikkert til "Auto" hos deg.. Endre her til 166 og du kan rolig klokke til ihvertfall FSB250 uten at minne skal stoppe deg..

De aller fleste P4.. NW eller Prescott skal klare dette uten å øke VCOre mye over default.. ihvertfall gjelder det alle Prescott'er jeg har prøvd (slik Muffinmann forteller).

 

Edit og PS:

Jeg glemte helt topic her.. :)

Den raskeste CPU'n for S478 er en Dothan i ett CT-479 adapter som forøvrig kan brukes på ditt HK.. Den slår av alt av NW, Prescott... og A64.. selfølgelig klokket til "desktop-FSB" dvs. 200 eller høyere (kjøp gjerne den billigste utgaven. M730 m/FSB533).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Men jeg kjøper ikke Prescott enda, fordi jeg bruker maskinen till spilling også, der ligger Nortwood over prescott.

Hvor har du dette fra? Samtlige tester jeg har lest viser at en Prescott vell og merke klokket over 3.6 drar fra Northwooden også i spill. Ikke det at det betyr så mye men rett skal være rett. Vi snakker kunn få FPS uansett.

 

Når du først som sist sitter på et Asuskort er jo Dothanen det råeste ja. Men den krever litt datakunnskaper får å komme opp å gå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg prøver å gjøre leksa så godt jeg kan.

Minne kan minimum stå på 266mhz.

Jeg prøvd å hatt den der åg, men det nytter ikke det heller :(

 

P.S: Minnet kjører jeg i Dual. Tilfelle det skulle være nyttig

Ja..jo. ser at jeg må være litt mer nøyaktig her..

Skriver 166 og mener 333 (det er 166Mhz minnet kjører på reelt, men i Bios står det 333).

Når det ikke engang kjører på 266(133) så er det nok så enkelt som at du har en dårlig utgave av en NW.

Hør da på f.eks. "Alcoholicday" som har peil på både Prescott, NW og klokking og kvitt deg med NW'en til fordel for en Prescott.

Sannsynligheten for at en Prescott lar seg klokke vesentlig lettere/lengre er meget stor..

Dothan/CT-479 er jeg enig i med siste taler nok er for vrient å få til slik jeg kan tolke trådstarter. Men med litt mer suksess/erfaring med klokking kan det fort endre seg.. :thumbup:

 

Edit og PS (igjen):

Sitter akkurat og "leker" litt med ett DOthan system..

Asus P4GPL-X med Celeron M 350. Klokket fra FSB100/1.3Ghz til FSB160/2.08Ghz yter det like bra som en NW/[email protected] (SuperPi/3Dmark).

Bare sånn til info..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...