Gå til innhold

Best og raske S478 CPU?


Anbefalte innlegg

All informasjonen jeg tillegner meg om disse temaene (OC, mods) får jeg ved å lese engelsk, så går litt surr i de norske betegnelsene, ha meg unnskyldt :blush: Yes, I meant capasitors.

 

Ikke stabilt på denne hastigheten selvfølgelig. Eter å ha lest litt rundt temaet, så tror jeg ikke att jeg kommer til å dbl.prime - sjansen for svi en FET er overhengende.

 

Gaming-stabil ligger omlag på 4,0G, men må opp med vcore til over 1.5V.

Har fortsatt problemer med SuperPi og den ene ram-intensive testen i Prime95.

Mistenker at Prescott / Corsair ikke går så godt sammen?

 

Gratis ny cpu Npvk_X, hold oss informert!

 

Er vel like før jeg hopper på samme vogna selv, venter spent på om Asus kommer med en 'E' versjon av P5WD2.

 

Skal prøve denne Prescotten på E-Deluxe.

 

mvh r.-

 

P.s. Ser at cpuen responderer bra på økning i vcore, selv over 1.6V - er fristet til å prøve litt høyere. Har enda tilgode å høre om noen som har klart å svi denne cpuen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SL7PN - Last Update.

 

Da er chippen på plass i E-Deluxe kortet. Det var en åpenbaring - nå er plutseslig alt stabilt igjen. SuperPi på 4,2 går så det suser (~ 33 sek / 1M). 3DMark05 stabil på 4,2@vcore 1.55.

 

Har droopmod & capmod på kortet. Max OC (utstabil...) er fsb=278 * 16@vcore 1,62 (bios=1,56).

 

E-deluxe har 3 flere FETS rundt sokkelen - sier ikke at det er dette som gjorde forskjellen, men koklusjonen er nærliggende. Skal man ha en Prescott stabil på over

4G ser det ut som det er E-deluxe eller IC7-G som er valget.

 

Lets call it a day - this chip stays!

 

mvh r.-

 

 

hmm.. noen som har capmoddet NB??

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Da fik jeg kjøpt en 3,2GHz SL7PN (E0) Prescott (fik den rett før Jul fra PCutstyr).

Den erstattet en NW 2,8Ghz (M0) i et Abit IC7 MAX3 HK.

Skjermdump av specs lastes ned her.

 

Den startet glatt på 232FSB og har kjørt sådan stabilt (2xSETI@Home 24/7)) siden JUL - dette til trods for ikke særlig OC-venlige Geil brikker (2 stk Golden Dragon og 2 stk Ultra) på noget slappe timings.

Hev ut BigWater-settet (som har funket bra i alle 9 mdr) og monterte den 'gamle' Zalman 7000CU.

Temp ved full load (2xSETI): 72 Abit grader som tilvarer ca 59-62 vanlige grader).

Vcore er satt til 1.425 i BIOS og gir en noget springende 1.31v målt i SpeedFan og Abit EQ. Hovedkortet er Vcore drop-moddet fra fabrik.

PSU er en Mist 500w.

 

Jeg er ganske fornøyet - da det ga et tiltrengt pif i BF2. Der er sikkert mere i den CPU med de rette RAM-brikker.

 

Et par spørsmål:

Denne CPU er fremstillet på Philipinerne (ikke Malaysia). Vett ikke om det er bedre eller dårligere?

Hvilken av Vcore målingerne kan jeg stole på? - Speedfan eller BIOS (har ikke mulighet for å måle med multimeter) ?

 

Yterligere PC-specs i profil.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Hei Kimmer,

nå blir det liv i denne tråden igjen :D

 

Har lest en del rundt omkring at folk tror at Costa Rica er den beste chippen, men har aldri sett beviser for dette.

 

Er litt mer betenkt på HK ditt; Max2 skal være langt bedre til Prescott enn Max3 pga flere mosfets og kondensatorer rundt sokkel.

 

La oss få se noen bencher og resultater etterhvert!

 

(husk å sinke mosfets!)

 

mvh r.-

 

Edit: ang vcore; CPU-Z er den som er nærmest DMM hos meg, men dette kan være

helt forskjellig fra ditt system.

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Er litt mer betenkt på HK ditt; Max2 skal være langt bedre til Prescott enn Max3 pga flere mosfets og kondensatorer rundt sokkel.

 

La oss få se noen bencher og resultater etterhvert!

 

(husk å sinke mosfets!)

 

mvh r.-

 

Edit: ang vcore; CPU-Z er den som er nærmest DMM hos meg, men dette kan være

helt forskjellig fra ditt system.

5392647[/snapback]

 

Hei,

Fins der et IC7 MAX2 kort?

 

Ang. mosfets - da har MAX3 aktiv (OTES) kjøling på caps og de vigtigste (tror jeg)mosfets.

 

Ang. Vcore: Syns der er stor forskell på BIOS og Speedfan/Cpu-z målingerne. CPU-tempen stiger ganske mye i takt med en Vcore økning.

 

Hvor mye Vcore (i BIOS) tåler disse SL7PN CPU'er egentligt? 1.35v er vel default for disse CPU'er. (men Cpu-z viser jo 1.31 ved full load - merkeligt at den vil jobbe i det hele tatt.

 

PS. kjører uten NB vifte - da den tok kvelden for en stund siden (men har god kjøling rundt den med Zalman'en og diverse kabbi-vifter).

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Hadde kun små sinks til mitt IC7-G, så jeg supplerte med en 80mm vifte. Styrer den med speedfan i henholdt til temperatur, under 40grader pwm kjører vifta ca.1300 rpm og over 40 grader øker den til ca. 2500 rpm (80%).

59398641_3bc94118af_m.jpg

CPU-tempen stiger ganske mye i takt med en Vcore økning.

Det samsvarer med min erfaring. Her er det ikke bare å peise på med vcore "så man er sikker" i og med at kjøling ofte er en knapphetsfaktor på disse chippene. Gjelder å kjøre på så lav spenning som mulig, mange grader å hente.
kjører uten NB vifte
Sikkert uproblematisk men neppe ideelt når man overklokker. Jeg har forlenget levetiden på min NB vifte ved bruk av speedfan og nedjustering til ca. 2500rpm. Jeg ville uansett ikke fått ro på meg før jeg hadde montert f.eks. en 80mm over NB-kjøleren for sikkerhets skyld, selv om det tåles fint uten...det er den gnagende følelsen man får når man vet at noe inni boksen ikke er helt i orden, om noen kjenner seg igjen. Grrr...
Lenke til kommentar
Fins der et IC7 MAX2 kort?

 

Se her for en reveiw.

 

Max2 er 'discontinued product' hos Abit, men kan være mulig å få tak i et brukt? Hvis ikke så kan jeg anbefale HK i siggen min, finnes fremdeles hos noen norske webbutikker.

 

Eller så er det helt riktig som Muffin sier; mangel på god kjøling er antagelig det som hindrer de fleste Prescottene i å nå sitt makismale potensiale.

 

I forhold til Nortwood begynner disse cpuene virkelig å vise muskler over 3,5/3,6 Ghz.

Mine tester 3Dmark 05:

 

* NW @ 4,0 : ~ 6.500

* Prescott @ 4,0 : ~ 7.100

 

alt annnet likt.

 

mvh r.-

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Fins der et IC7 MAX2 kort?

 

Se her for en reveiw.

 

Max2 er 'discontinued product' hos Abit, men kan være mulig å få tak i et brukt? Hvis ikke så kan jeg anbefale HK i siggen min, finnes fremdeles hos noen norske webbutikker.

 

I forhold til Nortwood begynner disse cpuene virkelig å vise muskler over 3,5/3,6 Ghz.

 

mvh r.-

5393688[/snapback]

 

Hei,

 

Jeg har det HK, hvori der sitter en Northwood 3,4 GHz (ikke klokket) ;-) Se profil.

 

Mener du at dette Asus P4C 800-E dlx vil være en bedre match for Prescotten end MAX3 mht overklokk - selom Asus HK'et ikke er modded på nogen måte (jeg er ikke flink med loddebolten) ?

 

Stemmer nok at Prescotten rykker fra Northwooden ved de høge frekvenser - ser det når jeg sammenlikner tiden de bruker på en Seti workunit.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Er litt usikker på behovet for å droopmodde p4c800 E-dlx. Som du muligens husker fra en annen tråd, hadde det god effekt på mitt gammle HK som var et p4c800 Dlx. Grunnen til at jeg er usikker var at jeg droopmoddet E-dlx med en gang det kom i hus..uten å sjekke det først @stock. Men jeg tror nok en droopmod har samme (positive) effekt på E som på dlx.

 

Jeg vile valgt Asus kortet fremfor Abit kortet til Prescotten. Med droopmod er valget enda klarere.

 

Droopmoden mener jeg er helt avgjørende for å få disse chippene over 4 G stabilt.

Det er sikkert brukere her som fixer den droopmoden for deg, hvis ikke så send meg en PM.

 

Ønsker å slå et slag for capmodden også, jeg har aldri høyere temp (ekstern temp probe på en mosfet) enn 45 grader, men før modden brant jeg fingrene etter 2-3 sekunder, og da snakker vi vel 60 grader+ tror jeg.

 

mvh r.-

Lenke til kommentar
Er litt usikker på behovet for å droopmodde p4c800 E-dlx. Som du muligens husker fra en annen tråd, hadde det god effekt på mitt gammle HK som var et p4c800 Dlx. Grunnen til at jeg er usikker var at jeg droopmoddet E-dlx med en gang det kom i hus..uten å sjekke det først @stock. Men jeg tror nok en droopmod har samme (positive) effekt på E som på dlx.

 

Jeg vile valgt Asus kortet fremfor Abit kortet til Prescotten. Med droopmod er valget enda klarere.

 

mvh r.-

5396106[/snapback]

 

Jeg er nesten sikker på at mitt 800E-dlx må dropmoddes, hvis jeg ska få Prescotten over 3,7 - 3,8Ghz.

Testet jo kortet med min 2,8Ghz Northwood, og det var grunnen til at jeg kjøpte MAX3'en, som var dropmodded fra fabrikken. De fleste husker vel den 'store 2,8 NW tråden' for et års tid siden.

 

Med 800E-dlx og 3,4 NW uklokket - der dropper Vcore 0,1v ved full load og blir svert springendes.

Lever nu en tilbaketrukket tilværelse som videoredigeringsmaskine, SETI-crunsher og filserver :hrm:

 

Edit\ Uansett må jeg ha noget bedre RAM, før jeg prøver å klokke mere (er jo blitt svert billigt nu).

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

ville selv egentlig valgt abit ic7max3, det har otes kjølingen og mange flere mosfets i pwm kretsen...

Men kortet trenger VTT modd for å få minnet stabilt over 2.8v...

Det finnes også flere modds som hjelper klokkingen..

 

Men det er jo ingen ting somhjelper om cpu ikke vil mer...:hrm:

Abit IC7MAX3 og Asus P4C800E-DLX er uten tvil betraktet som de beste s478 kortene. kortene er jo ikke så dyre.. så kjøp begge.. :) om du allerede hadde ett av dem er det jo ikke så mye å vente på....

 

Det er bare penger... :p har selv muligens svidd en cpu jeg har betalt 3700 for... :roll::thumbdown::wallbash::realmad: osv..

 

(sorry for alle de smilyene.. men er ikke akkurat i top humør..)

Lenke til kommentar

Alle disee kortene gode kort; jeg bare mener å erindre ta folk kom lengre med Max2 en Max3 i 'den store Presott-tråden' på Ocforums.com.

 

Fortell om 'ulykken' Npvk_X; vi lærer mer av andres feil enn egne suksesser :innocent:

 

mvh r.-

 

Edit: Å nei... du har vel ikke tatt reperen på 950'n din?!

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

Ikke så mye å fortelle... er ikke sikker på hva som er galt... har lite å feilsøke med...

 

Under en liten "hyggestund" :tease: i natt fikk jeg en reboot som aldri startet igjen.:no:

 

Håper over alt i verden at det er hovedkortet som har tatt kveld... men det er vel bare det eller cpu som kan være kaputt..(evt psu) Og jeg frykter selfølgelig det værste.

 

Når jeg starter systemet starter viftene og alt er ok.. men det kommer aldri noe bilde, ikke en gang feilmeldings pip... det er ganske enkelt DØDT.. har prøvd alt. men noe er definitivt dødt..

 

Er ikke 100% sikker på hva jeg hadde v-core på akkurad da det "smalt" men mener den var under 1.5v og da finnes det ett lite håp at cpu lever enda..

men men...

 

Kan vel si jeg har kjørt super pi verifisert ganske høy dual core klokk, har desverre ikke linkene eller bildene siden jeg ikke har noe system som kan bruke sata diskene mine... poster sikkert linker og bilder når får funnet dem frem :fun:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er rimelige sikker på at CPU lever i beste velgående...

Har selv "svidd" HK med klokkede Prescott's..

Ref. forøvrig test av 955EE nylig av Rolf på Hw.no..

Prescott'er.. Smithfield'er...Presler'e.. ikke minst dual core.. er nesten å anse om "mislykkede" CPU'er fra Intel .. (ihvertfall de verste utgavene mht. TDP-rating).

Det skal ikke mye overklokk med *bitteliten* økning av VCore til.. når man "tar sjansen" på en stabilitets-test.. som f.eks. dual(quadro) Prime.. for å "svi" ett eller annet på HK.

Det vil jeg si (nesten) er galskap på disse systemene.. Det gir en voldsom belastning på strømrkretser/varmeutvikling på HK... selv om CPU/CPU-kjøler tackler dette greit nok.

Akkurat i dette henseende er Intel fullstendig akterutseilt av AMD..

Det er morro med høy klokk og gode bencher..,men slike systemer er (i motsetning til skamklokkede A64-system.. for ikke å snakke Dothan) totalt ubrukelig til 24/7 bruk..

Ja.. jeg overdriver nok igjen, men det er den følelsen jeg sitter med etter mange timers "tweak" bl.a. med mitt dual system (830D).

 

PS.. og moderering.:

Uklokket/*moderat* klokket (default VCore) og med god kjøling funker det likevel mer enn bra nok...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...