Gå til innhold

hvor dårlige er billigkameraer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er så dårlige at jeg ikke ville funnet på å gitt det bort i gave. Hadde et "QXL-kamera" en gang (Mustek) og selv om det ble brukbare bilder utendørs i godt lys, så ble bildene dårlige i dårlig lys og fullstendig ubrukelige innendørs (selv med blits).

 

Kjøp heller et billigkamera fra en mer anerkjent produsent som Fuji, Nikon, Canon eller lignende. Du får de ned til under tusenlappen også.

Lenke til kommentar

Nå kommer det an på hva du mener med formue, men hva er vitsen med et billig kamera om bildene ikke blir brukbare?

 

Ekstreme påkjenninger tror jeg de fleste billigkamera tåler minst like dårlig som dyrere kamera. Det Mustek kameraet jeg hadde var ihvertfall veldig plastikk. Mitt Ixus kamera føles utrolig mye mer solid.

 

Og argumentet med lite og lett... er ikke dyrere kamera med god bildekvalitet små og lette? Både Canon, Nikon, Sony og flere produsenter lager kamera som er betraktelig mindre enn billigkameraene som gjerne er klumpete.

Lenke til kommentar
Nå kommer det an på hva du mener med formue, men hva er vitsen med et billig kamera om bildene ikke blir brukbare?
Har du råd til å bruke et D70 hvis det er 30% sjanse for at du aldri ser kameraet igjen? Selv om bildene ikke blir perfekte så blir det bilder, det er mange bilder som ikke trenger å være perfekte for å være brukbare.

 

Ekstreme påkjenninger tror jeg de fleste billigkamera tåler minst like dårlig som dyrere kamera.
Mine Mustek har overlevd fall fra 50 meter og aksellerasjoner på over 400 g, 99,9% av alle kameraer vil fly i filler lenge før det. Langvarig slitasje tåler de ikke godt, men de har et styrke/vektforhold som er 10 ganger bedre enn et kamera til 100 000 kr.

 

Og argumentet med lite og lett... er ikke dyrere kamera med god bildekvalitet små og lette?
Mustek gSmart mini 2 veier rundt 30 gram med batteri hvis jeg stripper det for unødvendige deler. Jeg tviler på at det finnes noen andre kamera til en rimelig pris som kan komme i nærheten.

 

 

Som jeg sa tidligere, de er ikke brukbare som vanlige kameraer, men de kan ta bilder av og filme ting som er umulig for andre og mye dyrere kamera.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvorfor jeg gidder og blande meg inn i denne diskusjonen men.......

 

"de kan ta bilder av og filme ting som er umulig for andre og mye dyrere kamera"

 

Det kan de jo ikke. I visse gitte situasjoner iforhold til noen spesielle kameraer, stemmer det sikkert men eller er det jo bare vås :yes:

Lenke til kommentar

Helt enig med Kawak, og jeg klarte heller ikke å holde meg unna. Jeg har også et Mustek gsmart mini2 i skuffen. Skikkelig artig når vi fikk det, med sin ultralille størrelse. Men bildene er til å le/grine av, velg selv. Søkeren bommer på motivet med rundt 50 % skivebom. I beste fall til å ta bilde av åstedet etter en bilbulking, men ligger det i bilen er jo batteriet flatt grunnet statisk minne, som trenger strøm for å huske. Så etter en snau uke uten lading tømmes minnet når batteriet flater ut. Du verden så kjekt...

 

Nei kjøp kjent merke. Du får fx Olympus ned til tusingen. Du spesifiserte ikke "all verden", men såpass må du regne med, iallfall. Spøes jo også på mottakerens nivå og ambisjoner.

Lenke til kommentar
Billigkameraene er ikke brukbare som vanlige kamera. Men det betyr ikke at de ikke kan gi mye for pengene. Jeg har to Mustek som jeg bruker når et vanlig kamera ikke strekker til. Det ene Mustek kameraet har overlevd et fall på 50 meter ned på et blikktak, prøv det med et Canon 20D!

He,he,utrolig sakelig, Kristallo!

Lenke til kommentar

Det finnes flere billigkamera jeg kunne finne på å kjøpe selv (til barna), for eks Olympus C-370 til 895,- på Elkjøp. Mine tabber innenfor kjøp av digitalkamera omfatter FujiFilm MV-1 (utrolig dårlig bildeprosessor, elendig optikk), et fyrstikkeskesize-kamera med 0,1 Mpix, og mitt første orn'tlie som var UTEN optisk zoom.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...