Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

motor i buss..


ssswopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det veksler mellom rekke seksere og V åttere.

Som oftest er det återe på de bussene med motoren bak mens litt eldre busser med motoren forran eller i midten er det vel rekkeseksere.

Skrevet

Diesel, iaff. Seige diesel.

 

(og dere har ikke kjørt dau diesel før dere har hatt 8,5 tonn å dra med 136 17 år gamle dieselhester, uten turbo, og manuell femtrinns gearkasse...)

Skrevet
Tror det veksler mellom rekke seksere og V åttere.

Som oftest er det återe på de bussene med motoren bak mens litt eldre busser med motoren forran eller i midten er det vel rekkeseksere.

Har ikkje så stor tru på den teorien. Om det er V8 eller R6 kjem mest an på merke, ikkje plasering av motor. Mercedes er vel av dei kjappaste til å bruka V8 mens Volvo har R6 uansett.

 

Plasering kjem an på bruksområde++

 

bfisk: FL7 med 169 hestar (for lenge si då den var ny) og 22 tonn eller FL10 med 320 hk og 45 tonn går og i kategori dau diesel.

Skrevet

FL10 må jo være vogntog. Akellastregler tilsier vel såvidt jeg husker at trekkeren ikke kan veie mer enn 26 tonn? Uansett har vel de splitt på girene, begge to? Iaff tieren?

 

Min omtalte bil var forøvrig en Merc 814 med fryseskap med et tonn overvekt :\

Skrevet

FL10'en var langbil med kjerra. Gjennom renfast (7-8% både opp og ned). Gjekk faktisk seinare ned enn opp.

FL7'en hadde 4+4 range-kasse uten split. Registrert for 16,5 tonn og avgiftsregistrert på 15... :innocent:

Skrevet

Den lyden du hører er nok heller pga at noen busser har hydraulisk overføring i stedet for aksling. En stor ladeluftkjøler lager ikkje masse ululyd.

Skrevet

Her hvor jeg bor har (hadde?) de en ´87 Volvo B10M som manglet "noe" i eksosanlegget. Det var et helt utrolig lyd i den, så vi brukte på å kalle den for "grombussen". Den hadde vel gått 1,3 millioner sist jeg så den, så det er mulig den er utrangert nå.

Skrevet
Den lyden du hører er nok heller pga at noen busser har hydraulisk overføring i stedet for aksling. En stor ladeluftkjøler lager ikkje masse ululyd.

var vel snakk om vifta ?

 

:hmm: betyr vel vifta forren IC det, da... og den kan lage lyd.

Hvis det ikke var rett og slett turbo'n som lagte lyden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...