Gå til innhold

Hvilket speireflex best i mørket?


Anbefalte innlegg

Hei!jeg bor i finnmark,og her er sola borte i 2 mnd og flere mnder med lite lys!

Hvilket speireflex vil være best egnet,elle gir best resultater i lite lys?kan også tenke meg å fotografere stjernehimmelen igjennom et meade etx 125 teleskop eller et televue 85 eller et rusisk alter6``eller tilsvarende!hvilket obektiv vil være bra for å ta nordlysbilder osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med spejlrefleks vil det komme meget an på blænden på objektivet med hensyn til lys.

 

Men også ISO instillingen, og hvor meget Noise der er på denne.

 

Canon EOS20D har meget lidt støj, selv ved høje ISO-tal,.. og også 350D klarer sig godt der.

 

En anden fordel kunne være full-frame sensor som feks Canon 5D (hvis man fotografere meget landskaber og lignende) ,..men prisen er også en anden.

 

 

Ville nok gå efter en optik med (god) fast blænde,...gerne f.2.8 eller eventuelt f4.

 

Teleskoper har jeg ingen forstand på, så det kan jeg ikke kommentere :-D

 

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar

Som skrevet ovenfor hænger det en del på optikken. derudover bliver det bedre og bedre jo nyere de er - Nikons nye d-50 har jeg set skulle være et af dem der har mindst støj ved høj ISO, men kender det ikke.

 

F.eks canons 70-200 f4 l er god sammen med et af Canons kameraer (omkring 5000 dkr.) og denne kan evt. suppleres med 50 mm f.1,8 ( 800 dkr.) eller tamrons 28-75 f.2,8 (3000 dkr.) til sammenligning er Sigams 70-300 apo macro II (nævnt i andet indlæg 4,5 på mindste og 5,6 på største tele.

 

Smut ind på Canons introside til DSLR og lær lidt grundlæggende om DSLR på 20 minutter.

 

denns side kan du lære om brændvidde.

Lenke til kommentar

Til astronomisk bruk så er Canon som oftest et bedre valg enn Nikon. Du kommer til å trenge en adapter for å ta bilder igjennom et teleskop.

 

For å ta gode bilder av nordlys så trenger du en vidvinkel rundt 20 mm eller mindre som er lyssterk, f/2.8 eller bedre. f/4 kommer du ikke langt med i mørketiden hvis du ikke skal bruke stativ og har god tid, det er også for lyssvakt for å ta helt skarpe bilder av nordlys som ofte er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Hei!jeg bor i finnmark,og her er sola borte i 2 mnd og flere mnder med lite lys!

Hvilket speireflex vil være best egnet,elle gir best resultater i lite lys?kan også tenke meg å fotografere stjernehimmelen igjennom et meade etx 125 teleskop eller et televue 85 eller et rusisk alter6``eller tilsvarende!hvilket obektiv vil være bra for å ta nordlysbilder osv

canon 20D A er best for astrofoto, men det er dyrt!

Lenke til kommentar
Som skrevet ovenfor hænger det en del på optikken. derudover bliver det bedre og bedre jo nyere de er - Nikons nye d-50 har jeg set skulle være et af dem der har mindst støj ved høj ISO, men kender det ikke.

 

F.eks canons 70-200 f4 l er god sammen med et af Canons kameraer (omkring 5000 dkr.) og denne kan evt. suppleres med 50 mm f.1,8 ( 800 dkr.) eller tamrons 28-75 f.2,8 (3000 dkr.) til sammenligning er Sigams 70-300 apo macro II (nævnt i andet indlæg 4,5 på mindste og 5,6 på største tele.

 

Smut ind på Canons introside til DSLR og lær lidt grundlæggende om DSLR på 20 minutter.

 

denns side kan du lære om brændvidde.

I følge Digital Camera Magazine havner D50 midt på treet med karakter "Average" for bildekvallitet i mørke på grunn av støy , her gjør D70s det litt bedre og får karakteren "Good".

Canon EOS 350D og 20D kommer ut med karakteren "Excellent".

 

Så jeg er usikker på hvor du har dine kilder fra angående D50.

 

Men i forhold til kompaktkamera vil uansett et speilrefleks være bedre egnet til bilder i mørke , når man tenker på støy ved høy ISO.

 

Ellers vil nok et kamera med "fullformat" brikke som 5D ha meget gode støyegenskaper selv ved 3200ISO. :love:

Lenke til kommentar
Egentlig litt merkelig at D50 og D70s er forskjellige når det kommer til støy. Begge bruker den samme brikken.

 

5D bildeene jeg har sett på 1600ISO.. aiaiaia..  :blush:

Forskjellene i fra D70s og D50 kan nok skyldes at D70s har en raskere prosessor selv om brikkene er like store.

Derfor kan nok det gi mer støyfrie bilder i favør D70s.

D50 har b.l.a også "kun" 2,5 bilder pr.sec , mens D70s har 3 b.p.s

Lenke til kommentar
Egentlig litt merkelig at D50 og D70s er forskjellige når det kommer til støy. Begge bruker den samme brikken.

 

5D bildeene jeg har sett på 1600ISO.. aiaiaia..  :blush:

Forskjellene i fra D70s og D50 kan nok skyldes at D70s har en raskere prosessor selv om brikkene er like store.

Derfor kan nok det gi mer støyfrie bilder i favør D70s.

D50 har b.l.a også "kun" 2,5 bilder pr.sec , mens D70s har 3 b.p.s

hmmm trodde ikke at hastighet på prosessoren skulle ha noe med bildestøy å gjøre.

 

At de har forskjellig behandling av bilder i JPG er vel mulig, men en bør vel se på støyen i RAW for å få et best mulig grunnlag for sammenligning.

 

 

I følge Digital Camera Magazine havner D50 midt på treet med karakter "Average" for bildekvallitet i mørke på grunn av støy , her gjør D70s det litt bedre og får karakteren "Good".

Canon EOS 350D og 20D kommer ut med karakteren "Excellent".

 

Om en har samme kvalitet på objektivet må jeg si det er rart Canon har mindre støy enn Nikon siden fotodiodene er større på Nikon kameraene, så burde de ha mindre støy. Er jo hovedgrunnene (vil jeg si) til at DSLR har mindre støy enn kompaktkamera.

 

Kan jo være at Nikon bruker CCD, mens Canon CMOS i sine kamera, men CCD-brikker skal vel enda være bedre på støy enn CMOS.

 

Kanskje noen som har en forklaring på dette ?

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

For å redusere støy må man slå på N(oise)R(eduction) på Nikon. Andre kameraer har sikkert samme funksjon med annet navn. Det kameraet gjør er å ta et nytt bilde uten å åpne lukkeren. Dette bildet blir brukt til å fjerne støy i de egentlige bildet (dvs fjerne såkalte hotspots).

 

Edit:

Beklager. Gammel tråd. Sikkert interessant for mange fortsatt.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...