Gå til innhold

kommer til å bli skuffet i starten av Xboks360/PS3


MadRos

Anbefalte innlegg

JA, som vi alle vet er Sony og Microsoft gode til å overdrive. jeg mener at de fleste kommer til å bli skuffet litegran i starten av dette løpet, fordi det tar jo veldi langt tid å lære å utnytte disse maskinene på det beste( eller det vi forventer av dem). Tenk på eks. Gt serien, man kunne jo merke stor forskjell mellom Gt3 og GT4. Hvertfall, håper at de ikke har overdrevet litt med konsolene deres, hvis de har gjort det, så vil de ikke ha min støtte fremover :hmm::thumbdown:

 

Hva mener dere? Vil det egentlig være noe stor forskjell mellom Xboks360 og Ps3? Vet dere noe nytt om disse konsolene? Har de gjort noen forandringer med dem?

Endret av hproslan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ytterst skjeldan at ting er so bra når ein får dei som når ein såg på artiklane og reklamene på nettet, og i dette tilfellet er det vel ingen tvil om at det er snakk om vesentleg hype frå begge partar. Dersom ein trur alt ein les av reine skryteartiklar, ja då vert ein nok skuffa. Men for dei av oss som har drive med dataspel og spelmaskiner nokre år, trur eg ikkje det blir so ille. :)

 

Tippar det blir om lag slik som med tidlegare konsollar. Ein del møl i starten, og gjerne ein del spel som ikkje er vesentleg meir teknisk imponerande enn dei vi hadde frå forrige generasjon. Nokre få perler. So blir det ein del jamnare kvalitet, etter kvart som fleire utviklarar lærer seg å utnytte dei litt uvanlege maskinvarearkitekturane på desse konsollane.

 

Når det gjeld om det blir skilnad på PS3 og XBox360. Eg er programmerar, ikkje ekspert på maskinvare, so dette er gjetningar: I byrjinga kjem der til å vere relativt små skilnader. Etter kvart vil PS3-versjonane av spel bli noko betre enn XBox360-versjonane. Eg trur der er meir å hente i PS3 etter kvart som ein lærer seg å bruke konsollen, og verktøya blir meir modne (kompilatorar og slikt). Det blir spennande å sjå om nokon spelutviklarar kjem til å utnytte den enorme kapasiteten til Blu-ray. Eit enormt rollespel på 54GB kunne jo vere interessant...:D

 

Spelutvalet kjem sikkert til å bli veldig bra for begge. Vanskeleg å seie. Sony har ein fordel fordi dei dominerte forrige generasjon. M$ har ein annan fordel i det at dei får ut denne generasjonen først.

 

For mitt vedkommande er det ingen tvil om at det blir PS3 heile vegen. Likar ikkje Microsoft, og ser ikkje for meg ei framtid utan Final Fantasy. :p

 

Kay

Lenke til kommentar
Det er ytterst skjeldan at ting er so bra når ein får dei som når ein såg på artiklane og reklamene på nettet, og i dette tilfellet er det vel ingen tvil om at det er snakk om vesentleg hype frå begge partar. Dersom ein trur alt ein les av reine skryteartiklar, ja då vert ein nok skuffa. Men for dei av oss som har drive med dataspel og spelmaskiner nokre år, trur eg ikkje det blir so ille. :)

 

Tippar det blir om lag slik som med tidlegare konsollar. Ein del møl i starten, og gjerne ein del spel som ikkje er vesentleg meir teknisk imponerande enn dei vi hadde frå forrige generasjon. Nokre få perler. So blir det ein del jamnare kvalitet, etter kvart som fleire utviklarar lærer seg å utnytte dei litt uvanlege maskinvarearkitekturane på desse konsollane.

 

Når det gjeld om det blir skilnad på PS3 og XBox360. Eg er programmerar, ikkje ekspert på maskinvare, so dette er gjetningar: I byrjinga kjem der til å vere relativt små skilnader. Etter kvart vil PS3-versjonane av spel bli noko betre enn XBox360-versjonane. Eg trur der er meir å hente i PS3 etter kvart som ein lærer seg å bruke konsollen, og verktøya blir meir modne (kompilatorar og slikt). Det blir spennande å sjå om nokon spelutviklarar kjem til å utnytte den enorme kapasiteten til Blu-ray. Eit enormt rollespel på 54GB kunne jo vere interessant...:D

 

Spelutvalet kjem sikkert til å bli veldig bra for begge. Vanskeleg å seie. Sony har ein fordel fordi dei dominerte forrige generasjon. M$ har ein annan fordel i det at dei får ut denne generasjonen først.

 

For mitt vedkommande er det ingen tvil om at det blir PS3 heile vegen. Likar ikkje Microsoft, og ser ikkje for meg ei framtid utan Final Fantasy. :p

 

Kay

Man trenger ikke like MS for å ha en 360 da men. Er spilla man er ute etter.

 

Personlig tror jeg ikke forskjellen blir så stor mellom dem. Når d gjelder GPU arkitektrur og båndbredde så ligger jo 360 bedre an, mens PS3 har sin CELL.

 

Så tror i grunn d vil ligge ganske likt med dem, men takker vare Play Station navnet så vil PS3 selge mer. ER jeg ganske sikker på.

 

tryggeste er å ha begge :p

Lenke til kommentar
Synsing meg her og synsing meg der, er det ikkje berre til å vente på dei harde fakta? Ein kan lure og diskutere seg gal på dette emnet, men det vil uansett aldri få noko konklusjon.

I grunn sant... men har jo vært slik fra tidenes morgen. D beste er å vente.

 

Men visse fakta er jo alt på bordet, kan for eks ikke komme unna at PS# har veldig liten båndbredde (desverre) men dette er så tidlig at d blir veldig mye synsing fra alle parter.. er jo overflod på nettet av slikt.

Endret av magneto
Lenke til kommentar
final fantasy (og andre square spill) er anonsert til 360, pluss at det heter xboX og ikke xboks :)

Vel, nei...

 

Final Fantasy XI er annonsert til Xbox 360. Altså det spillet man spiller online, men bare det. Det stemmer også at Square skal slippe spill til Xbox 360, men ikke Final Fantasy-serien. (med det første)

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Ville bare si at enhver som vet noe om hardware kan lett se at ps3 er en god del sterkere enn xbox 360.

 

Det sies at xbox 360 har en litt sterkere GPU(graphical processing unit eller bare grafikkkort). Dette er ikke helt avklart. Uansett er dette er den minst viktige delen av en datamaskin. GPUen er den som tegner "overflaten" til de fleste tingene du ser på skjermen. Dette blir ofte referet til som "shiny" og er noe som går fort over når du spiller.

 

Der hvor xbox taper stort er vel heller prosessoren. Der hvor Microsoft har valgt en heller vanlig trippel Power Pc, tilsvarende Mac sin gamle hardware, har Sony gått for Cell prosessoren. Cell er totalt overlegen ppc på alle måter. Sony har ikke vært alene om å utvikle cell, de har blandt annet har mye hjelp ifra IBM som også står for utviklingen av de gamle ppc.

 

Hvorfor er en CPU viktigere enn en GPU? Folk sier at det er spillene som avgjør hvilken konsoll som blir best. En kraftig CPU gir større muligheter innenfor spillutvikling. CPU står for ting som ødelegbart terreng, fysikk, Atrificial Intelligence, annsikts utrykk, hvor langt du kan se osv osv GPU lager kun en pen overflate.

CPU > GPU

 

Microsoft kommer heller ei til å lage keyboard eller mus. De ser på xbox 360 kun som et konsoll fullt med DRM med mulighet for å streame WMA filmer HVIS du har windows media center. De er veldig glad i et prinsipp som heter Trusted Computing(TC), søk på Palladium eller Trusted Computing for å lese mer.

 

Skygg unna 360, enhver som vet hvordan Microsoft driver sin virksomhet vet hvordan 360 kommer til å ende opp. Gå heller for Revolution eller Ps3.

Lenke til kommentar
Skygg unna 360, enhver som vet hvordan Microsoft driver sin virksomhet vet hvordan 360 kommer til å ende opp. Gå heller for Revolution eller Ps3.

Så du ville helst slippe å se Microsoft innta spillmarkedet, skape konkuranse, så oss forbrukere faktisk sitter igjen med billigere og bedre konsoller enn hvis $ony eller Nintendo hadde vært enerådende ?

For meg høres det ut som du er livredd for at Microsoft skal ta over hele spillkonsoll markedet, noe som ikke kommer til å skje.. All ære til Microsoft som tørr satse, og gir oss et fantastisk produkt som X360 kommer til å bli.

 

Ellers et informativt innlegg du hadde der, Fredrik, hvis man ser bort fra den siste biten.

 

 

 

 

Tiger4, som nettopp lærte hvor viktig det er med en kraftig GPU.. ;)

 

 

 

 

 

*Skriveleif var her*

Endret av Tiger4
Lenke til kommentar
Heisann!

 

Ville bare si at enhver som vet noe om hardware kan lett se at ps3 er en god del sterkere enn xbox 360.

 

Det sies at xbox 360 har en litt sterkere GPU(graphical processing unit eller bare grafikkkort). Dette er ikke helt avklart. Uansett er dette er den minst viktige delen av en datamaskin. GPUen er den som tegner "overflaten" til de fleste tingene du ser på skjermen. Dette blir ofte referet til som "shiny" og er noe som går fort over når du spiller.

 

Der hvor xbox taper stort er vel heller prosessoren. Der hvor Microsoft har valgt en heller vanlig trippel Power Pc, tilsvarende Mac sin gamle hardware, har Sony gått for Cell prosessoren. Cell er totalt overlegen ppc på alle måter. Sony har ikke vært alene om å utvikle cell, de har blandt annet har mye hjelp ifra IBM som også står for utviklingen av de gamle ppc.

 

Hvorfor er en CPU viktigere enn en GPU? Folk sier at det er spillene som avgjør hvilken konsoll som blir best. En kraftig CPU gir større muligheter innenfor spillutvikling. CPU står for ting som ødelegbart terreng, fysikk, Atrificial Intelligence, annsikts utrykk, hvor langt du kan se osv osv GPU lager kun en pen overflate.

CPU > GPU

 

Microsoft kommer heller ei til å lage keyboard eller mus. De ser på xbox 360 kun som et konsoll fullt med DRM med mulighet for å streame WMA filmer HVIS du har windows media center. De er veldig glad i et prinsipp som heter Trusted Computing(TC), søk på Palladium eller Trusted Computing for å lese mer.

 

Skygg unna 360, enhver som vet hvordan Microsoft driver sin virksomhet vet hvordan 360 kommer til å ende opp. Gå heller for Revolution eller Ps3.

Det er langt fra opplagt at PS3 har bedre prosessor enn xbox 360. Det som er opplagt er at alle med f.eks. en athlon x2 (eller en vanlig single core a64 også muligens) har en MYE bedre prosessor enn både PS3 og xbox 360. xbox har en trekjernes prosessor, hvor hver kjerne er enormt dårlig (det er IKKE det samme som sitter i en mac). PS3 sin Cell har jeg bare hørt dårlige ting om fra folk som vet hva de snakker om. Den har enormt høy teoretisk ytelse, men til spill duger den ikke til så mye. Den kan visst nok kanskje klare å ta litt fysikk kalkulasjoner fra PPC kjernen sin, og også lyd og video skal den klare fint, men det meste som skjer i et spill vil antageligvis den mer vanlige PPC kjernen ta seg av (og denne PPC kjernen er også langt fra så kraftig som prosessorene PCer hadde for selv flere år siden). Med mindre det skjer en revolusjon innen programmeringsteknikk så vil ikke Cell være noe særlig bra. CPUen i xbox 360 kan kanskje klare å hevde seg med dagens CPUer hvis man klarer å utnytte alle 3 kjernene, noe som sannsynligvis ligger en god stund i framtiden. Alle utvikere jeg har hørt fra er meget skuffet med hva de må jobbe med i de nye konsollene. De fleste ville nok heller hatt en P4 eller en AMD Athlon 64 som CPU.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Nei jeg er ikke redd for at microsoft skal ta over markedet.

 

Det ligger forskjellige design prinsipper bak de nye konsollene. Xbox vil bli en god gammeldags konsoll. Du vil kunne spille og streame filmer ifra windows media center. Med en harddisk på kun 20 gb og vanlig dvd bør du satse på å skaffe deg windows media center hvis du skal se filmer på xboxen. Live derimot vil jeg si blir bedre enn hva sony kommer opp med, de har mer erfaring på området.

 

Ps3 vil bli mer en stue PC med større funksjonalitet. Den vil ha browser, ekte hdtv(1080p), bluray(dvd med hdtv oppløsning), mus og tastatur ,media center, server og kansje en litt ubrukelig ruter funksjonalitet. De vil nok kaste inn en teksteditor også.

 

Begge vil nok inkludere voip med video men vi får se om de lar folk bruke den til å ringe vanlige telefoner, noe jeg håper på.

 

360 er rett og slett et mer begrenset alternativ, sony har valgt å innovere mens microsoft har en mer "if it aint broke dont fix it" tilnærming. Microsoft tar ingen sjanser her som du sier. xbox360 er mer en "melkeku" hvis du kan litt om produktutvikling.

Lenke til kommentar
PS3 sin Cell har jeg bare hørt dårlige ting om fra folk som vet hva de snakker om. Den har enormt høy teoretisk ytelse, men til spill duger den ikke til så mye. Den kan visst nok kanskje klare å ta litt fysikk kalkulasjoner fra PPC kjernen sin, og også lyd og video skal den klare fint, men det meste som skjer i et spill vil antageligvis den mer vanlige PPC kjernen ta seg av (og denne PPC kjernen er også langt fra så kraftig som prosessorene PCer hadde for selv flere år siden).

 

Dette er nok ikke riktig. Cell har en kraftig PPC kjerne omgitt av 8 SPU enhter. Denne prosessoren er mye kraftigere enn noe annet som er tilgjengelig nå. Den er bygd på en annen arkitektur enn x86 til Intel(som AMD bruker).

 

Tar med en liten quote her:

"

Short Overview

 

The Cell architecture consists of a number of elements:

 

The Cell Processor

This is a 9 core processor, one of these cores is a PowerPC and acts as a controller. The remaining 8 cores are called SPEs and these are very high performance vector processors. Each SPE contains it's own block of high speed RAM and is capable of 32 GigaFlops (32 bit). The SPEs are independent processors and can act alone or can be set up to process a stream of data with different SPEs working on different stages. This ability to act as a "stream processor" gives access to the full processing power of a Cell which is claimed to be more than 10 times higher than even the fastest desktop processors.

 

In addition to the raw processing power the Cell includes a high performance multi-channel memory subsystem and a number of high speed interconnects for connecting to other Cells or I/O devices.

 

Distributing Processing

A software infrastructure under development will allow Cells to work together. While they can be directly connected via the high speed interconnects they can also be connected in other ways or distributed over a network. The Cells are not gaming or computer specific, they can be in anything from PDAs to TVs but they can still be used to act as a single system.

 

Parallel programming is usually complex but in this case the OS will look at the resources it has and distribute tasks accordingly, this process does not involve any more programming than the initial parallelisation. If you want more processing power you simply add more Cells, you do not need to replace the existing ones as the new Cells will augment the existing ones.

 

Overall the Cell architecture is an architecture for distributed, parallel processing using very powerful computational engines developed using a highly aggressive design strategy. These devices shall be produced in vast numbers so they will provide vast processing resources at a low cost."

 

 

 

Les og lær mer her: http://www.blachford.info/computer/Cell/Cell0_v2.html

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at Cell har en enorm teoretisk ytelse, men for det første så er PPC kjernen til Cell meget svak i forhold til en vanlig CPU i dag, og alle de mindre kjernene takler ikke alle oppgaver like bra. Noen utviklere mener de ikke kan bruke disse SPE-ene til noe som helst, mens andre ser muligheter innen fysikkprosessering og lyd, men og andre ting. Det er ganske usikkert hva de kan brukes til, men de kan definitivt ikke brukes til alt mulig, og når man da må bruke den svake PPC kjernen så sliter man litt hvis det er en tung oppgave det er snakk om. Det samme gjelder til en viss grad for xbox 360 også, bare at der har man 3 dårlige kjerner, men alle kjernene er "general purpose", så man kan få gjort alt man kan gjøre på en PC, bare med mye mindre ytelse per tråd.

 

Edit: For meg så ser Cell ut som et godt eksempel på en ekstremt hyped arkitektur. Når jeg først hørte om den så var det sagt at den ville være alt fra 40 til 100 ganger så rask som dagens CPUer. Så var det moderert til kanskje 10 - 20 ganger så rask, og nå ser det ut til at Cell aldri vil være like rask som de beste CPUene fra intel og AMD, siden det kommer til å ta lang tid før utviklere klarer å bruke Cell til sitt ytterste, og innen da så vil vi nok ha quad core CPUer som ganske greit skal slå Cell som sitter i PS3 i allfall. Så noe vidunderchip er det ikke, og det er vel nettopp spillprogrammering som er noe av det vanskeligste å få til å fungere skikkelig på en slik arkitektur.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Vil bare si at PPCen som er i cell prosessoren er en KONTROLLER.

 

Og ja CPUen er hypet, men intel sin x86 struktur er gammel. Kansje Cell blir den nye x86 kansje ikke. Vi får se. Den er mye kraftigere enn xbox sin triple core og noe annet som finnes nå. Uansett så digger jeg distributed computing set upen. Tenk deg din pda, laptop, tv kan låne eller låne bort sin kapasitet til din ps3. Du trenger ikke oppgradere bare legge til.

Lenke til kommentar
Hei igjen

 

Vil bare si at PPCen som er i cell prosessoren er en KONTROLLER.

 

Og ja CPUen er hypet, men intel sin x86 struktur er gammel. Kansje Cell blir den nye x86 kansje ikke. Vi får se. Den er mye kraftigere enn xbox sin triple core og noe annet som finnes nå. Uansett så digger jeg distributed computing set upen. Tenk deg din pda, laptop, tv kan låne eller låne bort sin kapasitet til din ps3. Du trenger ikke oppgradere bare legge til.

Jo, den skal jo helst (når oppgaven er optimal) delegere oppgaver til SPE-ene, men den kan også ta seg av vanlige prosseseringsoppgaver (den er ikke låst til å være en kontroller), og i de første PS3 spillene så er det antageligvis PPC-kjernen som må gjøre mesteparten av jobben. Her ligger mye av grunnen til at de første spillene på PS3 ikke kan bli så imponerende som spillene på PC, eller de senere PS3 spillen. Utviklerne vil i allfall trenge ganske mye tid for å få til å bruke Cell sine SPE-er, siden disse vil trenge ganske forskjellig kode fra det en vanlig CPU kjører for å i det hele tatt være brukbar. Teoretisk sett skal SPE-ene kunne kjøre helt vanlig kode, men de vil da ofte være enormt trege (det avhenger jo da på oppgaven). Utviklere kommer til å få det vanskelig nok med å dele koden sin opp i flere tråder som det er (f.eks på xbox og PC med dual core), men med PS3 så må de helst dele koden opp i 7 tråder, og de må i tillegg kode mye på en annen måte enn de vil gjøre på PC eller xbox. Tror mange utviklere er ganske missfornøyde, og hvis budsjettene deres ikke økes drastisk, så vil vi enten få dårlige spill med bugs og god grafikk, fysikk, AI osv, eller gode spill som ikke klarer å få mer ytelse ut av Cell enn en gammel Athlon k7.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Anbefaler egentlig å se Carmack sin keynote på Quakecon 2005

 

"Xbox and now the 360 has the best developerplatform that I have ever seen on a console... this is somewhat of a contrast to Nintendo and Sony...

If you look at the current platforms, in many ways its not quite as powerfull as it sounds when you add up all the numbers and flops and things like that. If you just take code designed for an x86 thats running on an P4 or Athlon and run it at either of the PPC on these new consoles it will run at about half the speed of a modern PC system and that is because they are in-order processors, they are not out-of-order executing, speculaive, aehm... any of the things that goes on in a modern high-end PC processors. And while the gigahertz look really good on there, you have to take inn this kind of divide-by-two effect going on there. Now to compensate for that what they have both chosen is multiprocessing approach. And this is also clearly in the PC space where multicore CPUs are the coming thing. And everybody is essentially forced to do this because they are running out of things they can do to make single processors, single thread systems go much faster, and we do still have these incredible markedforces pushing us to towards following Moores law, faster and faster, everybody needs to have better systems all the time...

 

Multiprocessing with the CPUs is much more challenging (i motseting til skjermkort) for that, and its one of the things where *ahm* it has been a hot research topic for decades, you have had a lot of academic research of how you parallellize programs, and there is always the talk about how some is going to somehow invent parallellizing compilers thats just going to allow you to take these multicore processors, compile your code and make it go faster, and it just doesn't happen. *huh* *aehm* There are certain types of applications that wind up working really well for that, things that are either *aehm* in technical terms embarrising parallell where you have an application wich really take to know work to splitt up, things like raytracing, or some of the big *aehm* mathemathic librarys there are used for vectorprocessing things, but the analogy that I tell hardware designers is that gamecode is not like this. Gamecode is like GCC, a C compiler with floats. *huh* And its nasty code with loops and branches and pointers all over the place and these things that are not good performance on you know in any case, let alone in these kind of parallell enviroments. So the returns on multicore are going to be initially dissapointing for *aehm* for developers, for what people get out of it..."

 

Jeg tror spill kommer til å bli bedre på 360 enn PS3 nettopp fordi når spill endelig må parallellisere lasten blir det 2+litt tråder som vil passe bra til PC med sine 2 SMP muligheter og 360 med tre, mens når det gjelder PS3 så må nok "noe annet" legges til spillet (all slags fysikk eller veldig dynamisk verden etc) for å utnytte all prosessorkraften, noe som ikke kommer til å bli gjort på titler som skal lanseres på flere platformer.

 

EDIT : Og beklager alle skrivefeilene mine i avskrivingen fra videoen

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...