Gå til innhold

Blu-ray-brennere kommer


Anbefalte innlegg

Dere bør kanskje tenke på at denne enheten stort sett kun vil bli solgt til det profesjonelle markedet som har behov får å lagre store datamengder? - Dvs f.eks musikk og video ....

 

Ganske logisk da at den er PATA ... - alle "ikke-data" enheter for dette markedet som bruker slikme enheter vil nok f.eks ikke inkludere SATA grensesnitt på en god stund ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av dem kan nok skyldes plextor, men andre støtter rett og slett ikke optiske enheter. Dette er også tilfelle med en del patakontrollere, feks noen modeller fra promise. Det virker også som om promise skiller seg litt ut her.

 

Jeg vil også tro at satakontrollerene som kun har "raid mode" vil gi problemer.

Lenke til kommentar
Jeg regner med andre optiske sata units vil få samme problemer.

Nå er vel det en ganske drøy antagelse.

 

Jeg tror problemene i stor grad skyldes Plextor sin måte å lage disse drevene på. Nærmere bestemt firmware med dårlig kompatibilitet i den innebygde S-ATA til P-ATA konvertoren. Jeg tror ikke problemet ligger i kontrollerene på hovedkortene.

 

Nye optisk drev med en nyutviklet nativ S-ATA brikke på fremtidige optiske drev tror jeg ikke vil ha de samme problemene.

Dette har jeg snakket mye med Lite-On og BenQ om, siden de har laget noen testmodeller med S-ATA.

 

JA! Det er produsentene av S-ATA kontrollerne som er problemet - ihvertfall i følge den infoen jeg har.

 

Så vidt meg bekjent er det kun intel S-ATA kontrollere som virker 100% feilfritt.

 

Silicon Image (litt avhengig av BIOS og versjon av kontrolleren) virker i de fleste tilfeller problemfritt.

 

Majoriteten an andre S-ATA kontrollere (Nvidia, Promise, Highpoint osv) virker ikke eller har problemer av forskjellige slag. De er rett og slett bare laget med tanke på å støtte harddisker.

 

Derfor er det mange produsenter som ikke ser nytte i å produsere optiske S-ATA enheter. Tenk på alle de missfornøyde kundene som kommer hjem og ikke får brenneren sin til å virke? Hvem får skylda? Jo brenner produsenten, ikke brikkesett/hovedkort produsenten som egentlig er kilden til problemet.....

Lenke til kommentar

Jeg får bøye meg i støvet her :)

 

Går det ikke an å lage noen "workaround" i firmwaren til brennerene som gjør at de fungerer likevel på de trøblete kontrollerene? F.eks en "kompatibilitetsmodus" eller "emuler-HDD-modus"?

 

Hvordan mener du det er mest sansynlig at produsentene på begge sider løser problemene? Og ikke minst: Når?

Lenke til kommentar
Noen bør snart få håndleddet ut av ræva si og gjøre noe med de store, feite, stygge og lufthindrende P-ATA kablene. Det er det viktigste her i verden. :cool:

Hør hør! :w00t:;)

 

Ellers har jeg også hørt om problematikken med SATA og optiske drev. Skulle kjøpe meg DVD-brenner og tenkte at det ville være dumt å kjøpe noe med gammaldags PATA, men når jeg leita rundt, så var det nesten umulig å oppdrive brennere med SATA. Da fikk jeg vite om grunnen, som er det gammalost forteller om, så da kjøpte jeg PATA brenner og rundkabel. :yes:

Lenke til kommentar
CD krever jo en spesiell bølgelengde på laserlyset, og da kan de sikkert komme seg unna med et billig lesehode. Dette synes jeg tyder på CD-brennerens sakte død. CD-ROM støtte må vi jo ennå ha.

Bølgelengden som brukes på CD er vel akkurat den samme som brukes på DVD?

 

Uansett så tror jeg ikke det byr på noen tekniske problemer eller større kostnader å integrere to lasere i hvert lesehode slik at alle typer plater støttes.

Åh. Så DVD legger kun "hullene" i platen ennå tettere med samme type laser?

Lenke til kommentar
At de fleste _nye_ hovedkort har SATA stemmer jo, men det som ingen av dere tenker på, er at mange av disse satakontrollerene hovedsakelig kun støtter HDer.

 

Derfor vil jeg påstå at PATA på "cdunits" er det logiske valget, med satamodeller i andre rekke.

Javel? hva er det som ikke støtter optiske enheter da?

 

AtW

Enkelte S-ATA kontrollere takler ikke optiske enheter, slik er det bare. Det er vel håp om at de nyere kontrollerene som legges på dagens hovedkort likevel har rettet på dette. Noen gamle hovedkort bør du sjekke først (eventuellt teste selv) om det er støtte for det.

 

OK, nå leste jeg Simen1 sitt innlegg om at problemet kanskje heller ligger i selve brikken på det optiske drevet. Det er meget mulig at det er dette som har fått folk til å tro at det er kontrolleren sin skyld. Samtidig vil det vel være litt merkelig at disse enhetene har fungert på andre kontrollere. Trøbbel har det ihvertfall vært tidligere.

 

Nå skal vi heller ikke glemme "standalone" S-ATA til P-ATA konvertere, i den store "suppe-blandingen".

Endret av G
Lenke til kommentar
OK, nå leste jeg Simen1 sitt innlegg om at problemet kanskje heller ligger i selve brikken på det optiske drevet. Det er meget mulig at det er dette som har fått folk til å tro at det er kontrolleren sin skyld. Samtidig vil det vel være litt merkelig at disse enhetene har fungert på andre kontrollere. Trøbbel har det ihvertfall vært tidligere.

Les også OC-Freak sitt innlegg som sier det motsatte og mitt svar på det der jeg sier jeg bøyer meg i støvet ;) (Jeg har ikke så vanskelig for å innrømme at jeg tar feil i blandt)

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert direkte på hvorfor det ikke virker med optiske enheter på S-ATA kontrollere. Men først må kontrolleren detektere brenneren/leseren, så må den støtte å kommunisere - sende/motta kommandoer til/fra brenner/leser. Her ligger det en viss forskjell i hvilke kommander osv som sendes mellom en HDD og en optisk enhet.

 

Og det er visstnok her utfordringen ligger da de fleste S-ATA kontrollerne ikke har støtte for å sende/motta disse kommandoene (ATAPI). Den forstår altså ikke det brenneren/leseren prøver å si til PC'en og det som PC'en vil si til brenneren/leseren...

 

Jeg ser ingen snarlig løsning på problemet, men hvis noen (og noen må helst være intel da de fremdeles har mest makt i markedet) kutter ut P-ATA kontrolleren helt tror jeg mange produsenter av optiske enheter kommer til å hoppe rett på S-ATA, hvem vil vel risikere å miste store OEM kunder som bruker intel basert utstyr? Ingen.

 

Dette ville i så fall satt press på andre produsenter av brikkesett (Nvidia, Promise, highpoint osv) til å fikse problemene med optiske enheter. MEN jeg er redd de kun vil fikse det i nyere brikkesettversjoner, slik at alle som sitter med maskiner allerede (LES: f.eks med nvidia nforce hovedkort) fremdeles vil sitte med skjegget i postkassen.

 

Det er ikke sikkert jeg får rett, men det er slik jeg ser det for meg akkurat nå - og det er det jeg har fått inntrykket av i bransjen.

 

Så lenge P-ATA eksisterer på hovedkortene/brikkesettene vil det være begrenset interesse blant både produsenter av optiske enheter og ikke minst blant produsenter av brikkesett/hovedkort å gjøre noe med problemet.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
CD krever jo en spesiell bølgelengde på laserlyset, og da kan de sikkert komme seg unna med et billig lesehode. Dette synes jeg tyder på CD-brennerens sakte død. CD-ROM støtte må vi jo ennå ha.

Bølgelengden som brukes på CD er vel akkurat den samme som brukes på DVD?

 

Uansett så tror jeg ikke det byr på noen tekniske problemer eller større kostnader å integrere to lasere i hvert lesehode slik at alle typer plater støttes.

Åh. Så DVD legger kun "hullene" i platen ennå tettere med samme type laser?

både DVD og Cd bruker Laser av rød typen, den har samme bølgelengde. Blu-ray bruker Blå laser som har kortere bølgelengde. forskjellen på DVD og CD ligger i lagrin/komprisjons teknikk. og det faktum at siden CD kom ut har det blitt mulig å lage mer presise spillere lesere, noe som i gjen gjør at det går an å legge sporene tettere.

Lenke til kommentar
både DVD og Cd bruker Laser av rød typen, den har samme bølgelengde. Blu-ray bruker Blå laser som har kortere bølgelengde. forskjellen på DVD og CD ligger i lagrin/komprisjons teknikk. og det faktum at siden CD kom ut har det blitt mulig å lage mer presise spillere lesere, noe som i gjen gjør at det går an å legge sporene tettere.

Hvordan gjør de på HD-DVD, da? Er ikke det rød laser det også?

Lenke til kommentar
Hvordan gjør de på HD-DVD, da? Er ikke det rød laser det også?

 

HD-DVD benytter også den samme blåe laseren som Blu-Ray (405nm) forskjellen mellom disse to formatene tror eg også ligger i måten data blir lagret på disken.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HD-DVD HD-DVD wiki side

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc Blu-Ray wiki side

 

Edit: fikset quote

Endret av cerox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...