Gå til innhold

HDV med CCD vs CMOS?


Anbefalte innlegg

Startet denne tråden egentlig som et spørsmål angående

det nye video kameraet fra Sony (HDR-HC1).

 

Etter som jeg har lest en del om dette kamerat er jeg blitt obs på at

det kun har en bilde brikke, CMOS brikke på 1/3" 3000K Pixel CMOS Sensor.

 

Har også lest en artikel der de ser på forskjellen mellom CCD og CMOS,

der de snakker om at CCD er presset til sitt yterste og CMOS kanskje er veien

for fremtiden i forhold til hdv.... http://hdtv.videotechnology.com/HDTV-CMOSvsCCD.htm

 

Grunnen til at jeg har begynt å utforske dette temaet er pågrunn av at jeg har planer om

annskaffe meg et nytt kamera. Dette skal brukes til å lage film.

 

Hadde først tenke meg en 3CCD kamera, men er nå veldig i tvil.

Har sett veldig mye på det nye HDV kamera fra sony, HDR-HC1E.

Skal jeg opp til andre kamera som har HDV muligheter, så er disse alt

for "store" i størrelsen, kameraet må være lite, (Det skal ha plass i en

kajakk og må være lett å få med meg)..

 

Hva er det beste kamera som forsatt er lite og har best kvalitete.....

Og kan noe gi en god forklaring på forskellen mellom CMOS brikker og CCD.

Og kamera med 3CCD og CMOS brikken som er i det nye kamera fra SONY.....

 

Takk for alle svar.

Endret av p0ker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje denne testen kan hjelpe litt.

 

Det kameraet til rundt 15 000,- eg har sett mest positiv omtale om, er Panasonic NV-GS400 (Test av CamcorderInfo, test av DVSpot, brukarerfaringar).

 

Når det gjeld PD1, so var vel det det fyrste forsøket på HD-video til DV-tape, ved bruk av MPEG2-koding. Vil tru teknologien på HC1 er nyare og betre, og at prisen på PD1 er høgare enn kva den kanskje burde vere. Men det kan hende eg tek feil. (Google-søk etter testar)

 

Eit anna 3CCD-kamera som ligg mellom dei to, er Canon XM2, som er kjend for å vere eit veldig bra kamera (brukarerfaringar, test av ComputerVideo, test av SimplpyDV.). Den største forskjellen er at det kun kan filme i DV, ikkje i HDV

Lenke til kommentar

Har sett på Canon XM2, men det blir for stort,

Har redigert hele innlegget nå, så det inneholder litt flere spørsmål...

men takk for innlegget....

 

Det er det som er det største spørsmålet for meg, Finne et veldig godt kamera som er lite nok.... som sagt Canon XM2 blir for stort. :(

Lenke til kommentar

Det er det også har fått forståelse for...

 

Ser ut som det blir et nytt "HDR-HC1 HDV 1080i Handycam® CamcorderHDR-HC1"

på meg gitt.... nå gjelder det bare å spare litt peng først...

 

Men hvis noen andre har noen gode alternativer så er jeg åpne for forslag, selv i en høyere prisklasse, men det må være lite...

Lenke til kommentar

Det som er rart er at på SONY's egen side står det at kameraet har 3ccd. Virker som om det er laget i 2 versjoner. 1 CMOS for NTSC (USA) og 3CCD for PAL (Europa).

Kan noen bekrefte dette? Sendte en mail til SOny om dette for nesten 2 mnd siden, men de svarer ALDRI på sånne spørsmål. Dustene. Fortjener ikke å selge noe i det hele tatt.

 

PÅL

Lenke til kommentar
Det som er rart er at på SONY's egen side står det at kameraet har 3ccd. Virker som om det er laget i 2 versjoner. 1 CMOS for NTSC (USA) og 3CCD for PAL (Europa).

Kan noen bekrefte dette? Sendte en mail til SOny om dette for nesten 2 mnd siden, men de svarer ALDRI på sånne spørsmål. Dustene. Fortjener ikke å selge noe i det hele tatt.

 

PÅL

 

Det er HDR-HC1 du snakker om sant?

 

Står ikkje at det har 3CCD, verken på Sony.no eller på sonystyle.com...

Lenke til kommentar

Var akkurat det jeg sitter nå å stusser over....

 

Jeg har tittet my på Sony HDR-HC1

Sony HDR-HC1

Som skal være for forbruker markede.....

 

Men i det siste har jeg kommet over Sony HVR-A1E

som er "proff" modelen....

Sony HVR-A1E

Sony HVR-A1E Review

 

 

Ser ut som akkurat samme kameraet bare at proff kamera har en svær mikrofon på toppen... hehe

men det ligger nok mer under panseret... noen som jeg ikke helt har klart å få oversikten over.

 

Hvis noen kan opplyse meg om forskjellen mellom de to, setter jeg stor pris på dette.

Endret av p0ker
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har som sagt et pdx10p som er proff varianten av trv-950(i think), disse to er også årgangen før de du snakker om. Forsjkellen på pro og pro consumer er vel de mye bedre lyd egenskapene, samt at man har større frihet når det gjelder innstillinger osv. Tror byggekvalitet osv også er litt strammet opp.

Lenke til kommentar
Ser ut som akkurat samme kameraet bare at proff kamera har en svær mikrofon på toppen... hehe

men det ligger nok mer under panseret... noen som jeg ikke helt har klart å få oversikten over.

 

Hvis noen kan opplyse meg om forskjellen mellom de to, setter jeg stor pris på dette.

Kanskje du vil få litt inntrykk av forskjellane om du les/samanliknar desse to testane:

 

HVR-A1U

HC1E

 

Det er same personen som har gjort dei to testane, for same nettside. (DigitalMediaNet)

Lenke til kommentar
Det va jo det eg skreiv : 1cmos med 3M (3M menes 3Megapix)

 

Men hvorfor står det noe annet på sony.no da? Teksten jeg la med er direkte sakset ut fra produktinfo på sony.no sin side. Det samma står på www.serviceavdelingen.no

Skjønner ikkje heilt korleis du kan lese det på Sony.no, når det ikkje står der:

http://www.sony.no/view/ShowProduct.action...ategory=CAM+HDV

 

Har du ein direkte link?

 

Og forresten, sjå på biletet av kamera som ligg på ServiceAvdelingen. (trykk på zoom in). Det er ikkje eit bra bilete, men du kan tydeleg sjå at det står CMOS, rett framfor LCD-skjermen. Dei tek nok feil...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig fekk eg svar fra serviceavdelingen :

 

Hei. HDRHC1 har 1 CMOS og analog inngang.

 

 

 

Med hilsen

 

Rune Pytte Solum

 

 

......

Litt rart igjen det også, for hva jeg OGSÅ leser av spesifikasjonene ar at det ikke har analog inngang.

Sonny.no har nettopp siste ukene fikset sin hjemmeside. Finner ikke tilbake til den info som tidligere lå inne på dette kamera. Det betyr vel at de er enige med seg selv snart om at det ER et 1CMOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...