Gå til innhold

Musikkinnspilling (gitar, synth osv..) med PC


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å kjøpe noe utstyr som jeg kan bruke til å spille inn / produsere musikk ved bruk av pc. Først og fremst er det viktigst at jeg kan koble gitar og mikrofon til f.eks et lydkort. Jeg har sett litt på Focusrite Saffire. Det skal visst være veldig bra, og dyrt. ~4000 kr... Litt mye synes jeg.

Alternativt er har jeg funnet et tilsvarende kort, M-Audio MobilePre USB, som koster ca $150.00

 

MEN, når jeg først er i gang, synes jeg det er greit å kjøpe noe jeg kan bruke til mer enn bare to gitarer og to mikrofoner, så derfor så jeg litt på denne løsningen også:

- Soundcraft COMPACT 10 (til ca $180) +

- M-Audio Audiophile 2496 (til ca $70)

 

Dette er en mye billigere løsning som det også ser ut som jeg kan få mer igjen for. I tillegg ser det ut som jeg kan dra med meg hele bandet inn i stua og spille inn noen låter. Etter som jeg ser på Compact 10 ser det ut som at jeg kan plugge inn to mic'er, to gitarer' og fire synther eller spillere. Jeg skulle gjerne hatt tre gitarinnganger og flere mikrofoninnganger også. Er det noe som er på Compact 10 som jeg ikke har fått med meg?

 

Jeg er interessert i erfaringer og tips, og eventuelt andre løsninger på min problemstilling. Noe som kan virke bedre osv...

Jeg går ikke over NOK 4000,- og vil ha noe som fungerer bra og jeg kan ta opp musikk med bra kvalitet. (Topp kvalitet er absolutt ikke nødvendig...)

 

Takker for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns de du har listet opp ser veldig greie ut. Det er ikke nødvendig å ha mer enn 2 inn på kortet, ville heller satset på en ekstern mikser. Det kan du få fra tusenlappen og oppover, kommer an på hvor mange striper du trenger. Det er heller ikke særlig bra å koble en mic rett i lydkortet, du bør ha en preamp eller noe. Dette kan mikseren fikse.

Lenke til kommentar
Etter som jeg ser på Compact 10 ser det ut som at jeg kan plugge inn to mic'er, to gitarer' og fire synther eller spillere

Du kan plugge til to mic`er eller to gitarer (kun på en av insertene er det mulighet for hi-z) og to synter eller spillere i stereo. du kan ikke bruke både jack og xlr ingangen som tillhører samme kanal på en gang. Du bør velge noe som er større en denne compact 10 mixeren hvis du har planer om og spille inn alt "live".

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

C-angel: Jeg tror nok du har sett på Compact 4 og ikke Compact 10

 

Dette er Compact 10. Der kan jeg vel plugge inn to mic'er og to gitarer? Er det mulig å bruke en omformings dings slik at en kan bruke en stereoinngang til en ekstra gitar?

 

Sir Maximus: Er det preamp i denne mikseren? Regner med at jeg må kjøre aktive høyttalere for det ser ikke ut som det er forsterker i den...

 

Ellers noen forslag til annen mikser som er i samme prisklasse og har litt flere mic og gitar inputer som er like egnet til å spille inn musikk på pc med?

 

.... Jeg har lite peiling på dette området, så dere må si ifra hvis dere tror at lydkvaliteten vil bli dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...