Gå til innhold

Utdanning innen "data", hva skal jeg gå?


moesen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det .... videregående du skal til? I så fall bør du satse på allmenn.

 

Edit: Det går vel an å gå elektro og IKT også, men hvor etterspurt du da blir i arbeidslivet etterpå er nok ikke all verden.

Jeg tenkte på universitetlinje/høgskolelinje. Vidregående må vel være slik at jeg har generell studiekompetanse, og jeg er på god vei til å ha det ;)

Lenke til kommentar

Hehe, ok.. Da er det vel informatikk noe å satse på hvis du mangler 3MX og 2FY. Men jeg tror ikke du får så mye datamekking med en så akademisk utdannelse. Da blir det mer programmering eller systemadministrasjon. Men det er jo til gjengjeld bedre betalt og sikkert mer interessant også.

 

Sjekk ut hjemmesidene til høgskolene og/eller universitetene som kan være interessante og se hva de tilbyr. Det er mange variasjoner innen IT der ute.

Lenke til kommentar
Hehe, ok.. Da er det vel informatikk noe å satse på hvis du mangler 3MX og 2FY. Men jeg tror ikke du får så mye datamekking med en så akademisk utdannelse. Da blir det mer programmering eller systemadministrasjon. Men det er jo til gjengjeld bedre betalt og sikkert mer interessant også.

 

Sjekk ut hjemmesidene til høgskolene og/eller universitetene som kan være interessante og se hva de tilbyr. Det er mange variasjoner innen IT der ute.

Hva skal jeg bli for å bli "data-mekker" da? :p

Og hvordan er jobbmulighetene innen data for tiden i Norge? Hva slags jobber finnes?

Lenke til kommentar

Heisann. Ser at du vil programmere, lage websider og "mekke pc".

 

Hvis du virkelig vil lære å mekke pc, tror jeg du må gå mikroelektronikk. Lære ting fra scratch.

 

Går selv 2. året på datateknikk (ser det var noen som hadde foreslått denne utdanningen). Dette kan anbefales hvis du liker fag som matematikk, kjemi, fysikk, statistikk osv. Er programmering, noe hardware og litt nettverk i tillegg.

 

Det jeg ville anbefalt deg var informatikk. Det er et studium du virkelig burde sjekke. Hvis du liker nettverk, programmering, web, systemutvikling..

F.eks på høyskolen i vestfold.

 

Det krever kun 2MX, og thats it. Les om det..!

Lenke til kommentar

Det krever kun 2MX, og thats it. Les om det..!

Forruten studiekompetanse da, som alle fag krever.. ;)

 

Må og huske på at mange ikke får jobb i eksakt det de er utdannet i, så så lenge du har en "datautdanning", så gjelder det å finne en stilling som passer til det du har lyst til, og der finnes det mye rart.

Lenke til kommentar

For mekkejobber kan det godt hende det holder med IKT driftsfag på VGS og litt ståpåvilje. Vi har en lærling derfra som stort sett bygger og feilsøker PC-er. Jeg gjør endel av den samme jobben med 3-årig utdannelse tilsvarende informatikk, men jeg har kompetanse til å gjøre en god del mer.

 

Typiske sette-sammen-PC-mekkejobber er vel mer eller mindre bunnlinjen av IT-jobber, så kravene til formell kompetanse er ikke enorme. Har du lyst til å drive på et mer avansert nivå så ta en titt på hva NTNU kan tilby av robotikk og mikroelektronikk.

Lenke til kommentar

Det finnes nok ingen jobber der man bare sitter og pusler sammen PC fra innkjøpt hardware slik du gjør hjemme. IT-jobber er så myyyye mere enn det, for det meste blir det administrering av nettverk, programmering/feilsøking på intern firmaprogramvare, eller generell problemløsning for "dumme" arbeidere som knapt vet opp-ned på en PC. Ha ansvar for backups, hovedservere og slike ting.

Å "mekke PC" krever et så lavt kunnskapsnivå at enhver datageek kan gjøre det selv.

Ellers har de alltid en venn som kan det.

Bedrifter kjøper nesten uten unntak hardware fra leverandører de har spesialavtaler med, og da heller ikke PC'r i deler, men ferdige Dell-maskiner osv.

 

Før var det et marked for PC-reparasjon, altså ren elektronikkjobbing, når utstyr var så dyrt at det faktisk lønte seg å sende til rep. og få lodda ut noen brente motstander eller kanskje en sprengt kondensator istedet for å kjøpe helt nytt utstyr. Men nå er jo slikt blitt så billig også.

 

Du bør nok heller gå for noe der du kan være supportmedarbeider, da dette faktisk er reelle jobber bedrifter søker etter. Ellers kan du sjekke jobbmarkedet slik det er nå, bare ved å søke på ledige jobber på Adecco IT ellerno. Da ser man hva slags annonser som ligger ute. Problemet er at du må konkurrere med gubber som har vært IT-admins i 20 år i en bedrift, og har ingen planer om å slutte. En med 20 års erfaring er selvsagt mere attraktiv enn en kar rett fra skolebenken. IT-ansvarlig på jobben min (Nycomed) har vært der siden 80-tallet. Dette er karer som er så "inne i gamet" at de kan ALT som er å kunne om systemer, adminstrering og kundebehandling, og har fulgt PC-løpet helt siden starten.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Beklager Bitex, men her snakker du langt over hodet ditt. Hvor tror du Dell får maskinene fra? Greit, Dell har ingen slike jobber i Norge, men stort sett alle nettbutikker leverer maskiner under eget merkenavn. Disse skrus sammen av folk, og tro det eller ei, men det jobber en god del folk rundt om med slike oppgaver. Jeg skrev jo selv at vi har en som gjør dette hos oss (Infolink).

 

Når det gjelder reparasjon av PC-deler bommer du også litt. Ta en titt på hvor mange som egentlig jobber i ett av lokalene til Infocare. De aller fleste store PC-leverandørene lar selskaper som Infocare ta service på maskinene for både privat og bedriftskunder. Greit nok, de lodder ikke mye, men det er like mye mekkejobb å diagnostere og bytte defekte deler som det er å reparere de.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for veldig mange gode svar.

Det jeg nå har fortstått er at utdanningen kanskje ikke er så viktig siden jobben kanskje blir anderledes uansett. Så det blir sannsynligvis informatikk på en høgskole. Men hva slags utdannelse har disse karene som skrur sammen pc'er hos f.eks Komplett? Er dette en jobb som krever fagbrev av noe slag? :blush:

Lenke til kommentar
Tusen takk for veldig mange gode svar.

Det jeg nå har fortstått er at utdanningen kanskje ikke er så viktig siden jobben kanskje blir anderledes uansett. Så det blir sannsynligvis informatikk på en høgskole. Men hva slags utdannelse har disse karene som skrur sammen pc'er hos f.eks Komplett? Er dette en jobb som krever fagbrev av noe slag? :blush:

Du stiller sikkert sterkere med IKT driftsfag hvor du kan vise til teknisk kopetanse, men helt ærlig så er det kjedelig samlebåndsjobb, så det krever bare opplæring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om ikke annet, så fikk hvertfall innlegget mitt fram en bra beskrivelse av en slik jobb in real life. (Enden). Så noe kom jo ut av det :)

Bitex oppsummerer mine arbeidsoppgaver realtivt greit også, men en kan jo være inni så mangt. Har egentlig merka den jobben jeg har er mer en tålmodighetsprøve enn kompetanse til tider. Brukere kan være uhyre dumme at du har lyst til å gå fra vettet noen ganger, og alle problemer - private eller annet er alltid it-personellet sin skyld (selv ting som ikke engang er relatert til it). Det kreves dog høyere kompetanse enn IKT for den delen arbeid jeg gjør, helst bachelor eller mye praksis og kurs da det går mye i feilsøking, og en del detaljarbeid og sikkerhetsarbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...