Gå til innhold

Tråden om DELL 2405


Re-Offender

Anbefalte innlegg

Zuckron: Det er stor forskjell på om HDTV innhold er i WMVHD/VC-1 eller andre kodeker. Ikke minst på hardwarekrava. WMVHD er mye lettere å kjøre og også dårligere.

 

Dette med avstanden er etter anbefalninger for øyne og ergonometri på såpass store skjermer. Ble skrevet en del om dette tidligere i tråden.

 

DVI er klart bedre enn VGA fordi signalet ikke blir omformet, men rent digitalt. Jeg ser klar forskjell på mange skjermer. Mer diffuse flytende farger osv.

 

Ellers kjøpte jeg 2405 mye pga. allsidigheten med 5 innganger, pip, pbp, kildeveksler, USB hub, kortleser osv. Men også fordi jeg fikk den til 7.500,- levert på døra.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå blir det ren synsing siden jeg ikke har gjort noen tester av noe slag for å sjekke ut forskjellene, men som sagt...

 

jeg har en Dell 2405 ( på DVI) stående rett ved siden av en Acer ( Analog ) .. og jeg ser svært liten forskjell i kvalitet. Acer-skjermen er kanskje litt dårligere i forhold til hvor jevn lysstyrken er skjermen over.. men forskjellen i forhold til Dell-skjermen er forsvinnende liten.

 

 

Kan jo selvfølgelig være jeg ( og øynene mine ) som begynner å dra litt på åra da. :whistle:

Endret av b-urn
Lenke til kommentar

å se på et stillbilde? Eller har du gjort konkrete tester i forskjellige situasjoner? Bare på analog på dårligere skjermer ser jeg stor forskjell på alt fra desktop til film.

 

Dette med jevnhet er ikke sikkert bare er panelet, jeg har observert slike effekter på VGA på LCD skjermer og at bildet har blitt jevnere i lyse/farge med DVI.

Lenke til kommentar

Som sagt.. jeg har ikke gjort noen spesifikke tester.

 

Har dog testet å kjøre film/spill over begge skjermene uten at jeg så noen tydelig forskjell mellom gjengivelsen på dem.

 

 

Edit: På den annen side, så er det ganske greit å ha kortleser/usb-hub rett i skjermen. Men om det verdt rundt 1000 kroner ekstra, kommer vel litt an på øyet som ser vil jeg tro.

 

Edit2: Prøvde å ta et par nærbilder av skjermene, for å se om det var noe reell forskjell i kvalitet på stillbilde. Dere får gjøre opp deres mening, men jeg ser ikke så mye forskjell på dem (annet enn litt forskjell i kontrast/lysstyrke).

 

Sammenlikning

Endret av b-urn
Lenke til kommentar
Du kan jo prøve widescreen med 1280x800.

5688639[/snapback]

Takk for tipset, men det fungerte ikke. BF2 klarer ikke å starte opp. Enten støtter ikke skjermen oppløsningen, eller så er det BF2 som ikke liker den. Du har ikke noe triks for å tvinge den oppløsningen på en måte? Tipper det ikke går an.

5690430[/snapback]

Se denne posten min tidligere i tråden. Burde gi deg noe info.

Lenke til kommentar

Kostet Acer skjermen 6.500 ink frakt?

USB hub er kjekt pga mus og andre USB enheter på pulten, men ikke årsaken, men kjekt :). Minnekortleser er også rasende kjekt, hadde ikke giddet å montere det i pcen ellers.

 

Men at kun disse 2 tingen skal utgjøre 1000,- i forskjell? Det kan du vel ikke mene.

 

Stengah:

Ang oppløsninger skjermen støtter. Den støtter alt jeg har hivd mot den både i stretched og 1:1.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det ble nevnt 8700,- for Dell-skjermen (hvis man kjøper to). Acerskjermen får man for rundt 7700,- ( ved kjøp av én ) ved en kjapp sjekk i prisguiden.

 

Det blir vel sånn ca. en tusing. Right?

 

Edit: er jo selvfølgelig under forutsetning av at vedkommende ikke orket å vente på et bedre tilbud fra Dell enn det de opererer med for øyeblikket.

Endret av b-urn
Lenke til kommentar

Hvis det er fast pris på Aceren så er det absolutt en god pris b-urn. Men jeg vil si at jeg så stor forskjell på bildene dine også.

 

Men jeg synes tusingen du viser til utgjør mange flere forskjeller enn USB hub og kortleser. Men trenger man bare en skjerm uten noen spesielle krav så er jo Acer et kjempekjøp for en så stor skjerm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men trenger man bare en skjerm uten noen spesielle krav så er jo Acer et kjempekjøp for en så stor skjerm.

Var vel egentlig det jeg ville frem til. Klart at man får en del mer ved å kjøpe Dell-skjermen, men man betaler ekstra for det. Så får hver enkelt avgjøre om man trenger det som tilbys, eller om man kan greie seg uten ( og spare noen kroner ) .

 

Hva kvalitet angår, står jeg fremdeles på at forskjellen i praksis er marginal.

 

 

Edit: Et argument i favør av DELL, er muligheten for å veksle bilde mellom to PCer ( DVI, VGA ). Med tastatur/mus koplet via en usb-switch til to PCer, slapp jeg å kjøpe KVM ( med støtte for DVI ) som fremdeles koster skjorta. Betinger jo at man kan leve med VGA-signal på bildet fra den ene PCen. Litt spesielt behov kanskje, men passet meg fint.

Endret av b-urn
Lenke til kommentar

Sliter litt med og få bra kvalitet på dvdfilmer - hd blir helt overlegent.

Jeg bruker mediaplayer med nvidiacodec, powerdvd og vlc. Ingen av disse blir skikkelig gode, litt kornete og sløret. Er det at skjermen har så høy oppløsning som gjør at det blir dålig. Fint hvis noen har noen gode tips.

 

hw er mer enn bra nok.

 

Mvh

Stig

Lenke til kommentar
Edit: Et argument i favør av DELL, er muligheten for å veksle bilde mellom to PCer ( DVI, VGA ). Med tastatur/mus koplet via en usb-switch til to PCer, slapp jeg å kjøpe KVM ( med støtte for DVI ) som fremdeles koster skjorta. Betinger jo at man kan leve med VGA-signal på bildet fra den ene PCen. Litt spesielt behov kanskje, men passet meg fint.

5701321[/snapback]

 

 

Dette høres kjempespennende ut, og enda et pluss i boka for dell sin skjerm(første gang jeg har hørt om en skjerm med innebygget kvm-switch).

 

 

Men hvordan bytter du kilde ?

En dedikert knapp, eller må du inn i menyen og velge kilde ?

 

Edit: og en annen ting, hvilken av de to dell skjermene (20" og 24") egner seg best til spill ?

24" har bedre spesifikasjoner på papiret, men jeg trodde det var en gyllen regel at mindre skjerm, betø bedre spillbarhet.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Det er heile 5 innganger på Dell 2405fpw.

 

VGA, DVI, Composite, component og s-video.

 

Du har ein dedikert knapp til og skifte mellom dei 5.

 

2005fpw mangler component inn, men der også er det dedikert knapp for og skifte mellom dei 4 inngangene.

 

Du trenger litt saft av skjermkortet for og spele i native 1920x1200, men skjermen skalerer bilda veldig fint, så det er ikkje noke stort problem å spele på 24"... Stort større skjerm kan du ikkje spele på heller... du mister oversikten ute på slagmarka.

Lenke til kommentar
2005fpw mangler component inn, men der også er det dedikert knapp for og skifte mellom dei 4 inngangene.

 

Du trenger litt saft av skjermkortet for og spele i native 1920x1200, men skjermen skalerer bilda veldig fint, så det er ikkje noke stort problem å spele på 24"...  Stort større skjerm kan du ikkje spele på heller... du mister oversikten ute på slagmarka.

5714146[/snapback]

 

 

Den funksjonen som lar deg bytte på hvilke innganger en skal bruke, har den et spesielt navn ?

 

 

Hvis det blir 24" , så kommer jeg nok til å sette oppløsningen litt ned når jeg spiller.

Lenke til kommentar

2. Har bestilt i fra DELL; Mener å høre at man kunne spore pakken? Hvordan gjør jeg det, hvis mulig?

 

 

Takk, takk! :)

5721938[/snapback]

 

Du kan spore pakken på dell.no ( ordrestatus oppe i hjørnet ) med utgangspunkt i IR-nummeret du skal ha mottatt i epost fra DELL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...