Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel i grøft, type?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har nå startet bygging av en ny driftsbygning på gården vår, og skal i nær fremtid grøfte opp for kabling av alarmanlegg/telefon mot hovedhuset. I den forbindelse ønsker vi å samtig å legge nettverkskabling for ett internt nettverk (til overvåkning og styring av miljø/foringsanlegg).

 

Men hva slags kablel skal man legge? Og hvordan skal denne beskyttes? Strekket nærmer seg nok 300m.

 

Har også vurdert ett trådløst nett, men har avskrevet dette pga avstanden og fysiske hindringer mellom bygningene.

 

Takk for alle tips!

 

- Wes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vurdere å strekke fiber.

Da slipper du ivertfall å sette ut forsterkere (og strøm til de).

Fiber er nok noe dyrere men kan isteden strekkes ganske mye lengre.

 

Jeg tror Leteng kan produsere kabler etter ønske.

Også trenger du to switcher med mulighet for å koble på fiber.

Finnes sikkert i varierende størrelse og pris.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :)

 

Høres forlokkende ut med fiber dersom man kan legge dette i hele lengden. Tanken på å måtte legge strøm til evt. forsterkere frister ikke, og det er vel greit å ha en god båndbredde tilgjengelig med tanke på mulige fremtidige behov?

 

Men fiber er jo så mangt da ;) mye rare forkortelser .. noe spesielt jeg bør se etter?

 

- Wes

Lenke til kommentar

Om du ikke har noe forstyrrelser på kabelen, så er det godt mulig du får signal på 300m, men hastigheten blir nok heller laber. Sikkert 10Mbit eller under. En kompis av meg har en 200m lang kabel som fungerer overraskende bra (nesten full hastighet faktisk).

 

Dette bør du dog teste før du graver ned selvfølgelig =)

 

Du kan sikkert legge kabelen inni de samme type ruglete plastrør som man bruker til alle andre typer kabler når man graver ned når man bygger hus. Aner dog ikke hva de heter.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

:w00t:

 

Holder lenge med 2 stk slike:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306688...PRL#accessories

 

Disse er beregnet for multimodus

 

Utstyr og kabling for dette er mye billigere en for singelmodus.

 

fiberkabel for utendørsbruk har en listepris på 27,- +mva og oppover..

 

Plugger koster rundt 100 kr

 

Anbefaler Fiberkabel 62,5/150 my

 

Kabelen kan kobles av de fleste elektrikerfirmaer

Lenke til kommentar
Kablene bør/må legges i et plastrør jeg ikke husker hva heter.

Ja, med mindre man benytter cat5(e) kabel som er vanntett og beregnet på utebruk uten ekstra beskyttelse. Engelsk benevnelse på slik kabel er "direct burial" eller "exterior grade".

 

En annen ting er at strekker man cat5 kabel utendørs bør man installere dertil egnede bokser som beskytter mot lynnedslag...

Lenke til kommentar

De realistiske alternativene:

* Benytte Long Reach Ethernet (LRE)

* Legge fiber

 

LRE krever LRE-utstyr i begge ender, samt en installasjonskabel beregnet på å ligge ute. LRE kan nå opptil 1,5km.

 

Å legge fiber er ikke særlig dyrere enn ovennevne kabel. Og prisen på fiberutstyr (switcher/convertere) er langt lavere enn for LRE-utstyr.

 

Jeg er ikke i tvil om at fiber er den beste løsningen her. LRE benyttes stort sett der man ikke har muligheten til å legge ny kabel. Velg multimodus fiber og legg godt med fiberpar sånn at fremtiden er dekket.

Lenke til kommentar
Ja, med mindre man benytter cat5(e) kabel som er vanntett og beregnet på utebruk uten ekstra beskyttelse. Engelsk benevnelse på slik kabel er "direct burial" eller "exterior grade".

Legge kabler uten skikkelige trekkerør er uansett en utrolig dårlig ide hvis man snakker om og legge de dypt og langt. Og som regel vil man alltid trenge flere trekkerør enn det man tror så det er lurt og legge ned et eller flere i reserve mellom f.eks to bygg o.l

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell melom de teoretiske begrensninger og hastigheter på en kabel. De et at klarer maks 100m er bs, det der er en garantert retnings linje.

 

Anyway, har egen erfaring med overkant av 200m uten problemer, strengt tatt så trenger man ikke en dedikert "forsterker", holder fint med vanlige switcher i hver ende, de vil jo forstere signalet uansett.

 

Hmm, du sier at det er fysiske hindringer mellom de to byggene, da vil jeg foreslå en ting, ta en stige hvis du har mulighet, komm deg opp på taket og se om du har sikt derifra til den aktuelle byggningen. Det er ingenting iveien for at du kan tan en tur på skrap hayen og kjøpe et aluminimums rør på 1,5-2tommer og montere antenna opp på den og hvis den itilleg er på rundt 3-4meter i høyde. Men nå har ikke jeg sett på området så det er og blir bare et forslag.

 

Frankie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...