Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel i grøft, type?


Anbefalte innlegg

Støtter forslaget om å bruke fiber. De skal holde til mange mange år fremover. Og bruk den boksen som har rekkevidde på 2 km.

 

Bruk utendørs kabel, ikke noe annet. Skal du legge vanlig eterneth kabel, legg cat 7. Den er bedre beskyttet, og de jeg har lagt hos Bertel O. Steen nå er testet opptil 1 GHz. Det vil si at de tåler 1 GHz opptil 100 meter, og dermed vil de ha mindre tap over lengre lengder. Cat 5 er kun spesifisert til 100 MHz, mens det du får kjøpt i dag er nok Cat 5e som tåler opptil 125 MHz. Men vil anbefale Cat 7 fordi denne har skjermet hvert enkelt par, samt hele kabelen.

 

Men fiber er nok best. Og du kan få kablene ferdig med konektorer på (husker ikke helt firmaet vi brukte, men tror der var holmefjord. I hvertfall noe med fjord). Men da trenger du ett tykkere rør for å få igjennom beskyttelses dekslet. I stedet for 16 MM så trenger du 25 mm.

 

Ved legging av rør, ikke legg den rugglete typen (kalt K-Rør, korrigerte rør). Legg stive plast (PVC rør). Disse kommer i bunter av 100 meter (4 meter pr stykk). og er beste alternativet, husk skjøter).

 

Når disse graves ned, så skal de ligge på minimum 60 CM, legg ett lag med sand i bunn, og oppå, så legg ett beskyttende lag med plast deksler oppå (fås kjøpt samme sted som rørene). Dette vil beskytte mot rørelser i jorden, og graving senere.

 

Men husk å trekk kabelen før rørene dekkes til, i tilfellet av ting stopper opp.

 

Og ved legging av sterkstrøm opp til uthuset. Legg større kvadrat en nødvendig, pga lendge, og senere utbygging. Da sparer man mye penger, selv om det er litt dyrere i dag.

 

 

En ting jeg vil råde deg til hvis du legger fiber, trekk med en cat 5e kabel uansett (i samme rør, det er plass). Denne kan du bruke til telefon, og det koster ikke mer enn 2 kr meter'n for innendørs kabel).

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Videoannonse
Annonse

Holy necrothread revival batman!

 

Dere er klar over at denne tråden er 5 år gammel?

Jeg ville foreslå å la denne dø og heller starte en ny en. Jeg ble letter overrasket over å se mitt eget 5 år gamle innlegg da jeg skulle inn og svare =P

 

Jeg anntar det ikke er samme prosjeket som fremdels diskuteres, så om du trenger hjelp stighenning så bør du nesten først beskrive dine omstendigheter, slik som avstanden du skal dekke og hva linjen skal brukes til.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...