Gå til innhold

Hvorfor vil ikke andre partier samarbeide med FRP?


Anbefalte innlegg

For det har du lest i VG? Eller er det noe Stoltenberg har sagt?

Hmm, nei...? (Hvorfor er det sånn at hver gang alle er uenig med noen/tror noen tar feil, så kommer det en "har du lest det i VG/DB?" kommentar? Skriver VG/DB 100% løgner 24/7 eller noe..?)

 

Uansett, trodde det ikke var noen større hemmlighet at FRP vil bruke mer oljepenger enn andre partier.. Til bla. f.eks, helse og veier - noe som jeg tror at er svært lite inflasjonspåvirkende og er heller en nyttig investering.

 

For Statsbudsjett 05 hadde FRP et budsjett som vil bruke 15+ milliarder mer av oljefondet enn regjeringsens sitt. Videre har de også ytret ønske opp gjennom årene med div. skattelettelse, f.eks vekk med progressiv inntektsskatt, formueskatt, bolig/eiendomsskatt, arveavgift, særavgifter, etc. noe som utgjør omtrentlig 90-100 milliarder, hvorav en del av dette må dekkes av oljefondet..

 

Hos en del politikere virker det som oljefondetpengene er trykt på et spesielt papir som ikke går ann å bruke.. Selvfølgelig er det hyggelig at oljefondet skal dekke fremtidens utgifter, bla. trygde og sosialeutgifter, men alikevel tror jeg ikke det hadde skadet og bruke en del milliarder ekstra av oljefondet.. Kommende generasjoner bør tross alt klare og brødføre seg litt selv de også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oljepengene blir brukt hvert eneste år. Hvis man ikke hadde hatt oljepengene så ville man tatt penger til fremtidig pensjon fra et annet hold. Så å si at vi ikke bruker oljepengene er litt feil.

 

Men det handler om å ikke la alt brukes hvert år og skape inflasjon.

 

Men i fremtiden vil man spy ut flere milliarder hvert år fra oljefondet, penger som går i pensjonistens lommer. Rart ingen snakker om inflasjon da...

 

Det er jo ikke snakk om at pengene aldri skal brukes..

Lenke til kommentar
Men det handler om å ikke la alt brukes hvert år og skape inflasjon.

Nettopp.

Men vil f.eks veiutbygging og eldreomsrog skape inflasjon?

 

edit: Og hvorfor kan vi heller ikke bruke 10 milliarder ekstra på dette i stedet for å kjøpe aksjer i Philip Morris & co?

Endret av Danko
Lenke til kommentar
For det har du lest i VG? Eller er det noe Stoltenberg har sagt?

Hmm, nei...? (Hvorfor er det sånn at hver gang alle er uenig med noen/tror noen tar feil, så kommer det en "har du lest det i VG/DB?" kommentar? Skriver VG/DB 100% løgner 24/7 eller noe..?)

Fordi det er påstander man ofte ser gjengitt i tabloidene. Og når man hører/leser folk bare gjengir slike påstander, uten å begrunne dem, og man selv mener de er feialktige, så lurer man på om folk er pappegøyer eller om de faktisk har noe grunnlag for det dem sier.

 

Uansett, trodde det ikke var noen større hemmlighet at FRP vil bruke mer oljepenger enn andre partier.. Til bla. f.eks, helse og veier - noe som jeg tror at er svært lite inflasjonspåvirkende og er heller en nyttig investering.

Ja, det er kjent at FrP vil bruke litt mer, og spesielt på lite inflasjonsdrivende områder. Men din påstand var "vanvittig mere".

 

For Statsbudsjett 05 hadde FRP et budsjett som vil bruke 15+ milliarder mer av oljefondet enn regjeringsens sitt.

Dette kan jeg ikke forstå at du kaller "vannvittig mere".

 

Videre har de også ytret ønske opp gjennom årene med div. skattelettelse, f.eks vekk med progressiv inntektsskatt, formueskatt, bolig/eiendomsskatt, arveavgift, særavgifter, etc. noe som utgjør omtrentlig 90-100 milliarder, hvorav en del av dette må dekkes av oljefondet..

FrP vil legge om politikken på flere områder. Om det vil medføre et netto tap som må dekkes inn av oljefondet er åpent for diskusjon.

 

Det er også viktig at bruk av penger ikke er penger oppbrukt. Innvestering i veier og bygningsmasse øker verdiene av disse. Lar vi f.x skoler forfalle i dag, så må de pusses opp i fremtiden. Pusse vi opp i dag, så får vi mindre utgifter til dette i fremtiden. I tillegg kommer verdien av å ha gode skoler for ungene våre. Enkelte ungåtte helseplager som usunt innemiljø medfører osv. Så pengene man bruker fra oljefondet på dette, er ikke penger som ikke kommer fremtiden til gode.

 

Off topic: Jeg kan ikke fatte og forstå at man bygger en dyr opera fremfor å pusse opp barneskolene våre. :no:

Lenke til kommentar

Jeg tror dette kan være en kombinasjon av mange faktorer. F.eks. så har media alltid elsket å sverte Frp, og på grunn av dette er kanskje Høyre redd for å bli altfor tett knyttet til partiet?

 

En annen ting er at jeg nok tror partiet selv må ta litt av skylden. I en annen tråd ble det linket til filmsnutter der de ulike partilederne fikk bruke to minutter på å si noe til folket. CIH gjorde en ganske dårlig figur for Frp, synes jeg. Istedenfor å ta de store trekkene og snakke om grunnsteinene i partiet og hvilken retning det ønsker, så ble det flere spesifikke eksempler på småting som nok er bra for å kapre enkelte velgere. Men det manglet liksom noe. Hvorfor bruke så lang tid på å snakke om bensinpriser? Hvorfor ikke bare oppsummere alt under ett punkt, nemlig at Frp vil gi individet selv muligheten til å forvalte sine egne penger, og få en slutt på unødvendig høye avgifter? Hvis det er det Frp faktisk vil da...

 

 

frpere er stort sett menneskefiendlige vesener? jfr. matrix meldingen om menneske-klassifisering

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...