Gå til innhold

LCD overtar for plasma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et annet problem: Det er ikke 16:9 format.

Jo, de kan nok ha 16:9 - format selv om antallet piksler ikke tilsier det. 1024x1024 - skjermer har avlange piksler.

Da ender du opp med å kjøre fysisk 16:9 på TV-en mens bildet i seg selv blir strukket noe for å matche dette. Alle som har forsøkt 1280 x 1024 på en CRT-skjerm vet godt at det ikke er 100% perfekt.

Lenke til kommentar
Et annet problem: Det er ikke 16:9 format.

Jo, de kan nok ha 16:9 - format selv om antallet piksler ikke tilsier det. 1024x1024 - skjermer har avlange piksler.

Ja, jeg vet at de har avlange pixler.

 

Det vil vel da si at dersom du kjører 1024 x 1024 på PC'en og viser en sirkel, så vil PC skjermen vise en sirkel, men på TV'en med avlange pixler blir det en oval. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Det vil vel da si at dersom du kjører 1024 x 1024 på PC'en og viser en sirkel, så vil PC skjermen vise en sirkel, men på TV'en med avlange pixler blir det en oval. Stemmer dette?

Jepp, det stemmer.

 

Var på gang med å lage en set-top-box for et større firma som hovedprosjekt, og da var det et av problemene de hadde: Hvordan få innholdet til å se geometrisk riktig ut i begge formater....

Lenke til kommentar
ReVoX: nei...1080p. philips 37pf9830 som kommer nå har en oppløsning på 1920 x 1080, den støtter da 1080p uten skalering.

Den hørtes interresant ut, 1920x1080 er jo perfekt for å bruke pc'n i stua, ser at skjermen har DVI og HDMI også, så dette lover bra! :)

Philips TV'en med 1920 x 1080 hadde vært perfekt om designet hadde vært bedre. Liker ikke at den har 3 rammer (sort-sølv-sort) rundt panelet.

Lenke til kommentar
Da ender du opp med å kjøre fysisk 16:9 på TV-en mens bildet i seg selv blir strukket noe for å matche dette. Alle som har forsøkt 1280 x 1024 på en CRT-skjerm vet godt at det ikke er 100% perfekt.

Hva mener du? SXGA har jo nøyaktig samme forhold mellom høyde og bredde (5:4) som DVD-formatet 720x576, og er en perfekt oppløsning i så måte. At f.eks. en film er i 16:9-format innebærer egentlig bare at de øverste og nederste pikslene er svarte, slik at bildet på et widescreen-TV kan forstørres uten at man taper informasjon. Oppløsningen er jo strengt tatt den samme uansett "effektivt" bildeformat, og bildet blir ikke nødvendigvis forvrengt på noe vis selv om det forstørres.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Da ender du opp med å kjøre fysisk 16:9 på TV-en mens bildet i seg selv blir strukket noe for å matche dette. Alle som har forsøkt 1280 x 1024 på en CRT-skjerm vet godt at det ikke er 100% perfekt.

Hva mener du? SXGA har jo nøyaktig samme forhold mellom høyde og bredde (5:4) som DVD-formatet 720x576, og er en perfekt oppløsning i så måte.

CRT-skjermer er 4:3-format i formen på billedrøret. Hvis man kjører 1280x1024 på en CRT så vil skjermbildet se strukket ut. Eller skal jeg si sammenpresset i høyden.

 

Det vil vel da si at dersom du kjører 1024 x 1024 på PC'en og viser en sirkel, så vil PC skjermen vise en sirkel, men på TV'en med avlange pixler blir det en oval. Stemmer dette?
Jepp, det stemmer.

Ja, det vil vel kunne sammenlignes med strekkingen som skjer når man kjører TV i 4:3-formatet strukket ut til 16:9-format på bredskjerm-TVer. Altså unaturlig korte og brede mennesker.

Lenke til kommentar
Da ender du opp med å kjøre fysisk 16:9 på TV-en mens bildet i seg selv blir strukket noe for å matche dette. Alle som har forsøkt 1280 x 1024 på en CRT-skjerm vet godt at det ikke er 100% perfekt.

Hva mener du? SXGA har jo nøyaktig samme forhold mellom høyde og bredde (5:4) som DVD-formatet 720x576, og er en perfekt oppløsning i så måte.

CRT-skjermer er 4:3-format i formen på billedrøret. Hvis man kjører 1280x1024 på en CRT så vil skjermbildet se strukket ut. Eller skal jeg si sammenpresset i høyden.

Nettopp. Derfor er det essensielt for korrekt bildegeometri at den fysiske skjermflaten har samme bildeforhold som oppløsningen den skal vise. Skjønner'u Bob?

Lenke til kommentar

Nei, jeg skjønner ikke :)

Så lenge skjerminnstillingene er slik at pikslene er helt kvadratiske, og programmet har en fungerende "keep aspect-ratio"-funksjon, så er jeg ikke med på hva dere sier her. Ihvertfall med de programmer jeg bruker, er SXGA den eneste perfekte oppløsningen jeg har vært borti for filmseing.

 

"Vanlige" TV-apparater er jo også 4:3, mens DVD-formatet altså er 5:4, uansett "egentlig" bildeformat - og det fungerer jo allikevel.

Lenke til kommentar

2 Megapixel hdtv/pc monitor til 11.300 kr i USA!

1920 x 1080p @ 60hz

 

http:/ / www.sceptre.com/ Products/ LCD/ Specifications/ spec_X37SV- Naga.htm

 

Prisen er vanvittig lav, se selv: http:/ / www.costco.com/ Browse/ Product.aspx?prodid=11042448& ec=BC- EC877- CatHome& pos=1

 

Den viser foruten HDTV i FULL oppløsning, også 1920x1080p i 60Hz fra din PC. Perfekt for WMVHD 1080p filmer og Playstation 3. Playstation 3 lager alle spillene i 1080p. De 1280x720 tv apparatene til som lefdal, elkjøp og expert selger for 40 000 kr er reneste søppel i forhold!

Lenke til kommentar
Kommer OLED i stua innen 2010 skal jeg sykle fra Nordkapp til Lindesnes kun iført naturens antrekk.

Samsung 21- tommers OLED-skjerm.... ;)

 

Prototypen som Samsung Electronics har laget er på 21 tommer og har WUXGA-oppløsning (1920x1200 piksler). Den har en lysstyrke på 400 candela per kvadratmeter og et kontrastforhold på 5000:1, noe som gjør den egnet til HD-TV-formål ifølge produsenten.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Her var det da mye feil informasjon.

 

Plasma skjermer med oppløsning på 1024x1024 (ALIS paneler, brukt av Philips,Sony mm) vil ikke gi ovale rundinger, eller brederemennesker slik som 4:# bilder i 16:9. Der er snakk om halv piksler, som viser. Tror det var slik at 1 piksel hadde evnen til å veksle mellom 2 bilder, slik at ekte oppløsning er 1024x521. Husker ikke 100%, og gidder ikke lete det frem i blad bunken jeg har.

 

OLED skjermer kommer på markedet lenge før 2010. Samsung har vist frem 40" versjoner av disse, og trod det var ment at disse skulle på markedet neste år. Da til en høy pris. Når disse viser stor forbedring i forhold til LCD og Plasma, vil prisene synke når det blir konkurranse med disse.

 

Toshiba driver også med en ny type skjerm, med betegnelsen S.E.D., disse er ventet i løpet av 2006-07, og skal være bedre enn OLED.

Lenke til kommentar
OLED skjermer kommer på markedet lenge før 2010. Samsung har vist frem 40" versjoner av disse, og trod det var ment at disse skulle på markedet neste år. Da til en høy pris. Når disse viser stor forbedring i forhold til LCD og Plasma, vil prisene synke når det blir konkurranse med disse.

 

Ny sykkeltur på gang altså... :dribble:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg kunne legge til en liten erfaring jeg har notert meg ang. plasma skjermer:

her hvor jeg jobber har vi en splitter ny 42" Plasma skjerm som er prissatt til 30k.

Den har stått og vist et meny-bilde over lengre tid (dvs. i arbeidstiden, 7 dager i uken - over flere uker).

Når jeg slår den av og trekker ut strømmen, så ser jeg enda rissene til meny-bildet (som inneholder flere tykke rammer), som er "brent fast" i skjermbildet. Dette minner jo fælt om gamle dager da man burde bruke skjermbeskyttere i Windows osv. for å hindre at bildet frøs.

Dette vil jeg påstå er en en ulempe med opp til flere Plasma-modeller - men ikke med LCD.

 

Jeg forteller altså bare om det jeg selv har sett. Hvis noen har en god forklaring på dette så må de gjerne kommentere posten min - eller "prøve-fryse" et bilde på sin egen plasma-tv hvis de tørr :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...