Gå til innhold

LCD overtar for plasma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burn in er fremdeles et problem hos plasma. Noe de helt klart ikke har klart å fikse. Det lar seg ikke fikse uten og fysisk flytte bilde over flere pixler eller slå pixlene av i syklus.

 

Samtlige modeller av Pioneer, Panasonic, LG og fler har dette problemet. Det har blitt testet og sett personlig. Noen er verre enn andre. Men problemet er langt fra borte.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar

Burn inn er ikke et stort problem ved vanlig bruk. Har plasma selv og kan bekrefte at selv nyere plasma'er har en viss burn inn effekt. Feks så ser man tydelig hvite striper der teksten i Tv-programmet har hvert etter noen timer. Dette ser man stort sett bare på svart bakgrunn. Men skifter man kanal i 10 minutter og ser på et utekstet program så er det borte.

 

Å spille spill er heller ikke noe problem. Man kan antyde status linjer o.l. på mørk bakgrunn men dette blir helt borte etter kort tid med feks tv-titting.

 

Så per i dag vil jeg påstå at plasma fortsatt er overlegen både LCD og prosjektor i størrelsen 42" - 50", hvis man tar med pære-prisen inn i prosjektorregnestykket.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar

ReVoX: Innbrenning er ikke noe stort problem lengre. Selv med Tekst-TV, kanal-logoer og andre stillestående bilder. Innbrenning er noe som før i tiden kunne skje etter måneder med bruk. Nå for tiden kan det ta år før du kan merke innbrenning. Utviklingen har gått fremover. Akkurat som utviklingen på CRT-skjermer gikk fremover på 80-tallet. (PC-skjermer hadde store problemer med innbrenning på begynnelsen av 80-tallet men minimalt med problemer på slutten av 80-tallet) Siden CRT og plasma begge bruker "fosfor" som lysende belegg så er de godt sammenlignbare med tanke på innbrenning av "fosforet".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvordan er støynivået på en LCD foran en Plasma skjerm?

 

Min Plasma 42" av typen LG bråker noe "fryktelig", jeg trodde at en plasma skjerm var så godt som støyfri, men skrur du av lyden, så hører du et klart sus fra viftene som kjøler systemet. Og det er ikke uten grunn at de viftene er der, de spytter ut rimelig god varme som varmer godt på en vinterkveld.

 

Edit:

[Offtopic]

Er du fryktelig glad i å sykle, Øivind? Og hvordan går det med den der andre sykleturen du har snakket om?

[/Offtopic]

er ikke noe støy på en lcd tv, eller så er jeg døv :)

Lenke til kommentar

Øivind: Du har altså fortsatt ikke noe tro på at OLED blir billigere enn LCD på store størrelser om et par-tre år? Eller var det OLED du tenkte på når du sa "led basert LCD"? Eller mente du bare vanlig LCD-skjermer med LED bakbelysning i stedet for CCFL-lysrør? Eller mente du LED-skjermer? (den ikke-organiske forløperen til OLED)

Lenke til kommentar
Øivind: Du har altså fortsatt ikke noe tro på at OLED blir billigere enn LCD på store størrelser om et par-tre år? Eller var det OLED du tenkte på når du sa "led basert LCD"? Eller mente du bare vanlig LCD-skjermer med LED bakbelysning i stedet for CCFL-lysrør? Eller mente du LED-skjermer? (den ikke-organiske forløperen til OLED)

Siden han skrev LED-baserte LCD-skjermer så mente han nok LC-skjermer med dioder som baklys. Det tar nok noen år, men teknologien er lovende - mer spennende enn OLED spør du meg.

 

Edit; Dahle - jeg kan godt ta bilde av OLED-skjermen min i stua jeg. Sykler du da?

Endret av enden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...