Gå til innhold

LCD overtar for plasma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et poeng som ikke folk har tatt opp her ennå, som er en kjempefordel med LCD kontra plasma, er strømforbruket!

 

En typisk 32" LCD trekker (i følge mine målinger) fra 80-100 watt under normalt bruk. En Panasonic 37" plasma som jeg også har målt med samme måler trekker nesten 400 watt under bruk. Med tv'en på en del timer om dagen er det klart at det vil merkes på strømregningen :)

 

En bieffekt er selvsagt at LCD'ene ikke bråker, all den tid at de ikke trenger kjøling slik en del plasmaer gjør.

 

Det største ankepunktet til LCD ennå, er sortnivå/kontrast. Siden det sitter et/flere LYSRØR bak lcd-skjermen, blir det langt fra sort i mørke scener. Noen skjermer er mye bedre på dette enn andre. Min erfaring tilsier at 500:1 i "ekte" (glem dynamisk kontrast, det er noe heeelt annet) kontrast er alt for dårlig, man må opp i minst 800:1 eller over for å få noe som er såpass "mørkt" at man ikke irriterer seg. Mange store LCD'er (37"+) har ikke mer enn 500:1 kontrast, og det er litt slapt om man setter pris på en god film i ny og ne.

 

Bare mine 2 cents :)

Lenke til kommentar

I følge prisguiden så koster de "billigste" plasmaskjermene med HDTV (1024x768) fra 18.131 kr og er 42". Hvis man skal ha høyere pixeltetthet enn det, 37" med HDTV, så må man opp i hele 27.209 kr.

 

I følge prisguiden igjen så koster de billigste LCD TV'ene med HDTV (26" 1280x768) fra bare 6.495 kr. 30" med samme oppløsning koster fra 6.990 kr, og 32" (1366x768) fra 9.990 kr.

 

(Magefølelsen sier meg at prisguiden mangler ganske mange produkter og priser på TV'er, så tips i vei på knappen "meld fra om feil" i prisguiden for de som vil ha med flere modeller)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Yep, de bra plasmaene er dyre. De som har kommet nå er vel 5 generasjon. Men de faller fort. Jeg kjøpte min Panasonic i juni for 25000,- og det var messepris. Veiledene var vel 28000-29000,- Men i Sverige er den nå helt nede i 23000,- (NOK).

 

Men synes stadig LCD har en lang vei å gå før de blir bra. En ting en skal være klar over når det gjelder plasma er at 1024x1024 ikke nødvendigvis har et like skarpt bilde som 1024x768. Snodig. Og jeg aner ikke hvorfor, men har lest flere tester der dette blir påpekt.

 

Daius

Lenke til kommentar
I følge prisguiden så koster de "billigste" plasmaskjermene med HDTV (1024x768)

HD er HD. Den laveste HD oppløsningen er 1280x720. Ergo så er ikke en 1024x768 TV HD i det hele tatt. Riktig betegnelse blir "HD-ready" eller liknende. Den kan ta imot signalet, men skalerer det ned, så det blir feil å kalle den HDTV.

Lenke til kommentar

Jeg levde også i den tro at LCD-TVer brukte vesentlig mindre strøm enn plasma, og ble derfor overrasket over det oppgitte strømforbruket (160 W) på vår nye soveroms-TV (Matsui 26" LCD, 600 cd/m2 lysstyrke, 600:1 kontrast, kr 6995 på elkjøp). Trodde først det var en feil, men man merker faktisk at TVen er varm når man nærmer seg skjermen, nesten som en liten ovn. Forøvrig godt fornøyd med TVen, meget bra bilde (Matshita Panasonic LCD-panel), 2 scartinnganger og både DVI- og VGA-inngang. Største minus er kombinasjonen av relativt dårlig lyd i de innebygde høyttalerne og mangel på TV-lydutgang...

 

Er det mulig at nye, lyssterke LCD-skjermer etterhvert vil nærme seg plasma når det gjelder strømforbruk? Tok en titt på QPVision sine nettsider, siden de har både LCD og plasma fra samme produsent. Ser at den største LCDen (40") er oppgitt med 250 W, mens 42" plasma varierer fra 300 til 500 W.

Lenke til kommentar

for kr.26.499,00 får du den beste 37" på markedet, inkl bordstativ, (første stedet jeg sjekket)

 

så prisguiden er vel ikke helt til å stole på (dette er en Panny PV500)

 

Tviler på at flesteparten her inne ser faktisk vet hvor liten forskjell det er på antall pixler. Det er sterkt oppskrytt. Noen som har sett PA50 og PV500 ved siden av hverandre med HD signal?

 

PV500 er bedre, men fy faen så bra PA50 er. PA 50 banker MANGE HD klare skjermer, selv med HD signal (uten er den som oftest bedre uansett.) HDTV er hypet opp så mye at det er latterlig.

 

720p blir 99% sikkert standarden i Norge, dette fra uttalelser fra folk ansvarlige for det nye bakkenettet, "europa standarden" (de vil holde det likt i hele europa) og at nesten ingen HD klare apparater solgt i Norge har 1080 linjer...

 

@ozone: Myten om at plasma TV'er "slites ut" er helt feil.... Lysstyrken HALVERES etter x antall timer. gjennomsnittet er vel ca 60000 timer.. Det er nesten 7 år KONTINUERLIG TITTING. TV'n er old news samme hva etter så lang tid, samme hvor TV slave du er.

Dessuten kan du skru opp brightness etter denne tiden, og mange leverandører legger inn automatiske funksjoner som gradvis øker lysstyrke over tid. Da vil du tvilsomt merke noe i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Tippet at prisen på 42" LCD TV'er kom til å passere tilsvarende plasma TV'er etter nyttår, og det ser ut som om det kan skje for øyeblikket.

 

Det er få LCD TV'er som har fristet hittil, pga. at de "mangler" støtte for bl.a True HDTV, som gjør dem ikke så attraktive å eie i lengre tid. Det finnes en del andre grunner og, f.eks. Sharp sin Aquos serie er vel den eneste med utskiftbar backlight, som er nok ikke nødvendig å skifte ut de første 5 årene etter kjøp, men at muligheten er der er et pluss.

 

Diskusjonen angående lavere betraktnings-vinkel på LCD kontra plasma er vel snart utgått. Produsenter som Sharp, Philips, Samsung og en del andre selger jo allerede LCD TV'er som man kan sitte nærmest 80 grader off-center med med tilnærmet lik bilde oppfattelse.

 

Jaja, vi bor i en grei tid ialtfall... for bare håpe at kontrasten i LCD teknologien blir bedre noenlunde snart. ;)

 

EDIT: Hørt om han som tok plasma TV'en sin opp på fjellhytta si? Hehe...

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Til alle HD freaker - vent ihverfall 1 år, så er nok prisene sunket drastisk. Og da ser en bedre hva som kommer/er kommet av HD via satelitt/kabel-TV, digitalt bakkenett etc. Det vil alltid sitte noen som liker å se HD nå, via importerte DVDer osv.

 

Det eneste som er sikkert, er at det eneste som synker raskere i verdi enn elektronikk, det er kondomer :!:

Men i motsetning til kondomer, så kan jeg vente litt med å kjøpe elektronikken :cool:

Lenke til kommentar

nå har de jo begynt med prøvesendinger i 1080p i tyskland alt, og de fleste håper at vi til slutt ender på den oppløsningen i europa. ingenting hadde gledet meg mer. philips kommer med lcd skjermer nå som har 1080 linjer vertikal oppløsning, full hd med andre ord. 720p er bra det, men fy faen så mye bedre 1080p er...

 

det kommer tunere ved årsskiftet som støtter mpeg4 sendinger (dagens hd sendinger er mpeg2), dette kombinert med 1080p tror jeg blir det vi titter på i 2010 (uten at jeg lover bort noen sykkelturer av den grunn)

Lenke til kommentar

1080i tenker jeg.

 

Progressivt og Interlaced

 

 

PS. De forløpige LED-LCD panelene som er ute nå har en lampe pr 10'ende pixel. LG RZ26LX2 samt RZ32LX2

En lampe pr pixel er nok enda et lite stykke frem.

 

En annen nevnte at plasma med 1024x1024 kan virke mindre skarpe enn en tv med 1024x768. Grunnen til det er at alle tv'ene med 1024x1024 benytter noe som heter ALIS panel som egentlig er et "jukse" HD panel. 1024x1024 er som kjent et firkantet format men det de har gjort er å strekke pikselene horisontalt for å åpnå 16:9 Det er altså ferre piksler enn en tv med 1024x768. Godt eksempel på det er jo Pioneer sin plasma (som har vært den beste på markedet til Panasonic PV500 kom) grisebanker alt og alle ALIS baserte tv'er. Begge benytter 1024x768.

 

Vil si meg enig at kontrastnivået til LCD er for dårlig generellt. Skal man ha en bra LCD tv koster den fremdeles mye mer enn en tilsvarende plasma. Syns egentlig det kun er 2 spesiellt gode LCD tv'er på markedet. Philips 37PF9986 og LG RZ32LX2 hvor sist nevnte er LED-LCD som nevnt over, men betraknings vinkelen til LG tv'en suger.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
Når det gjelder oppløsning så er det vel først og fremst de billige plasmaene som har dårlig oppløsning. De dyrere har vanligvis 1024 x 768 eller 1024 x 1024.

Forøvrig så er kontrasten og sortnivå myyye bedre på plasma enn på lcd.

 

Daius

1024 x 768 og 1024 x 1024 er fortsatt DÅRLIG oppløsning. Et annet problem: Det er ikke 16:9 format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...