Gå til innhold

Ting brakk av skjermkort. Funker den fortsatt?


pesaroso

Anbefalte innlegg

Hei!

Når jeg skulle dra opp mitt Radeon X850XT PCI-Ex-kort, brakk av en rund, sølvfarga ting med skrift 448 SVPC 1500 2.5 bakpå...

Det finnes 3 identiske slike på en fin rekke rett til venstre for den, og de sitter fortsatt..

Hørte at jeg kunne lodde den på..

Eneste kjipe er at jeg har flytta, så jeg vet ikke om de har noen sånne butikker i byen her..

 

Så hva skjer om jeg fyrer opp PC-en med skjermkortet i? Vil det bare kjøre dårligere, eller vil kortet svi seg?

 

Hilsen en som er frustrert.. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel være dårlig lodding fra fabrikken. Sjekk at de andre kondensatorne sitter godt. Du må for all del ikke starte opp med kortet før den er satt på plass. Det skal ikke være noe problem å lodde på selv, men jeg er usikker på hvordan det er i forhold til garantien. Dersom det skulle skje noe med kortet kan de jo lett finne på å skylde på deg siden du har tuklet med det. Kanskje det av den grunn er bedre å sende det inn til forhandler.

Lenke til kommentar

Okay, jeg satser på å lodde det på selv, i og med at jeg kjøpte kortet over nettet :p

Anyway, hvordan i all verden er det _mulig_ å lodde den på!?

Kjøpte en loddebolt og loddetråd, og når loddebolten er varm, smelter den jo tråden som smør, men med -en- gang man ikke har loddebolten i nærheten, størkner det jo! Tar ikke et halvt sekund engang.

Så skal jeg liksom lodde på 2 steder også? :( Hvordan kan man gjøre dette..?

 

Og forresten, hvis jeg bommer, og loddetråden treffer noe annet enn det den skal, kan det hende det blir kortslutning om jeg fyrer opp kortet etter at jeg har lodda den riktig?

Lenke til kommentar
Okay, jeg satser på å lodde det på selv, i og med at jeg kjøpte kortet over nettet

Anyway, hvordan i all verden er det _mulig_ å lodde den på!?

Kjøpte en loddebolt og loddetråd, og når loddebolten er varm, smelter den jo tråden som smør, men med -en- gang man ikke har loddebolten i nærheten, størkner det jo! Tar ikke et halvt sekund engang.

Så skal jeg liksom lodde på 2 steder også?  Hvordan kan man gjøre dette..?

 

Og forresten, hvis jeg bommer, og loddetråden treffer noe annet enn det den skal, kan det hende det blir kortslutning om jeg fyrer opp kortet etter at jeg har lodda den riktig?

 

Løp ned til Joker Data nede i sentrum i steinkjer , de har PC verksted og kan sikkert fikse det der for en billig penge!

EDIT: Det må bli imorgen , tror de stenger 15.30 eller 16.00

 

Hvis du ikke har noen erfaring med lodding bør du ligge unna , det er tross alt et dyrt skjermkort , og du kan faktisk gjøre mye galt med en loddebolt!!

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Og forresten, hvis jeg bommer, og loddetråden treffer noe annet enn det den skal, kan det hende det blir kortslutning om jeg fyrer opp kortet etter at jeg har lodda den riktig?

Tja, det kan være dumt visst loddetinn leder andre kretser enn den skal lede. Også bør du ikke miste loddebolten på noe som helst ;)

 

Dette er utrolig pirkete loddig på høy ekspert nivå. Gå til en tv-reparatør som kan gjøre det for deg eller prøv selv.

 

Ta bilde av det som datt av og vis det på forumet. Det kan jo være en komponent som ser ut som en kondensator, men som ikke er det. Det kan jo vær at den må plasseres med rette ledere på rett plass. Med bilde kan vi også vise hvor det skal være og ikke skal være loddetinn.

Lenke til kommentar

Kjøpt over nettet skriver du, du mister ikke noen fordeler pga det. Ta kontakt med butikken\webshoppen der du kjøpte det før du gjør noe som helst, 4000kr er dyrt å svi av for hvem som helst, og kondesatoren skall ikke falle av uten videre så det kan være en loddesvakhet med kortet ditt.

 

Få byttet det eller reparert det der du kjøpte det (garantien), selv om det skulle funke blir det muligens en svakhet med kortet + at garantien forsvinner + at det blir umulig å selge det

 

så ikke gjør det selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...