Gå til innhold

militæret, vinteren 2006


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal til Værnes i starten av 2006 vil jeg kalle deg uheldig :). Jeg var der høsten 2004, og hørte noen fine historier om hvordan det var for de som kom inn på vinteren. Vi startet som 'newbs' i 20 varmegrader og eneste vi trengte å tenke på i starten var å få i oss nok drikke, mens de som hadde hatt vinteren måtte lære å beskytte seg mot kulde og alt med en gang, noe som er viktig, tungt og ekstremt tidskrevende. Den første 'bli kjent med naturen' Biuvakken hadde vært pisskald med truger og alt. Mens vi hadde gått rundt med M98 jakke oppbrettet og avslappet.

 

MEN, da blir jo avsluttende øvelse litt 'lettere' da, hvor du slipper å gå 15 KM mindt på kaldeste natta med en temmelig stor oppakning. For, på sommern trenger en jo såklart ikke diverse stilongser og styr som veier mange mange mange kilo.

 

Så opp i opp kan du kanskje si at det blir temmelig likt. Og vil si at det er utrolig fint der oppe, selv om det er endel drittvær. Læksdan, skytefeltet du skal på (skrives Laksedal) ligger i konstant lavtrykk med nedbør i 75% av tiden en skal tilbringe der. Så trenger egentlig ikke lese noe av det pisset jeg nå har forfattet over her, men kan jo slutte med ett reklamesitat:

 

Har du lyst har du lov.. du vil oppleve mye moro

 

ps.. Prøv å skriv dagbok så du husker hva som skjer fra dag til dag (uke til uke(get the point(?))). Blir så gøy å gå igjennom alle historiene etter at du er ferdig.

Lenke til kommentar
Hvis du skal til Værnes i starten av 2006 vil jeg kalle deg uheldig :). Jeg var der høsten 2004, og hørte noen fine historier om hvordan det var for de som kom inn på vinteren. Vi startet som 'newbs' i 20 varmegrader og eneste vi trengte å tenke på i starten var å få i oss nok drikke, mens de som hadde hatt vinteren måtte lære å beskytte seg mot kulde og alt med en gang, noe som er viktig, tungt og ekstremt tidskrevende.  Den første 'bli kjent med naturen' Biuvakken hadde vært pisskald med truger og alt. Mens vi hadde gått rundt med M98 jakke oppbrettet og avslappet.

 

MEN, da blir jo avsluttende øvelse litt 'lettere' da, hvor du slipper å gå 15 KM mindt på kaldeste natta med en temmelig stor oppakning. For, på sommern trenger en jo såklart ikke diverse stilongser og styr som veier mange mange mange kilo.

 

Så opp i opp kan du kanskje si at det blir temmelig likt. Og vil si at det er utrolig fint der oppe, selv om det er endel drittvær. Læksdan, skytefeltet du skal på (skrives Laksedal) ligger i konstant lavtrykk med nedbør i 75% av tiden en skal tilbringe der. Så trenger egentlig ikke lese noe av det pisset jeg nå har forfattet over her, men kan jo slutte med ett reklamesitat:

 

Har du lyst har du lov.. du vil oppleve mye moro

 

ps.. Prøv å skriv dagbok så du husker hva som skjer fra dag til dag (uke til uke(get the point(?))). Blir så gøy å gå igjennom alle historiene etter at du er ferdig.

Er der nå, hadde beretløp i dag.

 

vekket 05:00 av brølende befal

løpe 2 km (i full feltuniforum, grunnutrustning og AG3)

fikse noen sårede soldater (m/ vakt som sikring), bære vedkommende rundt en løype med en bratt bakke. personen veier ca. 90 kg.'

løpe gjennom hinderløype (lagsvis)

sette opp telt (m/ vernemaskedrill), måtte ha på masken en god stund. inkl. bakhold, så rive telt på kort tid og evakuere.

ble tatt til "fange" måtte stå med hette foran ansiktet og holde henda rett fram og rett opp (blir tungt i lengden).

deretter i gass-bur (ble vi fortalt).

d var ikke gass-bur, men vi ble fortalt det, fordi vi så ingenting.

 

fikk ikke frokost eller lunsj fordi vi måtte gjøre andre ting/rakk det ikke.

spiste rimelig stor middag for å si det sånn.

 

får bruke beret nå da :)

 

forresten, jeg var så "heldig" å havne i jegertroppen (usikker på om den var startet når du var der):

Endret av hageby1
Lenke til kommentar

Genialt. Beretløpet var så "gøy". selv om det var tungt fra minutt 1.. har alle vært igjennom løpet hos dere nå eller? Når jeg var der var det bare noen tropper som gjennomførte det. Føltes jo utrolig feigt ut i starten, men var greit å vite at en hadde en prestasjon bak bereten.

Vi hadde løpet 20 dager etter at vi hadde kommet inn, så hadde jo ikke lært for mye ennå.

Det startet med at vi ikke hadde gjort akuratt det vi skulle etter middag, så vi ble stilt opp på eks.plassen og måtte løpe inn og skifte tøy hele tia til alle fikk på seg utstyret riktig. Samtidig som noen var så dumme og hele tiden måtte spøke litt. Når de da sa at vi måtte ut å løpe, trodde vi at det var straff for at vi ikke hadde gjort det de gav ordre om. Også startet race til kirkesletta, på andre siden av flystripa. Skulle komme seg bort dit på 20 minutter, og vi måtte ha med oss en båre og 35 liter vann. Da vi kom bort, måtte vi igjennom fire tester.

 

1. Måtte sitte i en sirkel og sende en "usikret" CS granat rundt, fortere og fortere(men de sa etterpå at det var satt inn en liten sikring. så det måtte endel til for at den skulle gå av. STRESS!). Hvis du ikke har vært i gasskammeret ennå, så inneholder en CS granat 250 tabletter, mens i gassrommet bruker de fra 8-10 tabletter.

2. Hinderløypa. Alle måtte igjennom hinderløypa, ett hinder av gangen. Klarte det på 14 minutter, som var beste i troppen vår.

3. Sandsekk bæring,ca 250 meter. ble vel 7 runder hvis jeg ikke husker feil. DET var seriøst tungt.

4. AG ADSAM. Adskille og sammensette eller hva de kaller det :). Sitte med hendene på hode 20 meter fra AG-en og med vernemaska på. Løpe frem, adskille. løpe 30 meter rundt ett tre, tilbake sette sammen, løpe igjen... Også konkurerte vi da mot et annet lag.

 

Når vi skulle hjemover var det en som var 'skutt' som måtte bæres hele veien. Er vel ca 2 km bort dit. Og når vi da kom tilbake var det opp og hente teltsatsen, vi trodde plutselig at vi ikke var ferdige, og komme seg bort på idretsbanen. Hvor det viste seg at vi fikk bereten vår, og tre av... klokka var vel bare 22.30 eller noe, for det var temmelig mørkt.

 

Det var en natt jeg sov VELDIG godt!

 

Var "Jegertropp" der ja, Tropp 1 A og jeg var i Tropp 3 B. (komp A og B)..

 

Du har endel spennende ting som skjer fremover nå da. Du kan glede deg til skytteruka feks. Bare bo/ligge på skytefeltet og lære masse nærteknikk og sånt. Samt natteskyting og masse demo av MG osv..

Lenke til kommentar
1. Sept 2005 - Bardufoss..

jippi!! jeg bor bare i Kr.sand, ikke langt ifra vel? :p

200 mil akkurat , jeg har kjørt distangsen med bil , fra hortemo til en plass rett ved bardufoss er det akkurat 200 mil :D

 

du kan glede deg til langt under -30C ;) på vinteren

No problem! (tror jeg)

Har bodd i Tromsø før, så det blir deilig å besøke det stedet igjen. :)

Lenke til kommentar
Genialt. Beretløpet var så "gøy". selv om det var tungt fra minutt 1.. har alle vært igjennom løpet hos dere nå eller? Når jeg var der var det bare noen tropper som gjennomførte det. Føltes jo utrolig feigt ut i starten, men var greit å vite at en hadde en prestasjon bak bereten.

Vi hadde løpet 20 dager etter at vi hadde kommet inn, så hadde jo ikke lært for mye ennå.

Det startet med at vi ikke hadde gjort akuratt det vi skulle etter middag, så vi ble stilt opp på eks.plassen og måtte løpe inn og skifte tøy hele tia til alle fikk på seg utstyret riktig. Samtidig som noen var så dumme og hele tiden måtte spøke litt. Når de da sa at vi måtte ut å løpe, trodde vi at det var straff for at vi ikke hadde gjort det de gav ordre om. Også startet race til kirkesletta, på andre siden av flystripa. Skulle komme seg bort dit på 20 minutter, og vi måtte ha med oss en båre og 35 liter vann. Da vi kom bort, måtte vi igjennom fire tester.

 

1. Måtte sitte i en sirkel og sende en "usikret" CS granat rundt, fortere og fortere(men de sa etterpå at det var satt inn en liten sikring. så det måtte endel til for at den skulle gå av. STRESS!). Hvis du ikke har vært i gasskammeret ennå, så inneholder en CS granat 250 tabletter, mens i gassrommet bruker de fra 8-10 tabletter.

2. Hinderløypa. Alle måtte igjennom hinderløypa, ett hinder av gangen. Klarte det på 14 minutter, som var beste i troppen vår.

3. Sandsekk bæring,ca 250 meter. ble vel 7 runder hvis jeg ikke husker feil. DET var seriøst tungt.

4. AG ADSAM. Adskille og sammensette eller hva de kaller det :). Sitte med hendene på hode  20 meter fra AG-en og med vernemaska på. Løpe frem, adskille. løpe 30 meter rundt ett tre, tilbake sette sammen, løpe igjen... Også konkurerte vi da mot et annet lag.

 

Når vi skulle hjemover var det en som var 'skutt' som måtte bæres hele veien. Er vel ca 2 km bort dit. Og når vi da kom tilbake var det opp og hente teltsatsen, vi trodde plutselig at vi ikke var ferdige, og komme seg bort på idretsbanen. Hvor det viste seg at vi fikk bereten vår, og tre av... klokka var vel bare 22.30 eller noe, for det var temmelig mørkt.

 

Det var en natt jeg sov VELDIG godt!

 

Var "Jegertropp" der ja, Tropp 1 A og jeg var i Tropp 3 B. (komp A og B)..

 

Du har endel spennende ting som skjer fremover nå da. Du kan glede deg til skytteruka feks. Bare bo/ligge på skytefeltet og lære masse nærteknikk og sånt. Samt natteskyting og masse demo av MG osv..

Skal i gassburet (de kaller det bur, siden kammer gir visse tanker til andre verdenskrig) i neste uke.

+

7 km pakkningsløp (22 kg i sekk)

5 km bakkeløp (stigning på 10% i snitt)

70 km marsj (over 2 dager).

 

"glede meg"

 

PS: de som er dårlig/ikke trent anbefaler jeg å starte å trene litt for å få et bedre utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Beretløp? Hva er det for noe lurt noe?

 

De som skal på luftforsvarets rekruttskole på Madla kan i alle fall bare glede seg. Det er gøy, du lærer mye, mest nyttig, men noe litt mindre nyttig.

7 uker med moro (ekstra gøy når gakkgakkene går i paradeuniform :p)

 

Det gasshuset er også gøy. Det svir fælt når du er der inne uten maske selv, men så er det så moro etterpå, å se på de andre som kommer flygende ut :D

 

Enig med Hageby1 i det med trening, forresten. Tren på det du ikke har trent på før.

Lenke til kommentar
jeg slapp jeg. sendt brev til alle kompisene mine, men ikke til meg.. tjohooo

Nåå ja, du skal ikke være så sikker nå ;) de glemmer deg ikke så lett, mange av mine kompiser fikk ikke brev samtidlig som jeg fikk, men 1 år etter fikk de også brev ;) ... trur du skal være obs i ei lita stund til...bare vent å se utover høsten...

Lenke til kommentar

Var hos fast legen og fikk legeattest på at jeg ikke kan tjenestegjøre. Sendte brevet til dem om ny vurdering av helsa mi. Idag fikk jeg brev fra VPV at jeg forsatt er tjenestedyktig. Helst vil jeg slippe militæret, for jeg vil ikke miste to skoleår, pga jeg blir innkalt til januar. Er det noe jeg kan gjøre for å slippe? :(

Lenke til kommentar
Var hos fast legen og fikk legeattest på at jeg ikke kan tjenestegjøre. Sendte brevet til dem om ny vurdering av helsa mi. Idag fikk jeg brev fra VPV at jeg forsatt er tjenestedyktig. Helst vil jeg slippe militæret, for jeg vil ikke miste to skoleår, pga jeg blir innkalt til januar. Er det noe jeg kan gjøre for å slippe? :(

lay low!

Lenke til kommentar

Noen her som har vært i marinen og som har noen tjenester å anbefale? Jeg er igrunn interessert i en tjeneste som innebærer endel bevegelse, er ikke interessert i sitte på ræva hele dagen.

 

Hører rykter om at hvis man blir stasjonert på et skip, så har man gode muligheter til å få noen godt betalte døgn i utlandet, stemmer dette? Hvis ja, hvor bra betalt er det egentlig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noen her som har vært i marinen og som har noen tjenester å anbefale? Jeg er igrunn interessert i en tjeneste som innebærer endel bevegelse, er ikke interessert i sitte på ræva hele dagen.

Kystjeger.

Lenke til kommentar
Noen her som har vært i marinen og som har noen tjenester å anbefale? Jeg er igrunn interessert i en tjeneste som innebærer endel bevegelse, er ikke interessert i sitte på ræva hele dagen.

 

Hører rykter om at hvis man blir stasjonert på et skip, så har man gode muligheter til å få noen godt betalte døgn i utlandet, stemmer dette? Hvis ja, hvor bra betalt er det egentlig?

Om du har litt selvdisiplin kna jeg anbefale Vakt og Sikring på Haakonsvern. Selve tjenesten er slapp, men du får mye tid til å trene og slikt. Har også tidvis turnus med 1 uke på og 1 uke av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...