Gå til innhold

Gentoo 2005.1 sluppet!:D


Anbefalte innlegg

Det nye installasjonsprogrammet til Gentoo minna meg sterkt om Fedora og Red Hat sitt installasjonsprogram. Uff, det likte jeg ikke. Nei, den enkleste installasjonen jeg har vært borti hitil må være Slackware sin. På min pc tar det rundt 10-15 min og installere hele Slackware med alle pakker. Ganske kjapt. Så tar det kanskje 1-2 min og konfiguere Slackware etter installasjonen så er man inni X.

Kanskje jeg prøver Gentoo installasjonen igjen, men det frista ikke særlig å holde på med Grafisk installasjon altså. Har forøvrig lasta den ned også, men har ikke noen cd plater så jeg skal vente litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det nye installasjonsprogrammet til Gentoo minna meg sterkt om Fedora og Red Hat sitt installasjonsprogram. Uff, det likte jeg ikke. Nei, den enkleste installasjonen jeg har vært borti hitil må være Slackware sin

Å, hvorfor ikke? Bortsett fra at en grafisk installasjon ser litt mer forseg gjort ut, er det ingen forskjell på den og en curses-basert installasjon. Man trenger jo bare følge promtene.

 

--Axel.

Endret av Axel``
Lenke til kommentar
Å, hvorfor ikke? Bortsett fra at en grafisk installasjon ser litt mer forseg gjort ut, er det ingen forskjell på den og en curses-basert installasjon. Man trenger jo bare følge promtene.

Har de fått curses-basert installasjon også? Trodde det bare var grafisk og standard "do it yourself" installasjon.

Lenke til kommentar
Å, hvorfor ikke? Bortsett fra at en grafisk installasjon ser litt mer forseg gjort ut, er det ingen forskjell på den og en curses-basert installasjon. Man trenger jo bare følge promtene.

Men i forhold til installasjonsmetoden man brukte i Gentoo før (kommandoer fra manual) er det jo litt forskjell. Med grafisk installasjonsprogram kan du jo ikke endre på kommandoer osv. slik du kunne tidligere.

Lenke til kommentar

okey, nå sitter jeg med Gentoo 2005.1 Universal Install cd'n her. Men når jeg har bootet opp CD-Romen, vet jeg ikke åssen jeg skal få kjørt den grafiske innstalleren? Hva er kommandoen? prøvde "installer", men det gikk vist ikke:P

 

 

EDIT: Eller må jeg mounte diskene først? med "mount /dev/sda2 /mnt/gentoo" eller no lignende, før jeg prøver å kjøre "installer"? Eller er det feil kommando?

Endret av Petter3k
Lenke til kommentar
hva er forskjellen på slack og gentoo?

sånn veldig raskt forklart?

Når du installerer Gentoo kompileres alle pakker og installasjonen tar derfor lang tid men du får en liten til middels stor ytelsesøkning. Gentoo har et grafisk installasjonsprogram. Gentoo har et skikkelig kildekodebasert pakkesystem som håndterer avhengigheter. Programmene i Gentoos pakkesystem blir raskt oppdatert.

 

Under installasjonen av Slackware installeres binær-pakker (ferdigkompilerte pakker) slik at installasjonen tar kort tid. Slackware installeres gjennom et NCurses-basert installasjonsprogram. Slackware har ikke noe særlig til pakkesystem som standard, men du kan installere dette. Programmer i Slackwares pakkesystem blir også relativt raskt oppdatert men henger litt etter Gentoos.

Bør nevnes at gentoo også har ferdigkompilerte pakker som slippes med hver release, så du må ikke sitte i 5dager for å installere gentoo.

Gentoo kan lett installeres på under en time.

Gentoo's Universal Installation CD

The Universal Installation CD is called install-x86-universal-2005.1.iso and consumes the entire surface of a 650 MB CD. You can use this Installation CD to install Gentoo, and you can even use it to install Gentoo without a working internet connection, just in case you want to bring Gentoo to another PC than the one you are currently installing Gentoo on :)
Universal Installation CD  Pros and Cons
+  Contains everything you need. You can even install without a network connection.
-  Huge download

Other CDs

You might find a so-called Package CD on one of our mirrors. This CD is no Installation CD but an additional resource that can be exploited during a networkless installation. It contains prebuilt packages (the so-called GRP set) that allows you to easily and quickly install additional applications (such as OpenOffice.org, KDE, GNOME, ...) immediately after the networkless Gentoo installation. 

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/hand...hap=2#doc_chap3

 

Etter min mening så er dette en av de beste måtene å installere gentoo på siden du får et fullverdig linuxmiljø (x, gnome, firefox, xchat, gaim, mplayer - mm) som du kan bruke til noe fornuftig mens du (re)kompilerer annet piss.

Endret av phatsam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...