Gå til innhold

Gentoo 2005.1 sluppet!:D


Anbefalte innlegg

okey, nå sitter jeg med Gentoo 2005.1 Universal Install cd'n her. Men når jeg har bootet opp CD-Romen, vet jeg ikke åssen jeg skal få kjørt den grafiske innstalleren? Hva er kommandoen? prøvde "installer", men det gikk vist ikke:P

 

 

EDIT: Eller må jeg mounte diskene først? med "mount /dev/sda2 /mnt/gentoo" eller no lignende, før jeg prøver å kjøre "installer"? Eller er det feil kommando?

No er vel ikkje Gentoo noko du begir deg ut på utan å lese installasjonshandboka som du finn på Gentoo sin nettside?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bør nevnes at gentoo også har ferdigkompilerte pakker som slippes med hver release, så du må ikke sitte i 5dager for å installere gentoo.

 

Gentoo kan lett installeres på under en time.

Men da forsvinner jo en av Gentoos store fordeler: muligheten til å egendefinere systemet mer og å optimalisere det ved å kompilere alle pakkene.

Lenke til kommentar
Bør nevnes at gentoo også har ferdigkompilerte pakker som slippes med hver release, så du må ikke sitte i 5dager for å installere gentoo.

 

Gentoo kan lett installeres på under en time.

Men da forsvinner jo en av Gentoos store fordeler: muligheten til å egendefinere systemet mer og å optimalisere det ved å kompilere alle pakkene.

Har oppdatert min forrige post med mere info.

 

Men nei, fordelen forskvinner ikke, tvert i mot - du har system som kan BRUKES mens du (re)kompilerer.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har fått med meg så følger ikke installeren med 2005.1, den ligger under /experimental.

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

 

Link til livecd med installer:

http://mirror.gentoo.no/experimental/x86/livecd/x86/

 

Så denne på et forum:

*Beware* some users on the Gentoo forum have suffered complete hard drive wipe without a workable install and many lost files. Heed the warnings it's an infestation.

Vær forsiktig :)

Endret av olear
Lenke til kommentar
Er det noen som vet åssen man skal få startet den grafiske installeren?!:p

 

Er visst en egen livecd som du finner under /experimental-diren på mirrorne.

2005-08-08: GLI 0.1 (a.k.a "the alpha") released

 

We are happy to announce GLI 0.1 (a.k.a "the alpha") along with a real LiveCD (usable X environment with goodies) as opposed to the normal minimal or universal "LiveCD". It will hit the mirrors under /experimental at the same time as the 2005.1 release.

Hentet fra http://www.gentoo.org/proj/en/releng/installer/index.xml

Lenke til kommentar
har fått svaret jeg ville ha sim. Ikke vær frekk absolutt hele tia.

Han er ikke det, det er bare du som føler det sånn fordi du aldri gidder å ta til deg litt vett.. ikke noe vondt ment, men jeg ler av nesten alle postene dine :-p

 

Edit: siden jeg er i humør så kan jeg gi deg et eksempel:

Jeg liker også Slackware sin installasjon best.
Oj. Det kom som en bombe, alle her vet at du sparer alt positivt til slackware uansett hva det måtte være snakk om
Trenger ikke å gjøre så mye for at installasjonen skal begynne heller.
Såklart ikke, når man starter installasjonscden så skal man som oftest installere, enten starter installasjonsscriptet automatisk eller så må man skrive inn en kommando (lenge siden jeg brukte slackware så jeg husker ikke)
Iallefall trenger ikke jeg det.
En unødvendig kommentar for å hindre andre til å kommentere hva du nettop sa.. «uansett hvordan det er til dere så er det sånn til meg, basta»

 

Trikset er at hele denne posten er unødvendig siden de fleste her vet at du elsker slackware over alt på denne jord og de som ikke vet det vil ikke vite det, men vent... du fikk jo en ekstra post... tøøøøøft ;)

Endret av ratix
Lenke til kommentar
Bør nevnes at gentoo også har ferdigkompilerte pakker som slippes med hver release, så du må ikke sitte i 5dager for å installere gentoo.

 

Gentoo kan lett installeres på under en time.

Men da forsvinner jo en av Gentoos store fordeler: muligheten til å egendefinere systemet mer og å optimalisere det ved å kompilere alle pakkene.

Kan jo bare re rekompilere når du har fått fullført... Skumle saker den Installeren, for all del hvis dere bruker den ikke tweak noe. Funker oftest hvis du bare kjører rett igjennom uten tweaking. Du kan heller tweake når du har fått fullført.. Mista en 100 GB ved at jeg tweaka, hehe lærte det på den vanskelige måten.. Men fikk ikke installert, men det motiverte meg til en vanlig tekstbasert install.. Har Gentoo nå :thumbup:

Lenke til kommentar

hehe, skummel den.. mista en win partisjon på 150gb, men hadde heldigvis en backup;)

 

Hver gang jeg har innstallert gentoo, får jeg aldri til Grub/Lilo.

 

kjører slackware nå da..

 

men neste gang, skal jeg bruke gentoo;)

 

men da skal jeg printe ut diverse guides med grub/lilo innstalleringer:P

Lenke til kommentar
og hva er forskjellen på slack og gentoo?

sånn veldig raskt forklart?

har litt lyst å prøve begge...

Forskjellen er at Gentoo er en skikkelig distribusjon.

 

Slackware er bare en samling tarballs (vedlikeholdt av Patrick Volkerding) som utgjør et bootbart GNU/Linux system. Historisk sett så var Slackware en av de aller første 'distribusjonene', utrolig nok har den fortsatt noen tilhengere.

 

Slackware tilbyr ingenting bortsett fra et utdatert init system og ikke-eksisterende package management, enhver moderne distribusjon utklasser det på alle punkter.

Lenke til kommentar
og hva er forskjellen på slack og gentoo?

sånn veldig raskt forklart?

har litt lyst å prøve begge...

Forskjellen er at Gentoo er en skikkelig distribusjon.

 

Slackware er bare en samling tarballs (vedlikeholdt av Patrick Volkerding) som utgjør et bootbart GNU/Linux system. Historisk sett så var Slackware en av de aller første 'distribusjonene', utrolig nok har den fortsatt noen tilhengere.

 

Slackware tilbyr ingenting bortsett fra et utdatert init system og ikke-eksisterende package management, enhver moderne distribusjon utklasser det på alle punkter.

Skal jeg begynne å snakke dritt om Gentoo? Nei, for det blir å stupe ned til ditt nivå.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Skal jeg begynne å snakke dritt om Gentoo? Nei, for det blir å stupe ned til ditt nivå.

Synd at du tolker fakta som dritt, gjerne "stup ned" til mitt nivå og forklar meg hva som er galt med Gentoo, så skal jeg legge det til i bugzilla'en slik at de kan fikse det.

Har ingen interesse av å krange med deg, synes bare at du skal la slutte med å slenge dritt (så også den andre tråden hvor du driver med anti-Slackware kampanje din).

Lenke til kommentar
Har ingen interesse av å krange med deg, synes bare at du skal la slutte med å slenge dritt (så også den andre tråden hvor du driver med anti-Slackware kampanje din).

Heh, synes du er litt rask til å påstå at jeg slenger dritt. Du tenker på tråden med tittelen "Bytte distro, tips?"? Tenk litt på hva trådstarteren spør om du.

Lenke til kommentar
Har ingen interesse av å krange med deg, synes bare at du skal la slutte med å slenge dritt (så også den andre tråden hvor du driver med anti-Slackware kampanje din).

Heh, synes du er litt rask til å påstå at jeg slenger dritt. Du tenker på tråden med tittelen "Bytte distro, tips?"? Tenk litt på hva trådstarteren spør om du.

Du får kalle det du sier hva du vil (fakta, lov, de ti bud, whatever), men jeg kaller det dritt. Alt du gjør er å provosere, det har vi ikke bruk for her.

Lenke til kommentar
Du får kalle det du sier hva du vil (fakta, lov, de ti bud, whatever), men jeg kaller det dritt. Alt du gjør er å provosere, det har vi ikke bruk for her.

Beklager, visste ikke at du representerte alle her på forumet.

 

Fra spøk til revolver så bør du kanskje tenke over litt hva et diskusjons-forum er.

Lenke til kommentar
Du får kalle det du sier hva du vil (fakta, lov, de ti bud, whatever), men jeg kaller det dritt.  Alt du gjør er å provosere, det har vi ikke bruk for her.

Beklager, visste ikke at du representerte alle her på forumet.

 

Fra spøk til revolver så bør du kanskje tenke over litt hva et diskusjons-forum er.

Dette er diskusjon-forum, men når du har en så negativ holdning til det som blir diskutert så ser ikke jeg noe vits i argumentere for eller imot.

 

Du er tydligvis fan av Gentoo (som er en fin distro), at du ikke liker Slackware er helt greit, men hvis du vil ha en diskusjon ang. Slackware så kan du holde det på et sakelig nivå. Ikke kom med utalelser som "Slackware er dødt" osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...