Gå til innhold

Gentoo 2005.1 sluppet!:D


Anbefalte innlegg

Hey! Nå er endelig Gentoo 2005.1 sluppet! 2005.1 versjonen inneholder blant annet en grafisk innstallasjon!:D Men man kan selfølgelig bruke den gamle måten hvis man foretrekker den.

 

Jeg laster ned innstallasjonen nå, og har tenkt til å teste med en gang den er ferdig:P

 

Noen som har kommet meg i forkjøpet og testet?

 

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men Gentoo er ikke en distro for nybegynnere, så at de får en fancy installasjon betyr at flere nybegynnere prøver (og feiler) distroen.

 

Gentoo er en fint distro, men som sagt så bør man ha litt erfaring med Linux før man begynner å bruke den.

 

Den gamle installasjonen er også en veldig bra introduksjon til Linux.

Lenke til kommentar

Hei. Nå har jeg prøvd å installere Gentoo et bare ganger bare og det var ikke så enkelt. Jeg tviler egentlig på at de som sliter med Tekstbaserte installasjonen kommer til å synes at det blir lettere om de får Grafisk installasjon istede. Det bygger jo på det samme liksom.

At man prøver å feiler litt hører med til det å prøve noe nytt det. Det kommer alle til å være borti. Litt utfordringer har aldri skada noen.

Lenke til kommentar

Gentoo er meget enkelt å instalere, hvis man har håndboka ved sin side... :)

Bruker Gentoo 2005.0, og hadde ingen problemer med å instalere gentoo. Gikk fint på første forsøk, men jeg har brukt både slack, debian og mandrake før dette, så jeg har litt erfaring :) (1 år ca).

 

Liker IKKE grafisk instalasjon, man får mye bedre kontroll, når man gjør alt med kommandoer, mener nå jeg :)

 

Har ikke sett noen screenshots fra det, skal se om jeg finner noen.

Lenke til kommentar
hva er forskjellen på slack og gentoo?

sånn veldig raskt forklart?

Når du installerer Gentoo kompileres alle pakker og installasjonen tar derfor lang tid men du får en liten til middels stor ytelsesøkning. Gentoo har et grafisk installasjonsprogram. Gentoo har et skikkelig kildekodebasert pakkesystem som håndterer avhengigheter. Programmene i Gentoos pakkesystem blir raskt oppdatert.

 

Under installasjonen av Slackware installeres binær-pakker (ferdigkompilerte pakker) slik at installasjonen tar kort tid. Slackware installeres gjennom et NCurses-basert installasjonsprogram. Slackware har ikke noe særlig til pakkesystem som standard, men du kan installere dette. Programmer i Slackwares pakkesystem blir også relativt raskt oppdatert men henger litt etter Gentoos.

Lenke til kommentar
Slackware har ikke noe særlig til pakkesystem som standard, men du kan installere dette.

Vil bare legge til en kommentar.

 

Slackware's pakkesystem er veldig ofte diskutert og de som ikke bruker Slackware konkluderer veldig raskt at Slackware ikke har et "skikkelig" pakkesystem.

 

Pakkesystemet til Slackware har et enklet mål; KISS (Keep it simple, stupid). Dette vil si at det er du som bestemmer, ikke pakkesystemet (hint: deps problem).

 

Jo flere funksjoner et pakkesystem har, jo flere problemer kan man få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...